• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    HAR4NT: Hele já to vždycky vnímal jako něco jako výmluvu/omluvu proč bylo pravidlo porušeno. Rychlý pogooglení napovídá, že blíž pravdě si byl, když si to považoval za žvást.
    Že výjimka potvrzuje pravidlo je totiž podle všeho špatnej překlad buď latinskýho „Exceptio regulum probat“, což ale prej znamená, že výjimka pravidlo prověřuje, čili díky výjimce zjistíš, jestli pravidlo platí, nebo anglickýho „Exception that proves the rule“, kde prove je myšleno ve smyslu dokazovat - pokud se vyskytne výjimka a je aplikováno pravidlo, je tím dokázáno, že pravidlo existuje.

    „Výjimka potvrzuje pravidlo.“ | Význam a vysvětlení
    https://bezfaulu.net/clanky/vyjimka-potvrzuje-pravidlo/
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    pochopil jsem rceni "vyjimka potvrzuje pravidlo". vzdycky mi to prislo jako zvast, ale fakt to nekdy dava smysl, projevuje se to napriklad v:
    -monopol nasili bezpecnostnich slozek: obecne je jakykoliv nasili mezi lidma "Zakazany". ale aby se ten zakaz dal vymahat, tak musi bejt pro specifickou skupinu za specifickych podminek atd povoleny.
    nebo v tomhle citatu:
    "True glory consists in doing what deserves to be written, in writing what deserves to be read." (Cerstvy Pliny)

    u toho druhyho mi prijde, ze by to snad i slo prepsat do nejaky pravdivostni formule nebo tak..
    a ted jsem si vzpomnel, jak me kamoska pred asi dvema rokama naprosto omracila slovem dichotomie a ja sem vytasil svuj nejlepsi potemkin/poker face a palice mi zoufale srotovala, co to je, nez domluvila...(pak sme se tomu tlemili, ze to nepoznala a potemkin s ulevou mohl tasit smartfoun a operativne se dovzdelat;))

    neni to nejakej podobnej, ja nevim, vyrokovej, semantickej, filosofickej..jev, jako ta dichotomie, aby ten vyrok, predstava, uz fakt nevim;)..byly platny?

    (kdo vytasi kefalina a dichotomiu, tak je pekna padavka s nudli u nosu a nosi boty na suchej zip pac si neumi zavazat tkanicky!:P)
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    Téměř 50 let žil v zahraniční medicínské literatuře slovutný český vědec Dr.O.Uplavici
    O. Uplavici – Wikipedie
    https://cs.m.wikipedia.org/wiki/O._Uplavici
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    SALVATOR: osobně jsem rád, že se pomalu dostáváme zase z fáze "války proti drogám" do fáze racionálního přístupu, že se drogy užívají tam, kde mají přínos, třeba se poslední dobou koumá užívání psychedelik jako léčby depresí - to dělají konkrétně v NÚDZu, zkoumají psylocybin a ketamin - je možné se i přihlásit do studie, které to zkoumají - více info na stránkách https://www.nudz.cz/
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Člověk se občas setká s použitím Marxova výrokem, že náboženství je opium lidstva, což dneska máme asi většinou tendenci vnímat jako negativní ohodnocení, protože drogy jsou špatné, áno? Jenže on ten citát je o dost delší, takže tady dochází k vytrhávání z kontextu a to jak celýho výroku, tak doby. Celej ten výrok zní:

    "Náboženská bída je jednak výrazem skutečné bídy, jednak protestem proti skutečné bídě. Náboženství je povzdech utlačeného tvora, cit bezcitného světa, duch bezduchých poměrů. Je to opium lidu. Zrušit náboženství jako iluzorní štěstí lidu znamená žádat jeho skutečné štěstí. Požadavek vzdát se iluzí o svém postavení je požadavek vzdát se postavení, ve kterém je zapotřebí iluzí. Kritika náboženství je tedy v zárodku kritikou tohoto slzavého údolí, jemuž náboženství tvoří svatozář."

    Opium tehdy ale bylo, mimo jiné, jedním z mála léků, který dokázaly účinně tišit bolest, ale stejně jako jiný prášky na bolest neléčí jeho příčinu. A jelikož Marx sám opium užíval na různý zdravotní obtíže, tak by se výše uvedený mělo vykládat asi spíš tak, že náboženství je v zásadě lék, ale problému samotnýho lidstvo nezbaví. To se přitom dá vztáhnout jak k tomu skutečně bolest tišícímu efektu, který opium má, tak k tomu efektu, kdy vytváří snový, halucinační světy, do kterejch má člověk nutkání se vracet, protože sou "lepší", než realita a sou o to lepší, čím je skutečná realita horší.

    Krátce - nemyslím, že Marx zatracoval náboženství jako něco inherentně špatnýho, ale jako něco, co sice má svůj užitek a použití, může to člověku pomoct cejtit se líp, skutečnej problém ale nevyřeší a cena může bejt až moc vysoká.
    SKORZENY
    SKORZENY --- ---
    The crinoline fashion trend that killed thousands of women, 1855-1870 - Rare Historical Photos
    https://rarehistoricalphotos.com/crinoline-historical-photos/

    It is estimated that, during the late 1850s and late 1860s in England, about 3,000 women were killed in crinoline-related fires. Although trustworthy statistics on crinoline-related fatalities are rare, Florence Nightingale estimated that at least 630 women died from their clothes catching fire in 1863-64.
    CDR
    CDR --- ---
    NJAL: pátou kolonu jsem měl pevné zafixovanou s heinleinovci.
    A btw, o španělské občanské válce jsme se na zs jen letmo otřeli (za komára), na gymplu to stejné (už po plysi).
    A to ani ne v dějepisu, ale jen v literatuře a to díky Hemingwayovi
    NJAL
    NJAL --- ---
    CDR: Postkomunisticky rocnik? Za sociku spanelska obcanska valka patrila k oblibenym nastavenim marxleninskych flasinetu, tohle znal snad kazdej.
    CDR
    CDR --- ---
    Marně jsem se snažil vydedukovat a odvodit původ slovního spojení "pátá kolona".
    Neúspěšně. Nenapadlo mě totiž, že původ není v Československu.
    ***
    Toto spojení jako první použil španělský nacionalistický generál Emilio Mola během španělské občanské války (probíhající v letech 1936–1939). V roce 1936 velel ozbrojeným silám, které měly za úkol dobýt Madrid. Jeho jednotky se skládaly ze čtyř tzv. kolon (skupin) vojáků. Generál novinářům sdělil, že další, tzv. „pátá kolona“, jsou jejich sympatizanti uvnitř Madridu, kteří jim s dobýváním města pomohou.
    ***
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    ROLAND: ale ňuňu. ty predevsim bojujou za rovnost tridni.
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    To už spíše taková G.I.Jane. I když v Izraelských silách najdeme asi nejvíce babes.
    A rozhodně nezapomenout na Kurdské ženy, ty bych řadil ještě více v oné přiměřené rovnosti na bojišti. Ty by to lecjakému pepíkovi pěkně nandali. A kromě boji za mír, svobodu, rozhodně bojují za rovnost žen.
    INDIAN
    INDIAN --- ---
    NELLAS: mam dostatecnej vek na to abych vedel o co de:

    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    KURE: "Have you ever been mistaken for a man?" "No, have you?":)))
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    Pokud jedete fiktivní postavy, divím se, že ještě nezazněla Xena, věk tu na to, aby ji znali, mají všichni.
    KURE
    KURE --- ---
    MEJLA77: jestli ženská bojovnice z budoucnosti, tak jedině Vasquezová!
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    #kecy
    Zapomněli jste na Alitu, ačkoliv ta existuje až v budoucnosti... :)
    NJAL
    NJAL --- ---
    GANDHI: Ja bych zejmena mezi valecnice nemichal velitelky, ktery nebyly v prvni linii (Johanka z Arku, Boudicca).
    GANDHI
    GANDHI --- ---
    KURE: ten prapuvodni zdroj je tady: https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_ancient_warfare

    nicmene ty lucistnice byly v oddilech, ktery branily zasobovaci konvoje Timura, nikoli nejakyho araba - takze tam vzhledem k nomadskymu charakteru tyhle populace pro to byly imo predpoklady
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    Tohle je třeba moc zajímavá osoba:

    Enriqueta Favez (c. 1791 – 1856) also known as Henriette Favez[1] and Henrietta Faber, was a Swiss physician and surgeon who practiced medicine in the Napoleonic Wars and in Cuba. Although female, Favez lived as a male surgeon for approximately four years in Cuba—a fact that culminated in a well-documented trial and expulsion from the Spanish territories. Following her expulsion, she lived the remainder of her life as Sor Magdalena, a nurse for Daughters of Charity Services in New Orleans, eventually rising to the position of Mother Superior for that congregation.

    Na Kubě si dokonce vzala ženu.

    Enriqueta Favez - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Enriqueta_Favez
    MATEEJ
    MATEEJ --- ---
    GANDHI: Nějaké byly, ale byly to spíš jednotlivé osoby. Myslím, že článek o shieldmaidens to popisuje poměrně výstižně.

    Dochovaných písemných zmínek je hrstka, dvě zmíněné vyprávějí o něčem, co se odehrálo 300 let před jejich zaznamenáním a byzantský kronikář píše o něčem, co se stalo 70 let před jeho narozením. Nelze samozřejmě vyloučit, že v některých ozbrojených konfliktech se ženy objevily, ale byla to výjimka. Ono třeba i 15-30 žen v tisícihlavé armádě byla taková kuriozita, že byla hodná zaznamenání nebo toho, aby se o ní vyprávělo ještě o několik generací později.

    Shield-maiden - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Shield-maiden

    Kolem té ženské válečnice z Birky jsou také určité nejasnosti. Ale i kdyby to žena byla (a podle genetiky je, pokud nedošlo k nějakým zmatkům), tak to neznamená, že po severní Evropě pobíhaly houfy válečnic. Mohlo jít o panovnici nebo solitérní ženu, která z nějakého důvodu převzala mužskou roli. Takové případy jsou mnohem častější a lépe dokumentované než společenské vrstvy/skupiny válečnic. A když se podíváš na dobová vyobrazení pirátek, povstalkyň a vojevůdkyň, tak většinou vypadají, že se identifikovaly jako muž.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam