• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: abys přijel ke stojanu a zaplatil kartou, tak to bude - co vím, tak je to podmínka pro dotace na stojany.
    Plug&charge, kdy máš auto spárované s platební kartou a prostě nabiješ a odjedeš, mi ale přijde o kus lepší. Za pár let to bude standard, jen si musí jednotliví poskytovatelé začít pořádně vyměňovat data.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Jobs byl totální psycho celoživotně - což ho nakonec taky zabilo, de facto "pasivně spáchal sebevraždu"…
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DAN_F: Pokud to bude znamenat, že nebudu muset mít v autě žádný svůj profil a budu ho používat podobně jednoduše a pohodlně jako teď spalovák, tak to je za mě velký plus.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DOCKINEZ: Tak třeba ten Plug and Charge protokol, kde nemusíš řešit kartičky, čipy, nebo aplikace a který tuším zrovna Superchargery používají, bude pro dost lidí atraktivní :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Já si dokážu dost živě představit, že si budu nabíječky vybírat podle jídla...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Myslím k tomu jak mu jebe.

    STARE_CASY: Hughes je taky dobrá paralela, ale ne až tak přesná.

    Ford jednak byl v osobním životě naprosto neuvěřitelný hajzl, včetně toho, že dohnal svého syna do hrobu (tuším infarkt nebo co, kvůli neustálé šikaně). Pak taky podporoval nácky, dost otevřeně. Taky se snažil udělat ze svojí firmy impérium napříč vším, včetně hovadin jako stavění měst v Jižní Americe.

    A taky tu firmu málem zabil. Viz můj článek – když se vyvíjel první V8 Ford, auto, který reálně nahradilo Ford T a umožnilo pokračující úspěch automobilky, tak třeba zakázal konstruktérům použít vodní čerpadlo, protože měl za to, že je zbytečný a voda zvládne týct sama. Původně ani nechtěl V8, ale X8 (v podstatě dvě vidlicový čtyřky spojený na klice) a vymýšlel spoustu dalších podobných kokotin.

    Taky nechtěl přejít na průběžný inovace designu a držel teorii, že se bude dělat stejný auto 10+ let a pak se udělá úplně nový, který bude zase totálně přelomový.

    No a teď se podívej na Teslu, která pořád prodává auto z roku 2012, kde Musk mikromenežuje nejrůznější idiocie včetně Cybertrucku, kterej podle všeho ani jeho vlastní designéři nehtěli a měli připravenou alternativu.

    No a u Forda to skončilo tak, že ho za WW2 musely manželka a snacha donutit k tomu, že se vzdá vedení společnosti ve prospěch vnuka Henryho Forda II pod pohrůžkou, že prodají svoje podíly a pustí tak rodinnou firmu z rukou rodiny.

    Potom se mimo jiné zjistilo, že měl účetnictví v totálním bordelu a celá firma byl despoticky řízenej chaos.

    Což je, mám podezření, přesně scénář, kterej očekává Teslu. Až teda na to, že u Muska to nebudou rodinní příslušníci, ale akcionáři.
    MINER
    MINER --- ---
    DOCKINEZ: Bistro je dobrej point. Benzínky vydělávají víc na prodeji v obchodě než prodeji benzínu. Takže provozovatelé nabíječek jsou nejen energy companies, ale i „alimentation companies“:) Tím spíš, že nabíjení trvá dýl…
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    MINER: jj, je to tak. A mýmu kcháru prostě chutná a mám s ním o 0,5 litru na 100 nižší spotřebu. A samo taky nepodporuju Estébáka a jeho řepkový kšefty.

    To s tou kvalitou elektřiny máš pravdu. I proto píšu o věcech kolem jako právě bistro apod. Jinak kdyby šlo jen o nabíjecí patník někde na parkovišti před marketem, tak tam by mi to bylo asi co do značky šumák, to máš recht.
    MINER
    MINER --- ---
    DOCKINEZ: Protože EuroOil nemá biosložku, co? To dělám taky:) I když ne 10 km.

    To by musel být nějaká paralela bio složky jako „kvalita elektrické energie“.

    Dovedu si představit, že něco takového by mohlo být, kdyby nějaké nabíječka méně degradovala baterku. Ale o ničem takovém jsem zatím neslyšel.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    MINER: Nikdo ale (snad:) nedokáže milovat nabíječku. Pojede prostě do nejbližší nejlevnější.

    To nemusí být nutně pravda. U čerpacích stanic máš taky svoje oblíbený a já si třeba radši naplánuju o 10 km delší cestu, jen abych mohl tankovat u Euro Oil a nemusel tankovat jinde.

    Umím si představit, že i nabíjecí místo konkrétní značky bude nabízet nějakou přidanou hodnotu, kterou jinde mít nebudou - třeba super bistro se skvělou nabídkou, kvůli který se budu vracet právě tam.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Upřesnění: všichni výrobci telefonů, kromě Apple. Apple je prostě anomálie, protože dělá jak hardware, tak software. Navíc velmi osobní designový hardware. Full experience je samozřejmě nejsilnější nabídka, z který lze vytěžit ještě víc než jen ze sw.
    MINER
    MINER --- ---
    STARE_CASY: Trefné. Jen Jobse bych vzal na milost. Z asociálního hovada, kterýho vyhodili z vlastní firmy, se postupně stal lídr s neuvěřitelnym nadhledem. Imo jeho životní cesta byla přesně naopak. Měl některý autoritářský sklony i pak, ale spíš už jen drobný úchylky…

    Ostatní souhlas. O Hughesovi je perfektní jak film, tak podcast, který krásně ilustruje, co píšeš…
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: OK, pokud se nedere EG, tak ostatní. Tesla má furt jen 1 % chargerů v Evropě, a to nevypadá na velkou hru. Klidně někdo sdílejte, kdo vlastní chargery jak v Evropě, tak US.

    Bez znalosti dealu těžko říct, kolik Tesla dá ani z toho 1 %.

    Paralela s Google ale není přesná.

    Kdo umí vytěžit zákazníka je vidět ze zisků Googlu vs. výrobců telefonu.

    Google monetizuje zákazníka těžením jeho dat a prodejem reklamy na míru řádově víc, než všichni výrobci telefonů dohromady.

    Proti tomu telefon zaplatíš jen jednou, a za pár let vezmeš zase to, co je nejvýhodnější.
    Někteří jedinci (minorita) dokáží sice telefon milovat tak, že zaplatí velké marže (Apple boys). Nikdo ale (snad:) nedokáže milovat nabíječku. Pojede prostě do nejbližší nejlevnější. A stejně tak provozovatel nabíječky vezme hardware, který bude nejlevnější. Tam neni prostor pro víc než třicetiprocentní marže, jako u Apple.

    Stačí porovnat, kdo vydělává jaký prachy. MS i Google vydělávaj násobně víc než výrobci hardware.
    V energy vydělává prodej a balancing energie násobně víc než hardware.
    ‚Customer monetization‘ vs. ‚dumb-pipes‘.

    Osobně si nemyslím, že jakkýkoliv deal Tesla chargers dokáže tenhle power play přeprat. Neřkuli, že provozovatelé nabíječek je kdykoliv snadno vymění za výhodnější deal.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    BOBASH: těch paralel se dá najít více. Zajímavý je v tomto kontextu život Howarda Hughese. Geniální podnikatel, sukničkář, extravagantní dobrodruh, svého času pravděpodobně nejbohatší člověk v danou dobu. Navrhl skvělá letadla, postavil největší letadlo, protlačil silou své osobnosti řadu projektů, které na začátku vypadaly nerealizovatelně. Investoval do biomedicínského výzkumu, chtěl posouvat lidstvo. A pochopitelně člověk, který obdivoval autoritářské režimy, motal se kolem Nixona a spousta dalších podivností.

    Postupně se z něj stával stále větší magor, postupně opadával i zájem médií o jeho čím dál šílenější komentáře. Hughes se cítil víc a víc ohrožován okolím, stal se paranoidním, utratil spoustu peněz za cokoli, co čistilo jeho osobní prostor (na wiki je třeba fotka jeho Chrylseru s "aircraft-grade air filtration system"), nakonec zemřel v ústraní v hotelovém pokoji (detaily bych radši vynechal).

    Je to prostě dokola stále stejný model - někdo v určitém směru geniální s obrovskou silou osobnosti, ale naprosto zaslepený v jiných oblastech (přičemž jeho vlastní úspěch ho ubezpečuje o genialitě, k tomu se setkává hlavně s lidmi, co ho obdivují, což ten pocit znovu zesiluje). Následuje celkem nepřekvapivý obdiv k autoritativně řízené společnosti (většinou tihle lidé nejsou diktátoři, ale spíše technokrati dívající se na společnost pohledem vlastního úspěchu a ignorující, že na světě nejsou jenom jeho zaměstnanci, kteří mají plus mínus stejný cíl).

    Huges, Ford, Porsche, ale třeba i Ingvar Kamprad, Steve Jobs a spousta dalších z různých oborů. Jsou za nimi firmy, výrobky, vynálezy, které skutečně mění svět k lepšímu, ale současně to jsou či byli taková lidská hovada, že by jeden nevěřil.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: EG Group se zdaleka nedere na špičku pelotonu. EG Group má 600 nabíječek a plánuje od Tesly postupně koupit 20 000 jejich systémů a ty instalovat ve své síti. Což jednak samozřejmě potrvá a jednak to může být pro Teslu i výhodnější, než provozovat vlastní Superchargery. Výrobce sice můžeš nahradit, ale EG Group, provozující aktuálně 600 chargerů, investuje do systému od Tesly, prostřednictvím kterého to chce zvednout o dalších 20k, takže drtivá většina jejich sítě pojede na technologii Tesly a my nevíme nic o finanční podstatě toho obchodu. Tesla jim může dost dobře jen licencovat ten systém, včetně výroby a jen dostávat pravidelné výpalné, bez toho, aniž by musela cokoliv řešit. Nebo jim naopak může dodat Superchargery zadarmo a mít podíl z provozu. Tam je spíš důležitý, že se to rozhodla provozovat nějaká "třetí strana", která má v plánu to technologii významně rozšířit a pokud to takhle udělají další provozovatelé, může se ze Superchargeru stát "standard" napříč provozovateli, což může být pro Teslu finančně mnohem výhodnější, než provozovat vlastní síť. Podobně jako třeba Google profituje mnohem víc z poskytování Androidu výrobcům, než z výroby vlastních zařízení. A i když se třeba nejzajímavější peníze dělají na balancingu mezi špičkami, tak nejzajímavější zdaleka není to samé co největší :) Bez podmínek obchodu nevíme nic, krom toho, že nabíjecí systém od Tesly pravděpodobně získá významnou část segmentu a z toho plynoucích příjmů a tu nejotravnější část (lokace, povolení, expanzi) za ně oddře někdo jiný.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: ten neznám, pověz
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Lepší paralela je Ford.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: To je věru chvályhodné, ale nejsem si jistý že většina kupců bude ochotna darovat výši marže, kterou na nich Musk vydělá, aby se dostali na nulu.

    Nemluvě o obří asymetrii moci. Jakou cenu má např., že překazil útok na černomořskou flotilu? Nebo jakou cenu má ovlivnění voleb a v jakým horizontu to vůbec jsme schopni spočítat?

    Přispívat je super, ale nejsem si jist, že to dokáže kompenzovat škody, které dělá.

    Paralela s Porsche je trefná, včetně motivace, proč to dělal.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Přičemž to může bejt klidně aerodynamičtější než něco kulatýho...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VDFLAT: To jsem si spletl písmenka já :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam