• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Starbase ma byt skor take vyvojove centrum ne? ze tam sa to bude skor testovat a komercny provoz bude asi tak jak teraz, myslim, ze o tom elon kdesi hovoril, ale nepamatam si to presne

    SN0WCRASH: elon to opakuje stale dokola, ze nie je dolezity pocet vystrelenych rakiet rocne ale pocet ton vynesenych na orbit
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    MRAKY: podla mna vela zavisi od toho, kedy im konecne dovolia byrokrati z FAA lietat zo Starbase. Ked zvazim, ako napriklad vyvijali Falcon9 a Dragon, pride mi iba logicke, ze v SpaceX budu chciet co najskor zacat pouzivat Starship, pretoze slubuje ovela vacsie moznosti rastu ako pokusy o skalovanie F9+D. Komercny uspech Starlinku je tiez previazany na Starship, zda sa (vid Elonov email o vyvoji Raptor v2).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SN0WCRASH: hele, já neříkám dobře ani špatně - já jen říkám, že to bude mít určité následky. včetně popularity Elona a v konečném důsledku USA a globálních korporací jako celku.

    Auto, které je tiché a nesmrdí? (skoro) všichhni normální lidi Elonovi tleskali a ještě budou tleskat.
    Auto, které nám bere práci a přitom ani nemáme na to si ho koupit? No, uvidíme, jaký to bude mít efekt...

    #offtopic #kecy
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    XCHAOS: Jasne, pridu o pracu. No a? Na zaciatku dvadsiateho storocia prisli o pracu rozni upratovaci konskych lajn a hromada dalsich ludi okolo stajni, pretoze sa zacali masivne pouzivat auta. A zatial som nestretol vela ludi, ktori by tytmto argumentovali a dozadovali sa navratu konskej dopravy do miest.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no to první bych i čekal, to pořád nemusí být AI, ale třeba iterativní optimalizace, kdy prostě nasázíš tisíce simulací s drobně pozměněnými parametry - a některé se zkrátka ukáží jako lepší, než to, z čeho si vyšel.

    to druhé - nevím. Vlastně nevím, co si pořád všichni slilbují od AI vyhodnocujícího okolí vizuáními sensory a nacpaného do robota. Spíš než game changer je to snaha dohrát hru, vyhlášenou před asi 100 lety... ale proč vlastně? Je to spíš změna UX dle představ sci-fi posledních 100 let - než něco zásadního. (jak už jsem napsal: zásadní by mi přišel objev, který by lidé metodou pokus-omyl z principu nemohli udělat...)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: teraz to neviem dohladat, ale uz pred casom som cital nejaky clanok o tom ako "AI" ci "machine learning" vylepsil konstrukciu auta navrhnutu ludskym konstrukterom, ale to su take verejnosti neviditelne zmeny, ze to napr. zlepsi tuhost karoserie alebo niekde zlepsi obtekanie vzduchu okolo a znizi odpor

    ta game changing AI je podla mna v zmysle toho, ze mas stroj, ktory vnima a vyhodnocuje okolie pomocou vizualnych senzorov, tam uz je potom jedno ci ho narves do auta, kamionu alebo robota, ktory bude seniorom utierat zadok :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    How Much Does a Semi Truck Cost?

    Semi truck prices vary significantly depending on make, model, age, provenance, features, and optional extras. Here are some rough estimates of what you can expect a new or used semi truck to cost:

    .............. New Used
    High-end $200,000+ $180.000+
    Average cost $150,000 $100,000
    Low-end $99,000 $35,000
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    NASA asks SpaceX to decide the fate of 'Dragon XL' lunar cargo spacecraft
    https://www.teslarati.com/nasa-spacex-dragon-xl-lunar-cargo-spacecraft-rfi/

    co vy na to ? Jak si to vykladate ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Google tvrdí (jde tedy o roční příjmy).

    These 10 countries have the highest-paid general cargo truck drivers (U.S. dollars).

    Switzerland: $70,452.
    Australia: $53,951.
    Belgium: $50,462.
    Norway: $47,572.
    United States: $47,130.
    Germany: $46,871.
    Netherlands: $46,865.
    Austria: $46,217.

    Srovnejte si s cenou kamionu (a jeho nákladu) sami.

    Dále jsem našel:
    How much does an Uber driver earn in different countries?
    https://gmdirecthire.co.uk/blog/how-much-does-an-uber-driver-earn-in-different-countries

    Řidič Uberu bere v Indii 3 libry za hodinu. To je plus minus kilo. Amortizaci taxíku v městském provozu tedy odhaduju na víc, než kilo za hodinu, ale můžu se mýlit. V USA je to až pětkrát tolik - což je zhruba to, co jsem řekl, autopilot může vytlačit řidiče Uberu v USA, ale asi ne v Indii.

    Samozřejmě, pokud výrobci,vývojáři a provozovatelé různých AI pro samořídící auta chtějí shrábnout globální trh úplně globálně, je možné, že jako vedlejší efekt budou kromě řidičů v bohatých zemích vytlačeni řidiči z trhu i v chudých zemích. Může to mít nečekané důsledky: můžem si třeba myslet, že když zanikne (relativně) nekvalifikované dobře placené pracovní místo na Západě, že se tím sníží motivace ekonomických běženců - ale zánik (z našeho hlediska) špatně placených pracovních míst v rozvojových zemích může motivaci ekonomických běženců zvýšit. Zaměstnáme je u nás všechny, aby programovali ještě lepší AI? Nebo se ta lepší AI už dokáže naprogramovat a zlepšovat sama? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: dobře, ale kolik "článků" řeší náklady v automobilové dopravě? Tohle je spíš účetnictví, než věda. Víš, že řidič se bude snažit být placený od hodiny (aspon v přepočtu), že hodina provozu osobního auta něco stojí, že hodina provozu nákladního auta něco stojí. Nemusíš dělat žádné rešerše, aby si viděl, že u různých typů a v různých regionech tyhle hodnoty budou zkrátka ... různé. Já nevyslovil žádné silné tvrzení "o kolik různé" (víš, na tohle už vedu online debaty příliš dlouho, abych si na silná tvrzení dával bacha).

    Já nechci řešit přesně tohle: spíš tu znaznělo, že Elon bude mít nějakou "game changing AI": tak mi jako zajímá, na co si kdo představuje, že jí nasadí? Na autopilota Tesly? na optimalizaci routingu Starlinků? (tam to podle mě při vší úctě dokonce ani není problém na AI, ale klasická analytická geometrie, akorát teda počítaná v reálném čase pro šíleně moc bodů současně - takže určitě výpočetně nepředstavitelná v předpočítačové éře, ale to je tak všechno). Ok, až AI navrhne třeba lepší baterie s větší kapacitou i životností - tak ji zatleskám, že to nebyl jen "machine learning" :-)
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: a hledal jsi nejake analyzy? opravdu? prosel jsi ruzne casopisy a prohledal clanky? Nebo veta "chybít nějaká analýza" se odviji od toho ze jsi jakoukoliv shodou okolnosti necetl zadny clanek v popularnich vikendocych casopisech? klidne vsadim sve oblibene boty ze takovych studii uz sociologove udelali a opublikovali tak asi 3 prdele. Promin za vyrazivo, ale takova tvoje tvrzeni jsou naprosto zbytecna.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SN0WCRASH: v holandsku ale tomu usposobili aj infrastrukturu, t.j. trasy kadial mozu auta jazdit, rozdelenie ciest na rychle spojovacie a rezidencne, kde je obmedzena rychlost, preferencia cyklo a pesej dopravy... neviem ako je to tam s MHD
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Za sebe debatu o game-changing AI uzavřu takto :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SN0WCRASH: Nevím, je to možné. Podle mě ale chybít nějaká analýza (mohla by jí udělat třeba nějaká AI), kolik těch lidí za volantem se tím živí, protože v podstatě neumí nic jiného, než řídit auto. Co budou dělat, až jim AI tuhle práci sebere? Podle mě půjdou a budou trollit na Internetech... :-))
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    XCHAOS: Ja to vidim na doprave v Holandsku v porovnani so susednymni krajinami, lepsia organizacia dopravy znamena lepsiu priepustnost ciest, menej problemov v spicke a pod. Na urovni statu ci velkeho mesta (SF, LA, Tokyo ci trebars cele Holandsko) to usetri mrte vela prostriedkov.
    Toto je prave job, kde by AI fungovala dobre, obzvlast ak bude sediet za volantom vacsiny aut. Riadenie auta v husto zaludnenych oblastiach je proste job pre umelu inteligenciu a je to podla mna otazka casu.
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: Pamatuješ si to dobře, akorát to vycházelo z US reálií, kde obvykle na křižovatkách byl tzv. "Right Turn" možný i když svítila červená, takže v rámci plánování a optimalizace bylo výhodnější v plánování trasy městem mít co nejvíce odbočení vpravo na křižovatkách...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: tak ta debata se už dost odklonila od Elona Muska, ale reagoval jsem na tezi, že "Elon by mohli zainvestovat do lepší AI, a ta bude gamechanger". Ale jako v čem? Co je ta hra, kterou AI má vyhrát? Kdyby mu AI navrhla lepší baterie... tak to potom jo, možná...

    Na tom, že ceny čehokoliv jsou spíš relativní, než absolutní, na tom ale trvám. Díky válce to pocítíme i my. Cena paliva vs. cena auta. Cena nájmu vs. cena energie: inflace není o tom, že prostě zdraží všechno stejně. Inflace je jen projev toho, že se dostává šanci projevit flexibilita různých nabídek a poptávek na trhu a vzniká díky neochotě většiny hráčů strany nabídky zlevnit (tedy, místo zdražení nedostatkové komodity by taky všichni mohli vše, co na ní nezávisí, zlevnit - ale to se nestane)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS:
    BLACKHEAD: lehké OT: UPS nebo FedEx, nebo podobná firma kdysi předělala interní navigaci aby preferovala odbočení vpravo (t.j. je lepší 3x odbočit vpravo než jednou vlevo) a ono to uspořilo palivo (protože nečekáš tak dlouho na křižovatce, než tě někdo pustí) (a teď jen doufám že si to pamatuju dobře a není to hoax :D )
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: uprimne, myslim si ze jen tak placas, aniz bys vedel treba jakou cast nakladu dela ridic v rozvinutych a zaostalych zemich, abys vedel jak moc se snazi vyrobci snizovat provozni naklady, jake jsou nejnovejsi trendy v logistice, jake problemy jsou v logistice vlaku. Rad se necham presvedcit o opaku, ale sam o tom vim houbeles.
    Co se tyce tech vlaku - kamoska dela logistiku. A vzdycky povida o tom, jak jsou vlaky priserna komplikace, a s kamionem je vse jednoduche, tudiz rychle, a tudiz levnejsi. Protoze kouzelne slovicko co setri tovarnam nemale naklady: On Time Delivery.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLACKHEAD: akorát jsem se snaži rozvést, jak velkou část nákladů na dopravní prostředek představují náklady na řidiče. A že se to může lišit jednat napříč vyspělými vs. chudšími zeměmi, jednak mezi menšími a většími auty. Větši ambice můj příspěvek neměl, úspora elektřiny a úspora paliva vyjde nakonec nastejno (u nákladního elektromoblu bude hrát roli ušlý zisk během dobíjení, které bude trvat nezanedbatelně dlouho, diskutabilně podobný problém může být ušlý zisk v důsledku stání během povinného odpočinku řidiče, což jsem teda v původním příspěvku nezohlednil). Pořád si ale myslím, že AI není úplně zásadní gamechanger (i když zrovna mindset uživatelů taxislužeb mi není blízký, takže celkově neumím posoudit, jak moc sexy je zavolat si odvoz samořídícím autem...)
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    XCHAOS: Motas jabka a hrusky, nebo mozna jablicka a housky...
    Mluvis o uspore na palivech a AI rizeni auta. Ale ono se tak nejak pocita s tim, ze to AI bude ridit elektricka auta. A tudiz mas razem jine naklady na provoz toho auta... At uz osobniho, nebo nakladniho...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam