• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    Přišli jste na něco zajímavého? Z historie, vědy, popkultury, nebo bežného života? Podělte se o to. Pozor na faktoidy - ověřujte zdroje.



    Zajímavé, až interesantní kanály na YT:


    Směs - spíš technické obory
    Veritasium
    Kurzgesagt
    Vsauce
    Vsauce 2
    Vsauce 3
    Vsauce 4
    Tom Scott
    SmarterEveryDay
    Colin Furze
    Objectivity
    The Royal Institution
    Joe Scott
    ČRo Planetárium


    Matematika
    Numberphile


    Fyzika
    Physics Girl
    Steve Mould
    Sixty Symbols


    Chemie
    Periodic Videos
    NileRed


    Astronomie
    Astrum
    PBS Space Time


    Příroda
    Nature Bites


    Lingvistika
    NativLang
    Langfocus


    Teorie hudby
    Adam Neely


    Historie
    Fall of Civilizations
    Mark Felton Productions
    Dejepis Inak
    History Time


    Potraviny
    Adam Ragusea
    Tasting history with Max Miller


    Film
    Film Courage


    Lingvistika/Mytologie/Etnologie/Kulturní antropologie
    Crecganford
    The Histocrat


    Jídlo/Debunking
    How To Cook That


    Nevím, neznám, nezařaditelné nebo zatím nezařazeno
    Branch Education
    ColdFusion
    Today I Found Out
    CGP Grey
    rozbalit záhlaví
    LORD_DE_SEIS
    LORD_DE_SEIS --- ---
    Víte kde se vzalo spojení - je to v čudu?

    V době, kdy se v Československu začala prodávat první auta a mohl si je dovolit jen opravdu málokdo, vzniklo v roce 1919 v Horních Počernicích 1.Českomoravské úvěrové družstvo – ČUD.

    Jeho zakladateli byli americký podnikatel českého původu Joe Skrivanek a bratři Josef a Václav Buřilovi, legionáři, které potkal na lodi z Vladivostoku do Evropy. Přesvědčil je o svém geniálním plánu na založení leasingové společnosti specializované na nákup aut. Něco, co ve Státech fungovalo běžně, ale v Československu šlo o převratnou novinku.

    Po dvou letech fungování mělo úvěrové družstvo čtyři desítky členů, vklady přes 1,5 milionu korun a rezervní fond ve výši 396 808,97 koruny. "Nové auto míti budu, peníze mi dají v ČUDu," zvala další zájemce reklama v tisku.

    Většina členů kampeličky se ale svého vysněného auta nedočkala. Skrivanek totiž rezervní fond sbalil, svou leasingovou společnost vytuneloval a odjel zpět do Spojených států, kam se ho následně vydal hledat Václav Buřil a obrátil se na místní policii. Ta sice Skrivanka dopadla, ale Buřila označila za spolupachatele, a oba tak v roce 1923 dostali trest patnáct let vězení. Měsíc po vynesení rozsudku spáchal Josef Buřil, který zůstal v Praze, sebevraždu.

    Peníze zájemců o auta prostě zmizely v ČUDu a nikdy je už neviděli.

    CDR
    CDR --- ---
    Tak nějak dlouhodobě prudím ohledně scamu na fb, jednou jsem i dal (naprosto marně) podnět na ČOI.
    Občas slyším, že není v silách FB vyhodnocovat obsah reklam.
    Dnes mi FB dokázal, že to v jeho silách je a dokonce rychle.
    Nalinkoval jsem na zeď výstřižek s podvodnou reklamou, která na mě ráno vybafla.
    Reklama na fb stále straší, ale můj post byl do deseti minut smazán jako "podvodný".
    Tohle kriminální jednání Mety mě neskutečně vysírá a doufám, že za to někdy od Evropské komise čí kýho čerta vyfasuje tučnou pokutu ve výši miliard eur.

    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    MATEEJ: scénářů vzniku urban legendy mě pár napadlo: autor prostě potřeboval něco napsat do časáku pro ženy, tak si vymyslel dedikované houbičky; výrobce to zkoušel a pak od toho upustil; někde v jiné zemi to tak funguje / fungovalo; někdo blbě přeložil článek o brusných papírech na železo...
    dokonce se mi i vizualizuje reklama k tomu, kterak čerstvě náctiletá dcera peskuje svýho decentně ledabylého otce, kterak se správně myje nádobí, se závěrečnou scénou pochvaly od maminky
    STENNY
    STENNY --- ---
    Když za druhé světové války Němci okupovali Francii, odvezli v roce 1944 z Paříže veškeré francouzské zásoby thoria (to nebylo těžké, na thorium měla monopol jediná francouzská firma). Spojenci se začali obávat, že jde o pokus ještě narychlo zachránit nějaký německý nukleární projekt. Proč by se jinak někdo v takové době zabýval nějakým thoriem, že ano.
    Ve skutečnosti šlo o plán německé chemické společnosti Auer-Gessellschaft, které došlo, že výroba pro armádu už nemá budoucnost, a je tudíž čas prorazit na trhu s kosmetikou. Například nějakou novou zubní pastou... a co může být lepší aditivum do zubní pasty, než radioaktivní thorium?
    To zní dost šíleně, ale jedna zubní pasta s thoriem už se v Německu od dvacátých let vyráběla, takže to mělo precedens. Roli prý hrála taky americká reklama na revoluční zubní pastu Pepsodent, obsahující "irium." Thorium, irium, obojí zní velmi vědecky... přesto je zde drobný rozdíl: irium je fiktivní látka, která měla odstraňovat plak a bojovat proti zubnímu kazu, zatímco thorium je skutečná látka, která vám pomůže odstranit celé zuby.
    MIC
    MIC --- ---
    Že to co měl Karel Janeček jako předvolební klip jsem věděl že není originál, ale nepamatoval jsem si z čeho to je. Tak je to reklama na Apple z roku 1984(!)
    Apple 1984 Super Bowl Commercial Introducing Macintosh Computer (HD)
    https://youtu.be/2zfqw8nhUwA
    JESTEDMAN
    JESTEDMAN --- ---
    KOVOVAMINCE: vs https://www.idnes.cz/xman/styl/james-hamblin-mydlo-sprcha-minimalismus-hygiena-ocistny-ritual-byznys-prumysl-reklama-marketing.A201031_154449_xman-styl_fro

    SALVATOR: svatojánské proto, protože se sbírají na sv. Jana. Maďaři a Slováci je nakládají do cukrového roztoku a pak je žerou celý, je to hodně sladký, měkký, ale celkem dobrý

    ad břízy, není to tak dlouho... https://www.ahaonline.cz/clanek/musite-vedet/182089/vandal-navrtal-brizu-a-chytal-mizu-do-kanystru.html
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    AMANT: Já se nedávno hrabal v podobným tématu. Důvodem pro existenci těch znaků byla nejspíš potřeba komunikovat reklamu v době, kdy negramotnost byla dost vysoká. A byl to asi dost komplexní systém znaků. Tykový ty barber shop poles sou dost známý, v anglosaským světě zastavárnu označujou tři zlatý koule, lékárny byly označovaný takovou závěsnou nádobou s barevnou tekutinou uvnitř (to sem asi nikdy nikde neviděl). A samostatnou skupinou byly dřevěný sochy, který vznikly kvůli zákazu vývesních štítů nad ulicí v roce 1667, zřejmě kvůli bezpečnosti dopravy. Často se dá třeba ve filmech vidět socha indiána před obchodem s tabákem a člověk to má spojený hlavně s Amerikou, ty sochy ale původně pocházej z Anglie a nebyly to zdaleka jen sochy Indiánů, ty se původně asi používaly jenom pro vyznačení místa prodeje doutníků. Socha highlandera označovala, že se tam prodává skotskej šňupací tabák, mouřenín, že na krámě maj tabák z Karibiku. Pozdějc se začaly objevovat zpodobnění Turků, britskejch vojáků ve vysoký čepici z medvědí kůže, dokonce i tehdy populárních herců a sportovců, nebo literárních postav, třeba Dolly Varden z jedný knihy od Dickense. Jestli ale i ty pozdější měly nějakej specifickej význam, to sem nezjistil.

    #fakt #historie #reklama
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam