• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    JON
    JON --- ---
    QUIP: tady to sice neni napsane primo, ale murne zajimavych faktu tam je pokokot https://michalov.cz/tag/z-deniku-hrobare/
    QUIP
    QUIP --- ---
    A nemate nekdo zajimava fakta k tomu, jak probiha postupna trojnasobna exhumace? To me na tom pribehu dost zaujalo. Myslim veci jako po kolika letech se v zemi rozlozi telo, po kolika se rozpadne rakev, jestli ho pokazde prendavali do nove rakve a tak ;)
    DEMENCE
    DEMENCE --- ---
    NJAL: navíc bych dodal že o jeho sestřel se doslova strhla bitka, krom pilota místni australské letky která měla na starosti příslušný úsek fronty, ale dle balistiky a očitých svědků ve skutečnosti dostal od AA oddílu pěchoty úseku fronty a i tam jsou identifikováni nejméně dva lidé kteří ho "zaručeně" sundali...


    ERRTU: tady bych ještě přidal jednu historku schodů okolností z létajícího ciskusu.. Za 1.svetove mnozí letci byli šlechtici a chovali určitou rytířskost vůči svým soupeřům, kupříkladu člen létajícího cirkusu a pravděpodobně nejlepší letech všech dob, Ernst Udet měl annsvem venkovském sídle vězení pro sebou sestřelené piloty. Do tohoto vězení se dostal poručík Brown z Royal Flying Corps, a zůstal zde do konce války a dokonce se s aUdetem staly přátelé a celé meziválečné období si psaly dopisy. Před Olympiádou v Berlíně pozval Ernst poručíka Browna a jeho syna, Erica který se mu mezitím narodil na Olympiádu.. Brownovi přijeli na zahajovací ceremoniál a po něm je vzal Ernst na letiště kde se předvádějí bf109ky. Udet vzal Erica do dvouplošníku a ukázal mu zač je toho v Pardubicích perník a jak se litalo za velký války... Když přistály řekl mu, hochu, nauč se německy a létat. Mladý Eric udělal oboje a za války se z něj stala jedna z největších legend.. Captain Eric Melrose "Winkle" Brown, CBE, DSC, AFC, Hon FRAeS
    NJAL
    NJAL --- ---
    Mimochodem, Manfred von Richthofen byl v roce 1917 zranen strelou na hlave, ale zvladl pristat, nicmene to zraneni ho nejak poznamenalo a uz to nebylo jako predtim - ostatne pri svem poslednim letu porusil spousty vlastnich pravidel - prilis dlouho se soustredil na jedine letadlo nizko nad nepratelskym uzemim. Pote, co mel poruchu na obou kulometech, udelal pod palbou z britskych zakopu prudkou stoupavou zatacku a jeho srdcem proletela strela z britskeho pesackeho Vickersu.

    S letadlem zvladl jeste pristat, ale pak byl konec. I kdyz existuji svedectvi nemeckych pilotu, kteri ho udajne na zemi videli stat v kruhu britskych pesaku, ale to je spis prani otcem myslenky. Letadlo pak bylo doslova rozparano a rozebrano na kousky lovci suvenyru, i kdyz bylo prakticky neposkozeno. Pitva britskym lekarem prokazala tu jedinou fatalni strelu.
    CDR
    CDR --- ---
    Zajímavých faktů ohledně začátků vojenského letectva je spousta, některé jsou úsměvné.
    Se začátkem 1.světové války bylo použití letectva novinka. A letadla zpočátku plnila především roli výzvědnou a byla neozbrojená.
    První pokusy udělat letadla nebezpečná byly dost bizarní.
    Jeden - nepříliš úspěšný byla ostrá ostruha (náhrada zadního kola), kterou se měly poškozovat nepřátelská letadla. Velmi nepraktické.

    "Tam kde výkony letadel pro zástavbu kulometu nestačily, se snažili letci najít jinou cestu. Například v Rusku, kde na počátku války nebyly k dispozici žádné lehké kulomety, si nechal štábní kapitán Petr Nikolajevič Něstěrov, známý ruský předválečný pilot (27. srpna 1913 například provedl nad Kyjevem jako první člověk v historii přemet), na ocas svého letounu nechal nainstalovat velkou pilu, s jejíž pomocí chtěl přeřezávat nepřátelským letounům upínací lana na horním křídle."

    Za mě vede ale jiný nápad, je jím kotva na lanu :D

    A.A. Kazakov - zničil dvě letadla lanem a kotvou, při třetím pokusu si tuším sám utrhl křídlo (mám tak zafixováno z dob, kdy jsem byl aktivní modelář, ale nedaří se mi to najít)

    Kazakov byl stíhací eso a jeho osud je zvláštní, zvolil sebevraždu, záměrně se zabil v letadle.

    "Roku 1918 se Kazakov připojil k Britům a v hodnosti majora RAF velel během ruské občanské války smíšené rusko-britské jednotce – 1. eskadře v boji proti sovětské Rudé armádě. Zraněn v lednu 1919.

    Po odvolání Britů z Ruska v srpnu 1919 spáchal sebevraždu v letadle – odmítl pozvání britských pilotů k obědu odstartoval s letounem Sopwith vystoupal do loopingu a střemhlav se zabořil doprostřed letové plochy. Byl na místě mrtev."
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    ERRTU: tak to s tema spojkama z kulometnyho pasu slysim prvne, brrr...
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    87HIGHFLYER: nez s tim fokker prisel (a zbytek sveta to z nejake sundaneho letadla rychle obslehl) tak probehly pokusy prave s opancerovanim vrtule. problemu bylo hafo:
    se zhusta stavalo ze se projektil odrazil zpatky do letadla nedej buh do pilota. hridel dostavala od tech strel priserny kopance a driv nebo pozdeji to ji to zkrivilo natolik ze se zadrela. vychytat pomer vah listu vrtule aby kroutivy moment nevysroubovaval za letu motor z letadla taky nebyla uplne legra. v nejakym dokumentu jsem videl, nevim co je na tom pravdy, ze jeden z prvnich testovacich pilotu doletel zpatky na zakladnu v podstate slepy protoze na zemi spojky z nabojoveho pasu padaly sporadane na zem. ve vzduchu mu ovsem vletely brutalni rychlosti primo do obliceje. no proste byt pilotem za ww1 byla total romanticka rytirska parada, zadny padani v plamenech bez padaku a tak.

    v technickem muzeu v praze je (byla) k videni ww1 cerna skrinka. vypada to jako tvrda keramicka forma na kostky ledu a v jednotlivych dilcich jsou uvedeny duvody padu jako selhani motoru, nepratelska palba, unik oleje, zraneni pilota... pred dopadem mel prislusne policko pilot oznacit, asi tim ze do nej nakrvacel nebo tak neco.
    DEMENCE
    DEMENCE --- ---
    ERRTU: jenom bych chtěl doplnit že Goring byl velitelem Jagdgeschwader I, a to od roku 1918, predtim sloužil v několika letkácj i jako velitel..


    87HIGHFLYER: a spojenci na to přišli tak že okopčili německé sestřelené letadlo, Němci na to přišli tak že sestřelili jedno francouzske(piolotoval to nejakej Roland Garros), ktere melo experimentalni sekacky na vrtulich ktere kulky vystrelene proti vrtuli odsekli stranou(čti náhodným směrem úplně doprdele, ale občas i do sebe.. ouchies), němci okopčili, vylepšili napad a voila....

    ERRTU: a tady bych se držel označený svobodný pán, jako to bylo v Ducháčkovi... :D
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    ERRTU: s tím střílením skrz osu vrtule je zajímavý to, že nějakou dobu trvalo, než se začalo používat nějaký chráněni těch listů a posléze tohle: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Synchronization_gear

    Docházelo tak skutečně k tomu, že si pilot vrtuli poškodil.
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    ERRTU: doplnim 2: malo znamym faktem je ze Herman Goring, sef Luftwaffe z ww2 byl ve ww1 take pilotnim esem. vyslouzil si zelezny kriz, a udajne ma na svem konce ma 22 vzdusnych vyher (bacha, vitezstvi nerovna se sestrel) ackoliv se jejich vyse zpochybnuje... no kazdopadne at tak nebo tak, stejne lital v drevenym draku potazenym latkou a strilel skrz vlastni tocici se vrtuli nad kyblem leteckeho benzinu. horsi uz to mohlo byt fakt jen v zakopu nebo v ponorce. ponorky ww1, to je vubec uplne samostatny kruh pekla.
    ERRTU
    ERRTU --- ---
    87HIGHFLYER: doplnim: na ziskani titulu Letecke eso jste za ww1 potrebovali 5 prokazatelnych sestrelu. o Rudem baronovi vi skoro kazdy, ale... a ja je sem dam komplet, protoze to je proste klasicky prusky masakr :D

    Rudy baron se celym jmenem jmenoval Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen. mel bratra jmenem Lothar Siegfried Freiherr von Richthofen. i on byl leteckym esem, valku prezil a pomerne ironicky zemrel roku 1922 jako civilni pilot po havarii letadla kteremu selhal motor.

    meli i bratrance. Wolfram Karl Ludwig Moritz Hermann Freiherr von Richthofen byl take leteckym esem prestoze zacal jako kavalerista a k Jagdgeschwader I se zapojil az ke konci valky. btw shodou okolnosti castecne muze za Manfredovu smrt protze jako novacek dostal rozkaz pri stretu s nepritelem vystoupat a jen pozorovat a pripadne odletet ohlasit neblahy vysledek. jenze podobny ukol dostal i Wilfred May, kanadsky newbee. ten se rozhodl na Lothara zautocit, coz se hrube nelibilo jeho bratranci Manfredovi ktery na nej padl jako tuna rudych cihel a jal se ho pronasledovat. zaletel tak nad uzemi nepritele a byl sestrelen. posledni slovo ktere vypustil z chladnoucich rtu bylo udajne "kaput". jako "ctihodny nepritel", byl Manfred pohrben na kanadsko/australskem vojenskem hrbitove se vsemi poctami, venci a slavnostni salvou.

    nemuzu nedodat: Manfreda pochovavali celkem ctyrikrat! asi ho to tak bavilo nebo co :) po prvnim pohrbu byl 1921 pre-pochovan na specialni hrbitov pro nemecke vojaky ve francouzskem Fricourt. v roce 1925 jeho nejmladsi bratr Bolko Karl Ernst Gotthard Freiherr von Richthofen usoudil ze ho tam tlaci hlina a chtel ho nechal presunout nemeckeho schweidnitzu vedle hrobu Lothara. nemecka vlada ale navrhla statni pohreb v berline, na coz Bolko kyvnul. pohrbu se zucastnil kazdy kdo v nemecku trochu neco znamenal vcetne prezidenta von Hindenburga. a finalne, 1975, ctyri roky po smrti Bolka, byl finalne prestehovan do rodinne hrobky ve Weisbadenu. snad tam uz vydrzi.

    Wolfram, snad pro to tvrde jmeno, sam take valku prezil, ac se nevyesil, vstoupil do wermachtu a v ramci ww2 prosel snad vetsinu... ikonickych levelu z kazde slusne druhovalecne pocitacove hry :D ucastnil se invaze do polska, bitvy o britanii, divne valky (phoney war), balkanske kampane, barbarossy (invaze do sssr), leningradu, moskevske ofenzivy, odtamtud odlifrovan do boju o krym, kerch a sevastopol (to se jiz karta obratila), ustupu u stalingradu a nasledne treti bitvy u kharkova.

    co se politiky tyce, byl Wolfram udajne az okate nezaujaty. ackoliv Hitlera obdivoval jako sjednotilete nemecka, vudci osobnost a to ze zvedl zbydacene nemecko z jha a udelu versailske smlouvy, neveril ze myslenky nacionalismu sahaji za vudcovu osobnost a nemaji zadnou hloubku ani smer, no proste jsou to takove nalestene kecy.
    co se tyce trestniho rejstriku a valecnych zlocinu, pral si pan platit? tak to mame bombardovani civilistu ve meste guernica 1937 v ramci spanelske obcanske valky (paradoxne omyl ze ktereho ovsem nasledne vseslo oblibene terror-bombing, londyn by mohl vypravet), bombardovani varsavy 1939, a bombardovani belehradu 1941 (operace retribution). dale pak je jeho podpis na smlouve ktera uklada zacit s vyvojem V-1. vojenskou karieru zakoncuje v hodnosti polniho marsala.

    Wolfram kupodivu nepadl v boji. zhorsujici se vycerpani a bolesti hlavy jej na podzim roku 1944 donutili absolvovat vysetreni ktere odhalilo nador na mozku. standopede je prevezen do rakouska kde se podrobuje operaci mozku. i pres prvnotni optimismus se ukaze ze operace rust tumoru pouze zpomalila. v prosinci 44 je oficialne uvolnen z veleni a presouva se do italie. zde se jeho stav relativne stabilizuje avsak po kapitulaci nemecka je v kvetnu 45 nemocnice obsazena spojenci a z Wolframa se stava valecny vezen. v zajeti pak umira 12. 7. 1945.

    a kdyby vas zaujalo proc se ve jmenech opakuje stale Freiherr pred tim von Richthofen, tak to je prave ten "baron". podobnost s ceskym slovem asi nebude nahodna, takze frajeri z Richthofenu proste :)
    ILIEN
    ILIEN --- ---
    A taky v Gobi pijou jerky tea. Napoj ze susenyho masa. Obsahuje to jerky, ryzi, mliko (instantni, protoze je jaro). Zato to neobsahuje caj a vlstne je to spis jidlo nez napoj
    NJAL
    NJAL --- ---
    https://twitter.com/Rainmaker1973/status/1659911853609213953
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    ILIEN: bacha na Shai-Hulúdy :)
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    ILIEN: Počkej až dostaneš statický výboj elektřiny, co se na vrcholcích kondenzuje, to to překoná :)
    ILIEN
    ILIEN --- ---
    Nektere duny, kdyz se po nich posouva pisek, tak huci. Takze treba kdyz jdete po dune, ozyva se vam neskutecne huceni/duneni pod nohama.
    Je to jeden z nejintenzivnejsich zazitku, co jsem zazila
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    CDR: pravda :)
    CDR
    CDR --- ---
    87HIGHFLYER: pokud budeme brát "náš" jako československý, tak je největším esem Ján Režňák, což se ale nikdy příliš nezdůrazňovalo, anžto létal, ehmmm, na Messerschmittu Bf 109 G.
    32 sestřelů.
    Pro mě je překvapení, že zemřel až v roce 2007.
    Ještě ke Karlu Kuttelwascherovi, vždy mě pobaví historická souhra náhod.
    Velitel Pražského povstání - generál Karel Kutlvašr
    Nejlepší český stíhač - kapitán Karel Kuttelwascher.
    Nejsem schopen dohledat (možná někdo místní ví), zda se někdy setkali, ale přijde mi to velmi pravděpodobné. Škoda, že si Kuttelwascher nenechal počeštit jméno, byl by v tom dobrý binec .)
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    Kdyz se tu zminilo to litani, tak navzdory popularnim predstavam byl sestrel v leteckym souboji extremne raritni. Nas nejuspesnejsi letec v tomhle ohled, Karel Kuttelwascher, jich mel 20. Letecke eso byl clovek po 5. 78 bojovych letu bez sestrelu je tak neprekvapivej vysledek
    CDR
    CDR --- ---
    CDR: Ještě srovnání, Neil Armstrong též létal v Koreji jako vojenský pilot, měl 78 bojových letů (121 hodin), ale bez sestřelu.
    Do NCA a posléze NASA ovšem nastoupil, narozdíl od Buzze, jako civil, z námořního letectva odešel v roce 1952, ze záloh byl vyřazen v roce 1960, do NASA byl přijat v roce 1962.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam