• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: teraz to neviem dohladat, ale uz pred casom som cital nejaky clanok o tom ako "AI" ci "machine learning" vylepsil konstrukciu auta navrhnutu ludskym konstrukterom, ale to su take verejnosti neviditelne zmeny, ze to napr. zlepsi tuhost karoserie alebo niekde zlepsi obtekanie vzduchu okolo a znizi odpor

    ta game changing AI je podla mna v zmysle toho, ze mas stroj, ktory vnima a vyhodnocuje okolie pomocou vizualnych senzorov, tam uz je potom jedno ci ho narves do auta, kamionu alebo robota, ktory bude seniorom utierat zadok :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    How Much Does a Semi Truck Cost?

    Semi truck prices vary significantly depending on make, model, age, provenance, features, and optional extras. Here are some rough estimates of what you can expect a new or used semi truck to cost:

    .............. New Used
    High-end $200,000+ $180.000+
    Average cost $150,000 $100,000
    Low-end $99,000 $35,000
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    NASA asks SpaceX to decide the fate of 'Dragon XL' lunar cargo spacecraft
    https://www.teslarati.com/nasa-spacex-dragon-xl-lunar-cargo-spacecraft-rfi/

    co vy na to ? Jak si to vykladate ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Google tvrdí (jde tedy o roční příjmy).

    These 10 countries have the highest-paid general cargo truck drivers (U.S. dollars).

    Switzerland: $70,452.
    Australia: $53,951.
    Belgium: $50,462.
    Norway: $47,572.
    United States: $47,130.
    Germany: $46,871.
    Netherlands: $46,865.
    Austria: $46,217.

    Srovnejte si s cenou kamionu (a jeho nákladu) sami.

    Dále jsem našel:
    How much does an Uber driver earn in different countries?
    https://gmdirecthire.co.uk/blog/how-much-does-an-uber-driver-earn-in-different-countries

    Řidič Uberu bere v Indii 3 libry za hodinu. To je plus minus kilo. Amortizaci taxíku v městském provozu tedy odhaduju na víc, než kilo za hodinu, ale můžu se mýlit. V USA je to až pětkrát tolik - což je zhruba to, co jsem řekl, autopilot může vytlačit řidiče Uberu v USA, ale asi ne v Indii.

    Samozřejmě, pokud výrobci,vývojáři a provozovatelé různých AI pro samořídící auta chtějí shrábnout globální trh úplně globálně, je možné, že jako vedlejší efekt budou kromě řidičů v bohatých zemích vytlačeni řidiči z trhu i v chudých zemích. Může to mít nečekané důsledky: můžem si třeba myslet, že když zanikne (relativně) nekvalifikované dobře placené pracovní místo na Západě, že se tím sníží motivace ekonomických běženců - ale zánik (z našeho hlediska) špatně placených pracovních míst v rozvojových zemích může motivaci ekonomických běženců zvýšit. Zaměstnáme je u nás všechny, aby programovali ještě lepší AI? Nebo se ta lepší AI už dokáže naprogramovat a zlepšovat sama? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: dobře, ale kolik "článků" řeší náklady v automobilové dopravě? Tohle je spíš účetnictví, než věda. Víš, že řidič se bude snažit být placený od hodiny (aspon v přepočtu), že hodina provozu osobního auta něco stojí, že hodina provozu nákladního auta něco stojí. Nemusíš dělat žádné rešerše, aby si viděl, že u různých typů a v různých regionech tyhle hodnoty budou zkrátka ... různé. Já nevyslovil žádné silné tvrzení "o kolik různé" (víš, na tohle už vedu online debaty příliš dlouho, abych si na silná tvrzení dával bacha).

    Já nechci řešit přesně tohle: spíš tu znaznělo, že Elon bude mít nějakou "game changing AI": tak mi jako zajímá, na co si kdo představuje, že jí nasadí? Na autopilota Tesly? na optimalizaci routingu Starlinků? (tam to podle mě při vší úctě dokonce ani není problém na AI, ale klasická analytická geometrie, akorát teda počítaná v reálném čase pro šíleně moc bodů současně - takže určitě výpočetně nepředstavitelná v předpočítačové éře, ale to je tak všechno). Ok, až AI navrhne třeba lepší baterie s větší kapacitou i životností - tak ji zatleskám, že to nebyl jen "machine learning" :-)
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: a hledal jsi nejake analyzy? opravdu? prosel jsi ruzne casopisy a prohledal clanky? Nebo veta "chybít nějaká analýza" se odviji od toho ze jsi jakoukoliv shodou okolnosti necetl zadny clanek v popularnich vikendocych casopisech? klidne vsadim sve oblibene boty ze takovych studii uz sociologove udelali a opublikovali tak asi 3 prdele. Promin za vyrazivo, ale takova tvoje tvrzeni jsou naprosto zbytecna.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SN0WCRASH: v holandsku ale tomu usposobili aj infrastrukturu, t.j. trasy kadial mozu auta jazdit, rozdelenie ciest na rychle spojovacie a rezidencne, kde je obmedzena rychlost, preferencia cyklo a pesej dopravy... neviem ako je to tam s MHD
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Za sebe debatu o game-changing AI uzavřu takto :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SN0WCRASH: Nevím, je to možné. Podle mě ale chybít nějaká analýza (mohla by jí udělat třeba nějaká AI), kolik těch lidí za volantem se tím živí, protože v podstatě neumí nic jiného, než řídit auto. Co budou dělat, až jim AI tuhle práci sebere? Podle mě půjdou a budou trollit na Internetech... :-))
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    XCHAOS: Ja to vidim na doprave v Holandsku v porovnani so susednymni krajinami, lepsia organizacia dopravy znamena lepsiu priepustnost ciest, menej problemov v spicke a pod. Na urovni statu ci velkeho mesta (SF, LA, Tokyo ci trebars cele Holandsko) to usetri mrte vela prostriedkov.
    Toto je prave job, kde by AI fungovala dobre, obzvlast ak bude sediet za volantom vacsiny aut. Riadenie auta v husto zaludnenych oblastiach je proste job pre umelu inteligenciu a je to podla mna otazka casu.
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: Pamatuješ si to dobře, akorát to vycházelo z US reálií, kde obvykle na křižovatkách byl tzv. "Right Turn" možný i když svítila červená, takže v rámci plánování a optimalizace bylo výhodnější v plánování trasy městem mít co nejvíce odbočení vpravo na křižovatkách...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: tak ta debata se už dost odklonila od Elona Muska, ale reagoval jsem na tezi, že "Elon by mohli zainvestovat do lepší AI, a ta bude gamechanger". Ale jako v čem? Co je ta hra, kterou AI má vyhrát? Kdyby mu AI navrhla lepší baterie... tak to potom jo, možná...

    Na tom, že ceny čehokoliv jsou spíš relativní, než absolutní, na tom ale trvám. Díky válce to pocítíme i my. Cena paliva vs. cena auta. Cena nájmu vs. cena energie: inflace není o tom, že prostě zdraží všechno stejně. Inflace je jen projev toho, že se dostává šanci projevit flexibilita různých nabídek a poptávek na trhu a vzniká díky neochotě většiny hráčů strany nabídky zlevnit (tedy, místo zdražení nedostatkové komodity by taky všichni mohli vše, co na ní nezávisí, zlevnit - ale to se nestane)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS:
    BLACKHEAD: lehké OT: UPS nebo FedEx, nebo podobná firma kdysi předělala interní navigaci aby preferovala odbočení vpravo (t.j. je lepší 3x odbočit vpravo než jednou vlevo) a ono to uspořilo palivo (protože nečekáš tak dlouho na křižovatce, než tě někdo pustí) (a teď jen doufám že si to pamatuju dobře a není to hoax :D )
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: uprimne, myslim si ze jen tak placas, aniz bys vedel treba jakou cast nakladu dela ridic v rozvinutych a zaostalych zemich, abys vedel jak moc se snazi vyrobci snizovat provozni naklady, jake jsou nejnovejsi trendy v logistice, jake problemy jsou v logistice vlaku. Rad se necham presvedcit o opaku, ale sam o tom vim houbeles.
    Co se tyce tech vlaku - kamoska dela logistiku. A vzdycky povida o tom, jak jsou vlaky priserna komplikace, a s kamionem je vse jednoduche, tudiz rychle, a tudiz levnejsi. Protoze kouzelne slovicko co setri tovarnam nemale naklady: On Time Delivery.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLACKHEAD: akorát jsem se snaži rozvést, jak velkou část nákladů na dopravní prostředek představují náklady na řidiče. A že se to může lišit jednat napříč vyspělými vs. chudšími zeměmi, jednak mezi menšími a většími auty. Větši ambice můj příspěvek neměl, úspora elektřiny a úspora paliva vyjde nakonec nastejno (u nákladního elektromoblu bude hrát roli ušlý zisk během dobíjení, které bude trvat nezanedbatelně dlouho, diskutabilně podobný problém může být ušlý zisk v důsledku stání během povinného odpočinku řidiče, což jsem teda v původním příspěvku nezohlednil). Pořád si ale myslím, že AI není úplně zásadní gamechanger (i když zrovna mindset uživatelů taxislužeb mi není blízký, takže celkově neumím posoudit, jak moc sexy je zavolat si odvoz samořídícím autem...)
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    XCHAOS: Motas jabka a hrusky, nebo mozna jablicka a housky...
    Mluvis o uspore na palivech a AI rizeni auta. Ale ono se tak nejak pocita s tim, ze to AI bude ridit elektricka auta. A tudiz mas razem jine naklady na provoz toho auta... At uz osobniho, nebo nakladniho...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: no, jako připomínku to chápu - ale z čistě praktického hlediska - zrovna těžká auta budou ta poslední, která podle mě budou plně svěřena automatice zcela bez dohledu liidského faktoru.... tam je potenciální způsobená škoda nejvyšší....

    Kdybych měl tu připomínku k taxíkům formulovat zcela exaktně: ano, existuje pár zemí, kde cena pracovní síly řidiče taxíku výrazně převyšuje amortizaci toho auta za provozu. Ale v naprosté většině světa mají zatím problém přesně opačný: téměř určitě existuje obrovské množství světové populace, které umí řídit auto, které si přitom vydělává podstatnně méně, než je amortizace vozidla (v daných zemích). A někde tuty vede dělící linie mezi tím, jestli někdo bude ochoten investovat do dražšího samořídícího auta, nebo ne... zkrátka jde o to, jak velkou část provozních nákladů to sníží.

    No a u těch kamionů bude ale poměr nákladů na mzdu řidiče vs. na samotné vozidlo daleko podobnější taxíkům v rozvojových zemích... takže? Daleko víc, než do samořidiče by se vyplatilo investovat třeba do úspor paliva nebo do fleet managementu (aby auta nejezdila půlku cest prázdná, apod.). Navíc tam určitě není jen v roli řidiče, ale i údržbáře a osoby odpovědné za náklad. Jistě, nějaký vývoj tam bude, ale zrovna v té logistice podle mě samořízení není takový megatrend.... kdyby mzda řidičů hrála takovou roli, určitě by se to nějak projevilo v překládce nákladů na železnici, kde celý vlak zaměstná jediného strojvedoucího... ale zjevně je ve hře víc faktorů než jen řidiči...

    #offtopic
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: co sa tyka "jaké množství dat a jak rychle to zpracuje" nezabudaj, ze si tesla vyvija svoj vlastny procesor optimalizovany na AIcko
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: myslim ze zapominas na nakladaky - pokud se budes moci zbavit ridicu nakladaku, tak to bude ekonomicky vyznamne. Anebo jen umoznit, aby nakladak jel behem ridicova spanku, ktery pak jen dojede posledni kilometr do tovarny, to bude taky terno. Povinne prestavky ridicu berou hodne casu.
    PES
    PES --- ---
    KAERO: Jelikož IMHO stále pořádně nevíme co je inteligence naše vlastní (tedy technicky řečeno opravdu ani zdaleka nevíme, jak "funguje" inteligence naše vlastní), tak se těžko definuje ta umělá...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam