Mám strašné dilema a nevím, jak z toho ven. Po dlouhém zvažování jsme zapsali staršího syna do sice státní, ale dost alternativní školy ve vesnici 20 km od bydliště, ale po cestě do mužovy práce, takže by ho ráno mohl vozit a odpoledne bych ho vyzvedla já. Mám z té školy opravdu dobrý pocit, neznámkuje se tam, učitelé jsou vůči dětem vnímaví, děti jsou hodně venku i během vyučování, syn má strašně rád přírodu, je to pro něj jak dělané. Druhému synovi budou v září 4 a chodí do normální školky u nás v Liberci. Z logistických důvodů jsme ho zapsali do MŠ spadající tady pod tu alternativní školu, tam se nedostal (museli vzít místní), ale vzali ho do vesnice o kilometr vedle, byli jsme rádi. ALE:
1) dnes jsem se tam byla podívat na slavnosti a nelíbilo se mi tam, prakticky vůbec. Nelíbila se mi učitelka, nelíbila se mi zahrada, jedou tam sice waldorfský přístup, ale přišlo mi, že leda tak to pro mě spíš nesympatické z waldorfu (hračky jen dřevěné, žádné stavebnice kromě pár dřevěných kostek apod.), ale zbytek mi přišel úplně klasický školkový, respektující přístup mi tam docela chyběl. Poptávala jsem se rodičů, ti byli spokojeni, učitelka prý rázná, několikrát jsem slyšela, jak si ty děti "srovná", ale ty ji prý mají rády, ale prý si "rovná" i rodiče. No nevím. Obě učitelky jsou dost staší, obě jsou takové pomalé, přišlo mi to trochu jak v domově důchodců. Třeba platby probíhají jednou měsíčně v hotovosti a prý je velký problém, když to člověk nepřinese přesně, je to taková drobnost, ale o té školce to trochu vypovídá.
2) Celé zastupitelstvo v obci, kam by chodil do školy starší syn, se ze všech sil snaží ředitele vyštípat. Už ho jednou odvolávali, ale postavili se za něj všichni rodiče, sepisovala se petice a vypadalo to, že už bude klid. Ale leží jim v žaludku solidně. Teď v pondělí je zas jednání zastupitelstva a zas se bude řešit škola. A chápu je, místní do školy děti prakticky vůbec nedávají, jak nastoupil a rozkřiklo se, že by se mohlo učit jinak, přehlásili hromadně děti do okolních vesnic, a to tehdy ještě nezačal učit. Jak nezvoní a neznámkuje se, je to pro ně nezkousnutelné.
Já jsem teď v pasti. Mám dát staršího syna do školy, o které si myslím, že je opravdu pro něj ta pravá a mladšího kvůli tomu zapsat někam, kde se mi ani trochu nelíbí (a pořád nést riziko, že ředitele odvolají, školu "znormalizují" a děti budou ve dvou klasických institucích, jen s komplikovanou logistikou). Nebo nechat mladšího v takové normální školce, kterou už znám a ničím mě negativně nepřekvapí a staršího syna rezignovaně dát do klasické základky se vším, co mi na klasické základce vadí, kde s velkou pravděpodobností, jelikož je přehnaně samostatný a urputně si chce dělat věci po svém, narazí a možná taky rezignuje...