Wartales / 177h / PC / #dohrano (Ale podle Steamu 246 hodin.)
Simulátor managementu party středověkých žoldáků.
Základem hry je putování po krajině, těžení a sbírání zdrojů, udržování vaší kumpanie dobře vybavené a živené a řešení úkolů, které obvykle (ale ne vždy) spočívají ve vybojování turn based bitek.
Vedle toho ale můžete zakládat obchodní stanice, prozkoumávat podzemní ruiny, přepadat karavany, vařit hostiny, lektvary i olejíčky na zbraně, ochočovat zvířata, hrát na loutnu, hrát ragby, craftit všechno možné od zbraní a vrstev brnění přes vybavení vašeho kočovného tábora (pohodlný stan, nosítka pro raněné, úl na med…) až po odměrku na sůl nebo oblíbený esšálek. Protože když někoho v bitce zajmete a jste na něj hodní, dobře ho krmíte, čistíte mu zuby a věnujete mu jeho osobní esšálek, tak se po nějaké době přestane pokoušet o útěk a přidá se k vám. Nebo když v bitce chytíte divoké prase, tak ho můžete levelovat buď na boj, nebo na tloustnutí a po x dnech vykrmování ho porazit. A tak dále. Pro Wartales je typické, že v řadě ohledů jdou do maniakálních, ale zábavných detailů, aniž by hra byla složitá nebo nepřehledná.
Soubojový systém a levelování postav je fajn, spousta různých specializací. Každý nový skill nebo nový level vybavení znamená možnost změnit taktiku. Ve hře je i respec.
Každý žoldák má charakterové rysy, své lidi si můžete pěstit nebo je brát jako spotřební zboží.
Svět je grimdark, low magic, low fantasy. V základní hře je šest oblastí, z nichž každá má nějaké téma a s ním související volný příběh. Ten můžete (ale nemusíte) řešit, ale všechny stojí za to, protože jsou dobře napsané, žádná strana není vyloženě dobrá nebo zlá. Vedle toho je ve hře spousta vedlejších úkolů a hlavně vypsaných odměn na nejrůznější lumpy.
Hra má hodně open world feeling – svět je živý, děje se v něm spousta věcí, ale je jen na vás, jestli se do toho chcete zapojit, nebo si hledět vlastních lidí a kasy.
Hra de facto nemá konec. Za ten lze považovat odehrání hlavních příběhů všech oblastí nebo dotáhnutí jedné ze 4 paths na maximální 12. úroveň. Což se mi povedlo, až na to, že hlavní quest poslední oblasti se mi bugnul a já to zjistil příliš pozdě. Proto ho mám jen 95/100. Jinak jsem splnil všechny hlavní i vedlejší úkoly.
Hra je neustále updatovaná, patchovaná, rozšiřovaná a balancovaná.
Nedostatky:
1) Herní smyčka mi přišla zábavná až návyková, ale někomu může připadat repetitivní. I já odehrál pět oblastí a k šesté jsem se vrátil po roční přestávce.
2) Hře chybí oficiální manuál nebo pořádná fanouškovská wiki.

