• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Používat koloběžku místo F-150? Možná tak používat koloběžku na cestu od F-150 na parkovišti dovnitř do Wal-Martu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: No to navazuje na předchozí debatu, jestli dává F-150 smysl nebo ne.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já teda skrytě doufám, že aspoň 5% amíků co si pořídí elektrickou F-150 si koupí i elektrickou koloběžku a bude ji občas místo té F-150 používat :) a k tomu hromada nerdů v Silicon valley a podobně.. 10M Američanů co se budou (částečně) dopravovat těmahle prdítkama se snad najde
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CRAZY_IVAN:
    BOBASH:
    Já teda v tom JIMIQ: příspěvku nevidím nic, co by tomu co píšete odporovalo. Jen podle mě hodil zajímavou informaci ohledně dnešního celosvětovýho mixu EV.
    Já myslím, že tady všichni chápeme, že elektrický F150 udělá pro elektromobilitu víc, než většina startupových zajímavostí, protože přesvědčí amíka, který se dřív jen při zmíňce o BEV pokřižoval, dvakrát poskočil na levé noze a plivnul si pod pravou nohu, tak si ho najednou nadšeně koupí... teda skoro všichni...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jak píše CRAZY_IVAN.

    Elektrický mikroauto pomůže zbavení se aut tam, kde jsou lidi zvyklí na mikroauta – a možná ještě častěji ale spíš pomůže motorizovat lidi, co předtím měli motorku nebo kolo. Totéž elektrický motorky, tříkolky a jiný blbosti. Ind s nadšením vymění starýho Royal Enfielda za pseudoauto, a Číňan si rád koupí tříkolku místo kola.

    Ale Texasan si fakt nekoupí ani Apteru, ani Čangli, ani nic podobnýho. Jediný, co dostane jeho tlustou prdel z benzínovýho nebo naftovýho pickupu je elektrickej pickup, kterej bude v pro něj důležitých ohledech lepší než jeho dosavadní benzínovej.

    Představa, že lidi něco začnou masivně dělat "pro planetu" je naivní. To by se jim to muselo přikázat, a kdybys Texasanům zakázal pickupy, tak bude válka (naprosto bez nadsázky, prostě by vyhlásili odtržení od USA).

    F-150 Lightning jezdí líp než normální F-150, je rychlejší a navíc má frunk, kterej dělá z pickupu ještě mnohem praktičtější auto. A spoustu zásuvek na věci. Navíc je díky tomu, že nevymýšleli futuristickej nesmysl jako Tesla, ale prostě udělali elektrickou verzi nejprodávanějšího auta v USA, levnější než ekvivalent na benzín.

    Takže si jí statisíce Američanů koupí zcela dobrovolně, místo svých obřích užraných pickupů na benzín. A každá prodaná F-150 Lightning ušetří emise tak jako dvě, tři nebo čtyři mikroauta nebo tříkolky... možná víc, protože spousta čínských mikroaut se prodá lidem kteří předtím auto neměli a navíc jezdí na elektřinu z uhlí.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JIMIQ: zase ale zaměnuješ věci ... bobash ale nikdy neřikal, že F150 je ekologičtější než nějaké mikroelektroauto. Sami to píšou, že se jedná primárně o Asii a tam frčej motorky. Ve velkym. A ti lidé, co maj smradlavou motorku si kupujou zase co? Motorku, jen elektrickou. Je to naprosto stejnej princip jako s F150. Řidič smradlavé F150 si spíš koupí elektrickou F150 než aby si kupoval motorku.

    Nikdo tady nezpochybnuje větší ekologičnost menších dopravních prostředků proti těm velkým. Ale to platí jak u EVs tak u ICE aut a i tak tady prostě nemaj všichni smarta a motorku :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: zalezi co do toho pocitaju, takych tych elektrickych pohybovadiel bude pocetne viac, lebo su cenovo dostupnejsie, u nas vo vesnici sa tiez jedna dochodkyna vozi do samosky na takomto elektrickom skutri

    https://www.gooscooter.com/cs/electric-scooter/19-harley-electric-scooter-1000w-12ah-velky-kolovy-motocykl-vymenitelna-baterie-elektricky-skutr.html
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JIMIQ: Nejsou mezi 2/3wheelers i elektrokoloběžky? To by pak bylo jasný, že maj na šetření největší podíl, když stojej pár tisíc.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    EVs are shoving aside real volumes of oil, report shows
    https://www.axios.com/2022/05/18/evs-are-shoving-aside-real-volumes-of-oil

    The intrigue: What kinds of EVs are doing the heaviest lifting right now is surprising (to me anyway!).

    "Two- and three-wheeled EVs accounted for 67% of the oil demand avoided in 2021," the report notes, citing rapid adoption in Asia.
    Buses were next at 16% and then followed by passenger vehicles at 13%, though BloombergNEF adds that they're the fastest-growing segment.

    --------
    tolik k tomu, jestli víc pomůže Aptera nebo F-150. Teda... Aptera je na prd, s tím souhlasím, ale ten princip mikroauta, resp. spíš přerostlé motorky už dnes pomáhá zbavení se ropy mnohem víc než běžná elektroauta.

    Ačkoliv očekávám, že během dvou let se ten poměr překlopí a pak už to 2/3 kolečkáče nedoběhnou :)

    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: U Tesel je "poplatek za dopravu a dokumentaci" cca 25000. za Cybertruck by mohl byt treba dvojnasobek, ale spis neverim, ze to budou prodavat levneji nez Model 3 a Model Y. Cekam tak 2M konecnou cenu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Úplně stejně jako se na těch RoRo lodích vozí nový BMW, Mercedesy a cokoliv jinýho.

    Nebo jako myslíš, že ty bavoráky a mergly narvou po jednom do kontejnerů a naloženej na kontejnerovou loď? :)))
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Fungl nový CT určitě někdo poveze na RoRo lodi… Tak určitě… A teď tu o Červené Karkulce…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jako obvykle meleš hovna o věcech, kterým vůbec nerozumíš a jako obvykle sis vybral nesprávnýho člověka na to, ukazovat, jak tomu rozumíš.

    Dovoz aut z USA mě jeden čas živil, dělal jsem to sice jen v malým a dovezl jsem jich jen asi 15, plus jsem s pár dalšíma pomáhal, ale to je pořád tak zhruba o 15 víc než ty.

    Auta se většinou nevozí kontejnerama, pokud nevezeš nějakou starou věc ke který chceš přibalit půl auta dílů. Posílají se na Roll-on/Roll-off lodích, kde sice ceny taky trochu stouply, takže už to za auto velikosti Cybertrucku nebude $800 jako dřív, ale třeba $1,500. Nicméně pořád je to zhruba o řád jinde, než ty bláboly, který popisuješ.

    I kontejnerem i přes zvýšení cen to budou maximálně jednotky tisíc.

    Importovat sem Cybertruck v ceně $40,000 bude stát zhruba následující:

    - $500-1,000 koupit ho, naložit ho, dopravit do přístavu. Pokud bude prodejce hodně blízko přístavu, což minimálně v Newarku a tuším Atlantě, odkud jezdí Ro-Ro, bude, může to být i v nižších stovkách dolarů.
    - odhadem tak $1,500 - $2,000 přeprava přes vodu, když budu počítat fakt nafouknutý ceny. Ale co jsem se teď koukal, zdá se, že to je pořád spíš míň i za takhle velký auto.
    - nižší stovky eur v německým přístavu
    - tisíce až desetitisíce do Čech, v závislosti na tom, jestli pojedeš na vleku nebo po ose.

    - 10% clo
    - 21% DPH.

    Pak zhruba 20-30 tisíc přihlášení u nás (opět by to mohlo jít levněji).

    Takže můžeš čekat nějakých přibližně 1,4M za Cybertruck na českých značkách v Praze. V téhle situaci samozřejmě ochrana chodců problém nebude, protože to se týká "velké" homologace pro oficiální prodej, ne individuálního dovozu.

    Pokud to chceš na příkladu, tak tohle Bronco Sport stojí v USA 42 tisíc dolarů, po individuálním dovozu ho tady máš za 1,39 M Kč.

    Prosím, zkus neplácat úplný píčoviny o věcech, kterým rozumíš asi tak jako kozel jaderný elektrárně.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    COMODOR_FALKON: přiznávám, že to je humpl. Dojezd na šest dní průměrného denního dojezdu Němce. Homologace není a je pouze slíbená před dodáním vozů a nemá to tunovou baterii. Už sem takovýhle keply dávat nebudu. Pardon
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIMBUS: Jo, tak to skutečně není o moc lepší…
    Založeno 2015, v létě 2018 otevřena fabrika, velké plány na výrobu 10000+ aut ročně, krach na jaře 2020 s asi 700 dodanými vozy.
    Převzati někým jiným, opět velké plány na výrobu - tentokrát i s fabrikami v Řecku a Bulharsku.
    Auto se ale lehce změnilo, přejmenovalo, významně zdražilo a celkové parametry se dle všeho moc nezměnily. A ani není homologované:
    "The vehicle is in the EU homologation process and homologation is expected to be completed in summer 2022. The first deliveries are scheduled for the end of 2022. e.GO will publish the official values as soon as the homologation process is completed. e.GO will publish the values through its usual channels. e.GO is constantly developing its products and reserves the right to change specifications, colors and prices of the items shown and described here at any time. Illustrations and descriptions may include optional equipment. Vehicle information refers to the current status at the time of publication (April 2022)."
    Chybí info o baterii, ale původní Life měl spotřebu cca 15,5 kWh/100 km udávaného dojezdu a tohle má udaný dojezd cca 240 km, tj. odhadem cca 37 kWh baterku s "rychlým dobíjením" 11 kW :-D :-D

    Počet dodaných původních aut se mi nepodařilo dohledat…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIMBUS: JJ, sorry, uklikl jsem se. To cos postnul ještě teprve prozkoumávám… Ale nevypadá to o moc líp…
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    COMODOR_FALKON: myslíš tohle?

    JIMIQ:
    To je možný
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIMBUS: "Aktuálně je projekt je ve fázi představení digitálního prototypu. V případě zajištění investic může pokračovat finalizací designu a následně projekčními pracemi a kompletním dokončením projektu výrobou funkčního prototypu včetně ověření efektivity navržené výrobní technologie."

    Jinými slovy: Je to jen fancy obrázek…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Cena Cybertrucku by měla být cca $40k - a kdo teď zaplatil rezervační fee, tak by ji měl mít zajištěnu.

    Nevím, zda jsi to zaznamenal, ale cena (především námořní) dopravy letí vzhůru - globálně. Cybertruck se vejde do TEU, ale i tak bude jen samotný transport mezi kontinenty stát "od $5000" pokud pojede lodí, cca "od $15000" pokud poletí.
    + pak lokální letištní/přístavní poplatky, transport až do místa vybalení, etc.

    Taky ho nemůžeš naložit do kontejneru "jen tak" - je nutné ho ukotvit a vypolstrovat tak, aby zvládl transport po neklidném oceánu - to vše stojí dost peněz navíc - náklady lze sice snížit za cenu zvýšeného rizika (větší, ale sdílený kontejner), ale je otázkou, jak by se na to tvářila pojišťovna…

    Takže jestliže dnes ten transport bude stát odhadem někde mezi $5000-25000, tak je celkem reálné, že tak za 5 let, až budou baterky pro CT, tak ten transport bude (při průměrné inflaci ~10%) stát spíš $9999-40000
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    Compact 4-seater e-wave X electric car unveiled in Berlin
    https://newatlas.com/automotive/ego-mobile-e-wave-x-electric-car/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam