• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    Přišli jste na něco zajímavého? Z historie, vědy, popkultury, nebo bežného života? Podělte se o to. Pozor na faktoidy - ověřujte zdroje.



    Zajímavé, až interesantní kanály na YT:


    Směs - spíš technické obory
    Veritasium
    Kurzgesagt
    Vsauce
    Vsauce 2
    Vsauce 3
    Vsauce 4
    Tom Scott
    SmarterEveryDay
    Colin Furze
    Objectivity
    The Royal Institution
    Joe Scott
    ČRo Planetárium


    Matematika
    Numberphile


    Fyzika
    Physics Girl
    Steve Mould
    Sixty Symbols


    Chemie
    Periodic Videos
    NileRed


    Astronomie
    Astrum
    PBS Space Time


    Příroda
    Nature Bites


    Lingvistika
    NativLang
    Langfocus


    Teorie hudby
    Adam Neely


    Historie
    Fall of Civilizations
    Mark Felton Productions
    Dejepis Inak
    History Time


    Potraviny
    Adam Ragusea
    Tasting history with Max Miller


    Film
    Film Courage


    Lingvistika/Mytologie/Etnologie/Kulturní antropologie
    Crecganford
    The Histocrat


    Jídlo/Debunking
    How To Cook That


    Nevím, neznám, nezařaditelné nebo zatím nezařazeno
    Branch Education
    ColdFusion
    Today I Found Out
    CGP Grey
    rozbalit záhlaví
    DRABICZ
    DRABICZ --- ---
    TRISSIE: na vývoz ledu byly specialisté severské země a někde proběhla faktura za dopravu švédského ledu na Cejlon, samozřejmě lodí a bylo to někdy kolem roku 1780-1790. Takže ono to posílání "píčovin" z Číny není až tak moderní trend :D
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    že ledařství je byznys doložený už ze starověku, to asi nikoho nepřekvapí. Vozit led z Apenin do Říma na vozech ale není až takovej problém, na to stačí dost otroků (a možná nějací ti koně), že.

    věděli jste ale, že v 19. století se vozil led na lodích, a to na opravdu velké vzdálenosti? Ledařským králem byl jistý Frederic Tudor, který vozil led z Nové Anglie do Karibiku (krásných 2.400 km). A nebyl to úplně nevýnosný byznys, led byl prakticky zadarmo (jen cena práce) a lodní doprava vyšla taky docela levně, protože nákladní doprava směřovala spíš z Karibiku do USA než obráceně, takže Tudor si najímal lodě, které by jinak pluly prázdné.

    A nebylo mu to dost - ledem začal zásobovat nejen oblast Západní Indie (neplést se západní Indií), ale i Indii jako takovou - 12. května 1833 vyplula z Bostonu do Kalkaty briga Tuscany, naložená 180 tunami zimního ledu. Dorazila v září, a na palubě měla stále krásných 100 tun. Tudorovo ledařské impérium mu během dvaceti let v Indii vydělalo poctivých 220 tisíc dolarů (že mu ty investice ale moc nešly, tak je prodělal v obchodě s kávou, ale to už se stává).

    Mimochodem, muzeum Swami Vivekanandy, klíčové postavy moderního hinduismu a indického nacionalismu 19. století, se nachází v jedné z přestavěných Tudorových indických ledáren:

    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Vypadal jinak, vypadal cool. Bob Gale prý odmítl nabídku Fordu, aby použili Mustang.

    K té rychlosti
    DeLorean time machine - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/DeLorean_time_machine

    Various proposals have been brought forth in the past by fans of the movie franchise for why the car has to be moving at 88 mph to achieve temporal displacement, but actually the production crew chose the velocity simply because they liked how it looked on the speedometer, modified for the movie. The actual speedometer on the production DeLorean's dashboard only goes up to 85 mph, and the car itself was criticized for being underpowered.
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    RAINBOF: Tady je celý dokument.

    88MPH: The Story of the DeLorean Time Machine | Full Documentary
    https://youtu.be/fgOb22gz_TY
    MEANKITTY11
    MEANKITTY11 --- ---
    DRAGON: kamarád ho má. kdysi v jednom po městě jezdíval jim varney. slyšela sem, že z těch náhradních dílů si je lze nechat postavit, dost z těch je ls swapped.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    NEI: Delorean mel imho daleko k tomu, aby o nem slo rict, ze to je perfektni auto, az Navrat z neho udelal legendu. Vlastne krome nerez konstrukce, gullwingů a unlock tachometru, to byl jinak technický průser. Znamy ho ma a rikal, ze je to docela peklo ho servisovat (i prestoze na nej porad existuje v americe sklad s nahradnimi dily) a ten interier taky vymyslel nekdo po pracovni dobe :)
    ale auto je to uzasny, jak ja si ho v detstvi pral vlastnit.. :) Je to samozřejmě velice subjektivní a pro tebe může být perfect car :)
    za mne jedno auto, ktere bych s klidem nazval perfect, je McLaren F1 :)
    NEI
    NEI --- ---
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    Dne 21. ledna 1981 opustil výrobní linku v továrně v Dunmurry v Severním Irsku první model DeLorean DMC-12. Původně se plánovalo, že vůz bude vyráběn ve Spojených státech, ale kvůli nedostatku finančních prostředků musel zakladatel přesunout výrobu do Evropy.

    Do ukončení výroby v roce 1982 vzniklo přibližně 8500 kusů tohoto ikonického vozu. Karoserii z nerezové oceli navrhl Giorgetto Giugiaro, přičemž jedním z nejvýraznějších prvků byly dveře otevírané vzhůru, připomínající křídla racka.

    Motor PRV (Peugeot-Renault-Volvo) použitý v DeLoreanu DMC-12 je vidlicový motor (V6).

    Značka DeLorean skončila krátce po ukončení výroby modelu DMC-12 v roce 1982. Firmu stáhly ke dnu vysoké náklady, nízké prodeje a právní problémy zakladatele Johna DeLoreana, který čelil obvinění z finančních machinací. Přesto se DeLorean DMC-12 stal ikonou popkultury díky filmu Návrat do budoucnosti a dodnes si uchovává kultovní status mezi fanoušky automobilismu.

    image
    image
    image
    image
    image
    image
    NEI
    NEI --- ---
    NEI
    NEI --- ---
    Vtipná zajímavost ze života Grimes:
    "V roce 2009 Boucher a její tehdejší přítel pocházející z Tennessee postavili 6 metrový houseboat, který pojmenovali „Velvet Glove Cast in Iron,“ s úmyslem sjet řeku Mississippi z Minneapolis do New Orleans. Náklad obsahoval: kuřata, šicí stroj, 9 kilogramů brambor a věnovanou kopii knihy Dobrodružství Huckleberryho Finna od spisovatele Marka Twaina. Naneštěstí pro Grimes a jejího společníka, kuřata onemocněla virusem východní koňské encefalomyelitidy. Boucher a její přítel se po dobu výpravy nazývali „Varuschka“ a „Zelda Xox“. Kvůli problémům s motorem a chybějícím dokladům potřebných k vyplutí byla cesta zkrácena a houseboat a kuřata byla zabavena. Stravovali se hlavně bramborami."
    Grimes (hudebnice) – Wikipedie
    https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Grimes_(hudebnice)
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    RAINBOF: Možná by zasloužil vysvětlit princip. Tvar těch drážek totiž způsobuje pohyb jehly nejen doleva a doprava a doprava, ale taky nahoru a dolů. Respektive se ten pohyb sčítá a jehla se pohybuje ve dvou rovinách, který s deskou svírají úhel přibližně 45° a mezi sebou mají 90°. Amplituda a frekvence je pak zakódovaná jako hloubka a šířka drážky.

    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    RAINBOF: tak to je rychta..
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    Jehla a drazka na desce.

    2Ps82Pn.md.png
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    Trocha ranního čtení...

    Určitě znáte hru Vlak. Napsal ji v roce 1993 Ing. Miroslav Němeček a stala se ikonou české herní scény. Hra byla jasným králem minimalismu – její velikost činila pouhých 13 kB, což jí umožnilo snadno se šířit mezi hráči. Jednoduchý koncept ovládání vlaku, který sbírá předměty, se ukázal jako neuvěřitelně návykový. Hráči museli pečlivě plánovat každý pohyb, aby se vyhnuli kolizím se stěnami nebo vlastními vagóny, přičemž cílem každé úrovně bylo projít zlatou bránou.

    Jedním z vylepšení byla verze 2.0 z roku 1995, která přinesla editor úrovní, zvukové hlášky a možnost vypnout zvuk, což bylo praktické zejména ve školách. Následná verze 2.1 pro Windows ukázala, jak se hra dokáže přizpůsobit novějším platformám, a mobilní porty pro Android a iOS přidaly moderní grafiku i nové úrovně. I po třech dekádách si Vlak uchovává svou popularitu a představuje skvělý příklad nadčasového designu.

    Technicky byl Vlak mistrovským dílem. Hra využívala optimalizace tehdejších grafických standardů, například práce s video segmentem na adrese B800, kde rozlišení 320x200 bylo řešeno jako jeden 64kB blok, což zajišťovalo rychlé vykreslování. Herní logika, napsaná v jazyce Pascal, byla efektivní a kolize vlaku byly kontrolovány prostřednictvím 2D polí. Navíc přímý přístup k BIOS rozhraní zajišťoval přesnou odezvu na stisk kláves. Díky těmto technickým detailům byla hra schopna běžet plynule i na tehdy běžných počítačích s procesory 286 nebo 386. A jako bonus? Hráči často využívali Vlak jako jednoduchý nástroj pro detekci počítačových virů – změna velikosti COM souboru totiž signalizovala možné napadení.

    No a zmíním i samotného Němečka:

    Ing. Miroslav Němeček, rodák z Rožnova pod Radhoštěm, je klíčovou postavou české herní scény 90. let. Jako autor desítek programů a aplikací byl znám pro svou schopnost vytvářet efektivní software s minimálními nároky na výkon tehdejších počítačů. Mezi jeho nejznámější díla patří zmíněná logická hra Vlak, která si získala obrovskou popularitu mezi hráči díky své zábavnosti a návykovosti (když člověk tráví odpoledne na hodinách informatiky, navykne si na cokoliv, co si budem říkat).

    Němečkův vztah k Vlaku byl nejen pracovně-technický, ale i osobní. Sám na hru vzpomíná jako na projekt, který vznikal s důrazem na jednoduchost a univerzálnost, aby byl přístupný širokému okruhu uživatelů. Kromě Vlaku vytvořil také další významné programy, jako například DOS Manažer, který umožňoval efektivní práci se soubory a adresáři, nebo výukový nástroj Petr určený pro děti, který kombinoval hru a základy programování.

    Později se Němeček věnoval tvorbě herních automatů, ale jeho práce na Vlaku zůstává symbolem kreativní a technicky brilantní éry českého programování. Dodnes je vnímán jako inspirace pro generace programátorů, kteří si váží jeho přístupu k efektivitě a preciznosti v programování. Jak sám poznamenal, jeho vášeň pro programování a jednoduché, ale chytré koncepty jej provázela po celý život, což se odráží i v jeho dalších projektech mimo oblast her.

    A tady slibovaný zdroják:
    GitHub - oldcompcz/vlak: Vlak.com
    https://github.com/oldcompcz/vlak
    NELLAS
    NELLAS --- ---
    Na Turnovsku se našla neandertálská osada. Objev je ve střední Evropě unikátní — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/na-turnovsku-se-nasla-neandertalska-osada-objev-je-ve-stredni-evrope-unikatni-357080?
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ALMAD: V anglosaskych zemich.
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    #kecy , ale neda mi to

    MAKROUSEK: Prosimte kde? Ja myslel, ze v USA je prave moderni si takovyho cloveka zvolit za prezidenta…
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SULTHAN: Podle dnesni logiky je tedy treba jej cancelovat a prestat pouzivat vsechna jeho dila, vcetne Deklarace nezavislosti!
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    ALMAD: Mimochodem, Sally poprvé otěhotněla v 16, vztah nejspíš měli od jejích 14-15 let. Jemu v té době bylo cca 43-44 let.
    CDR
    CDR --- ---
    Oranžový muž touží po Grónsku a já vůbec netušil, že je zde v historii již jeden velmi podobný precedent.
    Americké Panenské ostrovy.
    Ono by mě totiž hlavně nenapadlo, že mělo Dánsko kolonie takhle daleko.
    Americké Panenské ostrovy koupilo USA od Dánska v roce 1917.

    Americké Panenské ostrovy – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Americk%C3%A9_Panensk%C3%A9_ostrovy
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DEFILA: tady ti k tomu někdo píše vysvětlení:)

    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/GREEK/comments/zwiezb/how_is_the_greek_phrase_written_in_greek_and/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam