Fire Emblem Fates / 75 hodin / 3DS / #dohranoNa tuhle hru jsem se moc tesil a trvalo mi, nez jsem se k ni dostal. Nedavno jsem dohral Fire Emblem Shadows of Valentia
[DAVESADE @ Dohrál jsem ...... (PC,XBOX,PS,NS games) HALL of Game na nástěnce!!!], kterou povazuji za nejversatilnejsi dil serie - no Fates jsou oproti tomu jednoznacne nejtucnejsim Fire Emblemem vubec.
Historie vydavani stoji za zminku. Od pocatku byla hra planovana, jako tri samostatne kampate, pricemz v dobe vydani si hraci mohli koupit jednu ze dvou moznych (a druhou dokoupit se slevou). Treti kampan byla vydana se zpozdenim a pocitala s tim, ze hrac odehral obe dve predchozi a tesi se na rozuzleni. Hned tady z kraje musim rici, ze scenaristi se vyhnuli trapnemu cestovani v case - je to pouze hrac, ktery "cestuje v case" pomoci startu nove hry - vsechny tri pribehy jsou dokonale kompaktni a uzavrene, ale musim vyzdvidnout, ze ta treti kampan skutecne pusobi, jako fantasticke rozuzleni obou pribehu - chvilemi mne napadalo prirovnani k serii vizualnich novel 999, kde byly tyto rozuzleni jeste vice drasticke - no na pomery RPG taktickych strategii se Fates opravdu s pribehem "neserou" a umi prekvapit i potesit.
Ale k veci - kazda ze tri kampani je vyrazne odlisna:
Birthright je je v podstate lehouckym uvodem do problematiky - nejvice pripomina predchozi dil Awakening, neklade hraci zadnych zasadnich prekazek a neskryva zadna extra prekvapeni. Ja sam jsem tuto kampan kdysi davno zacal hned po dohrani Awakeningu a nezvladl jsem "vice mene to same znova", takze jsem hru tenkrat odlozil... a ano, tato kampan je ve srovnani s ostatnimi hrami vlastnee nejslabsi. Jako uvod skvele, ale nemam na to zadne extra vzpominky.
Conquest je pravym opakem. Jde opravdu o "Fire Emblem Classic". Kazdy tah je kriticky podstatny, kazde postaveni jednotek v paru proti nepratelum ovlivni celou kampan. Kazdy chybejici bod zkusenosti nasich hrdinu neskutecne boli. Levely jsou komplikovane, modularni, plne zahadnych mist, nedostupnych nepratel, prekvapivych zvratu... no a hlavne chybi moznost nejak rozumne postavy trenovat mimo pribehove mise - hra je skutecne tak tuha, ze i na lehkou obtiznost jsem ke konci hry zvazovat "legalni cheatovani" a sice ze bych na druhem 3DS rozjel tutez hru znova a sam s sebou odehraval bitvy na dvou konzolich, abych prece jen sve mrzaky trochu vycvicil. Na to jsem nakonec nemel nervy a dopadlo to tak, ze ve hre je primo "phoenix mode", ktery ozivuje padle vojaky primo behem bitvy, coz je efektivne vzato nesmrtelnost. Uplne jsem valil oci, jak se obtiznost hry ke konci prudce zvedla, kdyz uz jsem si myslel, ze to vice nejde. Misi 25 a 27 jsem proste musel dat na fenixe...
Revelations je efektivne vzato prunikem obou predchozich kampani. Ma nizsi obtiznost (protoze se tam da inteligentne grindovat), ale velke, originalni levely narvane skvelymi napady a al dente obtiznosti. Obcas jsem musel mise opakovat, vetsinou jsem je s malymi ztratami dokazal dokonci na prvni pokus. Revelations obsahuji take nejvice filmovych animaci a vysvetleni dejovych detailu a rodinnych vztahu, historii celeho konfliktu obou kralovstvi. Je celkem zrejme, ze poradi hrani vsech tri kampani bylo zamysleno tak, jak popisuji.
Uz pri hrani prvni kampane jsem se bal, ze ty dalsi dve budou to same v blede modrem - no nemohl jsem se zmylit vice. V cele hre je asi jenom 5 kapitol, ktere si jsou velice podobne (pribehove paralelni), takze se da rici, ze dohromady je ve hre 60 unikatnich levelu. Diverzita je urcite silnou strankou hry.
Pribeh hry neni zas tak dechberouci sam o sobe, jako spise dechberoucne podavany. Jako vzdy jde o soupereni dvou kralovstvi. Hlavni hrdina pochazi z kralovske rodiny, ze ktere byl nasilim unesen jako male dite behem valky - a byl prevychovan na prince/znu kralovstvi druheho. Kdyz se tento fakt v pate misi odhali, dostane hrac volbu, jestli se vrati ke sve biologicke rodine ci zustane verny tem, se kterymi vyrustal a dospel. Bohuzel - obe rodiny jsou si symetricky podobne, i kdyz k tomu z herniho hlediska neni moc duvod - jako singleplayer hra zde neni duvod pro vynuceni vyvazenosti. Ta symetrie je skoro az otravna - kazde princatko ma vzdy sve dva ochrance, kazde princatko ma vzdy jednoho starsiho a jednoho mladsiho sourozence - tohle mi prislo jako trochu nevyuzity potencial.
Za otravnou bych ale oznacil posedlost nasich virtualnich sourozencu hlavnim hrdinou - jde skoro az o incestni zavislost, dalece presahujici jindy roztomilou japonskou bizarnost. Ve hre je mozne budovat vztahy mezi jednotkami, ktere mohou v krajnim pripade vest az k privedeni potomstva na svet (a skrz rychlejsi plynuti casu ve specialnim tajnem podsvete je mozne sve detatka zapojit do bitev). Hra otevrene naznacuje, ze je mozne povit dite s prakticky kazdym clenem kralovske rodiny, coz vyvolava otazniky, ktere radeji nebudu komentovat.
Jinak struktura hry je klasicka - mezi bitvami je mozne stravit cas v nasem soukromem hrade, kde mame spousty nepovinnych (ale tuze uzitecnych) aktivit - pestovani repy, staveni hradeb, souboje v arenach, kovani zbrani, denni loterie, koupani v horkych pramenech, doplnujici dialogy... vlastne chci rici, ze pokud clovek neprahne po rychlem pruchodu hrou, stane se Fire Emblem Fates skvelou vizualni novelou plnou milych dialogu, vtipnych postav, zajimavych situaci a jako hrac se dozvim o tomto fantsknim svete opravdu mnoho.
Technologicky hra nezestarla. Vypada naprosto skvostne, paradni paleta barev, velice detailni modely a textury a urcita symbolicnost polygonu je dneska spise plus. Hra je plynula, trojrozmerna, umoznuje v soubojich nastavit first person kameru a grafiky i hudby je skutecne HODNE. Extremne vysoka produkcni hodnota, jak je u Intelligent Systems zvykem. Drzet v dlanich takto skvostne vypadajici svet, divat se do te male krabicky a nechat se ohromovat nekonecnym prostorem - porad se mi to ani po tech letech neprejedlo - 3DS na Hrad!
Kazdy z modernich Fire Emblemu je navrzen na vicenasobne hrani - v podstate neni mozne napoprve vsechno udelat spravne, ba dokonce neni mozne ani jednim pruchodem poodemykat vsechny moznosti, co hra nabizi - obsah neni nijak zvlast schovany, ale ziskanim jedne odmeny si zamkneme moznost ziskat odmenu jinou. Fates jdou v tomto koanu v ramci serie nejdale. Tesim se, az si dam hru za par let znova na vysokou obtiznost, protoze tohle je presne ten genialni "titul do kapsy", "jedna mise pred spanim" a "zapnu si to v metru, nez dojedu na Florenc (a procitnu v Holesovicich)". Tezkotonazni, tucne, takticke RPG, kteremu napr. Three Houses nesahaji ani po klouby displaye 3DS.