Warhammer 40000: Rogue Trader / 128 hodin / #dohranoWarhammer 40000: Rogue Trader / 128 hodin / #dohranoWarhammer 40000: Rogue Trader je dalsi (tahove) RPGcko od developera Owlcat, ktereho lidi primarne znaji kvuli Pathfinder: Wrath of the Righteous.
Hra je velmi dobra a dlouha (130hodin). Pribeh je fajn, ale zavisi na presvedceni vasi postavy a jejich rozhodnuti. Rozhodovani ovlivnuje i cleny party, kteri se tak pak mohou stat i vice snesitelnejsimi. Hra je o taktickem tahovem combatu. Krome hromady cteni dialogu a pribehu budete tudiz bojovat a na to se vaze tvorba postavy. Pokud nebudete zrovna bojovat budete letat skrze Koronus Expanse, starat se o kolonie nebo obchodovat. V mezicase muzete resit romance s jinymi postavami.
Oproti Pathfinderim hram je zde (zbytecneho) combatu mene, mapy jsou mensi a linearnejsi. Prostredi je i pres ponurost Warhammeru dost rozmanite a nekdy je to teda az na skodu, protoze pak vubec netusite, co je v line of sight a co neni (nebo je to zabugovany az na pudu).
Hru muzu jen doporucit a to at uz vam Warhammer neco rika nebo ne. Bohuzel, hra je v pozdnich fazich hry dost zabugovana a obcas si mozna budete pripadat lehce schizofrenicky, protoze dialogove moznosti vam nic nemusi rikat. Nicmene tak rozsypane jak Baldur's Gate 3 po vydani to neni (i kdyz mozna bylo, kdyz hra vysla).
Nize vice o hre jako takove.
Rogue trader se odehrava v temnem svete Warhammeru 40k v Koronus Expanse daleko od Imperiem prozkoumaneho 'uzemi'. Vase hlavni postava se v prubehu hodne krkolomneho uvodu stane jednim z Rogue Traderu a to rodu Von Valencius. Rogue Traderove pracuji pro Imperium, prozkoumavaji neprozkoumane uzemi. hledaji svety, ktere by mohli obsadit nebo ktere obsahuji zdroje, ktere lidstvo potrebuje.
Aby toho nebylo malo cesty skrze warp byly ovlivneny Warpovou bouri a tak musite vytvorit nove spojeni mezi systemy v Koronus Expanse. Akorat k tomu potrebujete Navigatora, ktery v uvodu umrel, a tak jednim z prvnich ukolu je sehnat nahradu a to ne jen za Navigatora. Takto postupne sbirate cleny do posadky a take vasi party, ktera vas bude provazet po zbytek hry. Postav muzete ovladat maximalne 6, ale naverbovat jich muzete az 10.
Oproti Pathfinderu, kdy vim zcela presne, co chci, aby moje postavy umely a na kterem levelu tak u Warhammeru jsem nemel ani paru. Warhammer RPG jsem tam pred 30 lety nebo 20 lety i hral. Moje postava byla Dark Eldar Bounty Hunter s pribranym Psyker levelem, aby bylo o zabavu postarano. A uprimne jsem netusil jak muze vypadat cokoliv jineho, protoze tolik dat jsem nevidel ani pri normalni hre Warhammeru 40k miniaturach.
Ve Warhammeru tvorba postavy je docela zazitek. A tak musite poskladat nejak world origin, (social) background, vase staty a nasledne archetypy, aby to davalo nejaky smysl. Toto origin a background v teto hre maji velky dopad na build (oproti DnD). Pro velky (ne)uspech, papirove pravidla byla dosti znacne zmenena. Takze i to malo, co jsem si pamatoval jsem mohl radsi zapomenout. Mate na vyber z takoveho mnozstvi abilit, ze pokud jste jak ja a ctete uplne vsechno stravite hodiny uz jen ctenim, co kazdy archetyp umi. Dost abilit ma dost krypticky popis a navic popisky obsahuji vypocet (nekdy mate vypocet usnadnen tim, ze zacina nulou, ktera neco nasobi :-) ). Ne ze bych si z hlavy pamatoval, co ktera postava vlastne pouziva (staty nejsou pri levelovani videt a je nutne na ne kliknout a tim padem zrusit levelovani). Vubec jsem netusil, co vlastne chci, aby moje postava delala, takze to byla jedina, co mela vyvazeny melee a ranged avsak neumela chodit (problem).
Musim rict, ze moje vytvory asi nebyly nejlepsi :-). Nicmene vetsina postav nakonec neco preci jen 'delala'. Nejvice OP postava byla Navigatorka, ktera svyma psychickyma schopnostma pres svoji zvysujici se Willpower, davala ze vsech nejvice damage. Na WP jsem navazal i jeji HPcka a pouzival jsem ji jako Vanguarda - mohla delat cover jinym postavam a davala jim docasne zivoty a zvysovala mimo jine damage vsech ve svem okoli. Pozdeji umela hybat s neprateli a to byla dalsi velmi OP schopnost. Jako Officer rozdavala kola navic hlavne moji hlavni postave (sniper) a Yrliet, Eldarce, co uz z pribehu je take sniper. Oba Bounty Hunteri byli schopni strilet nekolikrat za kolo a zvysit damage a crit pres 100%. Na blizko jsem mel Dark Eldara, ktery jako Arch-Militant byl schopen pouzivat ruzne zbrane a za jejich stridani clovek dostane ruzne bonusy a utoky a tak daval neskutecne hodne damage. Poucen, ze melee potrebuje umet chodit, tak tento Eldar dostal pohybu az az. Jae byla dalsi Officer a tak jsem ji mel puvodne v parte jen aby pridavala kola. Nasledne jsem z ni, ale udelal i stratega a tak urcovala ruzne zony na bojisti, kde postavy maji nejake bonusy. Do toho byla schopna pohybovat s postavama, aby mohly nekam dojit nebo je pripadne stahnout zpet dozadu. Ke konci hry jsem ji naucil pouzivat radne plazmove zbrane, takze byla schopna neco i zabit. Posledni postava byla obvykle do poctu a bud se jednalo o verneho seneschala nebo Marinaka. Oba dogmatici az na pudu. Marinak byl na boj dobry, ale s nejnizsi iniciativou a pohybem se obvykle nedostal ani do faze, kdy mohl zautocit. Nicmene jakmile na utok doslo tak dokazal udelat paseky dost. Z Abelarda jsem mel udelat arch-militanta, bohuzel jsem tak neprovedl a byl z neho vanguard (Nicmene ani to nebylo zase tak na skodu. Vanguardi umi spolu tahat jinou postavu a podporovat ji). Kazdopadne diky equipum, ktere umely dat nektere assassini ability jsem z neho udelal dual wield melee combat schopneho bojovnika.
Pokud vam vase buildy nejak nesednou, muzete je kdykoliv predelat. Nicmene to samo o sobe vyzaduje docela silnou vuli.
Pribeh je rozdelen do peti kapitol. Uvod je linearni, sude kapitoly jsou otevrene a liche kapitoly linearni. Tudiz od zacatku hry hrajete dost dlouho bud na lodi nebo planete a nemuzete nikam odejit. To muze byt dobre nebo taky spatne. V druhe kapitole se vam otevre Koronus Expanse a muzete letet kam se vam za chce. Mate zadany main quest a pripadne nejaky quest postav. Nemusite je hned jit plnit, ale muzete prozkoumavat jine svety. Nektere prozkoumate jen textove a na nektere muzete doletet a zjistit, co je na nich zajimaveho. Na nekterych jsou nepratele, nekde najdete ruzne puzzle, nekde narazite na zajimavy lore nebo informace o tom, co delala vase (zavrazdena) predchudkyne. Cestovani warpem je nebezpecne a musite si vytvorit cestu warpem. V kazdem systemu muzete vytvorit nove cesty dal. Ty maji ruznou nebezpecnost od 1 do 3. Snizit nebezpecnost muzete pres Navigator's Insight. To je vsak velmi vzacny zdroj a tak spise budete letat pres nebezpecne cesty a zazivat warpove efekty. Krome toho, ze vam muze umrit tretina posadky a tak podobne, budete muset jit obcas posekat nejake ty demony. Je to cinnost otravna, ale take je to jedina moznost jak pripadne levelit, pokud mate pocit, ze je to treba (neprislo mi).
Obcas narazite na nepratelske lode a tak dojde na space combat. Ten je takovy vselijaky. I lod upgradujete a vase posadka se muze naucit ruzne schopnosti, co vam combat usnadni. Lod se opravuje a upgraduje za scrap, ktery dokazete v zasade ziskat jen z bitev. Takze pro ty mene uspesne, tohle muze byt docela opruz.
Jako Rogue Trader mate pod sebou take az 5 kolonii, ktere musite spravovat. Zde mate na vyber ruzne projekty, ktere vam a koloniim daji nejake bonusy. Muze to sebrat hodne casu, ale nebylo to tak 'vyzivne' jako sprava kralovstvi v Kingmakeru, kde jsem si pripadal, ze v mezicase hraju civilizaci. Nicmene ke koloniim je nutne obcas doletet a tak pokud ma clovek Insight navic, je dobre ho vyuzit na cesty warpem mezi nima.
Timto asi wall of text ukoncim. Pokud jste nahodou nerozumeli ani slovu, tak to je pocit, ktery ve vas hra dokaze vyvolat.