• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To pomalý nabíjení z 80%-100% se nedá nějak obejít. Protože přecházíš s konstantního proudu na konstantní napětí a pak řízneš napětí a jdeš do floatu. Dost pochybuji že by se dala nějaká lithiová baterie nabít výrazně jinak.

    BOBASH: Takže se ohřívá baterie jen přirozeným provozem? Ten tedy musí být v teple a v zimě dosti odlišný.
    Nebo prostě obětuješ část kapacity na nějaký přímí ohřev? Ono ohřát baterii, třeba z těch -20 na 5°C je slušná spotřeba. Navíc jak jsem psal na počátku, pokud máš vymlácenou baterii, tak ti nic nepomůže. Tedy pokud tam je nějaký elektrický ohřev, tak se musí spustit nejprve ten a pak až rozjet baterii. Což je dost zdlouhavý proces, který sám o sobě baterii taky na životě nepřidá (prudká změna teploty).

    BOBASH: 'It's Not a Bug, It's a Feature! :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: I při pomalým nabíjení? To je divný, všichni tvrděj, že nad 80% je to problém akorát při velký rychlosti nabíjení – proto rychlonabíječky zpomalujou. A proto taky nemá smysl třeba na Ionity nabíjet nad 80%, protože na Ionity platíš za rychlost a když to na konci nabíjí 40 kW, tak je to poněkud nahovno.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tvůj odhad je docela správnej.

    Elektromobil má skutečně menší závislost spotřeby na stylu jízdy, o to zásadnější je ale závislost na rychlosti.

    Jak už jsem zmiňoval s tím Taycanem, když jsem s ním jel fakt ostře, tak spotřeba stoupla z něco přes 20 kWh na 31 kWh. Což je na jednu stranu hodně, na druhou stranu, kdybych takovýmhle tempem jel s benzínovou Panamerou Turbo, která po dálnici bude žrát 10, tak bude na těch okreskách žrát 40+, možná spíš 50+.

    Stejně tak Enyaqy mi žraly při svižný okreskový jízdě (i když samozřejmě zdaleka ne takový jako s tím Porsche) stoupla spotřeba třeba z 23 na 25-26 kWh.

    Co je u elektra víceméně naopak proti ICE je, že ve městě žerou téměř všechny míň než mimo město nebo na dálnici. Opakovaná akcelerace a brzdění nevadí, protože se to zrekuperuje. Vadí rychlost.

    Rychlost pak vadí různě v závislosti na tom, co je to za auto – Taycan nebo e-tron GT umí jezdit 160 km/h za nějakých 25-26 kWh/100 km, takže s nima jako zatím asi s jedinýma EV má smysl jezdit delší trasy rychle.

    Enyaq nebo něco podobnýho jde při 160 km/h nad 30 kWh, což ti srazí dojezd někam na 200-250 km a protože neumí rychlý dobíjení (maximum má 125 kW), tak ve výsledku při těch 160 km/h dojedeš do cíle pozdějc než při 130 km/h. e-tron GT je placatej a aerodynamickej a má 800V architekturu a tedy 270 kW nabíjení, takže dává smysl jet kilošede a každejch 300 km nabít.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: EQC má podle testu fdrive ve městě 27,92 kWh/100 km. V zimě je těch 32 kWh naprosto reálných i když nejedeš 160+.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Mergl appka Tě upozorňuje sama že nemáš nabíjet víc jak 80 %. Stejně tak u Škody a u Enyaqu tvrdí že v prvních 50 tisících kilometrech spadne kapacita baterií o 6 %, dále pak 1 % každých 50k
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Baterie v autě má termomanagement, řídí si teplotu podle potřeby.

    Obecně je ale nabíjet studený auto blbost, protože to tu baterku nestihne ohřát. Je lepší aspoň pár desítek kilometrů ujet a nabíjet až potom, to už se baterie zahřeje na provozní teplotu.

    A ještě je u moderních elektromobilů dobrý zadat si nabíječku do navigace – když auto ví, že se bude nabíjet, tak si připraví baterku na optimální teplotu atd., aby bylo nabíjení co nejrychlejší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Koukám, že pro tebe je cokoliv, co se ti nehodí "edge case".

    Zkus tohle vysvětlit třeba někde v horách...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Ta spotřeba je naprosto šílená, pokud to nebylo 160 km/h po dálnici.

    Pro představu, mě tolik žral Taycan Turbo když jsem jel rychle po okreskách – a když píšu rychle, tak myslím "rychle na poměry motoristického novináře", což je pro normálního člověka poměrně daleko za hranicí psychopata.

    Normální i poměrně velkej elektromobil (třeba Enyaq) má běžně 22-24 kWh i na trase tvořený z velký části dálnicema.

    Tohle je třeba cesta do Varšavy a zpátky, víceméně všude povolenou maximální rychlostí:

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Nemusíš jezdit 10 - 80 %. Do 80 % se nabíjí jen na ultrarychlých nabíječkách. Na 50 kW můžeš nabíjet do 100% úplně v pohodě. To teda můžeš i na Ionity, akorát je to zbytečný.

    V zimě, dešti a protivětru je to v pohodě, akorát s většinou elektromobilů nedává smysl jezdit přes 130 km/h. Což ale většině lidí nevadí, protože většina lidí jede i po dálnici těch 130 – a to mluvím o ČR, ve zbytku Evropy (mimo Německa) mi fakt nepřijde, že by bylo normální jezdit 180...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Hlavně sem ale jdu s tímhle vtipným grafem:
    https://twitter.com/SawyerMerritt/status/1466789120559226883
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    FORTRESS: To není o dojezdu ale o spotřebě, resp. o tom, že Mercedes uvádí 15,7-15,8 kWh/100km a tohle je dvojnásobek…

    Leda mne napadá, že je to ten typ závodníka, co je schopný i při poppojíždění v koloně poskočit 50 metrů 100 km/h rychlostí a pak dupnout na brzdu - takže průměrná rychlost sice 37 km/h, ale rekuperace nulová…
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    CUKI: Hele za mě těch, ALE je u tý elektromobility moc : Musíš jezdit mezi 10-80 % baterie, nesmíš rychle, v zimě, v dešti, v protivětru etc. Asi když jezdíš předvídavě a rekuperuješ v rámci toho jednopedálovýho režimu tak dosáhneš deklarovanejch hodnot. Zase, ale nechci někomu kdo dal za posledních 5 let 7 milionů za mercedes říkat že dělá něco blbě. Jen se mi zdá ta early adopter fee neúměrná tomu jakou technologii dostane.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Tam píšou přesně to co jsem zde již zmínil dole pod tebou.
    +5°C a v mrazech extrémně malé proudy. 0,02C


    FORTRESS:
    Mě by docela zajímalo jak je na tom elektromobil obecně s rozptylem dojezdu vlivem způsobu jízdy. Tedy abychom to zjednodušili při stejné průměrné rychlosti se dá jezdit velmi různě. U spalováku ten rozdíl může být klidně i násobek. Tady bych očekával vliv rekuperace (ok účinnost nic moc) a hlavně menší setrvačnost motoru. Tedy menší použití brzdy. Ten rozdíl mezi lehkou nohou a pirátem silnic nebude tak velký, ne?
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    CUKI: Má k těm dvoum elektromobilům ekologicky ještě asi tři spalováky a spotřeba ho netrápí. Říkal že si na dojezd zvyknul.
    CUKI
    CUKI --- ---
    FORTRESS: Ta spotřeba je tedy dost divoká :-)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Kámoš si koupil EQA - celkem pěknou APPku má ten mercedes kde se toho dá hodně zjistit a nastavit (Světla, alarm, vytápění, nastavení navigace, tlak v pneu, servis, stav vozidla)

    Jeho EQC stats
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: -20°C je příklad pro vysvětlení a není to ojedinělý jev. Potkávám takové počasí doma i na cestách několikrát do roka. Tedy od auta za které vysolím mnohonásobek spalovacího eq. bych očekával že na takové věci bude připraveno.
    V každém případě je problém nabíjení už od cca +3°C
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    medzi -4 a -20 je dost rozdiel :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    "edge case, ktory nastane raz za 10 rokov" Kde žiješ? V noci jsem přijel byli -4°C, většina následujících dní bude večer pod nulou. Při představě, že píchnu baterii do zásuvky.
    Prostě běžná LiFePo4 vydrží minimálně 15-20let. Ten nájezd v autech ty cykly neudělá. Vše je jen o "špatném" použití. jenže to nikdo neřeší protože tak dlouhá záruka není.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    obecne je to edge case, ktory nastane raz za 10 rokov... obecne sa neodporuca lionky chargovat ked su zmrzle, ale od toho maju elektromobily bms aby udrzovali stav baterie

    BU-410: Charging at High and Low Temperatures - Battery University
    https://batteryuniversity.com/article/bu-410-charging-at-high-and-low-temperatures
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam