• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    Přišli jste na něco zajímavého? Z historie, vědy, popkultury, nebo bežného života? Podělte se o to. Pozor na faktoidy - ověřujte zdroje.



    Zajímavé, až interesantní kanály na YT:


    Směs - spíš technické obory
    Veritasium
    Kurzgesagt
    Vsauce
    Vsauce 2
    Vsauce 3
    Vsauce 4
    Tom Scott
    SmarterEveryDay
    Colin Furze
    Objectivity
    The Royal Institution
    Joe Scott


    Matematika
    Numberphile


    Fyzika
    Physics Girl
    Steve Mould
    Sixty Symbols


    Chemie
    Periodic Videos
    NileRed


    Astronomie
    Astrum
    PBS Space Time


    Příroda
    Nature Bites


    Lingvistika
    NativLang
    Langfocus


    Teorie hudby
    Adam Neely


    Historie
    Fall of Civilizations
    Mark Felton Productions
    Dejepis Inak
    History Time


    Potraviny
    Adam Ragusea
    Tasting history with Max Miller


    Film
    Film Courage


    Lingvistika/Mytologie/Etnologie/Kulturní antropologie
    Crecganford
    The Histocrat


    Jídlo/Debunking
    How To Cook That


    Nevím, neznám, nezařaditelné nebo zatím nezařazeno
    Branch Education
    ColdFusion
    Today I Found Out
    CGP Grey
    rozbalit záhlaví
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    MEJLA77: Pokud jsi ateista, bude pro tebe možná zajímavým faktem, že ateisté bohu neděkují. ;)
    Směl bych se jen pod čarou zeptat, čemu věříš?
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    ROLAND: boha bych do toho netahal (jsem ateista, díky bohu.), DNA se spíše vyvíjí a "hledá" možnosti, jak přežít - možná je snaha o AI a propojení živé hmoty a křemíkového obvodu jen dalším stupněm evoluce...?

    SULTHAN: jasně, ano u MS byl problém s uživateli, jenže - dovolím si paralelu - pokud budeš mít dítě a budeš ho vychovávat jako rasista nebo muslim nebo křesťan, tak to dítě tyto hodnoty převezme a věří jim - ono mu asi nic moc jiného nezbývá... a zřejmě až od stadia vývoje, kdy je daný jedinec schopen více nahlédnout fungování své i ostatních a propojit si např. určité chování s nějakým výsledkem a mít k tomu ještě nějakou morální oporu... je to spousta kroků - úrovní než se k něčemu takovému jako lidstvo dostatneme... a ano taky souhlasím, že u těch jednoduchých AI asi moc není nad čím uvažovat, ale stejně bychom tyhle etické věci asi měli mít nějak dopředu promyšlené - což se předpokládám zřejmě nějak děje, jen jsem na to ještě nenarazil.

    CROSS: nj to taky řeším, dneska jsem byl zapůjčit matraci s igelitovým potahem a musím zlikvidovat starou hnusnou smradlavou matraci, raději bych to nechal udělat nějakou AI :)

    INDIAN: mně se stalo, že jsem se s někým bavil o Moaně - našel jsem ji takhle náhodou na youtube a pak jsem ji i viděl - originál s titulky, pak to někomu vyprávím a on mi říká, jestli to fakt není Vajana :) Nakonec jsme zjistili, že se bavíme o stejném filmu, jen jsme k němu přišli různou cestou přes různé názvy :)
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    SHEALA: Ano na začátku máš i možnost použít pomocné prvky co je naučí základní věci. Ale pak jak interagují s okolím tak se vyvíjí podobně jako třeba malé děti. A jejich chování se mění jak interakcí s prostorem ve kterém se nachází tak i tím jak ty se k nim chováš + samo mají nějaké základní potřeby.

    Conway game of Life - tady to neumím dobře vysvětlit to už je nad mé znalosti a schopnosti. Ale co tak já chápu tak je to taková filozofická? či fundamentální? otázka základu fungování AI a jeho možného chování či vývoje?
    "Threshold automata have been invented to simulate neurons, and complex behaviors such as recognition and learning can be simulated."
    To pak směřuje k Turingovu testu. A pak dál k pokročilému AI.
    A také se o ní zmiňují lidé co se zabývají nejen AI.

    Já se o AI už zajímám předně jen z hlediska vhodného použití a nastavení pro hru aby přinesl počítačový protivník pokud možno co nejzajímavější zábavu hráči a to pokud možno bez podvádění.

    A přesně i mě stejně jako Sulthana štve nadužívání a zneužívání AI. To jsem ostatně i psal v tom mém prvním příspěvku. Ale prostě už to mám taky vypálené, stejně jako říkáme Originální CD/DVD i když je to jen legální rozmnoženina.

    Tak jsem si pro sebe tomu začal říkat Script AI.
    KOVOVAMINCE
    KOVOVAMINCE --- ---
    Ve Finsku řikaj mozzarelle muumin lihaa = maso mumínků. ♥♥♥
    NAMATHUR
    NAMATHUR --- ---
    CERNYRYBIZ: Přednissanovský Datsun v UK a US (Death soon)
    CERNYRYBIZ
    CERNYRYBIZ --- ---
    INDIAN: zas ale mas pravdu, ze se rika, ze Chevrolet Nova nemel moc odbyt u hispanske populace (No va = nejede).
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    CERNYRYBIZ: Podobně, jako se i u nás daj najít mikrovlnky nebo kopírky s pro nás velmi výmluvným symbolem...

    https://www.iso.org/obp/ui#iec:grs:60417:5104
    INDIAN
    INDIAN --- ---
    NELLAS: Myslim ze to probehlo tesne pred ofiko uvedenim, rika se ze masovej marketing uz byl venku na plny koule a uz bylo skoro pozde to prejmenovat, tak to prejmenovali narychlo aspon pro evropskou distribuci
    INDIAN
    INDIAN --- ---
    ATOMIKS: Co teprv Mitsubishi Pajero ve Spanelsku
    CERNYRYBIZ
    CERNYRYBIZ --- ---
    ATOMIKS: vyznam znacky se precenuje, renaulty se taky prodavaji i v cesku.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    INDIAN: Fiat‘s UNO compact hatchback was a major success across Europe and South America in the 1980s. It didn’t do as well in Finland, where the word UNO translates into IDIOT.
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    ROLAND: nemusíš ty první naučit se nažrat, a ty pak to naučí svý potomkuy a pak máš snadnější práci?

    Ad Conway game of life - nevím jak by měla souviset s AI :(

    A zbytek viz Sulthan.
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    INDIAN: Jak stara ta zpráva je? Ten film už je venku pěkně dlouho.
    INDIAN
    INDIAN --- ---
    Tohle po uvedeni znamyho disneyovskyho snimku probehlo i v massmediich, kazdopadne vzdycky kdyz to vypravim ve svym okoli, kazdej to slysi poprvy:

    Hollywood rozesmál Italy, hrdinka pohádky se jmenuje jako erotická herečka

    Zaměstnanci amerického studia Disney způsobili unikátní problém kvůli neznalosti italské pornografie. Tamní stránky totiž většinou ke jménu pohádkové hrdinky Moany ukazují obsah, který by děti mohl překvapit. Italům to zní podobně, jako kdyby se princezna v české pohádce jmenovala Dolly Buster. Na trapas upozornil i americký server The Hollywood Reporter.
    Moana je podle filmařů od Disneyho „nebojácná dospívající dívka, která se vydala na nebezpečnou cestu, aby zachránila svůj lid“. Cestou potká Vaiana (Auli'i Cravalho) kdysi mocného poloboha Mauiho (Dwayne Johnson), který jí pomůže stát se zkušenou mořeplavkyní. Společně se plaví přes širý oceán a zažívají nebezpečná a úžasná dobrodružství.
    Moana (Anna Moana Rosa Pozzi) byla ale také italská pornohvězda z osmdesátých let, protagonistka snímků jako Fantastica Moana, Diva Futura a Ecstasy. Později vstoupila do politiky, ale už ve 33 letech zemřela.

    Studio Disney se po ohlasech z Evropy rozhodlo film přejmenovat (v zahraničí na Oceania a v Česku vstupuje do kin jako Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa). Pobočka studia Disney v Itálii ale zatím oficiálně nepřiznala, proč film přejmenovala. Zdroj z Kalifornie serveru sdělil, že názvy filmů se v zahraničí mění „z mnoha různých důvodů“.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    CROSS: you are superevil! Mela jsem tu vic neprectenych, ale jak jsem si jako prvni precetla tohle.... no, o umele inteligenci uz si v tom zbytku asi nepoctu :-)
    CROSS
    CROSS --- ---
    Dovolím si narušit (či snad i ukončit?) tuto diskusi mírně zajímavým faktem, že v jistých kruzích zkratka AI znamená Adult Incontinence.
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    MEJLA77: Ono je třeba hlavně rozlišit AI jako skutečnou umělou inteligenci a AI jako vědní obor. Většinou se tím označuje ten vědní obor, což zahrnuje věci jako strojové učení (machine learning). Chatboti nejsou inteligentní vůbec. Jsou založené na strojovém učení a zpracování přirozeného jazyka (natural language processing), což je takový společný obor lingvistiky a IT:

    Upřímně mě dost štve to zneužívání pojmu AI, když jde o pouhé strojové učení. Tj. program, který má pár naskriptovaných chování, a pak se do něj pošlou miliony dat (v tomhle případě ve formě uživatelů, co považovali rasismus za vtipný). Pokud v datech je problém, problém bude i ve výstupu. Ten chatbot nebyl rasistický vůbec, měl jen rasistické uživatele.
    A řešit u těhle prográmků nějakou etiku je dost mimo. Stejně tak bychom jí museli řešit i při vypnutí domácího počítače, který obsahuje mnohem pokročilejší programy.
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    SATOO: Dovolím si upozornit, že mnoho věcí co bylo dříve považováno za sci-fi a jen ve filmech se stalo realitou. ;)
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    MEJLA77: A promiň asi si reagoval na jeden z mých příspěvků co obsahoval vážné a nebo errory co mě sraly.

    Asi jsem se i tak ne úplně srozumitelně vyjádřil. Ono vydolovat a dekódovat to z té mé hlavy není pro mě zase tak jednoduché u tak komplexních věcí. Nejsem odborník, ani to nijak vážně nestuduji, jen jsem se o to hodně zajímal. A sem tam i zajímám v rámci vývoje počítačové hry.

    O AI jsem se řekněme začal právě zajímat někdy v dobách W95 a tou hrou Creatures. Kdy ta potvůrka dělala něco co jsem nechtěl aby dělala, a nějak se mi tehdy nedařilo ji to odnaučit. A tak jsem se ji pokusil pohrabat v jejím mozečku a vyhledat příslušnou cestu daného chování a tu odříznout a ta potvůrka pak furt se chodila topit do vody. Nakonec jsem tu hru raději restartoval. Ale taky hodně padala tehdy tak mě to odradilo hrát.

    Ale od těch dob jsem začal přemýšlet o tom jak vytvořit AI aby se co nejvíce podobalo lidskému chování v rámci možností daného prostředí. Tedy jen v počítači. A sám jsem si to pojmenoval jako scriptované AI. A beru to jako takový základ od čeho se odpíchnout a jak pak skládat modulárně do složitějších komplexů. (viz ten princip Conweyovy hry života)

    Základní parametry tedy kameny AI vs možnosti které tomu umožním vs má nedokonalost že něco zapomenu a udělám chybu. A ta chyba může být i nezjistitelná či přijít z venčí. Třeba drobné zakolísání energie některý z obvodů se nesepne nebo degraduje-defekt-vada součástky a může tak nastat nepředvídatelný kaskádový efekt.

    AI samozřejmě nezavrhuji, jen řekněme spíše varuji před jeho klasickým zneužitím a možnou zranitelností z venčí. Je to klasická matematická rovnice či nerovnice Technologie vs Brutální síla.

    Určitě nikdy nebudu toužit po plně automatizované domácnosti, raději hezky většinu postaru. Nevidím na tom nic špatného ani zpátečnického.

    Pokud AI v dopravě tak jedině jako uzavřené autonomní vozidlové jednotky. I když nenapadá mě jak to v masívním měřítku udělat tak abych tomu dokázal důvěřovat. Omezit možná rizika zneužití a napadení z venčí. Nebyly potřeba telemetrie z jiných zdrojů.
    A s rostoucí rychlostí i roste požadavek na vzdálenost co musí AI kontrolovat.

    Další a to podstatně významnější dopad, je co s lidmi, když budou nahrazeni stroji a AI? Čím se budou živit? Nebo ještě jinak, ti vyvolení a bohatí, proč by je měli živit a ne se jich jednoduše zbavit? A nastavení tak řízené reprodukce? Planeta není nafukovací a zdroje jsou omezené.

    MEJLA77: Etická otázka z mého pohledu nastává ve chvíli kdy si je schopno AI sebe samo uvědomit. Pak se pokud k tomu bude mít parametry bude snažit bránit.
    Tohle je skvělé intro video co mě kdysi dostalo:
    "Kara" by Quantic Dream
    https://youtu.be/j-pF56-ZYkY


    O tom Microsoftu vím, ale pokud se nepletu nebyl jediný. A tam byla za mě nebo si to myslím, že prostě chyba v definici učení. A odhaduji že na základě prioritizace četnosti výskytu. Něco v tom smyslu funguje třeba právě personalizace vyhledávání třeba na Google, což mě neskutečně vysírá.

    Stejně jako lidská sebestředná arogance. A asi je jedno jestli tam je strach nebo je ignorován či potlačován. Jak už mnohokráte i historie ukázala, téměř vždy to vedlo k průseru.

    Těžko odhadnout jaké možnosti AI může dosáhnout? Ve Star Treku se Data snažil stát člověkem přiblížit se člověku. V Andrew také snažil až se nakonec stal umělým člověkem přijatým do společenství jako jeden z nich. To samé třeba vývoj Cylonů. Terminátor.

    Zatím ani pořádně nevíme co je naše vědomí, jak vzniká? A k tomu se pojí i fungování času. A k tomu zase gravitace. A problém hledání svatého grálu ve Fyzice.

    Bůh stvořil člověka k obrazu svému. A nebudeme se i my snažit stvořit AI k obrazu našemu? ;)

    A jakožto člověk zabývající se hrami a i vývojem v tomto okruhu. Si říkám jestli jen nejsme takovými Simíky nebo kreatůrkami a bůh je jen hráč, který si odskočil třeba na WC. A pro nás to bude tisíciletí a pro něj jen pár minut. ;)
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    ke všemu ještě tohle a pak to propojit se senzory a máme přirozenou inteligenci...

    Tiny human brain grown in lab has eye-like structures that 'see' light | New Scientist
    https://www.newscientist.com/article/2287207-tiny-human-brain-grown-in-lab-has-eye-like-structures-that-see-light/
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    Ještě k té AI - jednu AI vypnuli, protože byla rasistická - ta od MicroSoftu... tam mě napadá, kde je ta hranice, kdy poznáme, že AI je dobrá nebo špatná a pak je tady etická otázka, jestli ji máme právo vypnout...

    10 incredible cases, when artificial intelligence shocked. Smart neural networks
    https://youtu.be/mhutZM8Hmt8
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam