• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    RAEL
    RAEL --- ---
    Doplněk k debatě o parních strojích:
    Existuje muzeum starých strojů a technologií v Žamberku. V jejich dílnách se parní lokomotivy kompletně restaurují. Zajímavé je hlavně to, že zakázky začali získávat po té, co sami vlastní parní lokomotivu sestrojili. Zcela od začátku. Nikoliv ze sestavených dílů. Prostě vlastní výrobek.
    XAJA
    XAJA --- ---
    MEJLA77: slivencina ma tiez svat/svatka. normalne pouzivane.

    NJAL: hm, karovat, nie kerovat.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    SALVATOR: super, díky.)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    MARASAN: Já věděl, že mi tam chybí nějaký bombardér!
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    SPIKE411: chybi ti tam B-52 ;-)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Prussian T 3 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_T_3

    SALVATOR: Mně třeba přijde vcelku fascinující, co všechno dneska ještě lítá (i když jsou to značně specializovaný použití) a v podstatě to nemá dobrou náhradu, resp. pozdější pokusy o modernější náhrady se ukázaly třeba logisticky a ekonomicky šílené a tudíž nepoužitelné (např. Lockheed SR-71 Blackbird), alespoň po skončení studené války.

    Lockheed U-2 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Republic_A-10_Thunderbolt_II

    Former SR-71 driver explains why the Blackbird had to refuel after takeoff - The Aviation Geek Club
    https://theaviationgeekclub.com/former-sr-71-driver-explains-why-the-blackbird-had-to-refuel-after-takeoff/
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    MEJLA77: Mě vláčky běžně taky nezajímaj :⁠-⁠D. Ale ono ani není co doplňovat, její typ/název je prostě T 3 (mám tam chybu, má tam bejt mezera). Co tak koukám, tak běžně se uvádí jako pruská/Prussian/Preußische T 3, to ale nejspíš jen pro upřesnění, součástí názvu to není. Myslím, že bejt specifičtější ani totiž nebylo moc potřeba. Jednak obecně nebylo tolik modelů, navíc měl v tý době každej německej stát vlastní železnici, třeba právě Königlich Preußische Staatseisenbahnen, Mecklenburgische Friedrich-Franz-Eisenbahn, nebo Großherzoglich Oldenburgische Eisenbahn, přestože sjednocení Německa bylo dokončeno v r. 1871. Když operuješ na relativně malým území, nutnost velkýho počtu modelů mi přijde zase logicky nižší a tím i potřeba mít pro ně názvy. A když už je potřeba odlišit, tak holt dáš nějakej přídomek. Našel sem třeba falckou, nebo würtembergskou T 3 (ale na fotkách vypadaj všechny stejně, i když maj různý výrobce, tak se možná už tehdy prodávaly licence, co já vím).
    Podle Wiki až po I. SV vznikla jednotná Deutsche Reichsbahn (1920) a v roce 1925 převzala pruský T 3 a dala jim nový označení Baureihe (řada) 89.70–75. Pak eště došlo znova k přejmenování na řadu 89.62, to poté, co se po II. SV Deutsche Reichsbahn rozdělila na východoněmeckou Deutsche Reichsbahn a západoněmeckou Deutsche Bundesbahn. Do řady 89 mimo jiné spadly i ostatní T 3, což nahrává myšlence o licenční výrobě.

    No, to byl teda daleko delší vláčkovej exkurz, než bych u sebe jako ne-šotouše očekával za možný.
    RADIQAL
    RADIQAL --- ---
    SALVATOR: Asi jako když si spočitáš, že za poslednich třicet let se spálilo tolik uhlovodiků jako za předchozích stopadesát.
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    SALVATOR: pro nás, co vlaky nežijeme, je potřeba doplnit typ/název té kolomotivy, abychom mohli machrovat před kamarády, co jsou ujetí do vláčků :)

    #kecy
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    SALVATOR: A sou dneška se jich několik zachovalo, některý z nich dokonce funkční, jedna je třeba v dopravním muzeu v Drážďanech.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Pruský parní lokomotivy T3, který začaly bejt dodávaný v roce 1882 a jedny z prvních splňovaly tehdy celkem čerstvý železniční normy, dosluhovaly ve východním Německu eště v 2. polovině 60. let 20. století. Poslední byla stažená z provozu v roce 1968, čili po 86 letech po uvedení modelu. To je jako kdyby až do letoška jezdily lokomotivy z roku 1936. Třeba taková:

    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    KAIRRA: MEJLA77: do toho nám tady na čR+ tvrdí, že prý už nějak kolem 13. prosince to začíná :)

    Svatá Lucie noci upije, ale dne nepřidá? K vysvětlení pranostiky potřebujete Keplerovy zákony | Plus
    https://plus.rozhlas.cz/svata-lucie-noci-upije-ale-dne-neprida-k-vysvetleni-pranostiky-potrebujete-8639493

    (našel jsem to původně jako odkaz ve FB skupině Teoretické vědy + medicína, tak jsem jim tam dodal ještě upřesnění, autorku článku se mi kontaktovat nepovedlo)
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    v dětství mě štvalo, když se někde používalo slovo, kterému jsem nerozuměl a nikdo mi ho nevysvětlil - bralo se, že mu všichni rozumí... a tak jsem si dnes nějak vzpomněl na slovo "potlach" a hledal a našel jsem... takže potlač je potlach a potlach už je něco jiného než potlač :)

    Potlač – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Potla%C4%8D
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    MAKROUSEK: díky! to je ono :)
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    SCHWAB: to je dobré :D
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    MEJLA77: Svat / svatka

    Seznam členů rodiny – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C4%8Dlen%C5%AF_rodiny
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    MEJLA77: protitchýně, protitchán.
    Takové výrazivo občas slýchávám, ale může to být jen lokální termitus.
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    ale on mysli "navzajem", takze "rodice naseho zetaka" a pta se, jestli je pro to jednoslovny vyraz..nebo ne?
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    https://www.hks.re/wiki/_media/zs2019:evolucioniste-pribuzenstvi.pdf

    Příbuzenství:
    • Lineární (předkové a potomci v přímé linii)
    • Kolaterální (příbuzní v bočních liniích)
    • Afinní (příbuzenství získané sňatkem).
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    slovnik.cz
    in-law - příbuzní ze strany partnera (podst.jm.)

    Popř. vyženění/vyvdaní příbuzní

    Tady afinní příbuzní
    https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/13450/1/DP.pdf
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam