• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    Přišli jste na něco zajímavého? Z historie, vědy, popkultury, nebo bežného života? Podělte se o to. Pozor na faktoidy - ověřujte zdroje.



    Zajímavé, až interesantní kanály na YT:


    Směs - spíš technické obory
    Veritasium
    Kurzgesagt
    Vsauce
    Vsauce 2
    Vsauce 3
    Vsauce 4
    Tom Scott
    SmarterEveryDay
    Colin Furze
    Objectivity
    The Royal Institution
    Joe Scott


    Matematika
    Numberphile


    Fyzika
    Physics Girl
    Steve Mould
    Sixty Symbols


    Chemie
    Periodic Videos
    NileRed


    Astronomie
    Astrum
    PBS Space Time


    Příroda
    Nature Bites


    Lingvistika
    NativLang
    Langfocus


    Teorie hudby
    Adam Neely


    Historie
    Fall of Civilizations
    Mark Felton Productions
    Dejepis Inak
    History Time


    Potraviny
    Adam Ragusea
    Tasting history with Max Miller


    Film
    Film Courage


    Lingvistika/Mytologie/Etnologie/Kulturní antropologie
    Crecganford
    The Histocrat


    Jídlo/Debunking
    How To Cook That


    Nevím, neznám, nezařaditelné nebo zatím nezařazeno
    Branch Education
    ColdFusion
    Today I Found Out
    CGP Grey
    rozbalit záhlaví
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    HRAFNAIN: ooo tohle mam rada, díky :)
    HRAFNAIN
    HRAFNAIN --- ---
    SHEALA: to mi epickym obloukem privadi k vnimani hlasu

    lidi prej měněj hlas podle toho s kym mluvi, a [teď trochu snížím hlas] jaká je konstelace Měsíce :P

    Zvlášť, když šéfovi něco významně důležitýho vypísknete hlasem háděte :D
    no a tady píšou, že https://0bin.net/paste/YDoaHije#9mTXT6K4esBU2VFEj0SYTq9zGgGwjJMmddCM0uIP4Py
    [DeepL translation]

    Social status of listener alters our voice -- ScienceDaily
    https://www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170629101721.htm
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    HRAFNAIN: Ten hnědý či Brownův je mi nejpříjemnější.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SALVATOR: Sedmihradský masakr družbou? To zní hororověji, než Drákula :-)
    ASNEK
    ASNEK --- ---
    The Unbelievable History of Strawberries
    https://www.youtube.com/watch?v=mGPteoCKfWo
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    TRISSIE: Aha, o tom sem nevěděl, znám jen soda a pop. Nicméně ta zmiňovaná kampaň probíhala tady v Čechách, kdysi sem na to někde narazil. Jinak máš samozřejmě pravdu.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    SALVATOR: a "coke" jako generický přepis původního "coca" už zahrnuje libovolný sladký bublinkový nápoj. Což je asi přesně to, co hledáš.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Co si tak vzpomínám, tak Coca Cola měla kampaň, kde chtěli lidem vštípit, že když chtěj Coca Coli, mají objednávat Coca Colu, protože samotný slovo Cola už jeví známky generalizace. Není to ten konkrétní případ jako třeba u luxu nebo karmy, ale určitou podobnost v tom vidím.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    TILIO: No, jmenuje se to apelativizace, aspoň teda v lingvistice :-)
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    TRISSIE: Jen to asi není úplně přesně to samý. Tahle stránka na Wiki se týká specificky situací, kdy se obchodní název generalizuje a označuje obecně výrobky danýho tipu. Česká Wiki k apelativizaci zmiňuje, že to je nejčastější způsob, ale ne jedinej. Apelativizace je vlastně termín nadřazenej. Další způsob vzniku může bejt z vlastního jména a vzniká pak eponym. Nás se týká odvození názvu Češi od praotce Čecha, nebo jak nám Poláci říkají Pepici, podobně vzniklo označení kmene Dórů.
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    TRISSIE: Celofán, suchý led (wtf), vznášedlo, videokazeta... husté :))
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    wiki na to má dokonce celou stránku :-)
    List of generic and genericized trademarks - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_generic_and_genericized_trademarks

    nejvíc teda zarazila trampolína, že to původně byla značka.

    a nejvíc mou představivost pobavil "durex", což je v Austrálii a Brazílii generický název pro lepicí pásku. Myslím, že to u některých Australanů v Evropě mohlo způsobit "sticky situation" :-)
    SATAI
    SATAI --- ---
    Google/to google.

    Obcas s tim dokonce firmy maji problem, kdyz to ohrozuje jejich TM.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    MAWERICK: kleenex jako generikum pro papírové kapesníky, "to xerox" jako kopírovat... je toho určitě víc.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    MAWERICK: Nojo, máš recht. Tady je vidět, jak málo se s lidma bavim o vysávání v angličině :)
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    SALVATOR: V angličtině je např. hoover pro vysavač :)
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Jeden z nejvíc vyráběnejch typů motorový pily v Sovětským svazbu byla Družba II. Rumuni jich dováželi tolik, že v Rumunštině, i když má slovo "motofierastrau", je slovo "drujba" pro označení motorový pily tak rozšířený, že Google Translate "motofierastrau" ani nezná.
    Samozřejmě, apelativizace není ojedinělá, spousta z nás používá lux, i když není od firmy Lux, pro většinu je průtokovej ohřívač vody karma, i když není od firmy Karma, jakejkoliv prostředek na mytí nádobí je jar, přestože jen jeden z nich je Jar. Přišlo mi to zajímavý havně proto, že to je asi první případ, na kterej sem narazil jinde, než v češtině.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    RIMSAK: Tohle je rozhodně kuriózní, ale úplně nemyslím, že by to sem zapadalo
    HRAFNAIN
    HRAFNAIN --- ---
    tak taky přidám něco ze světa zvuku, pro mě je novinka, že je to vlastně "Brownian" noise, a to už mi dává smysl z hlediska teorie chaosu a tak vůbec :]
    Brownian noise - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Brownian_noise

    White Noise vs Pink Noise vs Brown Noise (Side by Side Preview)
    https://www.youtube.com/watch?v=NO2xgLAfQac
    LAZARIUS
    LAZARIUS --- ---
    TANKIE_: a pak je mezi kytaristy věc, které se říká Brown Sound, ale jde o něco úplně jiného
    Developing the Brown Sound - Roland Australia
    https://rolandcorp.com.au/blog/developing-the-brown-sound
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam