• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    HOWKING
    HOWKING --- ---

    Experiment "Vesmír 25" je jedním z nejděsivějších experimentů v dějinách vědy, který je díky chování myší pokusem vědců vysvětlit lidské společnosti. Myšlenka ​"Vesmíru 25" přišla od amerického vědce Johna Calhouna, který vytvořil "ideální svět", ve kterém budou žít a rozmnožovat se stovky myší. Přesněji řečeno, Calhoun postavil takzvaný "Ráj myší", speciálně navržený prostor, kde měli hlodavci dostatek potravy a vody, stejně jako velký životní prostor. Na začátku umístil čtyři páry myší, které se během krátké doby začaly rozmnožovat, což vedlo k rychlému růstu jejich populace. Po 315 dnech však jejich reprodukce začala významně klesat. Když počet hlodavců dosáhl 600, vytvořila se mezi nimi hierarchie a pak se objevili takzvaní "ubožáci". Větší hlodavci začali skupinu napadat, což mělo za následek, že mnoho samců začalo psychologicky "kolabovat". V důsledku toho se samice nechránily a začaly být agresivní vůči svým mláďatům. Jak šel čas, samice vykazovaly stále agresivnější chování, izolované prvky a nedostatek reprodukční nálady. Došlo k nízké porodnosti a zároveň ke zvýšení úmrtnosti u mladších hlodavců. Pak se objevila nová třída samců hlodavců, tzv. "krásné myši". Odmítali se pářit se samicemi nebo "bojovat" o svůj prostor. Zajímalo je jen jídlo a spánek. V jednu chvíli tvořili většinu populace "krásní muži" a "izolované ženy". Podle Calhouna se fáze smrti skládala ze dvou fází: "první smrt" a "druhá smrt". První z nich charakterizovala ztráta smyslu života nad rámec pouhé existence - žádná touha pářit se, vychovávat mladé nebo zakládat si roli ve společnosti. Jak šel čas, úmrtnost mladistvých dosáhla 100% a rozmnožování nuly. Mezi ohroženými myšmi byla pozorována homosexualita a zároveň se zvýšil kanibalismus, a to navzdory skutečnosti, že potravy bylo dostatek. Dva roky po zahájení experimentu se narodilo poslední dítě kolonie. V roce 1973 zabil poslední myš ve vesmíru 25. John Calhoun opakoval tentýž experiment ještě pětadvacetkrát a pokaždé byl výsledek stejný.
    Calhounova vědecká práce byla použita jako model pro interpretaci sociálního kolapsu a jeho výzkum slouží jako ohnisko pro studium městské sociologie.
    V současné době jsme svědky přímých paralel v dnešní společnosti..slabí, feminizovaní muži s malými až žádnými schopnostmi a žádnými ochrannými instinkty, a příliš rozrušené a agresivní ženy bez mateřských instinktů.
    Universe 25: The Mouse "Utopia" Experiment That Turned Into An Apocalypse | IFLScience
    https://www.iflscience.com/plants-and-animals/universe-25-the-mouse-utopia-experiment-that-turned-into-an-apocalypse/
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---

    Zařadit zajímavé YT kanály v ruštině na nástěnku podle návrhu s. Milkova?

    55 hlasy od 55 respondentů

    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    MILKOV: Ты говоришь по-русски, и я тоже. А кто еще? И титров на английском нет. Мне эти фильмы нравистся но боюсь што здесь нет места для них. Но давай поголосовать.
    STENNY
    STENNY --- ---
    Štóla (sladké pečivo) má poměrně zvláštní historii. Dneska jsme zvyklí na to, že má hodně bohatou chuť, asi jako vylepšená vánočka, jenže původně se pekla coby vánoční postní jídlo, takže se do ní nemohlo dát máslo nebo mléko - to by nebyla dost postní. Tahle situace trvala dost dlouho, až saský kurfiřt Albrecht III. přímo u papeže prolobboval výjimku, která dovolovala do štóly přidávat máslo. Dovoluje to papežský List o másle z roku 1491.

    #fakt
    MILKOV
    MILKOV --- ---
    MILKOV
    MILKOV --- ---
    MILKOV
    MILKOV --- ---
    Staré ruské vzdělávací filmy
    https://www.youtube.com/c/Oldsciencefilm/videos
    MILKOV
    MILKOV --- ---
    Výborný a talentovaný chemik seznamuje laiky s chemií
    https://www.youtube.com/c/Thoisoi
    MILKOV
    MILKOV --- ---
    Když už vzniká ten rozcestník, podělil bych se o pár zajímavých ruských (převážně postarších) vzdělávacích projektů. Dobré na procvičení ruštiny a vysokoškolských znalostí.
    https://www.youtube.com/channel/UC7FPDeOL5tSU-Su1M9dP7yw/videos
    SATAI
    SATAI --- ---
    Z nataceni Matrixu (1999)

    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    NELLAS: těžím z obecné definice, abych to byl schopnej nějak logicky pojmout. mě vychází, že pokud freegan jí maso, je z něj zase dumpster diver.
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    PALEONTOLOG: Já myslela, že freegan sice původně vznikl z vegana, ale je to člověk, co prostě za jídlo neplatí a někteří freegani jsou sice původně vegani, ale maso nebo sýr z kontaku jim nevadí. Protože z popelnice tím to zabíjení či trápení nepodporují a zároveň to zvíře netrpělo zbytečně, když se to nakonec plytvacsky nevyhodí na skládku.
    Ovšem plno freeganu omdliva při pohledu na maso a klidně ti plivnou na talíř, co jsi za zrůdu, když jíš mrtvoly.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SATAI: ale však mě to neva, jen ta diverzifikace mě zaráží. jsem zvědavej, jestli se to neposune časem dál na freegany z kauflandu a freegany z tesca
    SATAI
    SATAI --- ---
    PALEONTOLOG: Ono se za tim ucelem da celkem dobre zrecyklovat ledacos. Nakupnik vozik, velka popelnice (radeji ne plastova...)
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SATAI: ani nechci vědět na čem grilujou
    SATAI
    SATAI --- ---
    PALEONTOLOG: Tak snad meli i extra gril :-/
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SATAI: to nevím, ale přišel jsem na to skrz jeden místní klub, kde sis údajně mohl na grilovačku přínést nejen veganský, ale taky freeganský jídlo.
    8-]
    SATAI
    SATAI --- ---
    PALEONTOLOG: zacina freegan kazdou konverzaci tim, ze je freegan?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    dumster diving jako sbírání jídla z kontejnerů a vcelku to chápu jako aktivismus i životní styl, někdo měl ale potřebu z toho ještě vyčlenit sbírání veganskýho jídla z kontejneru a nazvat to freeganismem.

    asi aby to hlavně neznělo jako sbírání jídla z kontejneru
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Ex-kolega historik. Občas na FB publikuje medailonky, tak je sem budu krást.

    Mám rád epická vyprávění. Jako dítě mne zaujalo slovní spojení "příběh, který se začal, když prabáby našich pradědů byly ještě dětmi", které používá Radovan Lukavský v předmluvě ke každému dílu Cirkusu Humberto. Připadalo mi to strašně exotické a vonící dálkou (tedy času), jako když někoho jiného osloví příběh z Pacifiku nebo afrického safari. Později jsem nad tím začal přemýšlet a odhadovat, která doba to bude, protože má paměť a rodinná vyprávění sahala maximálně k pradědečkovi. Když jsem pak zjistil, kdy se příběh odehrává, tak mi ty generace pořád ne a ne vyjít. Až za dalších pár let jsem si uvědomil, že mluvčí promlouval k dospělým divákům, tedy generaci mých rodičů. A to najednou začalo vycházet. Před časem si na tyto dětské úvahy vzpomněl a jelikož už o této generaci něco vím, tak jsem si říkal, že se podělím o jeden z osudů, který do ní patří.

    Jeho hlavní aktérka se jmenovala Mariana a narodila se 1812. Žila v jedné z vesnic na panství Úsov (jižní cíp dnešního šumperského okresu), které patřilo Lichtenštejnům. Vdala se a protloukali se životem. Majetku příliš neměli, živili se jako námezdní dělníci v zemědělství, zkrátka podruh. Nic zvláštního. V roce 1843 se však začala objevovat v křestních matrikách jako porodní bába. V této době to znamenalo, že musela absolvovat několik let praxe u již zkušené báby a zřejmě prošla i univerzitním kurzem, aby získala osvědčení (tam je ještě prostor pro bádání, zda jsou příslušné záznamy v Olomouci k dispozici). Ať už kurzem prošlo či ne (v této době začal být povinný), musela absolvovat přezkoušení. V roce 1843 už měla za sebou 5 vlastních porodů, ale 3 děti zemřely prakticky před 1 rokem života. Poté, co začala působit jako porodní bába, tak sama rodila ještě třikrát a všechny děti se dožily dospělosti. Její nejstarší syn je pradědečkem mé prababičky.

    Porodnictví se pro ni stalo hlavní obživou. Prováděla porody nejen v rodné vesnici, ale i ve dvou dalších, které byly v okolí, i když v jedné jen v menší míře. V přiložené tabulce křivka ukazuje, jaký podíl na všech narozených dětech ve vsi měla v konkrétních letech. V jedné z vesnic to byla několik let i 100%. Mezi porodními bábami byla samozřejmě konkurence a fungovalo jich několik. Ze zajímavostí lze uvést, že odrodila 7 dvojčat a několikrát musela křtít děti, které se narodily ve špatném stavu a vzápětí zemřely. Matrika k daným obcím je dostupná jen do roku 1885, takže jsem nemohl sledovat celou její kariéru. Je to skoro neuvěřitelné, ale největší počet porodů vedla až kolem šedesáti let věku a aktivní byla i mnoho let po sedmdesátce. Ke stáří se tedy dostala do situace, že odrodila většinu padesátníků a mladších z vesnice. Babictví ji živilo, ale hmotné poměry rodiny se tím nezlepšily. Když její muž umíral, byl veden jako obecní almužník, tedy de facto žebrák žijící z obecní pomoci. Ona ho přežila o mnoho let a až na nejmladšího syna přežila i všechny své děti. Zemřela v roce 1897. Třeba se podaří v budoucnu zjistit, do kterého roku byla aktivní. Za léta 1843-1885 odrodila takřka tisíc dětí, v nejaktivnějších letech kariéry měla i přes 30 porodů ročně (tehdy to znamenalo nejen vést porod, ale i naučit matku péči o dítě a chodit se o ni starat v šestinedělí). V jednom případě vedla porod jen 14 dní po vlastním porodu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam