• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS: 28.11. je oficiální otevíračka brněnského servisu.
    https://www.tesla.com/cs_cz/event/opening-event-tesla-center-brno
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak minulej tejden jsem byl zase očumovat nějaký nový plečky... tak si teda dovolím link bez zásadního komentáře, protože nějak k tomu, co jsem napsal, nemám moc co dodat :))

    Nový elektrický pohon od Mercedesu slibuje rychlé cestování | WIRED
    https://www.wired.cz/clanky/novy-elektricky-pohon-od-mercedesu-slibuje-opravdu-rychle-cestovani
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    BOBASH: Ok, no jestli to bude aspoň za deset let, tak to bude akorát pro mě. Tou dobou mi to bude akorát stačit. :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Elroq je Enyaq s kratším kufrem, proto je v něm přesně stejně místa jako v Enyaqu.

    R_U_SIRIOUS: Problém Aptery je, že se "připravuje do výroby" a "příští rok bude vyrábět" už asi 10 let.

    PEPAZZ: Každej nepotřebuje SUV, ale většina rodin potřebuje kombík nebo liftback nebo aspoň hatchback. Sedan je opruz.

    COMODOR_FALKON: Ano, ale Alcantara jako značka i alcantara jako obecné označení odkazuje právě na umělej semiš, používá se to pro něj už jako generický označení. Koženka je prostě koženka nebo umělá kůže.

    MESTREY_: Přišlo mi to jako mix Fordího a VW, "palubka" je stejná jako u VW, ale infotainment mi přišel dost jinej. Ale HW asi bude stejnej.

    MESTREY_: Přímo automobilky o NMC bateriích tvrdí, že jim vadí nechávat je delší dobu blízko 0% nebo 100%. Takže nabít do 100% a jet druhej den je úplně v pohodě, nechat to tak tejden moc ne.

    Nabíjení rychle nijak zásadně nevadí, vadilo by to ve vyšších SoC, ale tam si to auto omezí samo.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    sice spis na motorky ale nevadí

    UPCOMING battery tech ‘'Kun-Era’' from Ampace at EICMA
    https://www.youtube.com/watch?v=667Iengq36s&ab_channel=ElectricVehiclesSpace
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    pekné video o tom kdy se (ne)zapína predni motor u dual motor tesly

    My AWD Tesla Model Y is RWD most of the time. So what is the point of AWD?
    https://www.youtube.com/watch?v=9V_87L5koY0&ab_channel=JustGetaTesla
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    1500km driving range in this upcoming EV?! Chery brings the holy grail of battery tech to a new concept car as it looks to rival Chinese tech leaders like Zeekr, Xpeng, and BYD - Car News | CarsGuide
    https://www.carsguide.com.au/car-news/1500km-driving-range-in-this-upcoming-ev-chery-brings-the-holy-grail-of-battery-tech-to-a

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CERMI_FOX: samozřejmě jsem tim myslel prodej novych
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, v praxi to nebude tak zhave. Tady hosi provozuji Enyaq jako taxi, jezdi s nim na 3 smeny a nabijeji ho temer vylucne na DC a 100%. Po 280.000 km ma baterie kapacitu 78%.

    Skoda ENYAQ with 300'000km as taxi - a honest review incl. comparison with Model Y & Diesel car
    https://youtu.be/cHN9vCxdLK4?si=3tQf8Zu95Zwgq4d5
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    NIKDAS: vzhledem k vysokému průměrnému stáří aut v ČR se klidně vsadím, že ICE nebudou okrajovou záležitosti ani za 10 let :-)
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    IV0: Neni to moc slozite? Auto ma slouzit tobe. Muj pristup:
    1) obvykle drzim nabiti v rozmezi 30 - 80%, dle doporuceni vyrobce;
    2) v noci pred dlouhou cestou dobiju na 100%, at nemusim hned stavet. Je jedno, jestli se auto takto dobije v 1 ci 9 hodin rano, neublizi mu to;
    3) na ceste se snazim dobijet 10 - 90 nebo 100%, jak to vyjde. Zjistil jsem, ze mi vice vyhovuji delsi pauzy nez to brat “na Bjørna” ala 1000 km challenge. Projdu psa, uvarim si kafe atd.;
    4) nenechavam stat delsi dobu (jakoze vice nez nekolik dni) s < 30% ci > 80%.
    IV0
    IV0 --- ---
    ADAM COMODOR_FALKON: Jojo, beru to tak. Ale když už budu nastavovat v appce před-topení nebo před-chlazení, tak můžu nastavit i do-nabití. Dobití ze 70% na 100% jsou cca dvě hodiny a kousek na domácí 11 kW nabíječce. 400km výlety plánuju s větším předstihem...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    IV0: Jedna důležitá věc tu myslím nezazněla:
    Tohle je "best practice" - ale hraje se tu o to, jestli baterka vydrží 500k km nebo 700k km, což je obojí zpravidla za horizontem životnosti vozu jako celku…
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Kamil Jaššo: Pokud porovnáme vozidla důkladně a spravedlivě, je téměř nemožné, aby byl elektromobil v České republice méně ekologický než konvenční automobily | Centrum dopravního výzkumu, v. v. i....
    https://www.cistadoprava.cz/odborne-clanky-konference-rozhovory/kamil-jasso-pokud-porovname-vozidla-dukladne-spravedlive-je-temer-nemozne-aby-byl-elektromobil-v-ceske-republice-mene-ekologicky-nez-konvencni-automobily/

    Rozhovor s autorem téhle studie MAGE:, je vidět kam až může frustrace nad lidskou hloupostí zajít :D
    Já osobně už nikomu nic ohledně BEV nevysvětluju, jakmile začnou blekotat o hoření, výfuku v elektrárnách apod. zeptám se, jesli se chtějí vsadit, že do 10 let bude ICE okrajová záležitost, většinou tím debata končí a zatím se se mnou nikdo nevsadil :D
    MINER
    MINER --- ---
    PEPAZZ: tam není žádný stěr, ale jen pindání bez argumentů.

    Je to stejný pindání, jako Elmo pindá o tom co slibuje, aby si získal pozornost. Nulová informační hodnota.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: Škoda, že šéf CATLu neukázal ty důvody i nám...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Elon dostal stěr od CATLu

    CEO of CATL says Tesla’s 4680 battery cell is DOOMED to fail

    “We had a very big debate, and I showed him,” Zeng said. “He was silent. He doesn’t know how to make a battery. It’s about electrochemistry. He’s good for the chips, the software, the hardware, the mechanical things.”
    Tesla's 4680 battery cell will 'never be successful': CATL chairman
    https://www.teslarati.com/tesla-4680-battery-cell-catl/
    ADAM
    ADAM --- ---
    IV0: Naopak než píše launcher. 100% je v pohodě, nabytí na 90 byses omezil dojezd.
    A naopak bych neřešil až tak co nejkratší čas toho nabití ta degradace nastává v rámci měsíců, nějakych pár hodin nehraje roli, takže přesně časování bych nehortil a klidně to nabil třeba den předem (např když nejsi doma)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    IV0: Pokud můžeš, nabíjel bych to i před dlouhou cestou na 90% max. Já jsem jen 2x nabil nad 80%, ale mě to na moje cesty stačí. Dřív Tesla varovala nad 90% i pro long trip.
    IV0
    IV0 --- ---
    Díky všem za info, všechno jsem si přečetl a shlédnul. Ioniq 6 má NMC. Když shrnu, co píšou:
    1. Při denním používání (což je můj případ) to budu jakoby "před-dobíjet" někam k 60% v létě a k 70% v zimě.
    2. Jestli je lepší 3,6kW nebo 11kW není úplně jisté, takže budu používat 11kW (což je stejně nezbytné vzhledem k mým nájezdůma frekvenci používání).
    3. Nebudu to nechávat úplně prázdné.
    4. Před cestou, která to vybije aspoň na hodnoty z bodu 1., to můžu ještě před odjezdem dobít na 100%, na 100% by to mělo být co nejkratší dobu. V appce Hyundai Bluelink si nastavím čas odjezdu + novou úroveň AC dobití + teplotu interiéru na přesný čas - uvidím, jak mě to bude bavit.
    5. Když nejezdím, tak to nechávat na 50%.

    * Na DC to stejně má smysl dobíjet někam k 80%, protože
    - Se platí za čas u nabíječky.
    - DC nabíjení je nad 80% už pomalé (říkají, zatím jsem nezkoušel) a většinou chci stejně odjet co nejdřív.
    - Klidně můžu dobít na 100%, když hned pojedu tak, abych to vybil na hodnoty z bodu 1.

    A je to spíš takový doporučený postup.

    A ať taky něčím (snad hodnotným) přispěju pro zájemce o dojezd 77kWh 4x4 Ioniqa 6, dva motory s výkonem celkem 239kW: Dnes (+5°C, déšť) ve dvou lidech, po lehce frekventované dálnici (každých cca 5-10 km bylo potřeba zpomalit a zase se rozjet), na tempomat, na Eco:
    * Ustálená rychlost 132km/h dle tempotatu = 130 km/h dle GPS - průměrná spotřeba cca 19,5 kW/100km (trasa 150 km víceméně po rovině, celkové převýšení +160m).
    * Ustálená rychlost 163 km/h dle tempotatu = 160 km/h dle GPS - průměrná spotřeba cca 24,5 kW/100km (trasa 180 km víceméně po rovině, celkové převýšení -21m).
    * Ustálená rychlost 180 km/h dle tempotatu = 177 km/h dle GPS - spotřeba cca 30 kW/100km (trasa 60 km víceméně po rovině, celkové převýšení +7m).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam