• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    heh, mj. nafukovací křídlo :-)
    "Solar One", the world's first solar powered aircraft Part 2.
    https://www.youtube.com/watch?v=nsxIRoiWSrA

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    není moc shoda, kdo byl vlastně první:
    "Solar One", the world's first solar powered aircraft Part 1.
    https://www.youtube.com/watch?v=LDZRVlLH6QI

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    solární taxi-kolo

    Elektrické vozidlo dobíja počas jazdy slnko aj pasažieri | Živé.sk
    http://www.zive.sk/clanok/110289/elektricke-vozidlo-dobija-pocas-jazdy-slnko-aj-pasazieri
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: dost offtopic
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: ale tak pro tu legraci:

    1) Filling in the Want box

    Chci mít možnost opravdu důkladně utéct před lidma. Na kole neuteču dostatečně daleko dostatečně rychle (ani na solárním... 3 měsíce do Nigde a zpátky, jen abych viděl uprchlíky ze Sýrie na vlastní oči...hmmm). Autem nebo na motorce uteču nakonec vždy k nejbližší benzínové pumpě. Na elektromobil nemám a i kdybych měl, situace se nemění: hledání míst k nabíjení jsem měl možnost si jeden den vyzkoušet, je to sice dobrodružné, ale pořád se jen posouvám tam, kde byla před sto lety paní Benzová, když si benzín na zpáteční cestu kupovala v lékárně.

    takže: chci mít solární letadlo, protože "natankuju" kdekoliv a můžu utéct dostatečně daleko od silnice a možná - při troše snahy - tam i během kempování mít čím dobít notebook a nějak se zabavit.

    Slogan "trvale udržitelný úlet" jsem měl vymyšlený už dávno.. teprve později mi došlo, že nejlepším způsobem takového úletu by bylo solární letadlo.

    2) Filling in the Reality box

    Realita je taková, že cena solárních panelů šla dolů, dokonce i těch lehkých ohebných. Navíc na Internetu si spoustu věcí dokáže vygooglit každá lama - třeba i já.

    3) Goal selection from the Goal Pool

    Hmm, z možností postavit velké, střední, malé nebo ultramalé solární letadlo poměrně zbaběle volím možnost "ultramalé" :-) nicméně zase je to drzejší cíl, než si hrát s modely, takže těžko říct. o větších můžu fantazírovat, ale než předvedu něco menšího, nemám reálně šanci se tím směrem vydat.

    4) Strategy formation

    Ano, mohl bych se naučit pracovat s nějakým simulačním softwarem - ale mě přijde jednodušší crowdsourcing skrze interakci s internetovými trolly.

    "Vždycky odpouštějte svým nepřátelům! Nic na světě je víc nerozčílí." -Oscar Wilde
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: no, čte se to dobře: ...and Burnet had come up with a viable string theory to unify it all under one roof. chtěl bych vidět, jak by se tvářil Motl, jak by tohle četl, můj oblíbenec Mike McCulloch zase přirovnává temnou hmotu k ptolemaiovským epicyklům, to je podobné :))) ale pointa je: Musk má daleko širší záběr, než jsem si kdy troufl třeba já (a to jsem kdysi současně exportoval software do USA, bojoval za legalizaci konopí, snažil se udržet na VŠ - nevím zrovna v té době na které - a hrál v obskurní rockové kapele...). Proti Muskově nesoustředěnosti na jediný cíl jsem já se svou poruchou koncentrace mistr soustředění :-) dokonce i SpaceX je vedlejší efekt snahy dopravit na Mars miniaturní "zahrádku" - automatizovaný skleník - jen ho jako zkušeného kšeftaře naštval ruský přístup a rozhodl se radši si raketu postavit sám.

    je třeba mu přiznat, že je nejúspěšnější "geek celebritou"... ale fakticky jeho přístup je spíš manažerský a má na spoustu dílčích věcí "svoje lidi". Co se týče toho, co dělá: nejde, aby to člověka nefascinovalo, ale příslib vícenásobné použitelnosti je pořád příslibem, a zbytek je vlastně - podobně jako u Číňanů - remake nejvyspělejších kosmických technologií 60tých let (takový trochu vyspělejší Saturn 1B, v podstatě... ale s horním stupněm na kerosen, v ruském stylu). jistě, je tam spousta hraček okolo - elektronika, řídící software, 3D tištěné nebo počítačem obráběné díly - ale nakonec to pořád trochu o tom, co píšu o 30let dlouhé historii solárních letadel: dnes má každá lama přístup k vyspělejším technologiím, než jaké byly před časem hi-tech, a je to jen o penězích (resp. i ty lidi, co tomu rozumí, jsou vlastně "jen o penězích"... nebo jiné motivaci, která peníze šetří)

    BTW do kosmu se levně snaží dostat i spousta dalších zajímavých projektů, proti SpaceX "béčkových"... a některým dost fandím, ať už jde o orbitální nebo sub-orbitální projekty. Elon Musk je prostě "stadionová hvězda", ale já ho sleduju od doby, když byl ještě "garážový" jako všichni ostatní, a některé "alternativní klubové projekty" mě prostě baví víc (nebo když ne víc, tak minimálně aspoň stejně), než ta jeho superhvězdnost.

    Stejně tak třeba Solar Impulse team se dokáže nacpat do všech médií... ale skutečný průlom v oboru postupně dělají méně viditelní lidé v pozadí (jako Eric Raymond), s menšími rozpočty....

    (a vůbec, konec offtopicu - Elon Musk má klub tady: [ Elon Musk (Paypal, SpaceX, Tesla Motors, Solarcity, Hyperloop atd.) ] )
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: ...tak proc nereagujes tam? ;)

    Ad
    problémem vizionářů je, že málokdy jdou, a skutečně něco postaví (ona totiž část vizionářů jsou dystopici a spíše před vývojem daným směrem varují...). budiž. ale označit Elona Muska za "focusmaniaka"... viz jen jeho šíře záběru, tam absolutně chybí "fokus" .. má rozpracovaných víc projektů najednou, a to už je co říct...
    -- protoze nejsem Redguyzloun, tak se zeptam nez si neco dovodim.

    Cetl jsi ten link?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ALMAD: no myslím, že debata "vizionáři" vs. "fokusmaniaci" je tu offtopic, ale klidně nabízím některý ze svých dalších klubů - [ Diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení, trollologie, apod.) ] nebo jiný :-)

    nikdo netvrdí, že vizionáři "koukají do duhové budoucnostui". i vizionáři jsou omezeni už jen tím, co na daném stavu poznání pokládají už za fakticky konstantní a neměnné: už jsem dostal strašnou nakládačku za zmínku, že pro mě byli typické příklady vizionářů Verne s jeho ponorkami (jiné vize byly mimo, ale jiné, méně známé, přeskočily vlastně celé 20.století a Verne mj. předpověděl i šmírování a vraždící drony...) nebo Clarke s jeho geostacionárními družicemi. Kdo to je dneska, to je fakt těžko říct... v cyberpunkové generaci tenhle dar měli William Gibson a Bruce Sterling... ale vlastně ani jeden z nich není dobrý vypravěč příběhů.. spíš kdo si to přečte, získá za pár let pocit "tohle je mi povědomé, co se děje".. je to takové "očkování", no.

    problémem vizionářů je, že málokdy jdou, a skutečně něco postaví (ona totiž část vizionářů jsou dystopici a spíše před vývojem daným směrem varují...). budiž. ale označit Elona Muska za "focusmaniaka"... viz jen jeho šíře záběru, tam absolutně chybí "fokus" .. má rozpracovaných víc projektů najednou, a to už je co říct...

    Vidím Muska jako Edisona naší doby (při vší úctě k Edisonovi!) - ale někde dnes možná žije i dnešní Nikola Tesla: méně finančně úspěšný, pracující na šilenějších projektech, řada z nich jsou slepé uličky.. ale dost možná se skrývá v pozadí za nějakou každodenní technologií, která je už rozšířená, ale my jí známe jen pod korporátním trademarkem...
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    XCHAOS: Ja mam teda pocit, ze dost tech lidi co posouvaji historii jsou absolutni focusmaniaci.

    A vic mi teda dava smysl ta teorie, ze na rozdil od "vizionaru" co maji pocit ze se koukaji do duhove budoucnosti, tak vizionari se divaji na to co muzou delat se soucasnou realitou.

    Podle me to Tim tady napsal dobre:

    The Cook and the Chef: Musk's Secret Sauce - Wait But Why
    http://waitbutwhy.com/2015/11/the-cook-and-the-chef-musks-secret-sauce.html
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: jak víš, že to "nechápu" - podle toho co pises, samozrejme 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Otazka nebyla o kolik "generaci" je Goldenmotor dal, ale o kolik je _kvantitativne_ lepsi. Zdrzet vyvoj o rok jen kvuli tomu, abys dostal o par procent lepsi vykon je pitomost.

    kola jsou tu offtopic A jestli jsou tu kola offtopic... proc je sem teda tahas? Zase tvoje pokrytectvi, kde najednou prohlasis za offtopic cokoliv, co jsi sam vytahl, ale placnuls o tom nejakej nesmysl a nezvladnes to priznat? 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jak víš, že to "nechápu"? třeba součinitel odporu je jednoduché, aby vypadal "pravděpodobně", když pravděpodobné hodnoty jsou jen v rozpětí cca 0.2 až 1.5? (horší odpor než padák bude mít to kolo asi stěží, že :-) dost na tom, že mi to vychází hůř, než koule :-)

    nicméně ten spočítaný Cd jsem měl skutečně u tak hrubého odhadu čelního průřezu uvést max. na jedno desetinné místo (na menší počet míst to opravdu už nejde :-). v podstatě jsem nespočítal nic jiného, než že jsem na tom byl nepatrně (ale ne o moc :-) lépe, než kdybych měl tvar padáku :-) u toho lehokola ale už bude stát za to to vyladit

    u toho pohonu čistě elektroktromotorem se celkem dobře ladí, při jakém proudu jedu jak rychle (nebo naopak: jaký proud to žere při max. nastavené rychlosti). jediná další možnost je testovat max. dosaženou rychlost při jízdě z kopce. (oboje je ale deformované tím, že to chce naprosté bezvětří, takže uvažuju to změřit např. v tom tunelu na Vítkově....)

    docela uvažuju např. o přidané splývavé zádi za zavazdlovým prostorem lehokola (ale musí být z nějakého fakt lehkého materiálu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, rozhodně je Goldenmotor oproti řídící jednotce, co jsem použil vloni a letos, už asi o 6 generací (teda podle odhadu některých) dál (generují sinusové pulsy, vestavěli jí přímo do motoru v náboji, appka v mobilu s tím komunikuje přes bluetooth...)

    kola jsou tu offtopic, patří do [ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] (stejně jako elektrické mopedy). (Patřil sem jen ten součinitel odporu vzduchu, protože se to už blíží tomu, co se bude řešit u letadla - vše, co nebudou křídla a nebude vytvářet vztlak, bude v podstatě spadat do téhle kategorie: vzpěry, trup... viz ty diplomky o ultralightech, odkazované už odněkud z předchozího klubu...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: O kolik lepsi ta "novejsi generace elektroniky" bude? Mas treba nejaky realny data, srovnavajici elektroniky 2014 a 2015?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: proč řešit druhé desetiné místo, když odhad čelního průřezu 1 m2 má toleranci min. 25%? - spatna otazka. Spravna otazka: proc tam v tom pripade vubec to druhe desetine misto psat. To je to, co se ti snazim vysvetlit a co je popravde receno symptom velky casti tvecjh problemu tady: nechapes, co znamena priblizne, odhad, horni a dolni mez a podobne. Takze nechapes ani, ze spocitat neco, kde mas vstupni data s chybou desitek procent a uvest vyseldek s presnosti na dve desetiny mista je proste pitomost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak jen bych rád podotknul, že web je dnes plnej PDFek který řešej lehokola nebo člověka stojícího ve větru, tak stejně tak za pár let najdu cokoliv, co budu potřebovat pro stavbu letadla... prostě najdu, se stejnou samozřejmostí, s jakou si dnes stáhnu zdrojáky kernelu ... )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: dobře 0,878007598 ... místo 0.84 ... proč řešit druhé desetiné místo, když odhad čelního průřezu 1 m2 má toleranci min. 25%?

    tady máš PDF, pokud ti nestačí moje odhady :-))
    The everyday effects of wind drag on people - McIlveen - 2006 - Weather - Wiley Online Library
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1256/wea.29.02/pdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: s třetinovým panelem (tedy stejný výkon, jako dával ten můj panel posledních 2000 km cesty přes Balkán) stavím teď nákladní kolo (co stavím... fakticky už splácím Cargobikes a dnes na to kupuju v GME nové vypínače elektroniky a tak různě).

    to nákladní kolo totiž reálně využiju na krátké cesty (resp. středně dlouhé) a to i s nějakým tím nákladem (instalace bezdrátové přípojky nebo komplet potřeby na kempování nebo třeba sud piva s pípou - s tím, že soláry pak připojím i k olověné baterce, kterou budu tu pípu pohánět - a možná to chlazení půjde zapojit i přímo, z baterky kola... a to když ne v první, tak v nějaké příští verzi...)

    fakt nevím, jestli mi příští rok zbudou peníze na to, to kolo pro rok 2017 už reálně celé postavit: čím déle to budu odkládat, tím novější generaci elektroniky totiž koupím. uvažuju teď se 2016 jen začít učit jezdit na lehokole, zatím bez elektřiny (resp. třeba jen malý panel a powerbanka na dobíjení mobilu...) - a elektrifikovat to až na jaře 2017. ale taky je jedna možnost elektrifikovat stávající tandem novější generací motoru (48V, 1kW, s rekuperací) a jet na tom někam ve dvou...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam