• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    Tenhle klub je určený diskusi o poruchách pozornosti, řešení problémů, výměnu zkušeností, atd.
    Laik nechť se zeptá a nejlépe si o tom něco přečte (online jsem toho našel dost, ale většinou anglicky), pokud sem zavítá odborník, budu moc rád za jakékoliv rady a připomínky.

    ADD resp. ADHD jsou zkratky pro anglické termíny Attention-Deficit Disorder resp. to samé s "Hyperactivity", dříve se pro toto používalo označení LMD (Lehká Mozková Dysfunkce).

    Pokud nevíte o co se jedná, ale zaujalo vás to, zkuste si něco málo přečíst...nechci sem opisovat ani základní popis, protože je toho docela dost, ale následujících pár odkazů by mohlo aspoň pro začátek pomoct:
    Příznaky (symptomy) [anglicky]
    Portál o AD(H)D na about.com [anglicky]
    Wikipedie [česky]
    Wikipedie [anglicky]


    http://www.nepozornidospeli.cz/

    Průběžně bych chtěl doplňovat odkazy a moudra na nástěnku, ale ne vždy mám čas (a jsem chaotik ;-) ) takže se hlaste o práva pokud se chcete realizovat :-)
    rozbalit záhlaví
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    PAKOBYLKA_: s tím zobem to mám podobně. Mimo omega 3 mi celkem pomáhá ještě vitamin B (zřejmě věci, co normálně dost nejím). Akorát ten boost časem tak nějak vybledne, jak se smaže deficit. Nebo možná si jenom na to zvyknu, to se tak jako blbě měří.

    Naopak ta pravidla mi vysloveně nesvědčí a v prostředí kde se na nich moc jede chřadnu a hynu. Na vojně bych chcípnul.
    MAJKA
    MAJKA --- ---
    PAKOBYLKA_: To s tím časem je fakt zajímavý. Dost vidím, že ho lidí vnímají jinak. Já ho vlastně spis prostě nevnímám. U srazu jsem se naučila prostě si nahodnotit 2x tak dlouhou dobu kdy se musím začít vykopávat a to většinou funguje. U těch důležitých věcí typu pohovory jsem se donutila jezdit o dost driv. Ale časová kontinuita jde dost mimo mě. Co bylo kdy v minulosti..je to v takovým chumlu a vůbec nevnímám minulost na základě časové posloupnosti
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    JANOCKA: Mne se ted (je mi 38, podle tabulky mnohem min ;), diagnozu mam asi 3 roky) osvedcilo hlidat si spanek, planovat a hlidat si co jim. A doplnky stravy, abych mela hodne omega 3, je to poznat. Neverila jsem, ale pomohlo mi to. Jako decko i jako teenager bych urcite ocenila, kdybych mela jasny pravidla (mama neni a nebyla dusledna a ja a pravidla jaksi moc nejdeme dohromady) a kdyby me nekdo naucil planovat. Rozumne, prakticky.

    Duslednost se mi osvedcuje i u deti ve skole, blby je, ze me casto neco rozptyli a decka toho rychle zneuzijou. A ja sama to mam doted - jakmile je autorita nejista nebo fejkova, hned na me prestane platit.

    A k te duslednosti bych pridala i chvaleni. Dodneska mam problem s tim, kdyz me nekdo pochvali. Neverim tomu a hledam, co za tim je. Ty chyby jsou fakt silene videt a tech negativnich komentaru je a bylo tolik... A co mi pomohlo snad nejvic bylo, kdyz mi doslo, ze i kdyz se snazim sebevic, nemusi se to, o co se snazim, povest. Protoze to jednoduse nedokazu. A ze to neznamena, ze jsem spatna. To je jako s detma. Dvoulety dite taky (pokud neni genius) nenaucis neco, co bezne zvladaj sestileti.

    No a pokud je kreativni, nechat tomu pruchod, podporit to.

    A cas - mam fakt podivny pojeti casu. Nasi me v tomhle hodne vycepovali, takze nechodim pozde, jen kdyz byl syn miminko. A to je teda casto lifesaver.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KOIRA: já myslím, že si to idealizuješ :)
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    KOIRA: jako co si budeme povídat, furt je to do velké míry "voják se stará, voják má" (tedy spíše vojákův rodič se stará a voják má). Bez toho v tom dítě zůstane samo a utopí se, a vyběhat a vyargumentovat to všechno nebyla trivka ani pro mě jako vysokoškolačku znalou práva a základů psychologie.

    Ale starající se voják má daleko větší možnosti, to bezesporu.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    TRISSIE: jako, dobrý, asistent pedagoga, zpracovaný materiály, komunikace s rodičema. Pamatuju si, že na zakladce se k papíru z PPP stavěli stylem "je mi jedno, že máš nějakej papír!". To byly ovšem devadesátky. Doba zda se pokročila, těm malejm to přeju...a vlastně trochu závidím.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    JANOCKA: to mi zní, že to máte dobře pod kontrolou...
    zvažte pak třeba ještě odklad formou nultého ročníku, což je nácvik na školní prostředí, školní fungování, ale zase bez tlaku na výkon.

    jo a ještě jedna věc, jak mám krom toho potvrzeného ádéháděte ještě jedno suspektní (navíc s kombinovanou diagnózou) a vlastně to mám možnost korigovat hned od začátku a srovnávat - nefixuj se na kalendářní věk dítěte (ve smyslu co by mělo umět/zvládat), ale najdi "baseline", na co v danou dobu reálně má, a stav na tom, a oceňuj pokroky od baseline, i když to v reálu pak je tak, že vlastně chválíš dítě za něco, co v jeho věku všichni ostatní zvládají bez problémů. Jenže pro něj prostě tohle JE úspěch a potřebuje vědět, že to někdo jiný taky vidí.

    Protože mimo rodinu tohle ocení jen málokdo - kdybych dala reálný příklad, ve druhé třídě si syn zapomněl pracovní sešit a před hodinou šel za učitelkou, aby mu potřebnou stránku okopírovala. To je normální, že jo? No, u mého dítěte je normální, že se v situaci, která vybočuje z normálu, rozbrečí, zasekne a trvá mu klidně hodinu, než se zase chytne. Takže ano, tohle normální a jednoduché řešení pro něj byl velký výkon, který jsme probrali, ocenili a "pochválili před nastoupenou jednotkou", čímž se posílila jeho sebedůvěra a ochota něco řešit příště.
    JANOCKA
    JANOCKA --- ---
    TRISSIE: My papíry máme už od prvního roku ve školce. Resp.do ppp nas poslali po měsíci docházky. Ale máme skvělou školku a dobrou ppp. Speciální pedagozku ve školce, která s nim individuálně pracuje a Jonda ji úplně zbožňuje.

    Ja se právě pomalu začínám připravovat na nástup do školy.
    A do skauta jsem ho zrovna před 2 měsícema přihlásila na čekací listinu (berou tu od 7let a prý je to časově tak akorát, aby se uvolnilo misto). Někde jsem to tu od tebe už četla, tak jsem se nechala inspirovat. :)
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    JANOCKA: jo a překvapivě dobře funguje skaut. Oni jedou dost těžce inkluzi, mají na to speciální školení i centrálně zpracovávané materiály, jak zacházet s jakým druhem dětí se specifickými požadavky (krom ADHD mají materiály třeba pro diabetiky, nebo děti ze sociálně slabšího prostředí - prostě jak udělat skauting přístupný pro opravdu všechny děti bez výjimky).

    V tomhle věku extrémně pomáhá, aby ta "osobní židle" měla co nejvíc nohou - pokud je problém v jednom prostředí (škol(k)a), potřebuje dítě dostat šanci i jinde. A skauting je takový dobrý mix sportovního vyžití (bez tlaku na výkonnost) a klidnější zábavy, plus se tam lépe navazují přátelství než v běžném kroužku, kde je to jednou za týden a šlus.

    "Náš" skautský oddíl je pro děti od pěti let, třeba je u vás něco podobného, není to úplně standard, ale jsou. Ale volila bych spíš počkat na místní oddíl (kvůli místním vazbám) než to nutně tlačit hned od těch pěti.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    JANOCKA: vás to teprve čeká, ale jako matce ádéháděte se mi osvědčilo hned od začátku velmi otevřeně komunikovat se školou, a celou dobu to podávat jako "naši společnou výzvu".

    Mít v pořádku papíry - vyběhat lejstro na asistenta pedagoga trvalo bez tří týdnů rok (i když je pravda, že jsme mezičasem měnili spádovou poradnu, takže část věcí se dělala nadvakrát) - kdybych to začala řešit teprve ve chvíli, kdy ve škole začaly problémy, tak by to celé bylo o něčem jiném, takhle to celou dobu bylo o tom, že ano, víme, řešíme, čekáme na to a to, což i z pohledu školy působilo jinak.

    Ve finále i naše malá vesnická spádová škola byla schopná vyštrachat v rozpočtu peníze na asistenta pedagoga navíc (standardně je mají v prvních třídách, ale v naší byli do začátku dva) a nějakou dobu ho platili "ze svého", než jsme ho dostali přiklepnutého. Pravidelně jsem s třídní i s oběma asistentkami řešila, co jim funguje, kde jsou problémy, a jak "jet jednotnou frontu", abychom si ani na jedné straně nesabotovali úsilí.

    Začátky byl drsné a náročné, ovšem už nějakou dobu "sklízíme, co jsme zaseli" v podobě dítěte, které se zklidňuje, patří k nejlepším studentům a už se lépe zapojuje do kolektivu.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    MAJKA: Přesně!! jako ta tabulka je geniální, v podstatě nemůžeme zestárnout :D Dorian Gray nám může tiše závidět :D
    MAJKA
    MAJKA --- ---
    KOIRA: Heej takže mentálně jsem někde těsně za dvacítkou, já to věděla! :D
    KARNAL
    KARNAL --- ---
    Zdravím, mám šestiletého synka, kterému nedávno byla diagnostikována adhd (na diagnostickém pobytu v Brně). Bydlíme ale v Praze, takže pro něj teď hledám dětského psychiatra zde. Neznáte někoho, kdo se v adhd víc vyzná a zároveň bere nové pacienty? Když bude v dosahu rozhraní Prahy 2, 3 a 10, tak ideál, ale podle všeho si nemůžu moc vybírat, všichni zatím doporučení psychiatři nové pacienty neberou :(
    Díky moc.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    JANOCKA: Mě dost udělala jasno tahle tabulka v tom, co od sebe můžu očekávat a kdy. Třeba to neplatí úplně přesně, ale pravda je, že jsme s některýma vecma trochu pozadu. https://pin.it/1pE9nau
    Nicméně, to fakt neplatí pro intelekt, nápady, tvořivost a tak.
    JANOCKA
    JANOCKA --- ---
    Moc Vam děkuju za odpovědi. Úplně me to dojalo. :)
    Me osobně diagnostikovani syna hrozně pomohlo. Nepřipadám si už tolik jako neschopná matka a u něj zas už vím, co od něj nemůžu chtít a očekávat a ze to nedělá naschvál nebo ze by byl nevychovany.
    Kdyby Vas cokoli ještě napadlo, co poradit rodiči adhd dítěte, budu vděčná.
    QUIXDE
    QUIXDE --- ---
    KOLLUCHA: Už se připravuje prekopany MKN-11, který bude více podobný DSM-V a úplně se překonávají diagnózy...
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    MAJKA: Nevím, čerpám z toho, že ADHD a Asperger jsou můj autistický special interest :-) V USA se používá diagnostický manuál DSM-V, který obsahuje ADHD. V Evropě a asi zbytku světa se používá ICD-10 (česky MKN-10), který dělá WHO. Ten obsahuje hyperkinetickou poruchu. Problém je, že ten americký manuál nás vysvětluje výrazně líp než ten náš. Takže se vžilo používání ADHD. Skoro vůbec ICD-10 neznám, ale DSM-V mi přijde v lepší i v jiných věcech (ale nejsem žádný odborník ani na DSM-V).

    Jinak DSM vytváří koncil klinických psychologů. Kdo ve WHO vyrábí ICD nevím, ale ICD obsahuje nejen psychiatrické záležitosti, ale všechny nemoce a podobně. Ten článek od tebe jsem letmo proskákala a přijde mi dobrý, i když bohužel teď nemám čas ho číst. Ale i tak jsem si všimla, že tam autoři nadávají na to, jak jsme tady zaostalí :-)))
    DRAKY
    DRAKY --- ---
    JANOCKA: ze vseho nejvíc bych zpetne ocenila, kdyby ve mne rodice dokazali vyvolat pocit, ze me maj radi, at jsem jakakoliv. Ze nejsem kvuli svejm chybam spatna, jen je proste mam a budu se s nima muset poprat. Ze kazdej ma neco, i kdyz to treba neni u jinejch videt. Nebo aspon kdyby se jim povedlo vyhnout se tomu, abych mela pocit, ze jsem jim vlastne strasne na obtiz a byli by radsi, kdyby me nemeli. Kombinace neustaly kritiky a nulovyho chvaleni proste neni to pravy. Nastavovani hranic je hrozne dulezity, ale da se imho delat i docela laskave, s moznosti pro dite nekdy taky "vyhrat" a hlavne musi bejt dusledny. Nejmensi mezirka v ty hranici a vsad se, ze ji do tejdne rozsirim na eurotunel.
    K4N3C
    K4N3C --- ---
    A vlastně celý web http://www.nepozornidospeli.cz/ může být pro spoustu lidí bezva odrazový můstek :)
    K4N3C
    K4N3C --- ---
    Jinak doporučuju knihy Fast Minds (dostal jsem ji při vyšetření a diagnostice na ADHD) a pro nejbližší okolí je super tahle příručka http://nepozornidospeli.cz/images/ADHD_prowebFIN.pdf :)
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    JANOCKA: a jinak díky moc, že se ptáš.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    JANOCKA: Kromě toho, co napsala Majka, se prosim zeptej na to samé jeho. Otázka, Co potřebuješ? je za mě úplně nejvíc. A pak taky respekt k tomu, co ti řekne. Mám dodnes problém věřit realitě. Pokud řekne že se snaží, tak i když to není vidět, tak se fakt snaží a potřebuje někoho, kdo mu to bude věřit. Přijmout ho s tím, co je. Jede si svůj vlastní závod, ale velmi pravděpodobně zvládne všechno to, co ostatní, ale treba mu to bude trvat dýl a občas to nevyjde napoprvé a nestihne se to v termínu. To dávám čisté za sebe. .
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam