• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PALEONTOLOG: Nevím. Do kodaňský? Do CT? Do MRI?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    R_U_SIRIOUS: twl do jaký kvantovy fyziky??? :D
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MEJLA77: Tím, že realitu změníš, tak ji nespoluutváříš? Řekl bych, že dost významně. Některé jevy a jejich interpretace, resp. výstup závisí na tom , jak sestavíš experiment. Např. dvouštěrbinový experiment nebo dvou-dvouštěrbinový experiment. Ten ukazuje kvantovou provázanost, superpozice, nebo také částicově-vlnový dualusmus.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MEJLA77: Mně ale přijde, že vůbec nejsi s Horáčkem ve sporu. Zkusím napsat, proč. Zajímavé na tom je, že jsem vždycky psychiatrům vyčítal, že ve svém uvažování ustrnuli jen na úrovni biochemie, ale brání se jít hlouběji, třeba do té kvantové fyziky. Tímto se omlouvám Horáčkovi, který svým intelektem a přehledem moji kritiku vyvrací. Jenže v tomto případě se ta fyzika postavila Horáčkovi do opozice. Zbytečně. On totiž neříká, že náhoda neexistuje, ale že s postupem poznání se náhoda jakoby vytrácí - umenšuje. Říká jen to, že pro některé jevy nemáme kognitivní aparát, jeho slovy adekvátní nastavení nervového systému. A proto se ty jevy jeví jako náhodné.

    K dalšímu se zkusím vyjádřit za sebe. Princip neurčitosti znám, ale ten neříká, že svět je náhodný, ale jasné ukazuje, že náš svět není determinovaný - předurčený. Náš svět jednoznačně dává možnost volby.
    O svobodě vůle se vedou stále vášnivé spory, viz třeba tato přednáška https://neurazitelny.cz/mozek-a-svobodna-vule-vladimir-komarek/
    Protože je to tak ošemetný pojem, tak se mu raději vyhýbám a volím pojem svoboda volby. Na svobodě volby trvám, ale náhodu k tomu nepotřebuji.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    NELLAS: ty ses ještěrka, prosimte, varani a leguani jsou taky ještěrky, protože patří pod supinate plazy ( resp ještěry-sauria)?
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    MEJLA77: antropocentrické konkrétně tohle: realitu si svým vědomím vytváříme nebo významně spoluvytváříme - realita existuje taková, jaká je, my si ji jen interpretujeme a svým vědomím a volním jednáním ji sice můžeme měnit, ale ne vytvářet...
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    R_U_SIRIOUS: mně to přijde takové antropocentrické až trochu ezoterické... dost s tím nesouhlasím - nikdy nemůžeme znát všechny hodnoty jakéhokoli systému - viz např. Heisenbergův princip neurčitosti - nemůžeme současně určit přesnou polohu a rychlost, čím přesněji určíme jednu hodnotu, tím nepřesněji jde určit druhá - více o tomto na wiki: https://cs.wikipedia.org/wiki/Princip_neur%C4%8Ditosti

    Náhoda podle mě náhodou existuje, díky náhodě asi existuje i náš vesmír, zrušením náhody bys popřel třeba i svobodnou vůli, kreativitu, která náhodu často využívá atd.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    R_U_SIRIOUS: Tak jsem u kompu, a protože se mi to nechce opisovat, ani to nemá smysl. tak si to tady zkusím shrnout svými slovy.

    Horáček říká, že náhod se děje vzácně hodně. Tedy spíše málo. Myslí si, že náhody si sami vybíráme, anebo je dokonce vytváříme nastavením svých nervových systémů. Hovoří o tom, že realitu si svým vědomím vytváříme nebo významně spoluvytváříme. U událostí, u kterých neznáme příčinu, si myslíme, že jde o náhodu, protože se odehrávají nepravidelně a nepředvídatelně - chybí u nich mechanismus, který z příčin produkuje následky. Je to tím, že příčiny a následky mohou být v čase a prostoru moc blízko sebe (třeba subatomární nebo kvantové děje), nebo naopak moc daleko - jako třeba dějiny lidstva. Takové události jsou zprostředkované tolika mezikroky, takže se stávají nepřehledné, protože jsou mimo kapacitu našeho nervového systému. A tím se pro nás stanou náhodami. Změna nastavení a kapacity nervového systému může vést k posunu v porozumění, čímž náhody zapadnou do kauzálních řetězců příčin a následků a povýší se na tzv. regularity. Tomu se pak říká "poznání".

    Tady ten jeho výklad je mi sympatický v tom, že nahodilosti či náhody také považuju spíše za nedostatek poznání skutečnosti, která je (možná dočasně) mimo naše kognitivní schopnosti. Jinak má náhoda nuzný explikativní význam. Spíše je to rezignace na vysvětlování. Dospěl jsem k tomu náhodou a zcela samovolně. :-)
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    Zjišťuju, že to plno lidí překvapivě neví, takže... slepýš není had, slepýš je ještěrka. Při manipulaci s ním buďte prosím ohleduplní a opatrní, ať mu neublížíte. Nekroutit!
    A v případě nebezpečí může odhodit kus ocasu, právě jako některé jiné ještěrky.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    XCHAOS: OK, k té náhodě či nahodilostem Horáček hovoří mj. od s. 23 do s. 26. ;) Jsem na mobilu, takže opis je mimo mmntální časové možnosti...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    R_U_SIRIOUS: no nevím, jestli bod 3. lze prezentovat jako fakt. Evoluce organismy občas zesložiťuje, občas zjednodušuje, protože jednou se jako životaschopnější může ukázat zesložitění, jindy zjednodušení... jsou to náhodné mutace, nemyslím, že tam jde prokázat "směřování".

    (To jen tak na okraj)
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    V nové knize rozhovorů Jiřího Horáčka Vědomí a realita. O mozku, duševní nemoci a společnosti (2021) jsem se dočetl, že celé lidské tělo je složeno z 10na29 molekul. Tohle číslo si zatím neumím dát do souvislosti. Snad kromě toho, že Adrian Paenza v populárně naučné knize Matematiko,jsi to ty? uvádí, že počet atomů ve vesmíru může být zapsaný číslem jedna s devadesáti nulami.

    Dále Horáček uvádí:"Tato struktura, kterou označujeme jako "já", však nevzniká náhodou, ale je součástí základního plánu života. Je v plném souladu s logikou evoluce, která má tu zvláštní vlastnost, že k něčemu směřuje. Toto směřování se v moderní biologii označuje jako teleonomie. Život směřuje ke trojici procesů: 1. udržení vnitřní homeostázy, 2. replikaci a 3. postupnému zvyšování vlastní složitosti, tedy komplexifikaci."

    (s. 15)
    INDIAN
    INDIAN --- ---
    Olivier de Funès, syn znameho Luis de Funèse, ktery si mimo jine zahral po jeho boku ve vicero filmech (napr. Senzacni prazdniny, Pitipitipa, atd) se jinak zivil jako pilot u Air France... Pri obvyklym hlaseni kapitana, pote co se predstavil u cestujich nastavaly pravidelne smiseny pocity od spontanne vykouzlenejch usmevu az po lehkou paniku
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    SALVATOR: The Art Of Zen And Armored Vehicle Maintenance?
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Jo ale původně sem sem šel s něčím jiným. Kolem her jako World of Tanks nebo War Thunder je poměrně rozsáhlá skupina fanoušků, který sou zapálený do bojový techniky a častý sou diskuze ohledně toho, jak je kterej kus techniky ve hře realisticky zobrazenej. Kolem tanku Challenger 2 ve War Thunder se strhla poměrně rozsáhlá debata, kterou jeden z hráčů rozsek tvrzením, že model toho tanku je ve hře výrazně mimo a to takovým způsobem, že je virtuální tank výrazně zranitelnější, než jeho protějšek v reálným světě. Svoje tvrzení pak doložil obrázkama z Challenger 2 Army Equipment Support Publication, což je v zásadě příručka pro uživatele tanku a mimo jiné taky přísně tajnej vojenskej materiál.

    #fakt #gaming
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    AMANT: Já se nedávno hrabal v podobným tématu. Důvodem pro existenci těch znaků byla nejspíš potřeba komunikovat reklamu v době, kdy negramotnost byla dost vysoká. A byl to asi dost komplexní systém znaků. Tykový ty barber shop poles sou dost známý, v anglosaským světě zastavárnu označujou tři zlatý koule, lékárny byly označovaný takovou závěsnou nádobou s barevnou tekutinou uvnitř (to sem asi nikdy nikde neviděl). A samostatnou skupinou byly dřevěný sochy, který vznikly kvůli zákazu vývesních štítů nad ulicí v roce 1667, zřejmě kvůli bezpečnosti dopravy. Často se dá třeba ve filmech vidět socha indiána před obchodem s tabákem a člověk to má spojený hlavně s Amerikou, ty sochy ale původně pocházej z Anglie a nebyly to zdaleka jen sochy Indiánů, ty se původně asi používaly jenom pro vyznačení místa prodeje doutníků. Socha highlandera označovala, že se tam prodává skotskej šňupací tabák, mouřenín, že na krámě maj tabák z Karibiku. Pozdějc se začaly objevovat zpodobnění Turků, britskejch vojáků ve vysoký čepici z medvědí kůže, dokonce i tehdy populárních herců a sportovců, nebo literárních postav, třeba Dolly Varden z jedný knihy od Dickense. Jestli ale i ty pozdější měly nějakej specifickej význam, to sem nezjistil.

    #fakt #historie #reklama
    AMANT
    AMANT --- ---
    Ulovil jsem dalsi "cechovni" domovni znak.
    Takovyty holicsky zna kazdej, maj ted renesanci.
    Tri lampicky byla zastavarna.
    No a bordely mely kohouta, jak kopuluje se slepici.
    V nejaky stredohornonemcine se tomu aktu rikalo kohouti kousnuti, Hanenbiz.
    A z toho pry pochazi slovo hampejz.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    R_U_SIRIOUS: Sošku nalezli dělník Josef Seidl a technický vedoucí výzkumů Emanuel Dania. Ve zbytcích pravěkého ohniště o průměru asi 10 m ležela soška společně s kamennými nástroji a zvířecími kostmi. Byla rozlomena na dva kusy ležící asi 10 cm od sebe. Nejprve se nepředpokládalo, že patří k sobě. Po očištění se ukázalo, že se celek podobá ženské postavě. Kromě venuše byly na místě nalezeny i další keramické plastiky, většinou vyobrazení zvířat.

    Ohniště o průměru 10 m???? Nebylo to pohřebiště? Každopádně:
    O účelu figurek mohou antropologové jen spekulovat.

    Těch figurek se nalezlo vícero.

    Venuše (figurka) – Wikipedie
    https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Venu%C5%A1e_(figurka)

    Věstonická venuše – Wikipedie
    https://cs.m.wikipedia.org/wiki/V%C4%9Bstonick%C3%A1_venu%C5%A1e
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    A nemohla by to být nějaká běžná ozdoba nebo výzdoba? Podobizna? Člověk tyhle věci dělá rád. S jakými dalšími předměty se to našlo?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam