• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    KOTENCE: já tresty chápu jako by uměle vytvořený běžný život, takový trénink, protože nikdo dětem nedáváme pocítit skutečné důsledky svých činů (kromě těch obligátních kamen apod.), popř. pravda, se nám do toho nechce nebo je to obtížné. Viz případ rozstříhaného stanu s tunelem, který mají s Alenkou dohromady a ona ho má ráda. Skutečný správný důsledek jeho činu by byl koupit stan s tunelem znovu (nekoupit chudák Alenka), ale zakazovat mu ho používat a dovolit jenom Alence, jednak náročné na hlídání, jednak by to mohlo provokovat vztek vůči Alence, tak mu radši dám trest, že ten den bude bez pohádky. T
    YMLADRIS: rozdíl je v tom, že Tonda už je ve věku - a často to dělám - že v případě kašle a sirupu nemá na vybranou, peníze se utratily za sirup na plavání a nemá vybrabou, v případě chůvy a plavání mu můžu říct, hele Toníku tak já dnes zavolám Markétku, půjdete ven, ale v sobotu už nepůjdeme plavat, protože na to nebudou peníze, on si vybere. V každém případě se pravděpodobně bude v sobotu vztekat, ale v případě sirupu se učí, že život někdy není fér a v případě chůvy, že sice má na výběr, ale pak musí počítat s důsledky volby. Co se týče sobotního vzteku - když bude ubrečený, vzteklý, bude kopat do polštáře, tak to beru - ale když si vztek vyleje na Alence, do mě píchá mečem a rozstříhá sedací polštář, tak to teda tolerovat nebudu a dám mu pocitít.
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    YMLADRIS: taky jsou mi tresty proti srsti a vlastně tady ani tresty v tomhle smyslu neprovozujeme - nepoužíváme to tak, že když neuděláš tohle, nebude tohle, neodpíráme činnosti. je to podle mého názoru spíš příčina a následek - např. jí už půl hodiny, tak mu řekneme, že jestli s tím trochu nepohne, tak se nestihne po večeři koukat na večerníček a půjdeme rovnou do pokoje ukládat a číst. není to model, když nebudeš jíst, nebude pohádka anebo ještě hůř, pokud budeš jíst, můžeš koukat.

    ad to oblíkání. to zas máme tak, že když nechce, tak se ho zeptám, jestli to mám udělat já, ale že ten proces taky nebude moc příjemný nebo jestli to radši udělá on.

    ze školky přinesl model odměn, občas z něj vypadne, jestli nemůže dostat něco sladkýho za odměnu. říkala jsem mu, že se mi odměny nelíbí, že u nás to tak nefunguje. a když něco dostane, je to proto, že si třeba dáváme něco společně nebo prostě jen tak bez důvodu, protože je zrovna nálada
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    KOTENCE: Tak třeba mně trestá manželka negativními emocemi. Ty sis neuklidil to a to a já to musím dělat za tebe apod. Většinou trest přichází za něco co jsem neudělal :-))..Holt nejsem ideální člověk, takže sklízím plody špatných rozhodnutí :-(.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TIMA: tak nějak to vnímám, protože mi to takto bylo vysvětleno. Že dítě potřebuje znát hranice a pokud se to neodchytí včas, tak je problém. A když dítě ty hranice překračuje, jak mu jinak dát najevo, že to a to nesmí dělat ? Trest je tedy v tomto případě výchovný prostředek, jak dítě naučit základní pravidlo (opravdu to základní). Ono to slovo trest zní hrozně, ale nic drsného se za ním neskrývá (většinou jsou to projevy negativních emocí jako křik, vyhrožování, zamračení se). Jen je imho nutné, aby děcko přesně vědělo za jaký konkrétní čin je trestáno a aby nedošlo ke ztrátě sympatie, lásky, důvěry k němu.
    YMLADRIS: Děti, které jsou ještě malé trest nechápou není třeba trestat, ale třeba ta naše Ela to je dílo. Je třeba problém, aby si oblekla bundu, když je zima.

    Možná jsem to předtím dostatečně nevysvětlil s tím trestem sladkostí. Dítě si samo bez zeptání někde najde čokoládu a celou jí s ní. Pak chce jíst další sladké jídlo a ty jí to nedovolíš. Je to vlastně trest za to, že už jednu sladkost spořádala.

    A jsem zase u toho jak už jsem to tu kdysi psal, jak naše současná společnost negativně determinuje naše životy. Indiáni v pralese trestat nemusí, naše společnost svázaná pravidly a regulativy ano (viz např. vězení).
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KEIKIN: konzumaci jidla a medii zasadne nebudu vazat na chovani. diteti dovolim nejake limity, ale ne vic ci min dle toho jak se rozhodlo ohledne neceho, to mi prijde blby a nebezpecny. ty asi vyvhazis z toho ze trest = trpet = odeprit neco co ma dite rado? vedome zpusobovat aby se citilo blbe. ach jo, snad budu mit mimoradne dite se kterym se domluvim. mne to prijde k nicemu, trestat
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    LYDI: Mně to taky nepřišlo objevné v tom smyslu co píšeš (jistě, snažím se o výchovu založenou na respektu k dítěti), ale spíš v tom o tom mozku. Všude se člověk učí akorát mozek z biologického hlediska nebo pak zvlášť psychologii, ale takhle propojené jsem to ještě nikde neviděla/nečetla, a je to dobře to takhle spojit, protože to prostě dává větší smysl a přesvědčí to třeba i lidi, kteří nad nějakou psychikou jinak mávnou rukou.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    MARKYSHA: rozumim asi. v zasade se ptam zda kdyz neplanovane musis koupit drahy sirup proti kasli, tak pak tonda nejde na plavani. pokud jo, pak ok, jasne. pokud ne - sirup kupujes z rezerv - plavani nerusis, tak prave poukazuju na tu emocni zatez. jako by, jednou jsi to nevydrzel bez hlidacky, ted to musis vydrzet bez plavani, bud a nebo. jako by tyto potreby (jit ven...) decko melo a mohlo ovladat (zatimco kasel ne). ("nektere veci musi respektovat"). sama totiz jsem dospela a volna a pritom od urcite urivne stresu jsem fakt hroizne neprijemna, nemuzu si pomoct. takze furt lobuju ze dite delajici naschvaly = vola o pomoc o naplneni potreb (ktery samozrejme nedokaze treba poradne uchopit). no nic, asi jasny
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    MARKYSHA: ja v tom vidim rozdil. Kdyz se s nekym prestanu kamaradit, protoze na me je hnusnej, tak to nedelam proto, abych ho potrestala, ale abych sebe ochranila pred hnusnym chovanim. Trest je proti tomu zamerne vytvorena neprijemnost za to, ze nekdo udelal neco, co se mi nelibilo. Je to v podstate odplata.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    A nastavit život pro potřeby dítěte...situace u nás při plánování Alenky, byla jsem zdravá, plná energie a životní standard se měl zlepšit. Během těhotenství přišly zdravotní a finanční problémy a co můžu dělat? O tom je život a o tom život bude a i s problémy se musí naučit smířit a vidět jak se dají řešit. To je právě to, kde se s Naomi a potažmo i s Ymladris rozcházíme.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: Každopádně jsem stejně situaci vyřešila i bez utrácení, na což jsem hrdá. Že jsem ztratila nervy a naplácala jsem mu, hrdá nejsem, ale on sám mi řekl, že se nezlobí, že sd taky někdy zlobí tak, že někoho plácne a pak mu je to líto.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: Ono to není stejné, trest neměl za zvracení-zlobení, navíc jsem prostě ulítla, což jsme si s Tondou vysvětlili, takže to ani trest nebyl. Teď dám za tu hlídačku (kterou by ani nechtěl, protože miluje tu svou obvyklou), aby s ním šla ven na pár hodin a pak nepůjde třeba další víkend za stejnou cenu do zoo nebo plavat, na co se těší. Trest jsem mu dala jindy za rostříhaný stan a tunel, protože a) vzal si nůžky bez dovolení b) zničil hračku, která patřila i Alence. Šel spát bez pohádky. Když si neuklidí po sobě kostky, puzzle, modelínu a přes upozornění to uklidím já bez jeho pomoci, řečené schovám na den, dva a nemůže si s tím hrát.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    MARKYSHA: prosim ber to pro ucely debaty, nee ze se do tebe strefuju. zopakuju takovou svou analogii. kdyz by ti lekar rekl ze decko potrebuje drahy lek nebo drahou dietu, budes treba sakrovat ale ani nemrknes a zatahnes to. nedas mu alergen a pak trest ze zvraci. zatimco poridit drazsi flexibilni hlidacku kdyz je dite nemocny aby s nim sla do lesa, to je vyskakovani. neber doslova, uprav si...
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: No já to tak v podstatě vyřešila, že přijel muž dřív, byli jsme venku a i v tom koutku a Tonda byl večer jak andílek. Ale vždycky to udělat nejde, on byl v karanténě kvůli nosičství streptokoků, pak nemoc, pak to chytla Alenka, já už mám taky zánět dutin, je mi blbě. V úterý jsem byla na injekci Retarpenu, to jsem nesměla na sluníčko. Jasně chápu to jeho chování, ale jsem taky jenom člověk, což jsme si vysvětlili. On to vzal. Ale taky se musí naučit chápat, že nastávají situace, kdy prostě nejde mu vyhovět. Navíc Alenka s chůvou vydrží jen za přítomnosti Tondy, tak leda poslat chůvu s ním ven, ale ona může až po šesté a nelze se s ní domlouvat nárazově. A s těma penězma...tak my chudý nejsme, ale taky musíme dodržovat rozpočet a neplánovaně si vyskakovat nemůžeme.
    KOTENCE: Ten "trest" je třebs, když se hnusně chováš k partnerovi, může se s tebou rozejít, kamarád přestane kamarádit, z práce tě můžou vyhodit apod.
    SINSEMILLA: Toník si taky při čtení vymýšlí příběhy, řekne mi stop a příběh dovypráví po svém. Já si to nahrávám, že to časem napíšu:-) Náhodou někdy to má lepší než autor knížky, aspoň se víc bavím:-)
    TIMA
    TIMA --- ---
    KOTENCE: Ja ti rozumim a v zasade i souhlasim, ale porad mi tam naskakuje otazka, jak dite naucit, ze mi nema s prominutim srat na hlavu. Predpoklad dobreho srdce a svedomi jd hezka vec, ale dite testuje limity, zkousi, kam az muze zajit. Rodic je pro tento ucel idealni trenazer. Takze ano, vztah je to vyjimecny, ale muj ukol je dite nejakym zpusobem naucit respektu (v biologicke vybave ho nemaji, aspon to moje ne) a pravidlum.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TIMA: jenze tam je prave ta zrada. Trest prirozenej dusledek nenasimuluje. Po trestu se clovek cejti vetsinou ukrivdene. Kdyz na neho neprijemne dolehnou nasledky jeho cinu, tak ma vetsi potrebu svoje chovani prezkoumat a poucit se pro priste.
    Vztah s matkou je vyjmecnej. Neni potreba a imo ani zadouci, aby fungoval stejne jako dva cizinci na prvnim rande.
    Ja to vnimam tak, ze jsem tu proto, abych diteti predala, co jsem se dozvedela za svuj zivot o svete ja. Nemam ho za co trestat.
    TIMA
    TIMA --- ---
    KOTENCE: Nikdo ti neda trest za to, ze jsi prisla pozde na rande, ale zadne dalsi uz si s tebou nedomluvi. Na dite ovsem nic takoveho uplatnit nelze (kdyz dejme tomu nedodrzi nejakoudohodu), nemuzes se s nim proste prestat bavit. Jak ho tedy naucis, ze dohody se dodrzuji?
    Ony ty tresty jsou i v dospelem svete na kazdem kroku.
    Ja to svemu synovi takhle i vysvetluju: kritizuju ho a karam, nekdy i trestam, protoze ho mam rada. Nekdo jiny ho kritizovat nebude, zkratka si jen pomysli, ze je to blb, a nebude se snim zdrzovat.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    YMLADRIS: jo, máš pravdu. Tresty odnětí svobody mě taky napadly, ale s tím se běžný rodič nesetkává. Na pokuty jsem nepomyslela. Ale tam je to jak píše INUSHKA: , stejně tak v zaměstnání.
    Myslela jsem to spíš v běžnym životě. Nikdo nikomu nedá trest za to, že přišel pozdě na rande nebo z blbosti rozbil skleničku. Ani za to, že se vzteká, někoho uráží nebo nechce umejt nádobí... Nebo mně se to aspoň nestává. Spíš je ten druhej třeba otrávenej.
    Vlastně se mi na tom nejvíc nelíbí ten styl argumentace typu "svět je takovej, tak ať si zvykaj".
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    LUCYA: po pár dnech se najednou chytil a na ty příběhy už se soustředí... taky si povídáme o tom, co jsme kdo dělali, ale jeho vyprávění je někdy dost surreálný, jak ještě neví, odkud to vzít. a je to děsně vtipný občas
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Musím se Markyshi zastat, protože jak jsem z toho příspěvku pochopila, Toník ven nebo mezi ostatní děti nemohl proto, že ON byl nemocný. To by asi hlídačka pro druhé dítě moc nepomohla.

    Ale jinak s těmi tresty souhlasím, i dospělí se navzájem trestají. Vidím ale dva zásadní rozdíly oproti situaci dětí - jednak se (alespoň v civilizovamém světě, ponechme stranou extrémisty typu IS a různé totalitní režimy) trestají na základě společenské shody, že nějaké jednání je nepřijatelné a trest zasluhuje. A druhak je jim předem známo, které jednání se trestá a jaký trest bude. Ať už jde o psané zákony, zvykové právo, interní předpisy různých organizací nebo o cokoliv jiného, dospělý člověk má možnost se s nimi předem seznámit a rozhodovat se s vědomím, že jeho jednání může vést k trestu. Kdežto děti jsou velmi často trestány protože to, co udělaly, se zrovna jednomu konkrétnímu dospělému nelíbilo a často ani nevědí předem, že za takovéto chování potrestány budou.
    Čili pokud někdy budu muset skutečně v pravém slova smyslu trestat (sebeobranu nebo přirozené důsledky za trest nepovažuju), doufám, že se mi podaří nastavit průhledný a jasný systém, aby Malvína předem věděla, za co jí trest hrozí.
    LUCYA
    LUCYA --- ---
    SINSEMILLA: matyáš /je teda předškolák/ má rád vyprávění před spaním, co jsme kdo dělali. Já se mu snažím popsat do každé blbosti můj den, potom vykládá on, co dělal ve školce, občas mu pomůžu nějakou otázkou. Příběh z knížky by mi byl asi taky líný odvykládat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam