CRAZY_IVAN: A tohle je přesně to, co je v Tesle blbě.
Musk se rozhodl, že půjde použít displej z NTB, tak to otestovali a použili. Jenomže to neotestovali naježděním milionu kilometrů v podmínkách od polárního kruhu po Saharu, jak to dělají normální výrobci. A pak se jim to po pár letech začalo srát.
Stejně tak Musk přišel s tím, že přece nepotřebujou vypínač, protože se to bude rozsvěcet samo (a teď to rozšířil na páčky pod volantem). Konstruktéři mu nejspíš řekli, že je to píčovina, protože vědí, že některý věci se dělají už desítky let stejně prostě proto, že to tak funguje, ale Musk to chtěl jinak, tak je to jinak.
Dtto Falcon Doors, kreténská prosklená střecha, kvůli který je Model 3 sedan a ne hatchback, a milion jinejch věcí, který jsou jiný aby byly jiný a ne proto, aby fungovaly.
Tohle všechno je skvělý, dokud je Tesla tak malá automobilka, že její prodeje utáhnou geeci, který tohle milujou a chtějí Teslu proto, že je jiná než ostatní auta, protože nemají rádi auta a chtějí něco, co není auto, ale gadget na kolech.
Ale jakmile Tesla vyroste tak, že bude potřebovat aby jí kupovali normální lidi který jsou zvyklí na normální auta, tak tohle bude naopak problém, protože normální lidi co chtěj normální auta si půjdou koupit elektrickej Ford nebo Volkswagen už jenom proto, že má normální ovládací prvky.
Navíc to časem může výst k ještě hlubším problémům, protože firemní kultura s despotickým psychopatem kterej má sklony k mikromanagementu, problém se sebekontrolou (přečti si něco o způsobu, jakým v době "production hell" vyhazoval lidi, protože se zrovna nasral) a představu, že je nejchytřejší na světě, je dost toxická.
Dost mi to připomíná Henryho Forda, kterej přesně tímhle způsobem ve 30. a 40. letech dospěl téměř ke krachu, manželka a snacha ho musely pod pohrůžkou prodeje svých akcií Fordu donutit k odstoupení a uvolnění místa Henrymu III.
Géniové jako Musk bývají skvělí pro rozjezd něčeho, ale s růstem firmy začnou představovat přítěž. A u Tesly přijde chvíle, kdy se bude muset Muska zbavit, pokud bude mět fungovat. A kdy se bude muset stát konvenčnější automobilkou, protože jinak nedokáže dostatečně růst.