• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    Přišli jste na něco zajímavého? Z historie, vědy, popkultury, nebo bežného života? Podělte se o to. Pozor na faktoidy - ověřujte zdroje.

    Zajímavé, až interesantní kanály na YT:


    Směs - spíš technické obory
    Veritasium
    Kurzgesagt
    Vsauce
    Vsauce 2
    Vsauce 3
    Vsauce 4
    Tom Scott
    SmarterEveryDay
    Colin Furze
    Objectivity
    The Royal Institution
    Joe Scott
    ČRo Planetárium


    Matematika
    Numberphile


    Fyzika
    Physics Girl
    Steve Mould
    Sixty Symbols


    Chemie
    Periodic Videos
    NileRed


    Astronomie
    Astrum
    PBS Space Time


    Příroda
    Nature Bites


    Lingvistika
    NativLang
    Langfocus


    Teorie hudby
    Adam Neely


    Historie
    Fall of Civilizations
    Mark Felton Productions
    Dejepis Inak
    History Time


    Potraviny
    Adam Ragusea
    Tasting history with Max Miller


    Film
    Film Courage


    Lingvistika/Mytologie/Etnologie/Kulturní antropologie
    Crecganford
    The Histocrat


    Jídlo/Debunking
    How To Cook That


    Nevím, neznám, nezařaditelné nebo zatím nezařazeno
    Branch Education
    ColdFusion
    Today I Found Out
    CGP Grey
    rozbalit záhlaví
    ELIDOR
    ELIDOR --- ---
    tyjo mam radost ...

    Výbor UNESCO zapsal hraní amatérského divadla v Česku na seznam nemateriálního kulturního dědictví lidstva, uvedlo ministerstvo kultury.
    České amatérské divadlo je ve světovém měřítku mimořádně rozsáhlým a živým ekosystémem, který propojuje tisíce tvůrců, stovky souborů a rozsáhlé sítě festivalů, přehlídek a vzdělávacích aktivit. Žádná jiná země nemá tak rozvinutou a systematicky budovanou infrastrukturu amatérského divadla, jejíž kořeny sahají hluboko do historie, ale zároveň má silné moderní zázemí.

    „Amatérské divadlo v Česku je významným spolutvůrcem komunitního života. V mnoha městech a obcích představují divadelní spolky zásadní centrum společenského dění – udržují mezilidské vztahy, posilují kulturní identitu a přinášejí do veřejného prostoru kreativitu i participaci“, říká Kateřina Churtajeva, generální ředitelka Národního institutu pro kulturu.

    Česká republika má nyní – včetně hraní amatérského divadla – celkem deset položek zapsaných na Reprezentativním seznamu nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO.

    České zápisy nemateriálního dědictví UNESCO:

    - Slovácký verbuňk (2005)
    - Masopustní obchůzky a masky na Hlinecku (2010)
    - Sokolnictví (2010 – přidružení ČR k nadnárodní nominaci koordinované Spojenými arabskými emiráty)
    - Jízdy králů na jihovýchodě České republiky (2011)
    - Slovenské a české loutkářství (2016 – společná nominace Slovenské republiky a České republiky)
    - Modrotisk (2018 – společná nominace České republiky, Maďarska, Německa, Rakouska a Slovenské republiky)
    - Ruční výroba ozdob z foukaných skleněných perlí pro vánoční stromek (2020)
    - Vorařství v Evropě (2022 – společná nominace ČR, Lotyšska, Německa, Polska, Rakouska a Španělska)
    - Znalosti, řemeslné techniky a dovednosti ruční výroby skla (2023 – společná nominace ČR, Finska, Francie, Maďarska, Německa a Španělska)
    - Hraní amatérského divadla v Česku (2025)
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    tak nějakou připomínku lidskosti...

    V roce 1943 byl 1511th Quartermaster Truck Regiment, téměř výhradně tvořený černými vojáky a bílými důstojník, ubytován u vesnice Bamber Bridge v Lancashire v Anglii.
    Důstojníci se v souladu s pravidly segregace dožadovali, aby ve vesnici byly odděleny bary pro bílé a pro barevné.
    Všechny tři hospody ve vesnici vyvěsily ceduli "Black Troops Only"

    Pak teda následovala o něco méně zábavná Bitva u Bamber Bridge, ale to je zase jinej kousek historie...
    Jak hospodská bitka v Bamber Bridge změnila americkou armádu | Plus
    https://plus.rozhlas.cz/omyly-prekvapeni-a-nahody-stretu-druhe-svetove-valky-pripomente-si-bitvy-na-9465670/1
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    Víte o tom, že v roce 1937 došlo v čínském městě Nanking (dnešní Nanjing) k jedné z nejděsivějších událostí 20. století? Tato událost, známá jako Masakr v Nankingu nebo také Znásilnění Nankingu, začala poté, co japonská armáda v prosinci 1937 dobyla tehdejší hlavní město Číny během druhé čínsko-japonské války.

    Během následujících šesti týdnů se město stalo dějištěm mimořádně krutého násilí. Japonští vojáci zabili podle odhadů 200 000 – 300 000 lidí, včetně civilistů a zajatých vojáků. Mnozí byli popraveni hromadnými střelbami, stínáni nebo ubodáni bajonety. Tisíce žen byly znásilněny a často následně zavražděny. Těhotným ženám byly násilně "odstraněny" děti a mnoho dalších zrůdností..
    Město bylo systematicky rabováno a velká část Nankingu byla vypálena.

    Masakr v Nankingu je dodnes považován za jednu z nejtemnějších kapitol moderní historie a hrůznou připomínku toho, kam až může vést brutalita války. Po desetiletí byl předmětem sporů a popírání, avšak dnes je celosvětově uznáván jako vážné porušení lidských práv.

    Události v Nankingu dodnes symbolizují nutnost čelit historickým zločinům a nikdy nezapomenout na utrpení, které může vzniknout, když násilí zůstane bez kontroly.

    Fakt neskutečný, jak se dokáže lidstvo zblaznit a fanaticky provádět taková zvěrstva..

    #iDontWantToLiveOnThisPlanetAnymoar..

    CROSS
    CROSS --- ---
    XCIDER: Tak to je vůbec zajímavá historie s touhle výpravou, ale v kontextu tohoto klubu si nejsem jistej, jak jsme na tom s fakty.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    KURE: ok, takze jako pro petilety dite: archeologie, pokud nema k dispozici pisemny zaznamy, vetsinou stavi na kontextualnich faktech ktery ziskava pomoci nalezenych artefaktu. "Historik" by tohle mel imho vedet. Stavi na artefaktech do te miry, ze z nich odvozuje vyspelost urcity kultury - napriklad jestli nejaka keramika vznikla na hrncirskym kruhu nebo nikoli, jestli je vypalovana, glazovana, jestli je nejak zdobena a jak atd. Nektery kultury se dokonce po tech artefaktech jmenujou - treba kultura zvoncovych poharu by pro nekoho kdo v cesku chodil do skoly mohla byt pojmem, i kdyz je jinak co se historie tyce vicemene nepolibenej.

    Na zaklade nalezenych artefaktu se tedy archeologie snazi dat je do nejakeho historickeho kontextu. Jedna z prvnich a zasadnich otazek je, ty nalezy datovat. Pro to existujou ruzny metody (ktery by pan "historik" pravdepodobne mel znat, a ne se na ne ptat). Casto to ale jde opet jenom pomoci kontextu, kde je tech artefaktu malo nebo maji malou vypovedni hodnotu si vypomaha jinymi metodami, pomoci geologickeho datovani, napriklad, nebo pomoci ruznych fyzikalnich jevu. Zainteresovanemu laikovi na tomto miste doporucuju treba wikipedii nebo chat gpt.

    Tak se stane, celkem casto dokonce, ze se naleznou artefakty ktere do doposud znameho kontextu nepasujou. Takze je potreba se zamyslet, jak takovou skutecnost vysvetlit. Kdyz najdes v hrobe z neolitu nekde na Baltu slonovinovy predmety, tak nejspis budes premejslet jak se tam dostaly a nejspis budes zkoumat co se z nich a ze zpusobu jak byly vyrobeny da vycist o jejich puvodu. Je to bezna metoda, pomaha napriklad objevit jake v dane epose existovaly kontakty mezi ruznymi i od sebe vzdalenymi oblastmi atd.

    To o cem Kerkwyk, Hancock a rada dalsich bada je priklad toho, ze tahle metoda pro nektery artefakty neplati. Ty artefakty nikdo nezpochybnuje - ono to nejde, protoze je kazdej muze videt, jsou vystaveny v muzejich, ty velky a tezky lezej doposud na miste kde byly nalezeny atd - ale veskery kontextualni vztahy u nich proste nefungujou. Jsou mimo prostor a cas, takrikajic. Coz by za normalnich okolnosti muselo nutne vest k tomu, ze teorie ktery ke kontextu v nemz byly nalezeny mame nejspis bude potreba opravit, k tomu ale z nejakyho duvodu nedochazi. Zatim. Ono to diky novym metodam ktery archeologie ma k dispozici casem nastane, ale zatim ten "old boys club" zkousi to proste odignorovat :-) Tech duvodu proc to tak je je cela rada, bylo by to tema na jinou diskusi.

    To je v podstate to, o co tu kraci. Nikdo az na par blaznu nemluvi o zelenych muziccich, pouze o tom ze nektery artefakty se vymykaji doposud znamemu kontextu. A asi nejstrizlivejsi vysvetleni pro to je, ze musela existovat kultura ktera mela k dispozici technologie ktere je umely vyrobit (to je asi nabiledni, jinak by ty objekty neexistovaly, ze). A problem je, ze v nasem historickem kontinuu netusime, kde a kdy by ta kultura byla a co se s ni stalo. Ty objekty se nachazeji v kontextu neolitickych hrobu a pozdeji nejstarsich dynastickych nalezu - ktere ale podle vseho co o nich vime nebyly schopne neco takoveho vyrobit. Takze jedine dve moznosti jsou ty, ze ty objekty jsou starsi a ty kontexty ve kterych byly nalezeny je "nasly, zdedily atd" nebo ze nekdo vynalezl cestovani v case a dopravil je do kontextu jejich nalezu z pozdejsich dob (ktere castecne jeste nenastaly :-)

    Pro nejaky lepsi a konkretnejsi vysvetleni nam chybi data. Z jinych vedeckych disciplin ale vime, ze treba doba ledova skoncila celkem katastroficky rychlym zpusobem (younger dryas). Evropa a Amerika byly pod kilometr tlustym ledovcem a behem extremne kratke doby najednou ten ledovec zmizel a morska hladina stoupla zhruba o sto metru. Moznost, ze by nejaka tehdy existujici kultura v tehle chaoticke dobe zmizela je zatim asi to nejpravdepodobnejsi vysvetleni - kdokoli muze zkusit najit nejaky lepsi :-).

    Jakkoli se to ovsem logicky zda jako realna moznost, ma tu nevyhodu ze stavi na hlavu ten nejzakladnejsi princip jak chapeme dejiny: ze totiz vyvoj lidstva pres urcity prekazky a pauzy sel vicemene linearne: novejsi kultury byly vzdycky vic vyvinuty nez ty stary. Ono pri detailnejsim pohledu teda tohle pravidlo neplati uz dnes - treba dynasticka Cina byla dal nez to co se delo v te same dobe v Evrope - ale snad Kure a jemu podobni chape co mam na mysli. Takze kdyz najdeme v kontextu doby kamenne nebo bronzove ktera nezna a neumi pouzivat kolo objekty, ktere nesou stopy po opracovani rotacnimi nastroji tvrdsimi nez cokoli tehdy meli k dispozici, melo by to zpusobit neco co nazyvame zmena paradigmatu a to se ne kazdemu libi - zvlast proto, ze zatim nevime jak by to nove paradigma melo vypadat.

    Dobra zprava je, ze jak uz jsem zminil, veda objevuje v uzasnem tempu nove metody pruzkumu ktere drive nebo pozdeji ta data ktera mame k dispozici snad obohati o nalezy, ktere ty existujici teorie pomuzou s kontextem artefaktu opet sjednotit. V postfakticke dobe ve ktere zijeme, kdy je normalni ze kazdej kdo ma diru do prdele ma na neco o cem nic netusi nazor kterej nemusi nijak argumentacne podlozit je samozrejme tahle situace zdrojem zabavnych situaci, tak jak je zazivame treba ted a tady :-)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    XCHAOS: odkazovat na výrok z roku 1961, že něčemu z historie nerozumíme, je přinejmenším hloupé. A nezmínit zrovna u těchto věcí Denyse Stockse je už vyloženě stupidní. Archeologie se posouvá dost rychle - ne všechny obory, ale každopádně věci se občas mění hodně překotně.

    Mimo jiné se dlouho tvrdilo, že je prakticky nemožné, aby bez vyspělé techniky nebo s obrovským počtem lidí přesouvali sochy na Velikonočním ostrově. Více se tomu věnoval Thor Heyerdahl, člověk, který v podstatě založil nebo alespoň zpopularizoval experimentální archeologii a proslul plavbou na Kon-Tiki přes Tichý oceán (1974). Zkoušel přesouvat sochy a i díky popisu Francise Mazièra, který napsal, že domorodci tvrdí, sochy se pohybovali vstoje na své podstavě (vyšlo v roce 1971), je přesouval dost úspěšně. Jen k tomu potřeboval stovky lidí. V roce 1981 na maketě ukázal Pavel Pavel, že to jde s pouhými 17 lidmi - jeden vede skupinu, 16 lidí tahá za lana podle pokynů. V roce 1986 to pak předvedl díky Heyerdahlovi i přímo na Velikonočním ostrově s originálem.

    No, a v egyptologii je (byl?) jedním z nejlepších experimentálních archeologů Denys Stocks, který se mimo jiné hodně věnoval právě egyptské práci s kamenem. Vyzkoušel celou řadu různých způsobů, jak lze při tehdejší prokázané znalosti (dle dochovaných nástrojů i dalších informací) opracovávat kameny, vrtat do nich, leštit povrch apod. Vše detailně popsal a po něm to zkoušejí jiní a potvrzují postupy i výsledky. Stačily mu na to měděné nástroje, křemičitý písek, jednoduché mechanismy poháněné lidskou silou.

    Tady je jedna jeho přednáška, bohužel kvalita je mizerná, ale lepší jsem nenašel.

    Denys Stocks - Some Experiments in Ancient Egyptian Stone Technology
    https://youtu.be/4g7r6JGR0rs


    Dnes je spousta věcí v archeologii mnohem dál, nejen v tom, jak stěhovat těžké sochy a vrtat kameny - objevených, vyzkoušených způsobů, jak udělat totéž jako historické civilizace, je více a respektují možnosti tehdejší doby. U mnoha věcí panoval (a obecně vlastně i nadále panuje) pocit, že něco takhle dokonale, jemně, pečlivě nemohli lidé té doby zvládnout. To je prostě blbost.

    Zvykli jsme si strašně podceňovat lidi žijící v minulosti a naopak strašně přeceňovat náročnost věcí, které sami (téměř) neděláme a máme na ně stroje, pokročilou chemii apod.

    Zcela prokazatelně už Řekové na tom byli s výrobou/stavbou/mechanikou prakticky stejně jako naše civilizace v polovině 19. století. Víme to díky tomu, že Řekové si to jednak zapisovali a zápisy se z velké části zachovaly. Víme tedy, že byli schopni zvedat těžká břemena i dělat jemné mechanické stroje. Rozdíl je ten, že jednak lidská práce byla díky otrokům extrémně levná, jednak samotná společnost nepotřebovala tolik staveb, výrobků a zboží, aby mělo smysl se přesunout z bodu "umím to udělat a ukážu to na stavbě/výrobku pro vládce" do stavu "udělám z toho spotřební zboží pro všechny".

    Reálně totiž všechny tyhle věci jsou na takové úrovni, že je zvládne vymyslet jeden člověk (ne všechny najednou, ale každou jednu z nich), který se tomu bude dostatečně intenzivně věnovat. My se principy dnes učíme ve škole všechny a máme pocit, že to je strašně velký balík znalostí, které přeci při tehdejší vzdělanosti nemohli mít. Ale to je iluze. My jsme to dokázali systematizovat, vytáhnout ty hlavní principy a udělat z toho balíček, který lze relativně snadno předávat dalším generacím. Egypťané měli (opět prokazatelné, protože zrovna tahle část záznamů se zachovala) velmi schopné úředníky vzdělané v matematice a geometrii - a tu znalost předávali v rámci konkrétní profese dál. Měli schopné kameníky a ti to předávali dál opět v rámci profese. A v případě Egypťanů to byly stovky generací, které to předávali dál a dál a mohli postup zlepšovat po malých krocích.

    To, co je u všech starých "nepochopitelných" technologií společné, že byly extrémně zdlouhavé. Pro nás, kteří jsme zvyklí mít všechno rychle a jsme zvyklí vidět úplně šílené změny výrobních postupů, je to těžko představitelné. Ale až do celkem nedávné doby to prostě bylo normální a stačí přijmout ten prostý fakt, že třeba tu kamennou vázu dělal člověk klidně měsíce a den za dnem obrušoval a leštil, dokud to nebylo dokonalé. Přesnost u okrouhlých věcí zajistil otočný kruh a pevné uchycení vázy i nástroje. I na úrovni mikrometrů, pokud je kámen dostatečně tvrdý a s malou zrnitostí.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    V roce 1955 se v americké televizní show This Is Your Life odehrál jeden z nejbizarnějších momentů televizní historie – proti sobě byli postaveni Kiyoshi Tanimoto, přeživší atomového útoku na Hirošimu, a kapitán Robert Lewis, druhý pilot bombardéru Enola Gay, který bombu svrhl. Tanimoto čekal, že bude mluvit o své charitativní misi s „hirošimskými pannami“, dívkami znetvořenými výbuchem, ale místo toho ho čekalo nečekané setkání tváří v tvář s mužem, jenž měl podíl na zničení jeho města. Atmosféra byla napjatá, Lewis se viditelně trápil a pronesl památná slova „My God, what have we done?“. Přestože show sklidila kritiku za necitlivost a manipulaci, zůstala v paměti jako okamžik, kdy se oběti a původci válečné hrůzy střetli přímo před televizními kamerami – a vznikl z toho paradoxně i začátek nečekaného lidského porozumění.

    video zde
    https://www.utterlyinteresting.com/post/when-a-hiroshima-survivor-met-the-co-pilot-of-the-enola-gay-on-live-tv
    HRAFNAIN
    HRAFNAIN --- ---
    NGR:
    Vše je jinak! O Horymírovi a jeho věrném koni Šemíkovi
    https://www.hbhistory.cz/vse-je-jinak-o-horymirovi-a-jeho-vernem-koni-semikovi/

    Eppelein (správně Apollonius von Gailingen) byl drobný rytíř, jenž byl leníkem hrabat z Hohenlohe. Spravoval jen drobný majetek, který ho pořádně neuživil a ani mu nedal tolik prostředků, aby si mohl opatřit výzbroj a výstroj a nechat se najímat jako námezdný voják (samozřejmě v pozici odpovídající jeho stavu). Postupem doby se jeho hospodaření ještě zhoršovalo, zatímco jeho sousedé, obyvatelé Norimberku čím dál tím více bohatli. Eppelein začal v 60. letech 14. stol. s přepadáváním vozů norimberských kupců. Norimberští ho stíhali, ale dlouho se jim nedařilo. Pomohlo až to, když se hrabata Hohenlohe dostala do sporu s norimberskými purkrabími, který prohrála. Poté Karel IV. vyslyšel prosby norimberských a dovolil zabrat Eppeleinovy statky.

    On sám unikl, ale zanedlouho byl také dopaden a doveden do Norimberka, kde byl odsouzen k smrti. Dle historických pramenů unikl a znovu přepadal kupce (je zřejmé, že k tomu musel mít podporu od mocnějších osob, které mu poskytovaly zázemí). Po několika letech se ale hrabata Hohenlohe smířila se svými nepřáteli a v rámci usmíření obětovala některé „pěšáky“ své hry, mj. i Eppeleina. Byl i se společníky znovu dopaden a bolestivě popraven.

    Vraťme se k jeho úspěšnému úniku z Norimberka. Prameny o něm žádné podrobnosti nevypráví, ale podle pověsti, která se začala šířit o cca sto let později, unikl tak, že jako své poslední přání vyslovil žádost, aby se směl naposledy projet na svém koni na rynku. To mu povolili a on pobídl koně a přeskočil s ním hradby. Kolem roku 1500 se začala šířit píseň, ve které bylo zmíněno i jméno tohoto koně – byl to Schemig. Připadá vám to povědomé? Ano, zhruba v této době začal kněz Václav Hájek psát svoji kroniku, ve které se poprvé objevil příběh o Horymírovi a Šemíkovi. Zkrátka do své kroniky zpracoval populární novinku. Jméno Schemig není bez historie, protože tak se jmenoval slavný kůň starogermánských ság, který se objevuje i ve skandinávské Eddě a ve středověkém eposu Rosengarten. Jeho jméno bylo zkrátka synonymem skvělého koně, takže tak v pověsti pojmenovali i Eppeleinova koně.

    Václav Háje tak zachytil populární příběh, který se šířil z Bavorska a předělal ho na tuzemské poměry.
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    To by mohlo zajímat TRISSIE.
    Emodži a jak s nimi zacházejí (resp. se učí s nimi pracovat) soudy.
    Plus historie a kontroverze kolem slavného hovínka.

    😅⚖️ - 99% Invisible
    https://99percentinvisible.org/episode/626-emoji-law/
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Newton a optika, to mi připomíná… znáte Jana Marka Marciho z Kronlandu? Zajímavá postava české renesance.
    Nebýt přednášek (a knih) doc. Ivana Štolla, asi bych o něm nevěděl.

    Jan Marcus Marci – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Marcus_Marci

    34/72 Jan Marek Marci z Kronlandu - Dvaasedmdesát jmen české historie | Česká televize
    https://www.ceskatelevize.cz/porady/10169539755-dvaasedmdesat-jmen-ceske-historie/208572232200034/

    Jan Marek Marci: První český fyzik - Ivan Štoll | Databáze knih
    https://www.databazeknih.cz/knihy/jan-marek-marci-prvni-cesky-fyzik-355435
    ABAP
    ABAP --- ---
    BONEMINA: Ze stejného období napoleonských válek pocházejí konzervy.
    Otvírák na konzervy byl patentován o desítky let později, než plechová konzerva.

    https://www.armyweb.cz/clanek/historie-trvanlivych-potravin-ve-vojenstvi-cast-i

    S článkem bych nesouhlasil v bodě, že od II.sv. války neprodělaly konzervy výraznou změnu.
    Američtí vojáci si všimli, že ukořistěné japonské konzervy chutnají o dost lépe. Tajemstvím byl glutamát sodný.
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Glutaman_sodn%C3%BD
    BONEMINA
    BONEMINA --- ---
    Studovala jsdm si něco k technologii zpracovábí mléka a došla fo historie. Kondenzované mléko máme od napoleonských válem a na salku se dalo ujíždět už v americké občanské válce.

    Like instant coffee, Cheetos, and M&M’s, evaporated milk was also a by-product of war. As Napoleon’s conquests spread across Europe in the late 18th and early 19th centuries, easily transportable and spoil-resistant food became imperative to feeding his expansive army. But technology was lagging far behind the emperor’s ambitions. So, according to the Evaporated Milk Association’s archives, the French government announced a lofty prize of 12,000 Francs to anyone who could devise a method to successfully extend the life cycle of food.

    After 15 years of tinkering in his tiny kitchen on the outskirts of Paris, a confectioner named Nicholas Appert conceptualized the very first iteration of evaporated milk on January 30, 1810. His process involved “reducing a given quantity of milk to one third its original bulk by boiling in an open kettle” and then sealing it in a corked bottle and heating it again in a hot water bath. As the archives note, Appert’s invention was noteworthy not just in its originality but also in that he essentially pasteurized milk long before the time of Louis Pasteur, knowing nothing about microbiology.

    Appert’s evaporated milk was the genesis of a tapered path to the canned version we see in stores today. The next phase of the evolution took place in 1853 when an American inventor named Gail Borden filed a patent for evaporating milk in a vacuum. Borden used this method to combine evaporated milk with sugar to create sweetened condensed milk, an essential field ration during yet another conflict—the American Civil War.

    But it was a Swiss man named John B. Meyenberg who realized the unsweetened potential of evaporated milk. When Meyenberg’s sugar-free canned milk idea got little traction in his native land, he traveled across the Atlantic to Highland, Illinois. Here, along with a group of Swiss dairy farmers, he established the foremost evaporated milk plant in the US and the world. In 1884, Meyenberg patented “a process of sterilization by steam under pressure while the cans are agitated,” and the following year, the first canned evaporated milk was commercially manufactured. Today Borden’s method of vacuum evaporation and Meyenberg’s process of pressurized sterilization remain key foundations of the industry.

    There was still one more problem to solve. The evaporation process caused the fat and water to separate, leading to an unemulsified final product. As a solution, homogenization was introduced in 1909, which took evaporated milk to new heights. The product, now emulsified as milk should be, not only had a significantly longer shelf life but was much more appealing to consumers in its amalgamated state.

    During World War I, evaporated milk went to combat again, this time with the armed forces of the United States and its allies. It was “hailed as a boon to the fighting man.” After the war, it lived on through the discharged soldiers who continued to use the product in their civil lives.
    STENNY
    STENNY --- ---
    RSZ: Tematicky:
    Východní Německo před pádem železné opony střežilo i moře, útěk přes něj se stejně zdařil tisícům lidí | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/historie/ndr-nemecko-emigrace-zelezna-opona-kuhlungsborn-dansko_1908310941_jgr
    Riskovali život a pádlovali přes Balt za svobodou. Měli jsme štěstí, říkají dnes | Radiožurnál
    https://radiozurnal.rozhlas.cz/riskovali-zivot-a-padlovali-pres-balt-za-svobodou-meli-jsme-stesti-rikaji-dnes-6200409
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Tragédie labradorských Inuitů po návštěvě Prahy v 19. století - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/historie-tragedie-labradorskych-inuitu-po-navsteve-prahy-v-19-stoleti-40467595
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    V roce 1924 revoluční zařízení zvané Blattnerphone, raný magnetofon, zásadně změnilo způsob nahrávání a přehrávání zvuku. Tento inovativní přístroj, vyvinutý Dr. Kurtem Stillem a Louisem Blattnerem, byl jedním z prvních, který používal ocelovou pásku pro magnetické záznamy. To umožnilo spolehlivější a kvalitnější reprodukci zvuku ve srovnání s dříve používanými metodami, jako byly fonografové desky. Zařízení představovalo průlom v oblasti zvukové technologie, protože nabídlo úroveň věrnosti a pohodlí, která byla dosud nedosažitelná.

    Blattnerphone byl primárně používán BBC a dalšími vysílateli k nahrávání rozhlasových pořadů pro pozdější vysílání, zejména při mezinárodním přenosu. Před příchodem magnetofonů musely být rozhlasové vysílání buď živé, nebo nahrávané na křehké desky, které byly neskladné, těžké na přepravu a měly omezenou životnost. Magnetická páska Blattnerphonu umožnila lepší kvalitu zvuku a možnost uchovávat nahrávky pro pozdější použití, což vysílatelům umožnilo přenášet programy do jiných zemí a uchovávat obsah pro budoucí vysílání. Tato schopnost byla obzvláště důležitá pro organizace, jako byla BBC, která měla globální dosah a potřebovala spolehlivý systém pro nahrávání a distribuci svých pořadů.

    Ačkoli byl Blattnerphone důležitým krokem ve vývoji technologie magnetického záznamu, nebyl bez problémů. Ocelová páska používaná v rekordéru byla náchylná k natahování a opotřebení a samotná zařízení byla rozměrná a drahá. Přesto připravila cestu pro budoucí pokroky v nahrávání zvuku, které nakonec vedly k vývoji praktičtějších a efektivnějších systémů, včetně magnetofonů s cívkami a později kazetové pásky. Blattnerphone zůstává fascinující součástí historie zvukového záznamu a představuje počátek technologické evoluce, která transformovala média a zábavní průmysl.



    Zdroj: ptejte se RAINBOFA i poté, co to ráno smaže :) [RAINBOF @ Rano to smažu 2]
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    Nebeský disk z Nebry je jedním z nejzajímavějších evropských artefaktů doby bronzové. Jeho neznámí autoři ho vytvořili asi před 3600 lety asi šedesát kilometrů od Lipska.

    Třiceticentimetrový disk ukazuje stylizovanou oblohu. Oblohu, na níž jsou hvězdy a Měsíc – ale současně i Slunce. Nebeské objekty jsou vytvořené ze zlata, samotný disk z bronzu. Nový výzkum odhalil, že nemohl být ve své konečné podobě a velikosti jednoduše odlit. Jediný možný způsob, který podle archeologů analýzy ukazují, je, že nebeský disk byl vyroben složitým procesem kování za tepla.

    Historie disku je pohnutá i v moderní době. Byl totiž objevený až roku 1999; našli ho dva němečtí detektoráři, kteří nelegálně pátrali po pokladech. Když ale artefakt objevili, velmi rychle pochopili, že tohle sousto je pro ně až příliš velké.

    Už jen proto, že když ho vykopávali, tak ho rovnou na několika místech poškodili rýčem. A tak ho hned druhý den prodali prostředníkovi za částku odpovídající asi 750 tisícům korun. Pak disk ještě několikrát změnil majitele, většinou velmi rychle – to když si nový vlastník uvědomil, jak cenný předmět získal a jak moc na jeho prodeji může vydělat. A současně, jak moc velký trest mu případně hrozí.

    Německo získalo tento poklad roku 2002, když archeolog Harald Meller narazil na inzerát, kde za něj prodávající chtěl už víc než v přepočtu patnáct milionů korun. S pomocí policie se podařilo prodej překazit a artefakt se tak dostal z rukou šmelinářů do rukou vědců.

    Disk je bohatě zdobený a zobrazuje souhvězdí, přičemž nejvýraznějším prvkem je zlatý srpek, který se nachází na okraji disku. Tento srpek je obvykle interpretován jako fáze měsíce. Dále je na něm zobrazeno Slunce v podobě kruhu a souhvězdí Plejád.

    To naznačuje, že disk sloužil k zaznamenávání astronomických událostí, jako jsou sluneční a měsíční cykly a postavení hvězd. Artefakt tedy znázorňoval důležitost cyklických časových period a je důkazem, že lidé ve střední Evropě v době bronzové měli poměrně pokročilé znalosti o astronomii.

    Další interpretace už je složitá. Disk má ale zřejmě také náboženský význam, protože symboly jako Slunce, Měsíc a Plejády, mohou mít právě i náboženský nebo rituální význam.

    Vědci zjistili, jak vznikl Nebeský disk z Nebry — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/vedci-zjistili-jak-vznikl-nebesky-disk-z-nebry-356014
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    XCHAOS: Vyšla k tomu moc pěkná kniha - Historie trestu smrti - ale na postování na Nyx je moc tlustá :)
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    HAR4NT: "Servisní síť v praxi vypadala tak, že dva automechanici proškolení v Belgii působili v autoopravnách v Hradci Králové a v Hlučíně"
    Tuzexová corona byl držák. První toyotu v ČSSR měl i Gustáv Husák - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/historie/veteran-toyota-corona-v-ceskoslovensku.A121119_152803_auto_ojetiny_fdv
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    GLADILAF: mam taky slabost pro skromne lustitele velkych tajemstvi na sklonku zivota, kteri si vysledky sveho celozivotniho mravenciho badani, narozdil od sveho panictvi, nechteji vzit do hrobu, ale mam silne podezreni, ze taci nepouzivaji jako kontakt email nase-historie@seznam.cz:/ Ale prectu si to:))
    HNILOB
    HNILOB --- ---
    Historie kopaček sahá až do 16. století ke králi Jindřichu VIII., kterému vadilo, že v dobových střevících se špatně pohybuje a málo mu chrání nohu. Kopačky byly vyrobeny jeho osobním ševcem Corneliusem Johnsonem za cenu 4 šilinků, což je dnešní ekvivalent 100 liber, v roce 2013 asi 3000 Kč.

    Historie kopaček – kapitola 1-3 - 11teamsports.cz
    https://11teamsports.cz/pg/historie-kopacek-kap-1-3

    Članek pokračuje...


    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam