• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    SH_PANDA
    SH_PANDA --- ---
    XAJA: a s tým karovaním/kerovaním tiež
    XAJA
    XAJA --- ---
    SH_PANDA: pisem za tym sever, resp. severozapad
    LORD_DE_SEIS
    LORD_DE_SEIS --- ---
    Early firefighter suit from the early 1900s that would allow the firefighter to get closer to the fire

    SH_PANDA
    SH_PANDA --- ---
    XAJA: zalezi v ktorej casti Slovenska
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    XAJA: I v češtině to mělo význam organizátora svatby a svatebních oslav, jen se to psalo dohromady. Je to i ve Vodníkovi od Erbena:

    Vdala jsem se, vdala již,
    ale byly chyby:
    starosvati — černí raci,
    a družičky — ryby!
    XAJA
    XAJA --- ---
    MEJLA77: no, to je druhy vyznam: lokalne sa to nazvom bude lisit, ale na s/sz slovenska to je taka nejaka funkcia organizatora a vrchneho bavica: "stary svat", resp. "starejsi". ale svat/svatka/svatovci bez privlastku sa tu pouziva prave pre rodicov zata/nevesty.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    XAJA: já jsem to slovo znal jenom z křížovek - svatební host na 4 - v tom významu rodiče snachy/zeťe jsem neznal
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    NELLAS: no s tim pytlem vlastnich sracek co si musim odtahnout az do cile jsem metafyzicky jeste 5x tezsi, ale dik, taky umis byt mila:)
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    HAR4NT: Ty máš 280 kilo? Vypadáš lehčí...
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    SALVATOR: :DDD diky za pripomenuti traumatka z 12-18 let veku:)))) neustale jsem hledal v zrcadle muznou bradu a nic. me prislo ze nemam ani bradu bez privlastku:)))

    3x tezsi nez ja, tzn kolem 280kg:) a neee, nevadilo by mi v puberte mit 90kg bradu, aspon bych vedel, kde je!:))
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    HAR4NT: 3x težší, než tvoje brada? O.o
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    SALVATOR: tu sem myslim videl v Sinsheimu a jen ziral, jak je to obrovsky, na fotkach to tak nevynikne jako zblizka, kdyz koukas na kolo, ktery je ti po bradu a je 3x tezsi:)))
    Lokomotiven | Technik Museum Sinsheim
    https://sinsheim.technik-museum.de/de/lokomotiven
    RAEL
    RAEL --- ---
    Doplněk k debatě o parních strojích:
    Existuje muzeum starých strojů a technologií v Žamberku. V jejich dílnách se parní lokomotivy kompletně restaurují. Zajímavé je hlavně to, že zakázky začali získávat po té, co sami vlastní parní lokomotivu sestrojili. Zcela od začátku. Nikoliv ze sestavených dílů. Prostě vlastní výrobek.
    XAJA
    XAJA --- ---
    MEJLA77: slivencina ma tiez svat/svatka. normalne pouzivane.

    NJAL: hm, karovat, nie kerovat.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    SALVATOR: super, díky.)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    MARASAN: Já věděl, že mi tam chybí nějaký bombardér!
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    SPIKE411: chybi ti tam B-52 ;-)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Prussian T 3 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_T_3

    SALVATOR: Mně třeba přijde vcelku fascinující, co všechno dneska ještě lítá (i když jsou to značně specializovaný použití) a v podstatě to nemá dobrou náhradu, resp. pozdější pokusy o modernější náhrady se ukázaly třeba logisticky a ekonomicky šílené a tudíž nepoužitelné (např. Lockheed SR-71 Blackbird), alespoň po skončení studené války.

    Lockheed U-2 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Republic_A-10_Thunderbolt_II

    Former SR-71 driver explains why the Blackbird had to refuel after takeoff - The Aviation Geek Club
    https://theaviationgeekclub.com/former-sr-71-driver-explains-why-the-blackbird-had-to-refuel-after-takeoff/
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    MEJLA77: Mě vláčky běžně taky nezajímaj :⁠-⁠D. Ale ono ani není co doplňovat, její typ/název je prostě T 3 (mám tam chybu, má tam bejt mezera). Co tak koukám, tak běžně se uvádí jako pruská/Prussian/Preußische T 3, to ale nejspíš jen pro upřesnění, součástí názvu to není. Myslím, že bejt specifičtější ani totiž nebylo moc potřeba. Jednak obecně nebylo tolik modelů, navíc měl v tý době každej německej stát vlastní železnici, třeba právě Königlich Preußische Staatseisenbahnen, Mecklenburgische Friedrich-Franz-Eisenbahn, nebo Großherzoglich Oldenburgische Eisenbahn, přestože sjednocení Německa bylo dokončeno v r. 1871. Když operuješ na relativně malým území, nutnost velkýho počtu modelů mi přijde zase logicky nižší a tím i potřeba mít pro ně názvy. A když už je potřeba odlišit, tak holt dáš nějakej přídomek. Našel sem třeba falckou, nebo würtembergskou T 3 (ale na fotkách vypadaj všechny stejně, i když maj různý výrobce, tak se možná už tehdy prodávaly licence, co já vím).
    Podle Wiki až po I. SV vznikla jednotná Deutsche Reichsbahn (1920) a v roce 1925 převzala pruský T 3 a dala jim nový označení Baureihe (řada) 89.70–75. Pak eště došlo znova k přejmenování na řadu 89.62, to poté, co se po II. SV Deutsche Reichsbahn rozdělila na východoněmeckou Deutsche Reichsbahn a západoněmeckou Deutsche Bundesbahn. Do řady 89 mimo jiné spadly i ostatní T 3, což nahrává myšlence o licenční výrobě.

    No, to byl teda daleko delší vláčkovej exkurz, než bych u sebe jako ne-šotouše očekával za možný.
    RADIQAL
    RADIQAL --- ---
    SALVATOR: Asi jako když si spočitáš, že za poslednich třicet let se spálilo tolik uhlovodiků jako za předchozích stopadesát.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam