• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PREVITAntikomunisticky klub - Antikomunisticky a antitotalitni klub

    Tento klub slouží k boji proti komunismu (a zejména bolševické totalitě) mírovými prostředky. Je třeba stále připomínat fakta těm, co zapomněli a předávat zkušenosti těm, co v tom svinstvu nežili.

    Hodní a nevinní komunisté aneb jak se nám pod nimi žilo

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    SHEALA --- --- 22:25:13 7.12.2011 ---
    me ten socik prisel jako takovej ustav socialni pece. Proste, klienti sou lehce nakrmeny, lehce pripocurany, a ven se vylezt neodvazi, protoze by je vrchnost servala, a ignorujou ty, co sou zavreny v klecovejch luzkach.
    rozbalit záhlaví
    BONGI
    BONGI --- ---
    PEGGYK: Navic - i ti, o kterych se pozitivne zminujes ( koneckoncu i mnozi z disentu), i ja a pravdepodobne i Previt, jsme chodili k volbam ...
    BONGI
    BONGI --- ---
    PEGGYK: Ano, rozumim ti, ale chapes kolaboraci jen ve smyslu "aktivni podpora". Nicmene Havlovi, jak jsem tomu rozumel neslo o lepeni nalepky ci pejorativni odsouzeni, slo mu o to, ze jen neni tak jednoduche a mozne shodit odpovednost za minuly rezim jen na ty "aktivne podporujici" a ze skoro na kazdem z nas, co tehdy byli v aktivnim veku je urcity dil spoluzodpovednosti. neni treba se urazet.
    PREVIT
    PREVIT --- ---
    PEGGYK: Kolaborant = spolupracovnik.

    V presnem vyznamu toho slova nebyl kolaborant jen ten, kdo zadnym zpusobem nespolupracoval.

    Temer vsichni ostatni kolaborovali, tj. byli zamestnani statem, branci chodili na vojenskou sluzbu, volici vetsinou volili (kandidaty NF), hodne lidi chodilo na prvomajove manifestace, podepisovali co meli atd.
    PEGGYK
    PEGGYK --- ---
    BONGI: Víš, mě na tom uráží a štve právě to házení do jednoho pytle.
    Byli lidé, kteří více či méně aktivně podporovali režim, popřípadě se hodně snažili mu neškodit (a to ani výchovou svých dětí).
    Pak byli lidé, kteří zrovna nepodepsali Chartu, ale žili, pracovali a starali se o rodinu, třeba chodili do kostela (=netajili se svou vírou), nenechali se nutit ke vstupu do partaje a svoje děti vychovávali tak, aby z nich vyrostli morální čestní lidé a aby děti věděly, že ten režim je špatný a nemorální. A třeba jejich rodiny si už bolševické šikany užily až dost a ti lidé nechtěli svým dětem ještě víc zkrouhnout i tak minimální možnosti na studium. Zaslouží si takoví označení kolaborant???
    Mimochodem - z politických vězňů / příslušníků třetího odboje z 50. let nikdo nebyl v disentu a pokud se příliš nemýlím, nikdo z nich nepodepsal Chartu - byli oni snad kolaboranti??? Zrovna tihle byli rozhodně větší bojovníci proti režimu než všichni chartisté dohromady - při vší úctě k těm slušným a poctivým.
    Nebo: je známo, že Luděk Munzar a Jana Hlaváčová sice nepoepsali Chartu a nebyli v disentu, ale nenechali se donutit k podpisu Anticharty. Byli kolaboranti podle toho Havlova výroku nebo ne?
    Prostě ten výrok je příliš zjednodušený, příliš černobílý, a navíc na základě znalosti určitých faktů bych na místě Havla - mírně řečeno - VELMI opatrně používala slovo kolaborant/kolaborace.
    Asi tak.
    FIN
    FIN --- ---
    PEGGYK: "Tvůj původní výrok zněl jako kdyby se Přemyslovci tak, jak popisuješ, chovali od Přemysla Oráče až po Elišku Přemyslovnu"

    ach jo...

    tak například naši přemyslovci: na jednu stranu tvrdí a schopní, řada z nich, na druhou ovšem proč si nepřiznat pravdu: věčné bratrovražedné sváry a běhání za německým císařem "rozsuď nás" - ruku v ruce s úplatky - vedlo v důsledku k tomu, že naši vlastní vladaři doslova nastrkali a precedentně poskytli císaři...

    a) ačkoliv jsem to explicitně neřekl, přirozeně mytické a nijak jinak než mlhavě a napůl vymyšleně doložené postavy a la přemysl oráč a těch několik dalších po něm (mnata, křesomysl), vynechávám. měl jsem za to, že snad nemusím říkat, že s takovými postavami raději neoperuji.

    b) pokud si vezmeme "doložené" přemyslovce, alespoň trochu, zjistíme, že:

    václav (4. v pořadí) x boleslav (5.) - spornost případu je známa. skutečnost je, že boleslav bojoval s otou I. saským a ačkoliv prohrál, později se již poplatnost čechů, kterou václav realizoval, v dějinách neobjevuje. nejspíš, prameny o ní nemluví.

    boleslav III. ryšavý - začíná známá rošáda a rvačky. po roce 995 došlo v rychlém sledu k 10(!) výměnám na stolci. zpočátku zasáhl i polský boleslav chrabrý a nabídl jakéhosi vladivoje - ten požádá německého císaře jindřicha II. o udělení čech v léno! bum, precedent je na světě. rok 1002.

    v roce 1004 je boleslav chrabrý vyhnán - přemyslovec jaromír si "nechává dát" jindřichem čechy dle "starého práva". (starého asi tak dva roky, pf.)

    1012 - oldřich vyhání jaromíra. přijímá čechy jako léno! už zase!

    světlý okamžik: 1040 válčí břetislav I. s jindřichem III. a ačkoliv prohrává a musí se pokořit, nadále je váženým a cenněným spojencem. "nadvláda" německého císaře na čechami, neprozřetelně "věnovaná" předchozím děním, poněkud povoluje.

    břetislav měl ovšem, bohužel, 5 synů: podrobnosti rozepisovat nehodlám, každý si načte. další kolečko bratrovražedných bojů. výsledkem první král, ale také vazal německého císaře. bohužel. naštěstí ještě ne dědičný, ale...

    ...co jeden začal, to druhý dokončí: břetislav II., 1099. blbec, jinak to nelze říci - ignoruje dávný zvyk potvrzení vládce domácím panstvem, protože chce prosadit svého bratra bořivoje. a tak, kurňa blb, mu nechá udělit čechy lénem od koho? římského císaře jindřicha IV. další stupidní precedent - dřív císař alespoň potvrzoval doma uznaného, tady ale...

    mám pokračovat v historické přednášce a popsat toho ještě x nebo už je konečně jasné, že výraz
    věčné bratrovražedné sváry a běhání za německým císařem "rozsuď nás"
    minimálně v první polovině přemyslovské dynastie a naší státnosti není nijak, ale nijak přehnaný?

    vždyť je to jako kolovrátek: bořivoje zkusil sesadit oldřich, opět žádá císaře. bum! oldřich neuspěje. pak se zapojí svatopluk, bratranec. udělá co? požádá císaře... tramtadadá, repete. celé kolečko má za následek jenom to, že milý jindřich IV. doslova prodá a v léno udělí čechy asi tak 3x až 4x po sobě 3 až 4 různým přemyslovcům - no, být na jeho místě, dělám to taky a jen se v duchu spokojeně směju...
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Sorry za mirny OT, ale tohle stoji za precteni:

    František Kostlán: Proč je občanská společnost u nás velmi slabá - Deník Referendum
    http://denikreferendum.cz/clanek/12390-proc-je-obcanska-spolecnost-u-nas-velmi-slaba

    Takova snuska nesmyslu, pobrekavani a obvinovani se jen tak nevidi. Je zajimavy, ze kdyz jsem mel neziskovku ja (podpora nekomercni kultury vseho druhu, zahrnujici krome poradani koncertu a festivalu i vydavani casopisu, ktery byl pri mesicnim nakladu 2000 vytisku zdarma), zadny prachy od statu ani EU jsem nepotreboval a neziskovka svuj ucel uspesne plnila.

    Ale je pravda, ze narozdil od pana Kostlana jsem nikdy nemel umysl udelat si z techto aktivit zivobyti :)
    BONGI
    BONGI --- ---
    PEGGYK: No "kdo nebyl v disentu - byl kolaborant" je v podstate logicky spravne. Tebe to rozciluje, protoze vnimas slovo kolaborant vyrazne negativne, ale zkus si pripustit, ze i ticha existence bez odporu umoznuje systemu/rezimu zit bez vyraznych problemu a v nekterych ppripadech, kdyz potrebuje se tim ohanet jako podporou. Je nutne citit rozdil kolaborace jako aktivni konformni podpory a tim, co havel chtel rict : rezim mohl existovat, protoze vetsina naroda ( a tim tedy vyzneni MY) neprotestovala a zit ho nechala.
    Ze tam samozrejme hrala roli existence SSSR jako represivni slozky, ktera by zmenu nedovolila, to je pravda. Ale ze tento fakt si vzala vetsina lidi jako duvod k rezignaci na svou obcanskou aktivitu - to uz bylo aliby kolaborace.

    BONGI
    BONGI --- ---
    FIN: Peggyk ma pravdu, cituje ona i ty muj prispevek, tudiz jeho zpochybneni adresuj me.

    1. Geopoliticke umisteni ma obrovsky vliv na zajmy okoli a tlak vytvareny na stat - na vnejsi intervence. To, ze jsme na to stejne ci podobne je, nezlob se blabol. Svycarsko nelezi ani na jednom hlavnim obchodnim smeru ( severo -jiznim, ci vychodo-zapadnim) natoz na jejich krizovatce, uz jen proto, ze je to Alpska zeme, prevazne hornata. Na rozdil od nas to neznamena prekorcit hranici a mit v postupu od prirody pokoj. Koneckoncu to historie tazeni doklada.
    2. Politicky pomerne brzo zaujalo pozici neutralniho statu, ktery se vzapeti stal "pokladnici Evropy, potazmo sveta". Kazda mocenska skupina ve svem zajmu pak tuhle neutralitu pote podporovala. Dokonce i Hitler byl k tomu donucen vlastnimi prumyslniky i generaly.

    3. Na druhe strane ji tato neutralita take neco stala z hlediska moralniho - vysoka tolerance k nacistickemu Nemecky a relativni volnost jeho tajnych i bezpecnostnich slozek na svem uzemi ( pokud nevyustovalo v afery ci primo neohrozovalo vlastni zemi). Stejne tak "Klausovsky postoj - neexistuji spinave penize", ktery teprve nedavno uvolnil pristup ke "sledovanym kontum prokazatelnych zlocincu"

    4. Svycarsko nikdy nemelo cisare a nikdy necelilo stalym uzemnim pozadavkum, stejne jako je take prilis nevznaselo. Do Evropy expandovalo maximalne svymi "gardami v cizich sluzbach". A samozrejme plati, ze vic tlaku a vic interakci, prinasi vic prilezitosti "udelat chybu". A mezi nami, era Premyslovcu nam vubec na cti netrati - at uz z vnejsiho vnimani statu, tak i vzhledem k vnitrnimu sjednoceni. To, na co poukazujes jako pribuzenske vrazdeni, cachrovani s moci, uplatky sousedum, ci jejich vymahani - to vsechno bylo beznou soucasti tehdejsi mocenske politiky a patrilo k dobe. Soudit to z dnesniho pohledu a moralky je argument na nic.



    Tolik teda k tomu prirovnavani.
    NAKASHI
    NAKASHI --- ---
    FIN: FINe, ty bys mel vydat knihu!
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    PEGGYK: přem se protože ledabyle nakládáš s pojmy a slovy..

    například zastáváš, že si za to můžem sami a v dalším příspěvku píšeš, že nesouhlasíš s Havlem, protože tvrdil že jsme si za normalizační připosrání mohli sami.. nemůžeš přijmout odpovědnost a zároveň se jí vzdávat.
    PEGGYK
    PEGGYK --- ---
    FIN: Uvedením pouze první části BONGIho odpovědi jsi pozměnil význam. Tvůj původní výrok zněl jako kdyby se Přemyslovci tak, jak popisuješ, chovali od Přemysla Oráče až po Elišku Přemyslovnu, což pravda není. BONGI Tvé tvrzení uváděl na pravou míru a pokud jde o Švýcary, zeptej se jeho, jak to myslel, já historii vašich diskuzí neznám, pouze jsem citovala celé.

    "poláci stejní čúráci jako my" (kemal) - ano, tím to začalo a pominu-li fakt, že do slušné diskuze (což snad tady je) takové výrazy vůbec nepatří, trvám na tom, že takové označení jakéhokoliv náýroda je urážlivé a v případě vlastního národa dvojnásob. Vypovídá to - pravda - víc o autorovi než o národě. Pokud někomu něco na vlastním národě vadí, pak - jakožto jeho součást - ať dělá něco pro zlepšení situace. Nadávky jsou k ničemu.

    Před chvílí jsem napsala tohle:
    "Zdravá sebekeritičnost - ano. Pohrdání vlastním národem - rozhodně ne! To myslím obecně, ne na někoho konkrétního.
    Brát si příklad z lepších a úspěšnějších (obecně - ať jako národ nebo jako jednotlivci) - rozhodně ano."
    Takže o co se přeme???
    FIN
    FIN --- ---
    PEGGYK: dvě věci: hele, to, jestli jsme nadělali chyby anebo ne, tak na to nemá geopolitické umístění vliv, to je výmluva. geopolitické umístění určuje, vedle koho jsme sousedili a jak se překrývaly sféry zájmu, takže říká spíš to s kým jsme ty chyby udělali anebo neudělali (protože jsme mohli a měli ho v dosahu anebo ne a dříve v dějinách nám zeměpisná vzdálenost hrála podstatně větší roli, že). geopolitické umístění vysvětluje, proč jsme mohli mít průsery s polskem anebo římskou říší a proč ne se španělskem a anglií - ok?

    a když v tomhle konečně máme jasno, tak by mě ještě zajímalo, v čem vlastně to mé "oblíbené srovnání se švýcarskem" nelze použít. už začínám mít takovýchto obecných tezí bez vysvětlení celkem plné zuby.

    navíc, pokud já si vzpomínám, celou záležitost vůbec nelze zredukovat na mé "oblíbené srovnání se švýcarskem" - pokud já si pamatuji, říkal jsem postupně toto:

    [ FIN @ Antikomunisticky klub ]
    - to vedeme s kemalem dialog na téma "poláci stejní čúráci jako my" (kemal) a ty se u toho rozčiluješ :-) kde je tam švýcarsko?

    později:
    [ FIN @ Antikomunisticky klub ]
    Je zato ale důvod se podívat na některé aspekty hrdých severských národů, švýcarů nebo velké vlastenectví poláků, s nímž přežili y násobné porcování polska kdekým. (poláci mají podobné rysy - veliké vnitřní půtky, nesvorná šlechta a přetahovačky o trůn.)
    já tam čtu "některé aspekty hrdých severských národů, švýcarů nebo velké vlastenectví poláků" (níže tamtéž dokonce italů, lol), výsledek, jež je mi rozporován, je mi zjednodušeně a oklestěně předložen jako "ti tví oblíbení švýcaři".

    to jedno je blbě. a druhak, zrovna ti švýcaři nejsou vůbec, ale vůbec mimo místu - jsou nám geograficko blízko, soupeří s některými stejnými antagonisty jako my - německo/římská říše, rakousko - a jsou malí a taky je o ně zájem, stejně jako o "malé", avšak lákavé, protože chvílemi velice bohaté, čechy.

    zrovna ti jsou možná relevantnější než ty další země.

    takže zanecháme takového zjednodušování teze řečené, right? vůbec mám takový pocit, že případná kritika našich vlastních dějiných chyb a poukázání na průsery vlastná výroby okamžitě vyvolává alergicou reakci s těmito příznaky:
    - to povýšené plivání na vlastní národ (nesmyslná alergická reakce - hlavně proto, že jsem průběžně řekl, na co hrdý jsem i na co nejsem, takže to OČIVIDNĚ není jen plivání)
    - ti tví oblíbení švýcaři (nesmyslná reakce, už kdyby určitým podobnostem v situaci ne, tak kvůli celé řadě užitých dalších příkladů, viz poukázané další národy)
    - no no no nejsme horší než ostatní... božínku a co když náhodou jsme (v některých aspektech) a měli bychom co dohánět? co když náhodou jágr a ti naši kluci zlatí na pocit oprávněné národní hrdosti skutečně nestačí ve srovnání s některými jinými národy a jejich uctívanými velikány na poněkud faktičtějších polích, no? a spousta z nás zná oblíbené a bohužel i v nemalé míře pravdivé "v čechách je trestné být úspěšný" a "aby sousedovi koza taky chcípla" - to nejsou vlastnosti prudce nezávidění hodné, jichž radno se zbavit?
    PEGGYK
    PEGGYK --- ---
    FIN: Cituj celé :-)))

    "No s temi Premyslovci mas sice pravdu, ale tohle jednani nebylo vubec specificke pro ne, ale pro dobu - podivej se v te dobe na Italii, Nemecko, ale i koneckoncu na Francii.

    Je take nutne posuzovat nase dejiny z geopolitickeho umisteni. Tve oblibene srovnani se Svycarskem je skutecne o necem jinem."
    FIN
    FIN --- ---
    PEGGYK:

    PEGGYK --- --- 17:26:46 24.1.2012
    S těmi Přemyslovci to píšeš poněkud zjednodušeně a nepřesně...
    x
    BONGI --- --- 20:21:35 24.1.2012 --- 07:35
    FIN: No s temi Premyslovci mas sice pravdu...

    mi připadá jako dvě trochu různé věci :-) ale nešť. podstatné je, že já netvrdil, že by takové panovníky neměli snad i jinde. tedy hádavé, soupeřivé, vraždící. o tom řeč nebyla. podstatné je na tom to, že jsem se snažil (také) tímto poukázáním zdokumentovat jednu z věcí, kterou jsme si posrali sami. abychom, jak tigre níže pravil a s čímž já souhlasím, pořád neházeli vlastní národní neúspěchy na ostatní...
    PREVIT
    PREVIT --- ---
    BONGI: Ztraty v procentech vetsinou mnoho nerikaji, protoze absolutni cisla zavisi na rozsahu konfliktu a zapojeni te ktere zeme do nej. Mensi zeme mohou mit pri jejich stejnem zapojeni mnohem vetsi procento ztrat, nez velke. Proto je treba relativne velke procento ztrat v Belgii.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    PEGGYK: hehe, takže to způsobili oni;-)
    PEGGYK
    PEGGYK --- ---
    RUDOLF: Ba ne. Tenhle jeho výrok bylo to první, co začalo zchlazovat můj počáteční velký obdiv k tomu pánovi.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    PEGGYK: hehe, to asi říkal jinej člověk ne?

    S národní hrdostí/skepsí se pracuje instrumentálně - podle potřeb. Bídak nebo hrdina, vždyť jsme jedna rodina!

    Větší smysl mi dává upozorňovat na jednotlivosti, bez nutkání jim přisuzovat obecný charakter. Jde o připomíná a oživení oněch anonymních vzorů, kteří se nebáli a jednali morálně navzdory politické/ekonomické situaci. Protože hrdinou se člověk nerodí, ale musí na svůj okamžik čekat. Stejně jako připomenutí, všech hrůz co jsme dopustili, protože na zlo se nesmí zapomínat, ale má se jím varovat.

    Nevím co je zdravá sebekritičnost, ale zavání mi zaslepeností - tj. tohle jsme udělali, ale tohle se už vlastně ani nepočítá -> to byl režim, to byli ti oškliví lidé, které jsme museli snášet, kterým se nedalo postavit -> to jsou přeci ti politici, které si volíme.

    Nechceme tvořit lidi co nad sebe a lidi kolem sebe postaví vlast či národ. Protože národ ani národnost nedefinuje společenství. To jsou jednotlivé činy a osudy.
    PEGGYK
    PEGGYK --- ---
    FIN: Nejsme horší než jiní A PROTO není důvod k hanění sebe samých. Zdravá sebekeritičnost - ano. Pohrdání vlastním národem - rozhodně ne! To myslím obecně, ne na někoho konkrétního.
    Brát si příklad z lepších a úspěšnějších (obecně - ať jako národ nebo jako jednotlivci) - rozhodně ano.
    Ohledně Přemyslovců už mě s odpovědí předběhl BONGI.
    Taktéž bych se pod jeho příspěvky "20:21:35 24.1.2012", "20:31:39 24.1.2012" a "21:08:57 24.1.2012" podepsala.

    Se sportem to nepřeháním, nicméně medaile z mistrovství nebo Olympiády mě potěší, to zase jo. Byť sleduju zápasy našich hokejistů na těchto akcích, hokejové šílenství níže popisované mě míjí.To jen na upřesnění mého postoje.


    RUDOLF: Jo a taky že kdo nebnyl v disentu byl kolaborant - tyhle výroky mi snad raději ani nepřipomínej...
    FIN
    FIN --- ---
    BONGI: kdybych chtěl "odvážně si zaprovokovat", tak jen podotknu, že přesně o tomto modelu chování, totiž "udrzet slusne a moralni chovani v dobach, kdy to bylo nejen nevyhodne ale i nebezpecne", učí křesťanství jako o něčem, co je zcela normální a od křesťana se přirozeně očekává - nic, co bys měl za zásluhu si počítat, chlubit se tím a být na to hrdý. prostě něco, co máš automaticky konat, neboť je to správné. žádná zvláštnost, ale denní povinnost a přirozenost. celý nz stanovuje set pravidel, která by dobrý křesťan měl dodržovat bez ohledu na nějakou aktuální výhodnost či vhodnost. prostě nadřazuje princip momentálním podmínkám. což ovšem souvisí s konceptem představy nesmrtelné (potenciálně) duše, přesahu světského života a jeho výdobytků atd. atd. atd.
    FIN
    FIN --- ---
    BONGI: a k tomu mám jen jedno: ne, prostě "se jen správně chovat" není hrdinství a osobně nemám rád snižování laťky - to je zkrátka věc dobrého vychování a konání, co je správné". to by měla být norma. ne něco výjimečného. když najdu upadlou 500korunu a vrátím ji, když nenechám epileptika se válet na přechodu a zavolám sanitku, když nezačnu krást po páté ztrátě zaměstnání a najdu si šesté, to není "hrdinství obyčejného člověka" - to je u mě "normální správné konání". to není "výjimečně poctivý člověk" - to je, jak by to mělo správně být. správně a docela normálně. to, že dnes je to skoro na článek na novinkách, nesvědčí o špatné definici hrdinství - to svědčí jen o smutně obecně pokleslé laťce a co všechno dokážeme snést a nepozastavit se nad tím.
    FIN
    FIN --- ---
    BONGI:
    BONGI: promiň, ale tohle, tento postup, mě už skoro štve po té době, kdy ty debaty vedeme. to je totiž oblíbený převod kritiky potenciálně nevalných vlastností na "ale tvrdit o všech, že... bla bla bla". jenže to jsem nikdy netvrdil. (a na žádné hrdiny, jež nemají každý desku se jménem, ale tak nějak 'jeden každý dělali' nezapomínám.) já si naopak myslím, že z formulací typu

    na jednu stranu tvrdí a schopní, řada z nich, na druhou ovšem proč si nepřiznat pravdu: věčné bratrovražedné sváry a běhání za německým císařem "rozsuď nás"...

    jsme taky tak náramně vynalézaví a nápadití zloději, neboť inteligence a schopnost neřízená (silnou) morálkou, je zkrátka amorální...

    na jednu stranu jsme, na malý národ, vykázali úseky dějin, kdy jsme byli náramně schopní a odvážní, na druhou stranu ovšem "žádní ONI" - souhlas. byli jsme taky nesvorní, rozhádaní...

    vládnout této bohaté zemi plné, občas pohříchu všeho-, schopných lidí...

    a ke konci našich dějin jsme tu pózu švejka a malého, avšak chytrého českého kujóna...

    já osobně mám čechy rád (aby ne, jsem částečně taky, takže bych byl v opačném případě schizofrenní) a jsem náramně hrdý na naši inteligenci, tvořivost, kumšt a vůbec to všechno. vůbec ale nejsem hrdý na naši ohebnou páteř a běžnou pohodlnou "lehkou amorálnost". a myslím, že nám to sakra chybí. (přičemž skutečně čest legionářům a letcům v británii.)...


    sakra říkají a to doslova výslovně, že vidím jak ty kvality, tak ty nekvality, takže už mi furt necpi "vidíš jen to špatné". fakt.
    FIN
    FIN --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam