• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ty máš potřebu neustále se snažit odhalovat nějaké lži. bezrozporné výroky si možná jde ohlídat, ale celý bezrozporný logický systém neexistuje, jako ukázal Goedel :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: proto mluvím o tom, že to bude za 5 let. a taky počítám s 20 kW pro start (oni mají asi 5 kW nebo kolik... dvoumotorová a jednomotorová varianta)

    není třeba jasné, kolik letových hodin ta varianta za ~200 000 Kč má vydržet a tak. nemůžeš srovnávat komerčně dostupné letadlo s experimentálním prototypem
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Btw, ten Archeopteryx stoji bez motoru USD 93 000. Takze hodne stesti postavit ho za CZK 200k 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aha. Cili jsme u tvoji stare dobre vymluvy "eeee, to nebyla lez, to bylo nestastne vyjadreni" a "eeee, ja jsem sice napsal tohle, ale vlastne jsem myslel neco uplne jineho". Jako obvykle 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, ale mluvil jsem myslím o kapotované tříkolce. (aspoň částečně) kapotovaná tříkolka jako kabina + dvojplošník (ale ne s tak rozsáhlým "lankostrojem", jako měl Easy Riser). Easy Riser neměl kapotovanou tříkolku, takže jsem ho použil pro ilustraci konceptu "dvouplošný hang-glider".

    Archeopteryx je kapotovaný hang-glider, což je spíš vyjímečné uspořádání. žádný kapotovaný dvouplošný hang glider pokud vím neexistuje, takže jsem nemohl použít fotku...

    překonání českého rekordu z roku 2014 (?) není takové drama (počítám ten "rekord" komerční elektrická letadla kolem roku 2020 budou překonávat běžně, takže to byla nešťastná formulace)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "v podstate bude velmi prekvapive, pokud se nedozijes toho, ze to nekdo proste zkusi" 8))) To jako myslis ty tvoje "vize" s rozpetim dveste metru?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zapomněl si na ten Archeopteryx Nezapomel. Vychazim z toho co jsi ty sam napsal ze "velmi zhruba si to představuju nějak takto" a fotka easy riseru, ne Archeopteryxe.

    "překonat rekord českého Phoenixe" není nijak nereálný cíl versus až na (záměrné?) mlžení (rekord který jsem zmínil, je jen lokální český, - wtf? Nejdriv sam priznas, ze ten rekord povazujes za realny a pak me najednou obvinujes z mlzeni? Prosim, vysvetli mi to: proc je moje "XChaos chce prekonat rekord" podle tebe "mlzeni"? Prosim, vysvetli mi to.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tady se argumentacne tocime v kruhu. pred 5 lety jsem vyhrabal jen jeden historicky priklad letadla vzdalene podobne kategorie, o ktere se bavime v pripade solarniho letani, ktere menilo za letu rozpeti kridel: protiargumentace byla, ze to byl jen experient a zrejme neprinesl ocekavane vysledky.

    jenze ted se s tim experimentuje znova, opet u vetrone, navic podle komentare vetrone se spickovymi parametry. a protoze solarni letadla jsou taky vetrone, tak se da cekat, ze driv nebo pozdeji problem sloziteho manevrovani s velkymi solarnimi plochami behem startu a pristani vyresi podobne: v podstate bude velmi prekvapive, pokud se nedozijes toho, ze to nekdo proste zkusi. (a divil bych se, kdyby od nekterych techto elektrickych motorovych vetronu neplanovaly solarni verze, se kterou se ceka jen az se objevi vhodna lehka a ucinna solarni folie...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zapomněl si na ten Archeopteryx :) ten se blíží k tomu, co plánuju, i s elektrickými motory o velmi malém výkonu stoupá 1 m/s... ano, budu o něco těžší, těch 32 kg (nezmiňoval jsem 40 kg, dokonce?) panelů je znát (ale i dnešní solární letadla mají baterie, které něco váží... ~32 kg lithium polymer baterií zajistí asi 6-8 kWh, tzn.je to prostě jen alternativa k prodlužování doletu elektrického letadla pomocí baterií)

    "překonat rekord českého Phoenixe" není nijak nereálný cíl, protože ten prototyp se potýká se nedostatečnou kapacitou baterií a je to celkově stavěné na vyšší rychlosti, než o kterých uvažuju. jednoduše doletím o trochu dál, ale poletím 4x tak dlouho... a to je pro spoustu amatérských pilotů možná nezajímavé...

    až na (záměrné?) mlžení (rekord který jsem zmínil, je jen lokální český, daleko spíš než ze závodního kluzáku bych vyšel z nějaké ultralight tříkolky, nejspíš) si to shrnul hezky: ano, rád bych cca do pěti let s něčím solárně létal, nehodlám na tom prodělat kalhoty, bude to nízkorozpočtové, jednoduché. Že by to mělo být možné se zmínil mj... konstruktér toho Phoenixe, který cílí na poněkud více high-end trh - potvrdil mi v mailu, že "zesolárnění" lehkého pomalého letadla by bylo vlastně jednodušší, než u rychlejšího stroje který potřebuje větší výkon.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    A nyni trocha faktu pro pobaveni na tema XChaosovy plany:

    Easy Riser (aneb, XChaosuv vzor pro solarifikaci):
    - glide ratio 1:10 ( http://www.flightglobal.com/FlightPDFArchive/1977/1977%20-%202857.PDF )
    - hmotnost 54 kg ( https://en.wikipedia.org/wiki/UFM_Easy_Riser )

    SunSeeker 1:
    - glide ratio 35-36:1 ( [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] )

    Nimbus 2, kluzak s aero parametrama co zhruba xchaos potrebuje:
    - cena za pres ctyricet let starej, olitanej kus: 480000 CZK ( http://www.soaringmarket.com/auctions/view/106 )

    XChaosoplan, odvozeny z Easy Riser:
    - hmotnost solarnich clanku 32kg ( [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] )
    - cena 200 000 Kc + prace ( [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] )

    Taaakze... uplne vidim tu prezentaci:
    " Dobry den, jmenuji se XChaos. Nemam zadne vzdelani v oboru konstrukce letadel, ani s tim nemam zadne prakticke zkusenosti krome toho, ze jsem parkrat jel na kole ve vetru a to je prece taky aerodynamika, nicmene, presto planuju postavit letadlo, ktere:
    - bude mit tretinovou hmotnost konstrukce nez Easy Riser (protoze 32kg zabere FV a neco dalsiho baterky)
    - bude mit vic nez trikrat lepsi klouzavost nez Easy Riser (protoze se potrebuju dostat na hodnoty SunSeekeru)
    - a to cely postavim za polovinu ceny jetyho bezmotorovyho kluzaku.

    To cely chci zvladnout behem peti let ( [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ) a prijde mi realne prekonat rekord ( [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ) ale kdyz mi tohle pripomenete, tak budu lhat o tom, ze jsem o zadnem rekordu nemluvil ( [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] ).
    Pokud se me zeptate, jak konkretne toho chci dosahnout, tak
    - pokrocile aerodynamicke programy
    - uvidite
    - netroluj
    - warren grid"

    Mno... co dodat 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jeden z duvodu, proc jsi byl k smichu se svoji menitelnou geometrii, bylo meritko, v jakem jsi to chtel delat. Jestli nevidis rozdil mezi zmenou rozpeti z 10 na 15 metru a z 50 na 200 (nebo kolik jsi to "vizionaroval"), pak jsi idiot.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ha, elektrické (zatm nikoliv solární) letadlo s měnitelnou geometrií křídel: Crossover can modify its wingspan in flight, from an agile, speed-friendly 9.6 meters to a more efficient, gliding-friendly 15 meters.
    (pořád článek http://spectrum.ieee.org/aerospace/aviation/10-electric-planes-to-watch který funguje vůbec jako dost dobrý rozcestník... )

    měnitelné rozpětí křídel bylo (pravda - kvůli zvýšení plochy FV článků) taky dost diskutovaná feature, v minulosti zdejších flamewar :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    k tomu [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] - myslím, že ten plán na přelet Atlantiku při současném odhazování vybitých battery packů za letu je o třídu šílenější, než cokoliv, o čem jsem tady zatím psal (nebo co plánuju) já :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The Archaeopteryx E – CAFE Foundation Blog
    http://blog.cafefoundation.org/the-archaeopteryx-e/
    Well tested prior to its first flight, the motors were shown to put out 2.85 kW (3.8 horsepower) at an efficiency of 80 percent, somewhat low compared to other model-sized motors.
    (motory jsou pravda dva, tzn. max. výkon - ne výkon pro vodorovný let - je kolem 5.5 kW)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Archaeopteryx prototype electric flights
    http://www.ruppert-composite.ch/en/aktuell/226-elektrofluege-mit-archaeopteryx-prototyp.html
    With a ridiculously slow stall speed of 30 km/h, the Archaeopteryx can take advantage of minute amounts of rising air at low altitude, normally the domain of paragliders or hang gliders. But with the ability to glide 28 km after being dropped from an altitude of 1 km, it far outraces either of those flying machines.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    TOXICMAN: Doufam ze ne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AC Propulsion – The Quiet Revolutionaries : EVWORLD.COM
    http://evworld.com/article.cfm?storyid=1772&first=2285&end=2284
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://www.wired.com/2009/06/tesla-founder/
    One way to look at this is the real technology visionaries were the folks at AC Propulsion, but they lacked the entrepreneurial vision to see just how big an idea it could become and the means to achieve it. Both Eberhard and Musk saw the importance — and potential — of what Gage and Cocconi had created.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    heh, aha:
    Founder Alan Cocconi designed and built the controller used in the original GM Impact, which later became the GM EV1
    AC Propulsion - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/AC_Propulsion
    General Motors EV1 - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

    Elon Musk 90tých let...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam