Trocha ranního čtení...
Určitě znáte hru Vlak. Napsal ji v roce 1993 Ing. Miroslav Němeček a stala se ikonou české herní scény. Hra byla jasným králem minimalismu – její velikost činila pouhých 13 kB, což jí umožnilo snadno se šířit mezi hráči. Jednoduchý koncept ovládání vlaku, který sbírá předměty, se ukázal jako neuvěřitelně návykový. Hráči museli pečlivě plánovat každý pohyb, aby se vyhnuli kolizím se stěnami nebo vlastními vagóny, přičemž cílem každé úrovně bylo projít zlatou bránou.
Jedním z vylepšení byla verze 2.0 z roku 1995, která přinesla editor úrovní, zvukové hlášky a možnost vypnout zvuk, což bylo praktické zejména ve školách. Následná verze 2.1 pro Windows ukázala, jak se hra dokáže přizpůsobit novějším platformám, a mobilní porty pro Android a iOS přidaly moderní grafiku i nové úrovně. I po třech dekádách si Vlak uchovává svou popularitu a představuje skvělý příklad nadčasového designu.
Technicky byl Vlak mistrovským dílem. Hra využívala optimalizace tehdejších grafických standardů, například práce s video segmentem na adrese B800, kde rozlišení 320x200 bylo řešeno jako jeden 64kB blok, což zajišťovalo rychlé vykreslování. Herní logika, napsaná v jazyce Pascal, byla efektivní a kolize vlaku byly kontrolovány prostřednictvím 2D polí. Navíc přímý přístup k BIOS rozhraní zajišťoval přesnou odezvu na stisk kláves. Díky těmto technickým detailům byla hra schopna běžet plynule i na tehdy běžných počítačích s procesory 286 nebo 386. A jako bonus? Hráči často využívali Vlak jako jednoduchý nástroj pro detekci počítačových virů – změna velikosti COM souboru totiž signalizovala možné napadení.
No a zmíním i samotného Němečka:
Ing. Miroslav Němeček, rodák z Rožnova pod Radhoštěm, je klíčovou postavou české herní scény 90. let. Jako autor desítek programů a aplikací byl znám pro svou schopnost vytvářet efektivní software s minimálními nároky na výkon tehdejších počítačů. Mezi jeho nejznámější díla patří zmíněná logická hra Vlak, která si získala obrovskou popularitu mezi hráči díky své zábavnosti a návykovosti (když člověk tráví odpoledne na hodinách informatiky, navykne si na cokoliv, co si budem říkat).
Němečkův vztah k Vlaku byl nejen pracovně-technický, ale i osobní. Sám na hru vzpomíná jako na projekt, který vznikal s důrazem na jednoduchost a univerzálnost, aby byl přístupný širokému okruhu uživatelů. Kromě Vlaku vytvořil také další významné programy, jako například DOS Manažer, který umožňoval efektivní práci se soubory a adresáři, nebo výukový nástroj Petr určený pro děti, který kombinoval hru a základy programování.
Později se Němeček věnoval tvorbě herních automatů, ale jeho práce na Vlaku zůstává symbolem kreativní a technicky brilantní éry českého programování. Dodnes je vnímán jako inspirace pro generace programátorů, kteří si váží jeho přístupu k efektivitě a preciznosti v programování. Jak sám poznamenal, jeho vášeň pro programování a jednoduché, ale chytré koncepty jej provázela po celý život, což se odráží i v jeho dalších projektech mimo oblast her.
A tady slibovaný zdroják:
GitHub - oldcompcz/vlak: Vlak.comhttps://github.com/oldcompcz/vlak