• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tvůj odhad je docela správnej.

    Elektromobil má skutečně menší závislost spotřeby na stylu jízdy, o to zásadnější je ale závislost na rychlosti.

    Jak už jsem zmiňoval s tím Taycanem, když jsem s ním jel fakt ostře, tak spotřeba stoupla z něco přes 20 kWh na 31 kWh. Což je na jednu stranu hodně, na druhou stranu, kdybych takovýmhle tempem jel s benzínovou Panamerou Turbo, která po dálnici bude žrát 10, tak bude na těch okreskách žrát 40+, možná spíš 50+.

    Stejně tak Enyaqy mi žraly při svižný okreskový jízdě (i když samozřejmě zdaleka ne takový jako s tím Porsche) stoupla spotřeba třeba z 23 na 25-26 kWh.

    Co je u elektra víceméně naopak proti ICE je, že ve městě žerou téměř všechny míň než mimo město nebo na dálnici. Opakovaná akcelerace a brzdění nevadí, protože se to zrekuperuje. Vadí rychlost.

    Rychlost pak vadí různě v závislosti na tom, co je to za auto – Taycan nebo e-tron GT umí jezdit 160 km/h za nějakých 25-26 kWh/100 km, takže s nima jako zatím asi s jedinýma EV má smysl jezdit delší trasy rychle.

    Enyaq nebo něco podobnýho jde při 160 km/h nad 30 kWh, což ti srazí dojezd někam na 200-250 km a protože neumí rychlý dobíjení (maximum má 125 kW), tak ve výsledku při těch 160 km/h dojedeš do cíle pozdějc než při 130 km/h. e-tron GT je placatej a aerodynamickej a má 800V architekturu a tedy 270 kW nabíjení, takže dává smysl jet kilošede a každejch 300 km nabít.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    CUKI: Hele za mě těch, ALE je u tý elektromobility moc : Musíš jezdit mezi 10-80 % baterie, nesmíš rychle, v zimě, v dešti, v protivětru etc. Asi když jezdíš předvídavě a rekuperuješ v rámci toho jednopedálovýho režimu tak dosáhneš deklarovanejch hodnot. Zase, ale nechci někomu kdo dal za posledních 5 let 7 milionů za mercedes říkat že dělá něco blbě. Jen se mi zdá ta early adopter fee neúměrná tomu jakou technologii dostane.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Tam píšou přesně to co jsem zde již zmínil dole pod tebou.
    +5°C a v mrazech extrémně malé proudy. 0,02C


    FORTRESS:
    Mě by docela zajímalo jak je na tom elektromobil obecně s rozptylem dojezdu vlivem způsobu jízdy. Tedy abychom to zjednodušili při stejné průměrné rychlosti se dá jezdit velmi různě. U spalováku ten rozdíl může být klidně i násobek. Tady bych očekával vliv rekuperace (ok účinnost nic moc) a hlavně menší setrvačnost motoru. Tedy menší použití brzdy. Ten rozdíl mezi lehkou nohou a pirátem silnic nebude tak velký, ne?
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    CUKI: Má k těm dvoum elektromobilům ekologicky ještě asi tři spalováky a spotřeba ho netrápí. Říkal že si na dojezd zvyknul.
    CUKI
    CUKI --- ---
    FORTRESS: Ta spotřeba je tedy dost divoká :-)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Kámoš si koupil EQA - celkem pěknou APPku má ten mercedes kde se toho dá hodně zjistit a nastavit (Světla, alarm, vytápění, nastavení navigace, tlak v pneu, servis, stav vozidla)

    Jeho EQC stats
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: -20°C je příklad pro vysvětlení a není to ojedinělý jev. Potkávám takové počasí doma i na cestách několikrát do roka. Tedy od auta za které vysolím mnohonásobek spalovacího eq. bych očekával že na takové věci bude připraveno.
    V každém případě je problém nabíjení už od cca +3°C
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    medzi -4 a -20 je dost rozdiel :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    "edge case, ktory nastane raz za 10 rokov" Kde žiješ? V noci jsem přijel byli -4°C, většina následujících dní bude večer pod nulou. Při představě, že píchnu baterii do zásuvky.
    Prostě běžná LiFePo4 vydrží minimálně 15-20let. Ten nájezd v autech ty cykly neudělá. Vše je jen o "špatném" použití. jenže to nikdo neřeší protože tak dlouhá záruka není.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    obecne je to edge case, ktory nastane raz za 10 rokov... obecne sa neodporuca lionky chargovat ked su zmrzle, ale od toho maju elektromobily bms aby udrzovali stav baterie

    BU-410: Charging at High and Low Temperatures - Battery University
    https://batteryuniversity.com/article/bu-410-charging-at-high-and-low-temperatures
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Nemluvím o běžném českém sídlišti, ale obecně jsem dal příklad.


    JIMIQ: No právě ten postup nabíjení by měl začínat extrémně malými proudy, po té pulzně zvyšovat co vím. Jinak ta životnost jde dost dolu.
    Začít třeba "jen" 30kW, je podle mě dostupných informací dost tragedie. To je při těch 400V co to má asi 75A a začít by se mělo třeba 0,01-0,02C v rámci desítek minut a pak pomalu zvyšovat.

    Ale třeba mají ty baterie nějak upravené...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: auto tu baterku ohřeje při dobíjení, Bjorn Nyland na to dělal videa v jeho domovském Norsku. Ze začátku ti tak dobíjí třeba jen 30kW a když se baterka ohřeje tak naplno. Ale pokud na tu nabíječku jedeš, tak se ti baterka "samoohřeje" tou cestou a dobíjíš hned naplno
    RSZ
    RSZ --- ---
    DZODZO: CUKI se jen někde dočetl o vztahu nabíjení a teploty baterie a teď to bude dřenit v x auditkach, naposledy v obytnacich
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: to budes parkovat na Snezke? nejak si neviem vybavit, kedy bolo naposledy na beznom ceskom sidlisku -20 :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    Se zeptám, protože jsem nikde podrobnější informaci nenašel:
    Jak se řeší u elektromobilů studené dobíjení? Já vlastně ani u většiny nenašel co mají za konkrétní typ baterie. Některé by měli být méně náchylné k dobíjení za mrazu, ale nejsem si jistý jestli to není nějaký překlep a ani jestli se reálně tento typ baterií v elektromobilech používá.

    Tedy jinak popojedu o pár ulic domů (na nabíječku) je -20°C baterka je naprosto vymlácená. Jak se tohle řeší u konkrétních typů?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ve kterém měsíci se poprvé prodá milion BEVů?

    Global Plug-In Car Sales October 2021: Up 70% And At 8.8% Share
    https://insideevs.com/news/552041/global-plugin-car-sales-october2021/

    Říjen 2021 - 416 tisíc

    Tipuju prosinec 2022
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: On generace T7 se odděluje Multivan od zbytku (proto se z něj stalo skutečně něco co je napůl Sharan). Zatím zůstává jako Transporter a Caravelle T6.1, ale zanedlouho přijde nová generace Transporteru, která bude buďto postavená na příštím Transitu, nebo to prostě bude Transit s jiným znáčkem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Pro FSD byl ještě nedávno neřešitelnej edge case betonovej sloup v silnici. Než bude poslední neřešitelnej edge case magor ve tvým pruhu, tak je ještě dloooooooouháááá cesta.

    Jinak jedinej smysl toho tisíce koní v Plaidu je samozřejmě to, že to můžeš hrozně odpálit z křižovatky nebo se třeba bleskově zařadit z připojovacího pruhu.

    Ale i tak je prostě průser, že to auto taky ekvivalentně nebrzdí. I s Taycanem Turbo, kterej má o víc než 300 koní míň, je děsivě snadný se dostat vysoko nad 200 a vůbec ti to nepřijde divný. S tímhle to bude ještě horší. Vjedeš na dálnici, podržíš plyn tak jak jsi zvyklej a místo na 160 budeš na 260. A pak je trochu problém, když to brzdí hůř než to zrychluje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Je spousta situací, který se dají s normálním volantem ustát a s touhle píčovinou ne. Zrovna kontra ve smyku to v případě Modelu S Plaid nebude, protože když se ti urve do smyku čtyřkolka s nevypínatelnou stabilizací (ti týpci na okruhu jí měli hacknutou), tak už opravdu nestihneš udělat nic.

    Ale i třeba prudkej vyhýbací manévr může vyžadovat větší otočení volantem než udržíš bez přehmátnutí a jakmile potřebuješ s touhle kravinou přehmátnout, tak jsi v hajzlu.
    KEB
    KEB --- ---
    Co tohle jako elektrická Multikára?

    Nejmladší česká automobilka získala investici, jde do Evropy a chce vodík
    https://www.hybrid.cz/nejmladsi-ceska-automobilka-ziskala-investici-jde-do-evropy-a-chce-vodik/
    VACA
    VACA --- ---
    Jakoby sory jestli vyznela moje odpoved uz trochu podrazdene. Ale ja mam obcas trochu pocit ze jste prilis zaujaty a vubec odmitate alceptovat ze by polobuh musi udelal treba krok vedle.

    Ja jsem ochotnej akceptovat, az ten protikolizni system bude natolik neprustrelnej ze bude zvladad chybejici poklop od kanalu nebo spalek kterej vypadne z pod plachty nakladaku pred vama, (cimz si v soucasnosti nejsem tak uplne jistej), bude neprustrelne zvladat slemy ledu z roztatejch snehovejch jazyku apod.
    Az ten system terej bude na tyhle urovni, a NEPUJDE uzivatelsky vypnout.
    Az to rizeni bude “by-wire”, takze v momente kdy to auto zacne kontrovat tak vam to nenafackuje a treba nezprelame kustky v rukach protpze ten volant proste nebude zbesile rotovat ale bude v tkovou situaci uplne navolno.
    Tak at potom tam klidne je takovahle parodie na volant, at je tam pak treba rizeni v podobe kohoutku od umyvadla, bude to jedno.

    A ja jsem ochotnej to akceptovat, nejsem zarytej odpurce pokroku. Ale ta doba tady ted altualne jeste neni. A obcas mam pocit ze jse trochu posednuty a tvrdohlave naprosto odmitate pripustit moznost, ze to proste NENI dokonaly, nebo dokonce kontraproduktivny.
    Sory
    Peace:)
    VACA
    VACA --- ---
    DZODZO: Dokud to auto jde ovladat tim volantem a tyhle systemy vypnout, tak je takovejhle volant nebezpecna zhovadilost.
    Tecka, konec, nema cenu dal polemizovat.

    O ty lopate nebo spalku si prave nejsem tak uplne jistej.
    Ale dal uz se k timu vyjadrovat nebudu, je to fakt zbytecna diskuze:)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam