• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SALVATORCentrála pro rovnoměrnou distribuci mírně zajímavých faktů
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    87HIGHFLYER: no tak získal by si jedinečnou šanci nechat se nejen zničit na zemi coby auto, ale nechat se i sestřelit ve vzduchu. Mohl by sis vybrat a to se počítá.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    XCHAOS: Akorát že nepostupujou díky vychytaný taktice bleskových úderů na golfových vozících a následnému rychlému stažení, ale díky taktice ВПЕРЁД! НАС МНОГО! УРААААА!, kterou nezměnili od roku 1945.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SALVATOR: tak zase, kdybych si měl vybrat mezi pomalým tankem, který je cíl č.1 pro dělostřelectvo i drony a výbuch munice ve věži mě spolehlivě roztrhá a ugriluje.... a rychlým vozítkem, kterým většina střel prostě projde skrz, pokud se netrefí přímo do mě, dá se z něj seskočit, případně mi tlaková vlna pouze odmrští, ale nepropasíruje periskopem.... nevím. Mobilita hraje určitou roli. Nakonec na frontě zůstane to, co nějakým způsobem přežilo... třeba i tím, že to vystřelilo a ujelo....

    A pokud je taktika stejně sebevražedná, tak canonenfodder prostě potřebuješ mít levný.

    Nesmál bych se tomu, dokud postupují dopředu, což se bohužel děje.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    HAR4NT: Ty si děláš prdel, ale rusáci už před časem nasadili golfový vozíky:

    Russia’s Golf Cart Troops Don’t Stand A Chance
    https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/03/22/russias-golf-cart-troops-dont-stand-a-chance/
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    Když Hans Zimmer pracoval na hudbě pro první Piráty z Karibiku, zasekl se na bojové scéně s oslem:
    Jack Sparrow vs Will Turner
    https://www.youtube.com/watch?v=Ha3XYloizwk


    Všem bylo jasné, že když hudba nebude dost dobrá, film to potopí, ale prostě nikdo z týmu nedokázal přijít s něčím dost dobrým. No a jeden takovej nenápadnej mladíček, co si tam zrovna vařil kafe a co si o něm mysleli, že ani neumí na nic hrát, povídá "a co kdybych si s tím zkusil pohrát, až půjdete všichni večer domů?"

    Mladíček se jmenoval Ramin Djawadi a jak se říká, rest is the history :-)
    RSZ
    RSZ --- ---
    Btw paluba concordu (zkuste si spolu s tuckem v sinsheimu) na mě prostě dojem luxusu nedělala kvůli stisnenosti. Ok, malý bizjet je taky stisneny, ale tam se člověk valí sám a klidně se může šťourat v nose a prdnout si.
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    HAR4NT: právě, vypadá to že to neví nikdo:D
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    87HIGHFLYER: no treba na odrazeni utoku nepratelske jednotky na segwayich, nebo co ja vim...:))
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    HAR4NT: hele to nevim, vojenskejm věcem nerozumím. Ale žádný vojenský litaci auto se nepoužívá, ač k tomu technologie jsou. K čemu by to bylo?:)
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    87HIGHFLYER: ja miril hlavne na to letajici auto:)
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    Jinak k tomu tematu obnovy litani nadzvukove je hezky zpracovanej dokument

    Why Bringing Back Supersonic Is Almost Impossible | The Limit | Business Insider
    https://www.youtube.com/watch?v=sLm9zbGoli4
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Němci dnes poprvé volí pevně stanovený počet poslanců - 630. Až dosud se jejich počet kvůli specifickému volebnímu systému po každých volbách lišil a navíc ani nebylo dopředu jasné, kolik zákonodárců z hlasování vzejde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    87HIGHFLYER: Hele, je to složitá otázka a připomíná otázku, "proč se nevyplatí vzducholodě". Jediným problémem nebyl vodík a čelný odpor vzduchu: pokud letíš rámcově 10x pomaleji, než tryskáč (a i ve své zlaté éře vzducholodě létaly 2-3x pomaleji, než letadla), tak prostě na přepravení stejného počtu cestujících na dané trase potřebuješ buď násobně větší kapacitu (tohle v těch 30tých letech dejme tomu platilo - vzducholoď určitě pojala 3x i více cestujících, než tehdejší zaoceánské hydroplány, ale dnes by znamenalo třeba 4000 osob na palubě vzducholodi) a nebo potřebuješ těch dopravních prostředků násobně více.

    Pro obsloužení stejné trasy se stejnou kapacitou tedy v 60tých letech, v éře pomalých turbovrtulových letadel, mohlo nadzvukových letadel, které létaly 3-4x rychleji (dnes už jen 2-3x rychleji) stačit 3-4x méně. To nebyla úplně nesmyslná úvaha. Když navíc letadlo tehdy bylo drahé a palivo levné (podobná úvaha, jako ještě dnes u raket...)

    Business jety (co by teda možná vůbec existovat neměly) se už dnes stejně charterují - provoz je drahý a majitelé když můžou, pronajmou je někomu jinému. Business class v běžných letadlech vzhledem ke stejné rychlosti nabízí vlastně srovnatelný komfort. Jediné, čím se dá konkurovat, je rychlost. Pokud odhlédneme od environmentální stopy, tak business-class only charterované nadzvukové tryskáče jistý ekonomický smysl dávají - i proto, že jich vlastně nebude potřeba tolik a kdo tak jako tak má na soukromý tryskáč, ten dá přednost za tu cenu té rychlosti. (odhlédnu teď i od sociálních aspektů - typu u koho dává smysl, aby na to ty peníze měl...)

    Ach jo, to jsem zase otevřel téma :-)
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    HAR4NT: o tech se nebavíme, tam je to dávno vyřešený a používaný
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    CHAOS_RK: hele, to všechno je chiméra a vzdušný zámky. Myslím že jsou v současnosti asi 4 firmy co se o podobnou věc snaží , ale ta realizace je daleko. Ono to prostě nedává smysl, i když vyřešíš sonic boom.
    CHAOS_RK
    CHAOS_RK --- ---
    87HIGHFLYER: tak proc soukroma firma vyviji letadlo, ktery nadzvukove litat dokaze? Myslim, ze hlavnim blokem pro vetsi rozsireni rychlejsich letadel je sonicky tresk, nikoli cena. Lidí, ktery budou ochotni si krapet priplatit za kratsi dobu letu se stale najde dost a kdyz bude mozny litat nejen nad morem, ale i nad obydlenyma oblastma nadzvukove, tak si urcite zakazniky najdou... https://www.youtube.com/watch?v=SCbh2AmO_t4
    DURDIN
    DURDIN --- ---
    XCHAOS: krok neudržely nejen dobové stíhačky, ale ani dnešní moderní kousky by měly problém. Jedno dobové letadlo by však nemělo mít problém krok udržet, případně Concorde teoreticky i předstihnout, a to SR-71 Blackbird. Tam byl ale problém s tím, že blackbird musel okamžitě po startu znovu natankovat nádrže, důvodem bylo to, že se vlivem letu ve vysoké rychlosti nebezpečně zahřívaly, takže by hrozil výbuch plynů z paliva, proto blackbird startoval s minimem paliva a během vzdušného dotankování se nádrže rovněž natakovaly inertním plynem. S tím souvisí i druhá zajímavost a to, že jeho nádrže nebyly úplně těsné, a utěsnily se až vlivem zahřátí draku letadla na vysokou teplotu. Hrozilo totiž, že by jinak vlivem vysokých teplot a expanzi materiálu mohlo dojít k jejímu poškození.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    Já bych vyjádřil své přesvědčení, že kdyby nedošlo k útokům 9. září, Concorde by neskončil - z té vlastní havárie v roce 2000 by se imho vzpamatovali. Samozřejmě ve finále k ukončení projektu vedly ekonomické důvody (ono těch cca 16 litrů na 100 km na 1 pasažéra je pochopitelně úplně jinde než spotřeba velkých letadel cca 3-4 litry), nicméně lidé jsou schopni za luxus utratit neuvěřitelné peníze a cesta z Londýna do NY za 3 hodiny luxus prostě neoddiskutovatelně je. Ten business plán nebyl nereálný a evidentně cílil na tuhle ultra-premium klientelu, jenomže po září 2001 ten segment zcela zkolaboval (ještě mnohem víc než economy, kde se "vozil vzduch").

    Pikantním a mírně zajímavým faktem na tom celém je ta neuvěřitelná smůla (nešťastné načasování) pro restart do "nové éry" Concorde. Po té nehodě v červenci 2000 prošel Concorde významnými bezpečnostními vylepšeními a znovu zkušebně letěl o rok později, 17. 7. 2001. Již tento zkušební let byla obrovská atrakce, pokrývala to média, lidé se na to byli dívat atd. Letadlo čerstvě znovunabylo všechna povolení, a tak došlo i na první "reálný" let: již realistický, co do všech letištních procedur, ale ještě ne komerční (pasažéry bylo 100 zaměstnanců British Airways, jak inženýři, co se podíleli na upgrade, tak ti, co lístek vyhráli ve firemní loterii.) Byť šlo jen o krátký cca dvacetiminutový let okolo Heathrow, bylo to s veškerou parádou, obrovskou reklamou a vysokým očekáváním... akorát že se celá akce konala 11. září 2001: Concorde byl ještě ve vzduchu, když přítomným čekajícím novinářům už chodily SMSky, že první letadlo narazilo do severní věže WTC. Následně během tiskovky již všichni věděli o teroristických útocích v USA, takže výsledkem bylo naprosté marketingové fiasko. Nutno též podotknout, že New York byl pro Concorde jedním z hlavních trhů - dokonce mnoho z pravidelných zákazníků sídlilo právě ve WTC a při útocích zemřelo.
    HAR4NT
    HAR4NT --- ---
    87HIGHFLYER: vojaci?:)
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    Tako ono s lítáním nadzvukem je to jak s litajicim autem - řeší to problém, kterej nikdo řešit nepotřebuje a kdyby náhodou tak za cenu, kterou nikdo nechce zaplatit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam