• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    MULTICAT
    MULTICAT --- ---
    INUSHKA: no, u nas je to dost podobne - ja mam nacteno, muz se ridi untuici. Problem je, ze jsme oba mimozy z nasich vychov, ze se poradne nerespektujeme ani vzajemne :(
    Ja jsem byla to hodne dite, ktere se balo vztekat, a muz zase budizknicemu, na kteryho platil remen.
    Ja jsem litostiva a vyderacka, muz zase vsechno resi "humorem a optimismem". Snazim se mu do veci nekecat, ale nekdy je to tezky. Je treba zmenit uplne mysleni, zabehnuty vzorce, no, to tady asi vsichni chapete...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: s tím teplem domova jsi to napsala pěkně a srozumitelně. Přesně tohle já očekávám od ženy :-) A konfiktíky nastávají, když jeden nebo druhý předhodí partnerovi, aby částečně přejímal tu či onu roli. Např. "Taky bys někdy mohl protřídit dětem věci".

    TORUVIEL: Já mám pocit, že jsem ve výchově dětí taky měkčí ač mám mámu spíše submisivní :-) Žena mi taky dycky říká, proč ona musí být ta zlá. Já prostě ten respektující přístup možná přeháním. Jakože respektuji přání dítěte, ale zas tím nevědomky částečně nabourávám procesy, které si buduje žena s dětmi.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: U nás je to tak, že můj muž je ve vztahu k dceři spíš takovej "měkčí", já jsem důsledná v tom co řeknu, na čem se domluvíme. Uvítala bych, kdyby by víc "chlap", ale prostě není no. On když po dceři něco žádá, tak takovým tónem, jakoby se jí bál, no a ona samozřejmě začne vysírat (neboli "zlobit") protože ji baví ten pocit moci nad otcem. Nevím co s tím dělat, on vyrůstal v prostředí s dominantní matkou, je to tak vlastně i když jsme u jeho rodičů, on se neumí postavit své matce, neumí říct jasně bude to tak a tak (ale snaží se, nicméně opět ne moc přesvědčivě, buď moc jemně odmítá, nebo pak rovnou vybuchne...chtělo by to něco mezi, jasné, asertivní odmítnutí...to musím pak udělat až já - stejně jako doma). Ocenila bych, kdyby byl vnitřně silnější, občas mám pocit, že já jsem ta zlá, ale teď už vlastně ani ne, nějak se mi podařilo to vychytat a být jednak důsledná, ale jednak naslouchající, takže vidím, že i když u mě žádné dceřino "vysírání" nehrozí, přesto jde dcera s problémem radši za mnou, protože ví, že její pocity pojmenuju, uznám a nebudu se snažit ji měnit, jen pochopit (např. nesnáší, když jí muž říká "to přejde" , čímž on mimochodem vyjadřuje strach z jejích pocitů, říká tím, že se těší, až přestane řvát, až to přejde, nepřijme její pocity a tím to nakonec zhorší, ona se rozeřve víc a odhání ho).
    Jinak tím, jak je muž "měkčí", jsem byla občas dohnaná k tomu být i autoritářská (když jsem to ještě neměla moc vychytané), ale autoritářský přístup se mi u dcery vůbec neosvědčil, jednak mi to nepřijde moc dospělé, jednak to moc nefunguje (nebo funguje, ale ne v klidu a ne s porozuměním toho, co po ní chci), jednak to moc nevylepšuje náš vztah, a dítě je pak rázem vzdorovité a už se vůbec nepodobá téfajn holce, se kterou se dá v pohodě domluvit. Občas mi to tím směrem ujíždí, ale teď jsem se co se "výchovy" týká našla a mám v tom jasno a najednou je ta holka naprosto pohodová. Všechno je to o tom vztahu, nikdy to není "jen to dítě".
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    INUSHKA: dospělá jsem k něčemu podobnému, sama jsem víc respektujici, muž je přísnější podobným stylem jako tvůj a taky mi to nakonec přijde ok. S tím, že když mi něco přijde moc, řeknu to, ne před B - typicky třeba to, že on používá věty jako "nebehej, spadnes" a pak to, že krom větší přísností / menší trpělivosti paradoxně vede dítě k menší samostatnosto, dílem proto, že se nechce čekat, až se třeba obuje, dílem proto, že na něj chce být hodny.
    P_AVEL
    P_AVEL --- ---
    INUSHKA: Podle mě je dobré, když je přístup muže a ženy jiný, ale ten mužský nemusí být nutně nerespektující. Např. jedna známá po svém muži chtěla, aby svůj jazyk, stejně jako ona, maximálně přizpůsoboval, adaptoval na jazyk a myšlení dítěte. Což mi přišlo jako buzerace, a taky škoda pro dítě, které by jinak mělo šanci na více porozumění jazyku mámy a na straně druhé více nároku a rozvoje u táty.

    U nás nejsou rozdíly mezi námi ohledně respektující/nerespektující nějak velké, ale jsou. Já jsem na této škále spíše nerespektující, resp. ne vždy respektující. Jsem důslednější, rozhodnější, jsem méně trpělivý, mám jasnější představu co od rodiny a dětí chci, spíše mě děti poslechnou, spoléhá se na mě s "černou prací." Žena je více respektující.

    Žena mě nikterak ohledně mého přístupu nenapomíná. \předpokládám, že spoléhá na mou sebereflexi. Mám-li konflikt s dětmi, většinou o tom s manželkou zpětně mluvím, jak mě to štve, jak jsem to měl řešit jinak.
    Jsem to spíše já, kdo leccos vytkne... např. když se mi zdá, že žena nejasně, pro děti nečitelně dává najevo, že se jí něco líbí/nelíbí, když se vlastně zlobí, ale dává to najevo tak v položertu...

    Moje výchova JE jiná, nemůžu za to, děti se mnou mají jinou zkušenost než se svou mámou, přijde mi to dobré a je to součást mé otcovské identity. Už jenom tím, že jsem fyzicky silnější, tak děti (zvláště jsou-li starší) více nosím, více vyhazuju do vzduchu, častěji vyrážím s nmi ven, na větší výlety, neřeším kočárky. Vůbec spoustu věcí neřeším: náhradní oblečení, svačiny na ven.. a nepovažuji to za horší péči, spíše jinou.

    Svoji roli tedy také vidím v hledání a ukazování směru v životě rodiny, zavádění rituálů, převzetí zodpovědnosti za důležitá rozhodnutí, již zmíněné odvádění černé práce..., ale není to jen o "akci", ale o sebevýchově, o "přítomnosti" v rodině...

    Tvé nové poznání je mi sympatické. Předpokládám, že základem veškeré respektující výchovy je respekt k svému partnerovi, respekt k jeho jedinečnosti.
    Kdyby ode mě moje žena nic moc neočekávala, nepotřebovala mě, zpochybňovala mě... budu doma co do přínosu poloviční.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: Taky je u nás tvrdší muž, víc autoritářský. Dříve jsem se ho snažila donutit a sjednotit výchovu, ale dnes si myslím, že je lepší to nechat a jen si vzájemně nepodrývat autoritu, nepovolovat co druhý zakázal (já), nedávat druh trestu, se kterým druhý nesouhlasí (on). Jestli je to správně, nevím, občas Tonda říká "neříkej to tatínkovi" nebo něco povolím a on se jde extra zeptat muže "jestli opravdu".
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    V návaznosti na diskusi v Pokročilých manželkách a zejména na tento svůj příspěvek bych tu ráda nadhodila téma mateřské a otcovské role ve vztahu k respektující výchově.

    U nás se o ten respektující přístup snažím hlavně já, já jsem ta, kdo o tom hodně čte, přemýšlí, diskutuje, plánuje... Muž bere výchovu spíš intuitivně, tak jak je sám zvyklý od svých rodičů. Nějakými základy jsem ho teda indoktrinovala a když dělá něco, co se mi vyloženě nelíbí, tak mu to řeknu (třeba když používá fráze o hodných holčičkách nebo po Malvíně chce, aby "poslouchala a nezlobila"). Ale obecně je trochu direktivnější, důslednější, víc si trvá na svém i za cenu vzteklé scény (pro mě někdy až absurdně), má víc mentorský přístup. A zároveň funguje jako jakási "poslední instance" - když mě Malvína někdy trochu skáče po hlavě, on přijde a zastane se mě - řekne třeba Malvíně, ať se kouká k mámě chovat slušně nebo něco na ten způsob.
    Spousta těch jeho zásahů je přísně vzato proti respektujícímu přístupu a já jsem si pořád myslela, že je to špatně, ale teď jsem si v té diskusi uvědomila, že snahou nacpat ho do své představy o rodičovství mu vlastně beru otcovskou roli, že asi není špatně, když coby chlap v rodině v určitých situacích zastupuje ten víc mocenský princip.
    Jak se na to díváte? Jsou nebo měly by podle vás být nějaké rozdíly v přístupu/roli matky a otce v tomto výchovném stylu? Jaké?
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    ANNAWA: Tonda ve školce dostal bramboru, ale měl z ní hroznou radost, musela jsem mu jí uvařit a slavnostně snědl s kečupem, zatímco sladkosti ještě máme.:)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    BEBERA: Ano, tady v lesní je to taky jiné. Navíc je tam i pár mužů vedoucích, a ti k tomu mají ještě jiný přístup. Dcera tohle "zlobení" taky přitáhla ze školky, že prý kluci zlobí, Anička je zlobivá apod. Mluvím s ní o tom, co můžu dělat jiného...a vydovádět se může odpoledne, chodíme ven...
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    INUSHKA: Já teď zvažuju, jak dál. Starší chodí jeden den v týdnu do svobodné školy a je tam strašně šťastný. Když chce, může jít ven, když nechce, může bádat uvnitř, plus mají rušnou místnost. Nejraději by tam chodil pořád. Jenže tam nechtějí vzít mladšího, protože je moc malý. Druhá alternativa je právě lesní školka, ale obávám se, že mladší by tam úplně šťastný nebyl. Zatímco starší by mohl být venku 24/7, mladší mě v lese po dvou hodinách tahá za ruku a chce domů...
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    BEBERA: Jo, proto radši Malvínu vozíme do školky lesní, i když je to pro nás organizačně náročnější. Tam o pohyb rozhodně nouzi nemá. Naše místní státní školky vypadají přesně takhle. Když je vídám na procházkách nebo na hřišti, tak to je od těch učitelek pořád "Neběhej! Neřvi! Neválej se po té zemi! Co jsem říkala?! Pojď sem a sedni si, když se neumíš chovat." Jsem přesvědčená, že Malvína by tam trpěla, ona je akrobatka a hýbe se hrozně ráda a pořád.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    INUSHKA: Kluci to "zlobení" donesli ze školky. A když se ptám, jak se pozná, když někdo zlobí, tak říkají: "nooo, když třeba běhá..." Dost mě to štve. A taky mi docela vadí, jak se ve školce přistupuje k dětské přirozenosti - běhat a křičet (myslím hlasitěji mluvit, výskat apod., nemyslím řvaní nebo vřískání). Když kluky vyzvednu, jsou jak nadupaní závodní koně, začnou běhat dokolečka, šplhat na plot, minule lítali ještě hodinu kolem školky, byli totálně nevybití. Chápu, že děti nemohou ve školce běhat, taky jim to v bytě nedovoluji, ani já ani učitelky nechceme, aby si někde rozrazili hlavu. Ale to neustálé okřikování, ztišování a rovnání do latě je strašně nepřirozené. Copak tam nemohou mít jednu místnost bez nábytku, jen s míči, žíněnkami, polštáři, kde by děti mohly řádit? Mohly tam házet, dělat kotrmelce, běhat, třeba se tam i servat... Tuhle jsem koukala na zprávy a říkali, že děti mají ve školce málo pohybu a že by se to mělo řešit. A jako příklad řešení ukazovali, jak učitelka s dětmi chodí dokola v kroužku za ruce. Však ty děti by se samy hýbaly, kdyby směly, ale nesmí. A protože nesmí, mají málo pohybu a je potřeba to řešit organizovaným chozením dokola, aby děti získaly správné pohybové návyky... Na hlavu...
    MORPED
    MORPED --- ---
    ONA_MAKARONA: jo moje babicka toto taky dela. Prinde za nama a rika,to nedelej,to se nesmi,nezlob a tak. jeste nikdy synovi nerekla neco pozitivniho. On se s ni nechce ani bavit a tak nam vycita,ze ho ockujme proti ni....no neockujem,neni blby,vsechno mu zakazuje. Taky jsem ji to rekla,ale ona me vubec neposloucha.Pred tydnem jsem tam byla (ona bydli s mojima rodicema) koupila jsem mladsi dceri (rok) kapesnicky, at se pobavi,vytahovala je z krabicky,strkala do druhe apod. Dosla babicka za nama a hned,ze to nesmi delat apod.....proste nechapu,co teda ty decka driv mohly.¨¨¨¨¨¨
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    ONA_MAKARONA: držím palce, naprosto Ti rozumim, co je moc, to je moc. jasný, stará škola, ale jsou to Vaše děti a respekt by měl být na obou stranách.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TRISSIE: my dospělí to máme úplně stejne, tohle predavame dětem, teď už tedy těm malým. A točí mě velké, které Bartovi neustále říkají, že zlobí a nic nedostane, případně, že dostane uhlí. Dokonce mu nějaké chtěli dát.
    ONA_MAKARONA
    ONA_MAKARONA --- ---
    Tak si musím postěžovat. Dneska jsem tu měla na návštěvě manželovu babičku (82 let, ale hooodně fit), ve svém věku je schopna postarat se na celý den o dvě holčičky školkového věku, jezdí na výlety, vypomáhá v obchodě, prostě takový držák rodiny, nikdo na ní nedá dopustit a nikdo si pořádně netroufne jí říct něco proti ní. Ona je veskrze hrozně hodná a ochotná, ale je to velice velice "stará škola" (nutno dodat, že téměř sama vychovala tři kluky, celkem problémový). No ale dneska, my málem vytekly nervy. Přišla k nám zrovna, když Lada vstávala z odpoledního spánku a byla dost mrzutá a nejspíš i hladová, tak začala kňourat a babička hned nastoupila s větou "no co to je za ošklivou holčičku?? tohle se dělá? to se nesmí takhle kňourat přece, nenene!" No a v tomhle podobném duchu to pokračovalo celou dobu - "hezky si hraj, na stromeček nesahej, jenom se na něj hezky dívej, no nelez pořád za tou mámou,to je hrozný, přece nebudeš brečet, to se nedělá....." a pak jsem přišla na paškál i já - "teda takhle se s ní mazat, to si pleteš na sebe pěknej bič, snad ji nebudeš chovat, dyt už je velká!" Pak mi ještě začala vyprávět, jak nějaká známá má roční dítě, které když se dá do postýlky tak hned spí a žádné uspávání neexistuje. S tím,že jako jak to děláme my, to jsme asi úplně padlý na hlavu.

    Uffff! Držela jsem se jakž takž, když začala komandovat Ladu, tak jsem zasahovala stylem "babička asi neví, že u nás to funguje tak a tak,..." Já pořádně nevím, jak jinak se zachovat, nechci se hádat ani vytvářet dusno, ale tohle dneska už bylo na mě moc. Chápu, že je stará škola, ale bydlí kousek a vídáme často, takže nechci, aby takhle s Ladou (potažmo i s Johankou - u které mi vyčetla, že když brečí, tak ji hned beru do náruče!!!!) mluvila. Dneska to proberu s manželem a asi s ní dám nějaký vážnější hovor....
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Mě tuhle úplně zamrazilo, když se dcera vrátila od babičky a na otázku, jak se měla a co s babičkou dělala, mi odpověděla "já jsem zjobija". Ptala jsem se, co přesně dělala, jak to zlobení vypadalo a ona mi nedokázala odpovědět, jen pořád opakovala, že zlobila. Bylo na ní úplně jasně vidět, že jí to prostě řekli, tak to opakuje, ale absolutně nechápe obsah.

    Na druhou stranu, vpodstatě sama si vymyslela hru na hodného a zlobivého lva - vždycku řekne, že je lev, začne řvát a pak upřesní, jestli je hodný nebo zlobivý lev. Hodný lev nekouše a může se hladit, zlobivý lev kouše a musí být v kleci, aby někomu neublížil. Během hry několikrát přejde z jedné té role do druhé. To mi třeba nevadí a klidně se účastním (hodného lva hladím a obdivuju jeho hřívu, zlobivého zavírám do klece a ostentativně pláču, když mě "kousne"), jednak proto, že v tomto případě těm pojmům zjevně rozumí, když jim sama připisuje obsah, a jednak proto, že tam je to hodný/zlobivý právě v té rovině chování k okolí, nikoli poslušnosti.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    A samozřejmě se mi to vrací, říká mi, že přece může "mít vlastní názor", může "si dělat co chce" apod. :-)) No tak to musím samozřejmě respektovat, pokud to jde, pokud to nenaráží na práva někoho jiného - třeba moje že, zas si nenechám vše líbit, prostě přirozeně ji upozorním, že tady jsou moje hranice, a za ně to nejde - musí u toho být člověk vnitřně v pohodě, v klidu a jednat s dítětem jako s rovným, neponižovat, ani se reakce dítěte neobávat - u muže někdy slyším v jeho hlase takovou obavu, jak dcera zareaguje, jakoby ji považoval za neschopnou domluvy (ona schopná je, velmi dobře), a ona se pak skutečně chová jako fracek, protože cítí jeho nejistotu...je to opravdu jasně viditelné, stejně tak to pozoruju i jinde, že ona jde přesně na tu hranici, jakou jí dotyčný člověk vytyčí...prostě zkouší, co u koho může a nemůže, v tomhle věku asi běžné...musí si ohmatat ty vztahy a zmapovat chování ve společnosti...
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: Přesně tak...já kolikrát dceru i podporuju v tom, aby "hodná" nebyla, ptám se jí, co to slovo znamená, proč si myslí, že tenhle a tamten není "hodný". Ptám se na to dospělých, případně rozvedu jejich "zlobíš". A zastanu se jí, když ji někdo nařkne, že zlobí (v případě, že je to takové to pouhé neuposlechnutí jiné "autority", a není to nic, co by muselo být nutně uposlechnuto, třeba nevbíhání do silnice, tak má právo na to "neuposlechnout"...dospělí toto slovo totiž imho docela nadužívají). Nebo konkretizuju, když ji někdo pochválí, jak je hodná či šikovná (např. paní se asi líbí ta bábovička/obrázek/jak jsi pozdravila, proto říká, že jsi hodná/šikovná...).
    U nás se hraje spíš na dohody, na něčem se dopředu dohodneme (třeba když někam přicházíme, domluvíme se, že je dobré pozdravit, udělat to nebo tamto, cokoliv...), stvrdíme to plácnutím si rukama, a pak dcera jasně ví, co se v té které situaci vyžaduje (mluvíme o tom těsně předtím, takže si to pamatuje). A když to neudělá, tak se ptám, proč tomu tak bylo a řešíme to (styděla se např., rozčílila se, apod.). Ale ani to neberu jako zlobení, ale snažím se dopátrat příčiny porušení dohody. A tak ...
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Když já mám stále problém s tím všeobecným "hodný". Já slovo "hodný" chápu a používám ve smyslu "milý, příjemný, laskavý", dejme tomu ještě třeba "ochotný, vycházející lidem vstříc", což jsou všechno kvality vztahující se k chování v určité situaci nebo konkrétním vztahu, nikoli čistě osobnostní. Někdy a na někoho můžu být hodná a jindy a na jiného můžu být ošklivá až zlá a vždy to záleží na spoustě okolností včetně toho druhého člověka samotného. A už vůbec to nijak nesouvisí s tím, zda si čistím zuby a myju boty nebo jaký mám pracovní (u dítěte školní) výkon.
    Mám problém s používáním slova "hodný" ve smyslu "poslušný, plnící požadavky rodičů/učitelů/kohokoliv jiného, dodržující pravidla". A ještě větší problém mám s tím, že se po dětech chce, aby takové byly 100 % času a s každým. Nechci mít z dcery v tomtu smyslu hodnou holčičku, tudíž jí tím nehodlám podmiňovat dárky ani ji strašit čertem, když taková nebude. A pokud jde o ten první význam, tak tam chci, aby to vycházelo z ní, z její vlastní potřeby mít s lidmi dobré vztahy, ne ze strachu z trestu nebo z naděje na odměnu. Což znamená nechat jí v tom svobodu a samozřejmě taky počítat s tím, že se někdy může rozhodnout nebýt hodná.

    A Ježíšek u nás nosí dárky všem a nosí je z lásky a pro radost, nikoli za odměnu.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    SANCHA: případně, jsou děti z chudších rodin méně hodné, než děti z rodin bohatých, že dostávají méně dárků / levnější dárky?

    Naše děti slyší, že Ježíšek nás má rád a proto nám přinese dárky, i když jsou to Jeho narozeniny - protože chce, abychom byli veselí s Ním. Ano, jsme věřící, ale opravdu nechci, aby si děti zafixovaly dárek jako nárokovou věc, případně jako odměnu za nějaké arbitrárně hodnocené chování.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    A ještě k Ježíškovi:
    Zapomeňte na věty typu „jestli nebudeš hodný, Ježíšek ti nepřinese žádné dárky“ a použijte ji v trochu jiném pořadí. Zkuste raději říci: „To jsem ale zvědavá, zda jsi byl tak hodný, že ti Ježíšek nadělí nějaké dárky.“ A protože děti pod stromečkem vždy něco najdou, můžete se s nimi pak radovat, že to vyšlo, že být hodný se vyplácí.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    S tímhle já víceméně souhlasím:

    Děti je třeba psychicky „otužovat“ – ovšem velmi opatrně, krok za krokem. Nejprve třeba jen tak, že se budou mámě v náručí dívat z okna, jak dole chodí Mikuláši a nosí dětem dárky.

    Překonávat strach se má dítě učit mámě v náručí“, tj. v prostředí nejbezpečnějším. Hrdina není ten, kdo nemá strach (to by byl tak nejvýš „anomální osobnost“ ve smyslu dnešní nomenklatury), nýbrž ten, kdo strach překonává. A to bez učení nejde.

    V životě se člověk dostane do mnoha situací, kdy bude muset překonávat strach, proto si společnost vytváří výchovné praktiky, kterými své potomstvo už dopředu na to připravuje, cvičí, trénuje, otužuje.

    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    JON: Nevim no, chápu tvoje pojetí. Ale nějak se mi příčí pěstovat v dítěti jakýkoliv strach. Ale připouštím, že strach může být zároveň hnací silou pro to něco dělat (je kořenem agresivity). Je otázka, zda nestojí nakonec strach o přežití za všemi našimi činnostmi. Ale jestli je to dobře...jestli by tou hnací silou neměla být spíš láska, k sobě, úcta k tělu(že je příbytkem naší duše), než strach z jeho rozpadu (kaz atd.). Ok, asi jsem včera viděla přiliš epizod Star Wars, radši toho nechám :o))
    JON
    JON --- ---
    KOTENCE:
    Existenci Boha jsi nijak nerozporovala, ale existenci certa jo - prej je to vylhane monstrum - ja to tak nevidim. Neni lez napsat na papir slovo "voda", i kdyz vsichni vime, ze to doopravdy voda neni. Nevnimam jako lez ani cloveka v masce certa, i kdyz vime ze je to soused, dokonce i kdyz vime ze ona "odplata za spatny zivot" asi nevypada jako pan s rohama - ale nejaka je, a to staci.

    Vete s Marenkou a certem sousedem normalne nerozumim - bud jsem se ztratil v kontextu, nebo je tam nejakej preklep kterej mi nejde prokouknout. Muzes to, prosim, rozvest ?

    Pro me je snadne strasit (protoze si myslim, ze strach je normalni soucasti zivota a je potreba s nim umet pracovat) certem, protoze pro me to neni vylhane monstrum, je to jen nejake zaobaleni a znazorneni natolik komplikovanych a dulezitych principu, ze si myslim, ze to za to stoji.

    Nemyslim si, ze bych certa pouzival az tak utilitarne jako "bez si vycistit zuby nebo te veme cert" ale v situaci kdy na certy a zlobeni prijde rec jsem urcite neco podobneho jako necisteni zubu zminil. A samozrejme ze

    Myslim, ze tu navstevu mikulase, andela a certa vnimas pouze v rovine straseni ditete - ano, strach tam je pritomny, ale rozhodne to pro me neni ta nejdulezitejsi vec.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    JON: (zpochybnila jsem snad necim existenci Boha?) A nebude spis Marenka smutna a urazena, nez ze by nekoho nekam nosil cert-soused? Proc je pro tebe snazsi strasit vylhanym monstrem, nez vysvetlit, co se opravdu da ocekavat?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam