• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Ta spotřeba je naprosto šílená, pokud to nebylo 160 km/h po dálnici.

    Pro představu, mě tolik žral Taycan Turbo když jsem jel rychle po okreskách – a když píšu rychle, tak myslím "rychle na poměry motoristického novináře", což je pro normálního člověka poměrně daleko za hranicí psychopata.

    Normální i poměrně velkej elektromobil (třeba Enyaq) má běžně 22-24 kWh i na trase tvořený z velký části dálnicema.

    Tohle je třeba cesta do Varšavy a zpátky, víceméně všude povolenou maximální rychlostí:

    CUKI
    CUKI --- ---
    FORTRESS: Ta spotřeba je tedy dost divoká :-)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Kámoš si koupil EQA - celkem pěknou APPku má ten mercedes kde se toho dá hodně zjistit a nastavit (Světla, alarm, vytápění, nastavení navigace, tlak v pneu, servis, stav vozidla)

    Jeho EQC stats
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: -20°C je příklad pro vysvětlení a není to ojedinělý jev. Potkávám takové počasí doma i na cestách několikrát do roka. Tedy od auta za které vysolím mnohonásobek spalovacího eq. bych očekával že na takové věci bude připraveno.
    V každém případě je problém nabíjení už od cca +3°C
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    medzi -4 a -20 je dost rozdiel :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    "edge case, ktory nastane raz za 10 rokov" Kde žiješ? V noci jsem přijel byli -4°C, většina následujících dní bude večer pod nulou. Při představě, že píchnu baterii do zásuvky.
    Prostě běžná LiFePo4 vydrží minimálně 15-20let. Ten nájezd v autech ty cykly neudělá. Vše je jen o "špatném" použití. jenže to nikdo neřeší protože tak dlouhá záruka není.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    obecne je to edge case, ktory nastane raz za 10 rokov... obecne sa neodporuca lionky chargovat ked su zmrzle, ale od toho maju elektromobily bms aby udrzovali stav baterie

    BU-410: Charging at High and Low Temperatures - Battery University
    https://batteryuniversity.com/article/bu-410-charging-at-high-and-low-temperatures
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Nemluvím o běžném českém sídlišti, ale obecně jsem dal příklad.


    JIMIQ: No právě ten postup nabíjení by měl začínat extrémně malými proudy, po té pulzně zvyšovat co vím. Jinak ta životnost jde dost dolu.
    Začít třeba "jen" 30kW, je podle mě dostupných informací dost tragedie. To je při těch 400V co to má asi 75A a začít by se mělo třeba 0,01-0,02C v rámci desítek minut a pak pomalu zvyšovat.

    Ale třeba mají ty baterie nějak upravené...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: auto tu baterku ohřeje při dobíjení, Bjorn Nyland na to dělal videa v jeho domovském Norsku. Ze začátku ti tak dobíjí třeba jen 30kW a když se baterka ohřeje tak naplno. Ale pokud na tu nabíječku jedeš, tak se ti baterka "samoohřeje" tou cestou a dobíjíš hned naplno
    RSZ
    RSZ --- ---
    DZODZO: CUKI se jen někde dočetl o vztahu nabíjení a teploty baterie a teď to bude dřenit v x auditkach, naposledy v obytnacich
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: to budes parkovat na Snezke? nejak si neviem vybavit, kedy bolo naposledy na beznom ceskom sidlisku -20 :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    Se zeptám, protože jsem nikde podrobnější informaci nenašel:
    Jak se řeší u elektromobilů studené dobíjení? Já vlastně ani u většiny nenašel co mají za konkrétní typ baterie. Některé by měli být méně náchylné k dobíjení za mrazu, ale nejsem si jistý jestli to není nějaký překlep a ani jestli se reálně tento typ baterií v elektromobilech používá.

    Tedy jinak popojedu o pár ulic domů (na nabíječku) je -20°C baterka je naprosto vymlácená. Jak se tohle řeší u konkrétních typů?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ve kterém měsíci se poprvé prodá milion BEVů?

    Global Plug-In Car Sales October 2021: Up 70% And At 8.8% Share
    https://insideevs.com/news/552041/global-plugin-car-sales-october2021/

    Říjen 2021 - 416 tisíc

    Tipuju prosinec 2022
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: On generace T7 se odděluje Multivan od zbytku (proto se z něj stalo skutečně něco co je napůl Sharan). Zatím zůstává jako Transporter a Caravelle T6.1, ale zanedlouho přijde nová generace Transporteru, která bude buďto postavená na příštím Transitu, nebo to prostě bude Transit s jiným znáčkem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Pro FSD byl ještě nedávno neřešitelnej edge case betonovej sloup v silnici. Než bude poslední neřešitelnej edge case magor ve tvým pruhu, tak je ještě dloooooooouháááá cesta.

    Jinak jedinej smysl toho tisíce koní v Plaidu je samozřejmě to, že to můžeš hrozně odpálit z křižovatky nebo se třeba bleskově zařadit z připojovacího pruhu.

    Ale i tak je prostě průser, že to auto taky ekvivalentně nebrzdí. I s Taycanem Turbo, kterej má o víc než 300 koní míň, je děsivě snadný se dostat vysoko nad 200 a vůbec ti to nepřijde divný. S tímhle to bude ještě horší. Vjedeš na dálnici, podržíš plyn tak jak jsi zvyklej a místo na 160 budeš na 260. A pak je trochu problém, když to brzdí hůř než to zrychluje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Je spousta situací, který se dají s normálním volantem ustát a s touhle píčovinou ne. Zrovna kontra ve smyku to v případě Modelu S Plaid nebude, protože když se ti urve do smyku čtyřkolka s nevypínatelnou stabilizací (ti týpci na okruhu jí měli hacknutou), tak už opravdu nestihneš udělat nic.

    Ale i třeba prudkej vyhýbací manévr může vyžadovat větší otočení volantem než udržíš bez přehmátnutí a jakmile potřebuješ s touhle kravinou přehmátnout, tak jsi v hajzlu.
    KEB
    KEB --- ---
    Co tohle jako elektrická Multikára?

    Nejmladší česká automobilka získala investici, jde do Evropy a chce vodík
    https://www.hybrid.cz/nejmladsi-ceska-automobilka-ziskala-investici-jde-do-evropy-a-chce-vodik/
    VACA
    VACA --- ---
    Jakoby sory jestli vyznela moje odpoved uz trochu podrazdene. Ale ja mam obcas trochu pocit ze jste prilis zaujaty a vubec odmitate alceptovat ze by polobuh musi udelal treba krok vedle.

    Ja jsem ochotnej akceptovat, az ten protikolizni system bude natolik neprustrelnej ze bude zvladad chybejici poklop od kanalu nebo spalek kterej vypadne z pod plachty nakladaku pred vama, (cimz si v soucasnosti nejsem tak uplne jistej), bude neprustrelne zvladat slemy ledu z roztatejch snehovejch jazyku apod.
    Az ten system terej bude na tyhle urovni, a NEPUJDE uzivatelsky vypnout.
    Az to rizeni bude “by-wire”, takze v momente kdy to auto zacne kontrovat tak vam to nenafackuje a treba nezprelame kustky v rukach protpze ten volant proste nebude zbesile rotovat ale bude v tkovou situaci uplne navolno.
    Tak at potom tam klidne je takovahle parodie na volant, at je tam pak treba rizeni v podobe kohoutku od umyvadla, bude to jedno.

    A ja jsem ochotnej to akceptovat, nejsem zarytej odpurce pokroku. Ale ta doba tady ted altualne jeste neni. A obcas mam pocit ze jse trochu posednuty a tvrdohlave naprosto odmitate pripustit moznost, ze to proste NENI dokonaly, nebo dokonce kontraproduktivny.
    Sory
    Peace:)
    VACA
    VACA --- ---
    DZODZO: Dokud to auto jde ovladat tim volantem a tyhle systemy vypnout, tak je takovejhle volant nebezpecna zhovadilost.
    Tecka, konec, nema cenu dal polemizovat.

    O ty lopate nebo spalku si prave nejsem tak uplne jistej.
    Ale dal uz se k timu vyjadrovat nebudu, je to fakt zbytecna diskuze:)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    1000 konove auto ma opodstatnenie aj pre civila, na vacsinu situacii ktore popisujes zareaguje autopilot lepsie a rychlejsie ako automobilovy veteran, aj tu lopatu pod tym autom by zaznamenal este predtym, nez by ju prejelo to auto pred tebou, situacii, kde tesla videla brzdiace auto pred autom, ktore muselo prudko brzdit je plny youtube uz teraz
    VACA
    VACA --- ---
    DZODZO: Vyznelo snad z toho co jsem napsal ze jezdim 250 po dalnici a 180 na okreskach?
    Kde prosimte?

    Uplne jsme se minuli, vubec nechapu tvoji odpoved,ja jsem popisoval situace ktery s tisice konema vubec nespuvisej, v beznejch autech a beznejch rychlostech.
    Takovejhle volant nepatri ani do smartu.

    Prestante bejt posedly a zaujaty kazdou picovinou ktera vypada cool.
    Sory:)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: hl jako na nurburgring ta pustia so vselijakymi vozidlami, ale ked mas 1000 koni na verejnej komunikacii, tak asi nebudes zavodit pokial nie si magor co chce ohrozit nielen seba, ale aj ostatnych, moja nocna mora je, ze ma zramuje nejaky zavodnik co zacne obiehat napr. v neprehladnej zakrute, na to nie si pripraveny (hm, ked tak nad tym rozmyslam, to by mohol byt jeden z tych edge case, o ktorych stale basni bobash co FSD nikdy nezvladne, leda ze by malo kazde auto gpsku a vysielalo svoju polohu ostatnym autam :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam