• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Jak už CRAZY_IVAN uvedl, jde o YT kanál zaměřený na nákup levných (a zpravidla téměř nepojízdných) aut.
    Tesla řeší problémy s bateriemi jednoduše, ale dost idiotsky: výměnou celé baterie, nicméně často baterii není vůbec nic, jen se třeba někde povolil šroubek nebo zbláznilo čidlo...
    Své o tom ví Gem8mingen, který má se svojí teslou najeto skoro 1,4 milionu km, přičemž je na 4 baterii a první 2 byly po 200k vyměněny kvůli SW. Další vydržela skoro 700k (pak umřelo pár článků) a ta aktuální má přes 350k...
    BLOWUP: Však to stále platí... Jestliže Gem8mingen ujel na 1 baterii skoro 700000 km, tak to mi staçčí i na víc než 30 let...
    KEB: Používá se jako palivo do RC modelů a asi tam i zůstane..
    CRAZY_IVAN: i3 se ale prý teď přestane vyrábět...
    DOBYTEK: Vývoj baterek jde překotně dopředu a dá se očekávat, že s nimi přijdou i "utility EV" - pravděpodobně z Číny. Ten Wulling Mini EV mne zajímá taky, ale krom party hipstrů, co do něj dali lepší baterky + přejmenovali na Nicrob (za 10.000€) o ničem nevím...

    CERBERUS: Ber to takhle: Tesla je technologicky asi tak 10 let před konkurencí, která teprve tápe, jak vyrobit baterky co mají nějaký výkon a moc nehoří + jejich HW počítá s budoucími funkcemi...

    ALE, u Tesly počítej s tím, že může mít křivé spáry mezi panely (možná ještě horší, než novinářské ID.3 - ale u Tesly Tě na to hlavně všichni upozorní) a nemá čudlíky, obzvláště ne ty, na které se sahá poprvé a naposledy při koupi vozu (ale pro Bobashe jsou životně důležité)...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOBYTEK: Ještě je alternativa, pokud by tě zajímal operativní leasing, tak auta od Peugeot/Citroen/Opel (dneska je to jedna firma) už jsou za docela rozumný prachy. Škodovky zatím moc ne, ani jiný VW věci, možná ID.4 byla asi za 14 s daní.

    Asijský značky – Kia/Hyundai jsou na špici, skoro stejně s Volkswagenem. Toyota zaspala, Honda víceméně taky. Subaru, Mazda víceméně nic nemaj (Mazda má MX-30 s dojezdem asi 200 kilometrů, k ničemu).

    Nejvíc technologicky napřed je Tesla, šlape jí na paty celý VW (Škodovka included), Ford (ten má u nás ale zatím nejlevnější Mustang Mach E za asi mega a půl), BMW, Mercedes. Stellantis (Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Dodge, Chrysler...) se docela snaží a zdá se, že jim to funguje, ale nevím jak moc. Renault taky nemá blbý věci, teď bude snad elektrickej Mégane, ale nevím z hlavy co bude stát.

    Každopádně jo, počkej dva, tři roky, bude větší výběr a nižší ceny.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    BOBASH: jo, prislo mi, ze je to technologie, co jde rychle dopredu, takze se asi fakt vyplati si jeste rok dva pockat. Ja to mam jako vyhledovy plan, spis me prave zajimalo, na jakou technologii se vubec zamerit, coz uz ted vim. Ja do aut moc nadsenec nejsem, takze tohle jsou pro me velmi uzitecne informace.
    Btw, jak jsou na tom asijske znacky, vozi se to sem vubec? Nemam nutne chut si vozit auto z Ciny, ale zrovna tam ted jedou ruzna elektricka miniauta, ma cenu se koukat timhle smerem?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOBYTEK: Jo a "neočekávání zážitků z jízdy" je taky špatnej předpoklad, většina lidí je naopak z jízdy EV našená.

    Každopádně ojetiny smysl dávají, ale ne teď, protože žádný nejsou.

    Navíc minimálně Tesla a VW slibují průlom v solid-state baterkách, který by měly nabídnout obrovskou životnost a zároveň nižší cenu a vyšší kapacitu. Takže pokud nutně nemusíš kupovat auto letos a tvoje auto na benzín ještě jezdí, drž ho naživu co nejdýl a čekej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOBYTEK: Právě že u aut je to oddělení "lowcost" a "highend" o hodně míň výrazný než u jinejch spotřebitelskejch produktů.

    Třeba Audi Q4 e-tron, což je poměrně očividně auto "prémiové značky" je technicky víceméně identický se Škodou Enyaq, a to včetně většiny těch nejdražších a nejnáročnějších technologií, včetně kompletní baterie, motorů, nebo věcí jako je displej s rozšířenou realitou.

    Je taky naprosto normální, že se ve stejný kategorii může překrývat ceny Škodovky a BMW – Octavia může být dražší než trojkový BMW, pokud si jí naspecifikuješ se silnějším motorem nebo s víc výbavou. Což na druhou stranu může znamenat, že to BMW bude technologicky za tou Škodovkou.

    Takže ne, tenhle tvůj předpoklad je tak daleko od pravdy, jak jen to je možný.

    Často mají hi-end značky lepší technologie, ale ne vždycky, a často se liší primárně věcma jako je design a kožený sedačky (resp. kvalita tý kůže), a často se naopak liší něčím velmi esenciálním.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    BOBASH: jak rikas, mam uzivatelsky pristup, auto pro me neni statusova zalezitost, takze je mi ve vysledku uplne jedno, jak vypada, u elektromobilu ani necekam nejake zazitky z jizdy, proto se ptam po znackach, prislo mi, ze u aut jsou vcelku jasne oddelene lowcost znacky od high endu, tak proto se ptam.
    BOBASH: jasne, tohle je dulezite info, obecne mi prislo, ze ojetiny u elektrmobilu smysl moc nedavaji.
    dik moc
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Jsi si tim dojezdem jistej i u nový i3? Co jsem tak koukal, tak dojezd docela zvyšili (Elektrický dojezd (km) 285 - 308 https://www.bmw.cz/cs/all-models/bmw-i/i3/2020/bmw-i3-technical-data.html )
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Outlander PHEV...
    Co Lexus?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jo, na Konu a eNiro jsem v prvotním výčtu zapomněl. Ale nic to nemění na tom, že elektromobil pod milion nedává smysl jinak než jako druhý auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOBYTEK: Kůže je asi poslední věc, která ti zvýší cenu. Za bezpečnost už si připlatíš leda asistentama, pasivní bezpečnost má všechno stejnou.

    Za 500 tisíc na to zapomeň. Jakože fakt, vyser se na to a počkej.

    Mohl by sis koupit Dacii Spring s WLTP dojezdem asi 250 kilometrů, tedy reálným v zimě tak 180, navíc auto velikostí a zpracováním odpovídající Sanderu za 230 tisíc.

    Ojetý Tesly furt stojí milion, jiný ojetý elektromobily jsou zatím starý krámy bez dojezdu.

    Smysl by měl ojetej Enyaq, ID.3, ID.4 nebo tak něco, ale ty nejsou, protože se začaly prodávat letos.

    Pod milion koupíš něco jako Peugeot e208, což je dvakrát dražší verze 208 s dojezdem asi 350 kilometrů. V podstatě dáš 800 tisíc za ekvivalent Fabie.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOBYTEK:
    Částečně se dobíjí brzděním i elektromobil. Nicméně rekuperační brzdění u hybridu je spíš o tom, že to pak žere míň benzínu, nepředstavuj si, že kvůli tomu nemusíš dobíjet.

    DOBYTEK: Nabíjecí síť v ČR je už docela v pohodě, v obchoďácích běžně nabíječky, na dálnicích snad všude co 50 kilometrů minimálně 50 kWh, už se začínají rozmáhat i Ionity.

    DOBYTEK: Na trhu už je kolem milionu spousta elektromobilů s dojezdem 500 km plus metodikou WLTP, to znamená reálně těch 500 ve městě nebo na okresce, na dálnici normálním tempem 350-400, když pojedeš 110 tak třeba 450.

    DOBYTEK: Auto není bota, aby značka bylo to hlavní.

    Cenu určuje kombinace značka + velikost + výkon + výbava. Říkat "doporučte značku" je nesmysl.

    Jestli chceš velký, slušně vybavený elektrický auto za něco přes milion, tak potřebuješ Enyaq nebo VW ID.4. Nikdo jinej v tuhle chvíli nemá na trhu nic tak dobrýho za tyhle prachy. BMW má i3, která je mnohem levnější (vidíš?), ale je to maličký auto do města s na píču dojezdem. Pak je spousta dražších aut s dobrým dojezdem, jsou i levnější auta než milion, ale obvykle bude na prd buďto dojezd nebo budou dvakrát dražší než srovnatelný auto na benzín.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    CRAZY_IVAN: nejlepe do 500k, ale do noveho asi i trochu vic
    BOBASH: no, tos vystihl velmi dobre :) vetsina viz nize, vozit v tom chci maximalne par kufru, ne stehovat tchyni, nepotrebuji to v kuzi, zase si radsi priplatim za bezpecnost. Je nabijeni v obchodaku realisticke? Bydlim v cinzaku, takze tam si nabijecku poridim tezko. Typicka trasa je cca 100km za Prahu a zase zpatky bez moznosti nabit v pulce, tj. dojezd 300km to chce.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Kona, Ioniq 5
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOBYTEK:
    1) Jakej máš rozpočet?
    2) Jaký máš požadavky na velikost atd.?
    3) Nějaký požadavky na výbavu a tak?
    4) Máš kde dobíjet?
    5) Jak dlouhá je typická trasa?

    V dalším postu ti opravím pár věcí, který ti nedávají smysl v tom co píšeš.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOBYTEK: Tohle bude na delší debatu, protože máš očividně dosti "uživatelský" přístup :)

    Nicméně jezdil jsem jakožto motoristickej novinář většinou toho, co je na trhu a lidem radit docela umím. Takže...

    ... se začnu ptát :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    DOBYTEK: a jakej máš rozpočet?
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    KEB: chci to elektro kvuli ekologii a cene, dojezd 50km znamena jezdit pulku casu na benzin, to nedava moc smysl.
    KEB
    KEB --- ---
    DOBYTEK: za mě by ti mohl vyhovovat plugin hybrid. Elektrický dojezd kolem 40-50km doba nabíjení relativně krátká takže u obchoďáku asi v poho.

    No a když ti dojde elektrika jedeš na benzín
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    DZODZO: diky, to je presne to info, co me zajimalo. Benzin nechci, takze se zamerim na ty elektromobily, pomalu prochazim diskusi, ale co jsou takove cenove prijatelne znacky? Nepotrebuju BMW, ale Skodovku taky nechci (no offence vuci skodovkarum). Skrine v rom stehovat neminim, takze nepotrebuju ani SUV.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DOBYTEK: pokial jazdis dlhe trasy a mas range anxiety pripadne nemoznost dobijat, tak si este nechaj fosila, taky hybrid co by dal 150 km na baterku neexistuje, lebo to ma vacsinou smiesne male baterky, kedze do toho auta musia nacpat jak motor tak baterku, uspora paliva tiez nie je bohvieaka slavna, jedine ze by si cielil na EL znacky, aby si mohol (zatial) parkovat na modrych zdarma :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Dobijeci hybrid je uz i Octavia a Superb :) El dojezd kolem 50km
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    DZODZO: no a doporucil bys ciste elektromobil? Ja to primarne nechci na cukani po Praze, spis na cesty mimo Prahu, zpravidla do 150km jednim smerem. Trochu se bojim, ze s tim zustanu viset nekde u Melnika a nedoplatim se na odtahovce :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam