Asi každému je jasné, že vydat se na širé moře v dřevěné lodi není nejbezpečnější možný způsob dopravy. Dřevo se různě kroutí, rozesychá... a pak tu máme milého mořského mlže jménem šášeň lodní, obecně známého jako shipworm. Ten dokáže pomocí kostěné "vrtné soupravy" na hlavě dlabat do dřeva dírky podobně, jako červotoč - jenže šášeň zvládne vyžrat díru cca 1 cm v průměru. Pokud v lodi hoduje šášní jen pár, údajně se najdou lodní tesaři, kteří dokážou přesné místo určit stetoskopem a šášeň zabít zevnitř lodi (skrz fošnu), ale když se zjistí, že máte se šášní problém, tak už jich nebývá jen pár... a pak nezbývá, než loď vytáhnout na souš, různě složitými způsoby všechny šášně zlikvidovat a loď vyspravit. Pokusy šášním znechutit loď jsou velmi staré (natírání dehtem, plátování měděným plechem... až po moderní impregnaci dřeva kreozotem), ale úplně dokonalá odpověď neexistuje dodnes.
Pokud vás napadlo, že v moři je k dispozici i jiné dřevo, než lodní trupy, tak máte pravdu - šášeň samozřejmě ráda rozežere i kdejaké dřevěné molo... nebo třeba hráz. Když se 1731 v Nizozemí provalila rozšášněná pobřežní hráz a následně se zjistilo, jak těžce poškozené jsou i ty ostatní, udělalo to na obyvatele takový dojem, že začali na stavbu hrází masivněji používat kámen.