• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    Přišli jste na něco zajímavého? Z historie, vědy, popkultury, nebo bežného života? Podělte se o to. Pozor na faktoidy - ověřujte zdroje.



    Zajímavé, až interesantní kanály na YT:


    Směs - spíš technické obory
    Veritasium
    Kurzgesagt
    Vsauce
    Vsauce 2
    Vsauce 3
    Vsauce 4
    Tom Scott
    SmarterEveryDay
    Colin Furze
    Objectivity
    The Royal Institution
    Joe Scott


    Matematika
    Numberphile


    Fyzika
    Physics Girl
    Steve Mould
    Sixty Symbols


    Chemie
    Periodic Videos
    NileRed


    Astronomie
    Astrum
    PBS Space Time


    Příroda
    Nature Bites


    Lingvistika
    NativLang
    Langfocus


    Teorie hudby
    Adam Neely


    Historie
    Fall of Civilizations
    Mark Felton Productions
    Dejepis Inak
    History Time


    Potraviny
    Adam Ragusea
    Tasting history with Max Miller


    Film
    Film Courage


    Lingvistika/Mytologie/Etnologie/Kulturní antropologie
    Crecganford
    The Histocrat


    Jídlo/Debunking
    How To Cook That


    Nevím, neznám, nezařaditelné nebo zatím nezařazeno
    Branch Education
    ColdFusion
    Today I Found Out
    CGP Grey
    rozbalit záhlaví
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    XAJA: I v češtině to mělo význam organizátora svatby a svatebních oslav, jen se to psalo dohromady. Je to i ve Vodníkovi od Erbena:

    Vdala jsem se, vdala již,
    ale byly chyby:
    starosvati — černí raci,
    a družičky — ryby!
    XAJA
    XAJA --- ---
    MEJLA77: no, to je druhy vyznam: lokalne sa to nazvom bude lisit, ale na s/sz slovenska to je taka nejaka funkcia organizatora a vrchneho bavica: "stary svat", resp. "starejsi". ale svat/svatka/svatovci bez privlastku sa tu pouziva prave pre rodicov zata/nevesty.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    XAJA: já jsem to slovo znal jenom z křížovek - svatební host na 4 - v tom významu rodiče snachy/zeťe jsem neznal
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    NELLAS: no s tim pytlem vlastnich sracek co si musim odtahnout az do cile jsem metafyzicky jeste 5x tezsi, ale dik, taky umis byt mila:)
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    HAR4NT: Ty máš 280 kilo? Vypadáš lehčí...
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    SALVATOR: :DDD diky za pripomenuti traumatka z 12-18 let veku:)))) neustale jsem hledal v zrcadle muznou bradu a nic. me prislo ze nemam ani bradu bez privlastku:)))

    3x tezsi nez ja, tzn kolem 280kg:) a neee, nevadilo by mi v puberte mit 90kg bradu, aspon bych vedel, kde je!:))
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    HAR4NT: 3x težší, než tvoje brada? O.o
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    SALVATOR: tu sem myslim videl v Sinsheimu a jen ziral, jak je to obrovsky, na fotkach to tak nevynikne jako zblizka, kdyz koukas na kolo, ktery je ti po bradu a je 3x tezsi:)))
    Lokomotiven | Technik Museum Sinsheim
    https://sinsheim.technik-museum.de/de/lokomotiven
    RAEL
    RAEL --- ---
    Doplněk k debatě o parních strojích:
    Existuje muzeum starých strojů a technologií v Žamberku. V jejich dílnách se parní lokomotivy kompletně restaurují. Zajímavé je hlavně to, že zakázky začali získávat po té, co sami vlastní parní lokomotivu sestrojili. Zcela od začátku. Nikoliv ze sestavených dílů. Prostě vlastní výrobek.
    XAJA
    XAJA --- ---
    MEJLA77: slivencina ma tiez svat/svatka. normalne pouzivane.

    NJAL: hm, karovat, nie kerovat.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    SALVATOR: super, díky.)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    MARASAN: Já věděl, že mi tam chybí nějaký bombardér!
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    SPIKE411: chybi ti tam B-52 ;-)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Prussian T 3 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_T_3

    SALVATOR: Mně třeba přijde vcelku fascinující, co všechno dneska ještě lítá (i když jsou to značně specializovaný použití) a v podstatě to nemá dobrou náhradu, resp. pozdější pokusy o modernější náhrady se ukázaly třeba logisticky a ekonomicky šílené a tudíž nepoužitelné (např. Lockheed SR-71 Blackbird), alespoň po skončení studené války.

    Lockheed U-2 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Republic_A-10_Thunderbolt_II

    Former SR-71 driver explains why the Blackbird had to refuel after takeoff - The Aviation Geek Club
    https://theaviationgeekclub.com/former-sr-71-driver-explains-why-the-blackbird-had-to-refuel-after-takeoff/
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    MEJLA77: Mě vláčky běžně taky nezajímaj :⁠-⁠D. Ale ono ani není co doplňovat, její typ/název je prostě T 3 (mám tam chybu, má tam bejt mezera). Co tak koukám, tak běžně se uvádí jako pruská/Prussian/Preußische T 3, to ale nejspíš jen pro upřesnění, součástí názvu to není. Myslím, že bejt specifičtější ani totiž nebylo moc potřeba. Jednak obecně nebylo tolik modelů, navíc měl v tý době každej německej stát vlastní železnici, třeba právě Königlich Preußische Staatseisenbahnen, Mecklenburgische Friedrich-Franz-Eisenbahn, nebo Großherzoglich Oldenburgische Eisenbahn, přestože sjednocení Německa bylo dokončeno v r. 1871. Když operuješ na relativně malým území, nutnost velkýho počtu modelů mi přijde zase logicky nižší a tím i potřeba mít pro ně názvy. A když už je potřeba odlišit, tak holt dáš nějakej přídomek. Našel sem třeba falckou, nebo würtembergskou T 3 (ale na fotkách vypadaj všechny stejně, i když maj různý výrobce, tak se možná už tehdy prodávaly licence, co já vím).
    Podle Wiki až po I. SV vznikla jednotná Deutsche Reichsbahn (1920) a v roce 1925 převzala pruský T 3 a dala jim nový označení Baureihe (řada) 89.70–75. Pak eště došlo znova k přejmenování na řadu 89.62, to poté, co se po II. SV Deutsche Reichsbahn rozdělila na východoněmeckou Deutsche Reichsbahn a západoněmeckou Deutsche Bundesbahn. Do řady 89 mimo jiné spadly i ostatní T 3, což nahrává myšlence o licenční výrobě.

    No, to byl teda daleko delší vláčkovej exkurz, než bych u sebe jako ne-šotouše očekával za možný.
    RADIQAL
    RADIQAL --- ---
    SALVATOR: Asi jako když si spočitáš, že za poslednich třicet let se spálilo tolik uhlovodiků jako za předchozích stopadesát.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    SALVATOR: pro nás, co vlaky nežijeme, je potřeba doplnit typ/název té kolomotivy, abychom mohli machrovat před kamarády, co jsou ujetí do vláčků :)

    #kecy
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    SALVATOR: A sou dneška se jich několik zachovalo, některý z nich dokonce funkční, jedna je třeba v dopravním muzeu v Drážďanech.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Pruský parní lokomotivy T3, který začaly bejt dodávaný v roce 1882 a jedny z prvních splňovaly tehdy celkem čerstvý železniční normy, dosluhovaly ve východním Německu eště v 2. polovině 60. let 20. století. Poslední byla stažená z provozu v roce 1968, čili po 86 letech po uvedení modelu. To je jako kdyby až do letoška jezdily lokomotivy z roku 1936. Třeba taková:

    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    KAIRRA: MEJLA77: do toho nám tady na čR+ tvrdí, že prý už nějak kolem 13. prosince to začíná :)

    Svatá Lucie noci upije, ale dne nepřidá? K vysvětlení pranostiky potřebujete Keplerovy zákony | Plus
    https://plus.rozhlas.cz/svata-lucie-noci-upije-ale-dne-neprida-k-vysvetleni-pranostiky-potrebujete-8639493

    (našel jsem to původně jako odkaz ve FB skupině Teoretické vědy + medicína, tak jsem jim tam dodal ještě upřesnění, autorku článku se mi kontaktovat nepovedlo)
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    v dětství mě štvalo, když se někde používalo slovo, kterému jsem nerozuměl a nikdo mi ho nevysvětlil - bralo se, že mu všichni rozumí... a tak jsem si dnes nějak vzpomněl na slovo "potlach" a hledal a našel jsem... takže potlač je potlach a potlach už je něco jiného než potlač :)

    Potlač – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Potla%C4%8D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam