• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    BEBERA: Jo, proto radši Malvínu vozíme do školky lesní, i když je to pro nás organizačně náročnější. Tam o pohyb rozhodně nouzi nemá. Naše místní státní školky vypadají přesně takhle. Když je vídám na procházkách nebo na hřišti, tak to je od těch učitelek pořád "Neběhej! Neřvi! Neválej se po té zemi! Co jsem říkala?! Pojď sem a sedni si, když se neumíš chovat." Jsem přesvědčená, že Malvína by tam trpěla, ona je akrobatka a hýbe se hrozně ráda a pořád.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    INUSHKA: Kluci to "zlobení" donesli ze školky. A když se ptám, jak se pozná, když někdo zlobí, tak říkají: "nooo, když třeba běhá..." Dost mě to štve. A taky mi docela vadí, jak se ve školce přistupuje k dětské přirozenosti - běhat a křičet (myslím hlasitěji mluvit, výskat apod., nemyslím řvaní nebo vřískání). Když kluky vyzvednu, jsou jak nadupaní závodní koně, začnou běhat dokolečka, šplhat na plot, minule lítali ještě hodinu kolem školky, byli totálně nevybití. Chápu, že děti nemohou ve školce běhat, taky jim to v bytě nedovoluji, ani já ani učitelky nechceme, aby si někde rozrazili hlavu. Ale to neustálé okřikování, ztišování a rovnání do latě je strašně nepřirozené. Copak tam nemohou mít jednu místnost bez nábytku, jen s míči, žíněnkami, polštáři, kde by děti mohly řádit? Mohly tam házet, dělat kotrmelce, běhat, třeba se tam i servat... Tuhle jsem koukala na zprávy a říkali, že děti mají ve školce málo pohybu a že by se to mělo řešit. A jako příklad řešení ukazovali, jak učitelka s dětmi chodí dokola v kroužku za ruce. Však ty děti by se samy hýbaly, kdyby směly, ale nesmí. A protože nesmí, mají málo pohybu a je potřeba to řešit organizovaným chozením dokola, aby děti získaly správné pohybové návyky... Na hlavu...
    MORPED
    MORPED --- ---
    ONA_MAKARONA: jo moje babicka toto taky dela. Prinde za nama a rika,to nedelej,to se nesmi,nezlob a tak. jeste nikdy synovi nerekla neco pozitivniho. On se s ni nechce ani bavit a tak nam vycita,ze ho ockujme proti ni....no neockujem,neni blby,vsechno mu zakazuje. Taky jsem ji to rekla,ale ona me vubec neposloucha.Pred tydnem jsem tam byla (ona bydli s mojima rodicema) koupila jsem mladsi dceri (rok) kapesnicky, at se pobavi,vytahovala je z krabicky,strkala do druhe apod. Dosla babicka za nama a hned,ze to nesmi delat apod.....proste nechapu,co teda ty decka driv mohly.¨¨¨¨¨¨
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    ONA_MAKARONA: držím palce, naprosto Ti rozumim, co je moc, to je moc. jasný, stará škola, ale jsou to Vaše děti a respekt by měl být na obou stranách.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TRISSIE: my dospělí to máme úplně stejne, tohle predavame dětem, teď už tedy těm malým. A točí mě velké, které Bartovi neustále říkají, že zlobí a nic nedostane, případně, že dostane uhlí. Dokonce mu nějaké chtěli dát.
    ONA_MAKARONA
    ONA_MAKARONA --- ---
    Tak si musím postěžovat. Dneska jsem tu měla na návštěvě manželovu babičku (82 let, ale hooodně fit), ve svém věku je schopna postarat se na celý den o dvě holčičky školkového věku, jezdí na výlety, vypomáhá v obchodě, prostě takový držák rodiny, nikdo na ní nedá dopustit a nikdo si pořádně netroufne jí říct něco proti ní. Ona je veskrze hrozně hodná a ochotná, ale je to velice velice "stará škola" (nutno dodat, že téměř sama vychovala tři kluky, celkem problémový). No ale dneska, my málem vytekly nervy. Přišla k nám zrovna, když Lada vstávala z odpoledního spánku a byla dost mrzutá a nejspíš i hladová, tak začala kňourat a babička hned nastoupila s větou "no co to je za ošklivou holčičku?? tohle se dělá? to se nesmí takhle kňourat přece, nenene!" No a v tomhle podobném duchu to pokračovalo celou dobu - "hezky si hraj, na stromeček nesahej, jenom se na něj hezky dívej, no nelez pořád za tou mámou,to je hrozný, přece nebudeš brečet, to se nedělá....." a pak jsem přišla na paškál i já - "teda takhle se s ní mazat, to si pleteš na sebe pěknej bič, snad ji nebudeš chovat, dyt už je velká!" Pak mi ještě začala vyprávět, jak nějaká známá má roční dítě, které když se dá do postýlky tak hned spí a žádné uspávání neexistuje. S tím,že jako jak to děláme my, to jsme asi úplně padlý na hlavu.

    Uffff! Držela jsem se jakž takž, když začala komandovat Ladu, tak jsem zasahovala stylem "babička asi neví, že u nás to funguje tak a tak,..." Já pořádně nevím, jak jinak se zachovat, nechci se hádat ani vytvářet dusno, ale tohle dneska už bylo na mě moc. Chápu, že je stará škola, ale bydlí kousek a vídáme často, takže nechci, aby takhle s Ladou (potažmo i s Johankou - u které mi vyčetla, že když brečí, tak ji hned beru do náruče!!!!) mluvila. Dneska to proberu s manželem a asi s ní dám nějaký vážnější hovor....
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Mě tuhle úplně zamrazilo, když se dcera vrátila od babičky a na otázku, jak se měla a co s babičkou dělala, mi odpověděla "já jsem zjobija". Ptala jsem se, co přesně dělala, jak to zlobení vypadalo a ona mi nedokázala odpovědět, jen pořád opakovala, že zlobila. Bylo na ní úplně jasně vidět, že jí to prostě řekli, tak to opakuje, ale absolutně nechápe obsah.

    Na druhou stranu, vpodstatě sama si vymyslela hru na hodného a zlobivého lva - vždycku řekne, že je lev, začne řvát a pak upřesní, jestli je hodný nebo zlobivý lev. Hodný lev nekouše a může se hladit, zlobivý lev kouše a musí být v kleci, aby někomu neublížil. Během hry několikrát přejde z jedné té role do druhé. To mi třeba nevadí a klidně se účastním (hodného lva hladím a obdivuju jeho hřívu, zlobivého zavírám do klece a ostentativně pláču, když mě "kousne"), jednak proto, že v tomto případě těm pojmům zjevně rozumí, když jim sama připisuje obsah, a jednak proto, že tam je to hodný/zlobivý právě v té rovině chování k okolí, nikoli poslušnosti.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    A samozřejmě se mi to vrací, říká mi, že přece může "mít vlastní názor", může "si dělat co chce" apod. :-)) No tak to musím samozřejmě respektovat, pokud to jde, pokud to nenaráží na práva někoho jiného - třeba moje že, zas si nenechám vše líbit, prostě přirozeně ji upozorním, že tady jsou moje hranice, a za ně to nejde - musí u toho být člověk vnitřně v pohodě, v klidu a jednat s dítětem jako s rovným, neponižovat, ani se reakce dítěte neobávat - u muže někdy slyším v jeho hlase takovou obavu, jak dcera zareaguje, jakoby ji považoval za neschopnou domluvy (ona schopná je, velmi dobře), a ona se pak skutečně chová jako fracek, protože cítí jeho nejistotu...je to opravdu jasně viditelné, stejně tak to pozoruju i jinde, že ona jde přesně na tu hranici, jakou jí dotyčný člověk vytyčí...prostě zkouší, co u koho může a nemůže, v tomhle věku asi běžné...musí si ohmatat ty vztahy a zmapovat chování ve společnosti...
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: Přesně tak...já kolikrát dceru i podporuju v tom, aby "hodná" nebyla, ptám se jí, co to slovo znamená, proč si myslí, že tenhle a tamten není "hodný". Ptám se na to dospělých, případně rozvedu jejich "zlobíš". A zastanu se jí, když ji někdo nařkne, že zlobí (v případě, že je to takové to pouhé neuposlechnutí jiné "autority", a není to nic, co by muselo být nutně uposlechnuto, třeba nevbíhání do silnice, tak má právo na to "neuposlechnout"...dospělí toto slovo totiž imho docela nadužívají). Nebo konkretizuju, když ji někdo pochválí, jak je hodná či šikovná (např. paní se asi líbí ta bábovička/obrázek/jak jsi pozdravila, proto říká, že jsi hodná/šikovná...).
    U nás se hraje spíš na dohody, na něčem se dopředu dohodneme (třeba když někam přicházíme, domluvíme se, že je dobré pozdravit, udělat to nebo tamto, cokoliv...), stvrdíme to plácnutím si rukama, a pak dcera jasně ví, co se v té které situaci vyžaduje (mluvíme o tom těsně předtím, takže si to pamatuje). A když to neudělá, tak se ptám, proč tomu tak bylo a řešíme to (styděla se např., rozčílila se, apod.). Ale ani to neberu jako zlobení, ale snažím se dopátrat příčiny porušení dohody. A tak ...
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Když já mám stále problém s tím všeobecným "hodný". Já slovo "hodný" chápu a používám ve smyslu "milý, příjemný, laskavý", dejme tomu ještě třeba "ochotný, vycházející lidem vstříc", což jsou všechno kvality vztahující se k chování v určité situaci nebo konkrétním vztahu, nikoli čistě osobnostní. Někdy a na někoho můžu být hodná a jindy a na jiného můžu být ošklivá až zlá a vždy to záleží na spoustě okolností včetně toho druhého člověka samotného. A už vůbec to nijak nesouvisí s tím, zda si čistím zuby a myju boty nebo jaký mám pracovní (u dítěte školní) výkon.
    Mám problém s používáním slova "hodný" ve smyslu "poslušný, plnící požadavky rodičů/učitelů/kohokoliv jiného, dodržující pravidla". A ještě větší problém mám s tím, že se po dětech chce, aby takové byly 100 % času a s každým. Nechci mít z dcery v tomtu smyslu hodnou holčičku, tudíž jí tím nehodlám podmiňovat dárky ani ji strašit čertem, když taková nebude. A pokud jde o ten první význam, tak tam chci, aby to vycházelo z ní, z její vlastní potřeby mít s lidmi dobré vztahy, ne ze strachu z trestu nebo z naděje na odměnu. Což znamená nechat jí v tom svobodu a samozřejmě taky počítat s tím, že se někdy může rozhodnout nebýt hodná.

    A Ježíšek u nás nosí dárky všem a nosí je z lásky a pro radost, nikoli za odměnu.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    SANCHA: případně, jsou děti z chudších rodin méně hodné, než děti z rodin bohatých, že dostávají méně dárků / levnější dárky?

    Naše děti slyší, že Ježíšek nás má rád a proto nám přinese dárky, i když jsou to Jeho narozeniny - protože chce, abychom byli veselí s Ním. Ano, jsme věřící, ale opravdu nechci, aby si děti zafixovaly dárek jako nárokovou věc, případně jako odměnu za nějaké arbitrárně hodnocené chování.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    A ještě k Ježíškovi:
    Zapomeňte na věty typu „jestli nebudeš hodný, Ježíšek ti nepřinese žádné dárky“ a použijte ji v trochu jiném pořadí. Zkuste raději říci: „To jsem ale zvědavá, zda jsi byl tak hodný, že ti Ježíšek nadělí nějaké dárky.“ A protože děti pod stromečkem vždy něco najdou, můžete se s nimi pak radovat, že to vyšlo, že být hodný se vyplácí.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    S tímhle já víceméně souhlasím:

    Děti je třeba psychicky „otužovat“ – ovšem velmi opatrně, krok za krokem. Nejprve třeba jen tak, že se budou mámě v náručí dívat z okna, jak dole chodí Mikuláši a nosí dětem dárky.

    Překonávat strach se má dítě učit mámě v náručí“, tj. v prostředí nejbezpečnějším. Hrdina není ten, kdo nemá strach (to by byl tak nejvýš „anomální osobnost“ ve smyslu dnešní nomenklatury), nýbrž ten, kdo strach překonává. A to bez učení nejde.

    V životě se člověk dostane do mnoha situací, kdy bude muset překonávat strach, proto si společnost vytváří výchovné praktiky, kterými své potomstvo už dopředu na to připravuje, cvičí, trénuje, otužuje.

    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    JON: Nevim no, chápu tvoje pojetí. Ale nějak se mi příčí pěstovat v dítěti jakýkoliv strach. Ale připouštím, že strach může být zároveň hnací silou pro to něco dělat (je kořenem agresivity). Je otázka, zda nestojí nakonec strach o přežití za všemi našimi činnostmi. Ale jestli je to dobře...jestli by tou hnací silou neměla být spíš láska, k sobě, úcta k tělu(že je příbytkem naší duše), než strach z jeho rozpadu (kaz atd.). Ok, asi jsem včera viděla přiliš epizod Star Wars, radši toho nechám :o))
    JON
    JON --- ---
    KOTENCE:
    Existenci Boha jsi nijak nerozporovala, ale existenci certa jo - prej je to vylhane monstrum - ja to tak nevidim. Neni lez napsat na papir slovo "voda", i kdyz vsichni vime, ze to doopravdy voda neni. Nevnimam jako lez ani cloveka v masce certa, i kdyz vime ze je to soused, dokonce i kdyz vime ze ona "odplata za spatny zivot" asi nevypada jako pan s rohama - ale nejaka je, a to staci.

    Vete s Marenkou a certem sousedem normalne nerozumim - bud jsem se ztratil v kontextu, nebo je tam nejakej preklep kterej mi nejde prokouknout. Muzes to, prosim, rozvest ?

    Pro me je snadne strasit (protoze si myslim, ze strach je normalni soucasti zivota a je potreba s nim umet pracovat) certem, protoze pro me to neni vylhane monstrum, je to jen nejake zaobaleni a znazorneni natolik komplikovanych a dulezitych principu, ze si myslim, ze to za to stoji.

    Nemyslim si, ze bych certa pouzival az tak utilitarne jako "bez si vycistit zuby nebo te veme cert" ale v situaci kdy na certy a zlobeni prijde rec jsem urcite neco podobneho jako necisteni zubu zminil. A samozrejme ze

    Myslim, ze tu navstevu mikulase, andela a certa vnimas pouze v rovine straseni ditete - ano, strach tam je pritomny, ale rozhodne to pro me neni ta nejdulezitejsi vec.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    JON: (zpochybnila jsem snad necim existenci Boha?) A nebude spis Marenka smutna a urazena, nez ze by nekoho nekam nosil cert-soused? Proc je pro tebe snazsi strasit vylhanym monstrem, nez vysvetlit, co se opravdu da ocekavat?
    JON
    JON --- ---
    KOTENCE: Rozdil mezi tim ze mi nekdo tvrdi,ze jsou Slapy vetsi nez Zelivka protoze se splet a mezi tim, ze z toho ma nejaky zisk a lze mi vedome samozrejme chapu.
    Ale ruku na srdce - kdyz se oprostis od vseho nanosu institucionalizovane viry, jsi si naprosto na beton ulpne nejvic jista, ze cert / karma / pambuch / vesmirna spravedlnost opravdu nejsou ?
    A pokud si teda jista ses, nemuzes se na certa a jeziska a podobny veci divat jako na rekneme nazornejsi zpusob jak predavat hodnotovej system detem, pro ktery je to zatim nemozny pochopit, zato "budes bit marenku na piskovisti > sebere te cert" je pro ne uchopitelne pomerne snadno ?
    A opravdu vnimas lez typu "existuje jezisek/cert" stejne jako lez typu "nemuzeme jet na vylet, rozbilo se auto" (i kdyz se auto nerozbilo) ?
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    JON: Jestli ti pripada vedoma lez srovnatelna s omylem, tak nevim, jak bych ti svuj postoj mohla vysvetlit.
    JON
    JON --- ---
    KOTENCE: Hele, zjisti nezjisti - v urcitym veku, kdy detem zacina byt jasno ze certi, jezisek neexistujou, tak se s tou hrou prestava, ne? A do te doby samozrejme ty deti ruzne zaslechnou od starsich kamaradu ze cert je soused, a jezisek neni, ale dokud si pred ne nestoupne cert a nesvlece se do souseda tak tu jistotu nema. A i kdyz se tohle stane, tak se to stejne vztahuje na tohoto konkretniho certa, ale ten ve tme za rohem, ten je opravdovej.
    Nemyslim si, ze je nejak komplikovany odhadnout, do kdy ma cenu povidat o certech a od kdy o zubnim kazu - prichazi to podle me tak nejak ruku v ruce, nenapada me tedy duvod proc by k nejakemu naruseni duvery melo dojit.
    A co si pomysli - deti se stejne casem dozvedi, ze rodice ve spouste veci nemeli pravdu, protoze kazdy se nekdy plete. Vnimat to, ze mi rodice rikali o jeziskovi nebo certech a pekle jako lez, mi prijde asi tak rozumne, jako povazoval za lez to, ze mi nekdo tvrdi, ze prehradni nadrz Slapy je vetsi nez Zelivka, protoze si to doopravdy mysli, i kdyz to tak neni.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    JON: Vychazim z predpokladu, ze kdyz diteti nikdy nebudu lhat, tak mi bude verit. Kdyz mu budu tvrdit, ze ho cert vezme do pekla a ono pak zjisti, ze to byl prevlecenej soused... co si asi tak pomysli?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam