• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: opravdu ne? Napsal jsi doslova: řízení letového provozu má na starost velká dopravní letadla, se kterými není snadné uhnout - a ja tvrdim, ze tento tvuj vyrok rozhodne neni pravdivy, nebot rizeni letoveho provozu ridi (ma na starosti) i mala letadla. A celkove to, zda je provoz rizeny ci nikoliv neni urceno velikosti letadla... ale tridou vzdusneho prostoru. Prostory tridy C a D jsou rizene vzdy bez ohledu na velikost letadla. Takze mimo jine se bez povoleni nad FL95 legalne nedostanes.

    IFR lety (tedy tvym slovnikem "automatizovane" - tedy rizene podle pristroju) vyzaduji povoleni a podlehaji rizeni i v prostorech tridy E (narozdil od VFR letu; tam jsou ale jina omezeni - pocinaje viditelnosti). Sem spada veskery vzdusny prostor nad 1000ft AGL po FL95, pokud nejde o /M/CTR nebo /M/TMA. Zcela nerizeny je jen prostor tridy G (do 1000ft AGL mimo /M/CTR a /M/TMA), ale tam se zas realne s IFR nedostanes - nebot plati dalsi omezeni, pokud jde o dodrzeni minimakni vysky pro IFR let nad prekazkou (opet tech 1000ft, v pripade vysokeho terenu dokonce 2000ft).

    Jakou kardinalni blbost tam mas dale? :-) Predpisy mas dostupne volne, muzes si to nastudovat (v danem pripade postaci L2, pripadne L14) driv, nez nejakou blbost opet placnes. Treba i v pripade UAS (tedy dnes popularnich dronu) najdes i dalsi omezeni (a samozrejme i vyjimky z pravidel pro IFR, zejmena pokud jde AGL) - ktera se netykaji jen velkych letist, jak se mylne domnivas - ale tato chranna pasma a z nich vyplyvajici omezeni naleznes rovnez u letist malych. A decentralizace funguje uz davno - prave vzdusne prostory i v tride G u malych letist jsou koordinovana mistne. Rozhodne ale nemuzes letet kdykoliv a kamkoliv ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nic takového jsem neřekl. Ale u těchle letů "kdykoliv, kamkoliv" by se pravděpodobně jednalo o nějakou formu automatizace. A ano, řízení letového provozu by pouze nějak vymezilo zóny pro tenhle provoz a sbíralo informace o tom, že tam je. Nemělo by to dnešní podobu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: rizeni letoveho provozu nema na starosti pouze velka dopravni letadla, jak se tu snazis tvrdit. Nejdriv si o tom neco zjisti, nez zas placnes podobnou hovadinu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tak řízení letového provozu má na starost velká dopravní letadla, se kterými není snadné uhnout, a která mířá všechna na několik velkých letišť.

    decentralizovaná letecká doprava by s sebou přinesla trochu jiné výzvy, a hlavně navíc jí lze rovnou vymýšlet pro éru automatizace, kdy by o sobě ta letadla věděla a kolizní dráhy řešila zcela automaticky...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Dost zajímavý vzorečky ve videu (hádky se tu o to vedly 10 let :-)
    Are Electric Planes Possible?
    https://www.youtube.com/watch?v=VNvzZfsC13o
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: ale na toto im neskorcim: "Enabling a world where anyone can fly anywhere, anytime" - neviem co by na to povedalo riadenie letoveho provozu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    World’s First All-Electric Air Taxi - The Lilium Jet
    https://www.youtube.com/watch?v=uGrAwc-cbrY
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tolik k VTOL penalty u elektrických letadel...
    Home - Lilium
    https://lilium.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no celý tenhle klub je už několik let moje velké HA HA HA. Před 10 lety jsem byl za naprostého exota...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jak vypadá hodně lehké letadlo s přetlakovou kabinou, schopné letu ve stratosféře:
    Flight 62 video
    http://www.youtube.com/watch?v=cI0fPcEt8zw
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    sprav si screenshoty a potom az sa v buducnosti tieto prototypy pretavia do beznej dopravy, tak to sem postni ze HAAA HAHAHAHA HA HAAAA!

    IT Crowd - Clown laugh
    https://www.youtube.com/watch?v=O4vbMv9gbmM
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    dal jsem ti plusko, dej si taky a už budeš pouze -1 :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak je vcelku pozitivní, že z 19 lidí, co četl poslední příspěvek, mi nenávidí jen asi 3 (viz počet mínusů). To je dobrý začátek :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Charged EVs | Quantum Air orders 26 electric airplanes from Bye Aerospace
    https://chargedevs.com/newswire/quantum-air-orders-26-electric-airplanes-from-bye-aerospace/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: Tak hlavně, mě hmotnost baterií, potřebných pro vyšplhání letadla do cca 7000m, vycházela cca 1/3 hmotnosti letadla (počítáno pro naprosto ideální situaci - prostý rozdíl gravitačního potenciálu, v praxi by to bylo pochopitelně ještě horší). Pokud by se energetická hustota zdvojnásobila, tak pochopitelně podíl hmotnosti baterií klesl na 1/6, s čímž se už dá pracovat (tak např. SI2 by s takovými bateriemi býval mohl mít dvoumístnou kabinu a nejspíš obletět Zemi nonstop... možná to předvedou s SI3?)

    (počítám, že cca od 5000m by letadlo už naprosté většině situací bylo nad mraky a mohlo stoupat pomocí solární energie...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    55kWh (použitelné malé auto) = 130kg baterek místo aktuálních 350kg (bolt). Dejte do toho 45kW motor (nevím proč Zoe má 80 či 100). cenu baterky za $80/kWh a máme použitelnou e-Felicii :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: asi budu muset sebrat některým lidem i read přístup :-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    To se nám to tu ale rozmínusovatělo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://www.aurora.aero/odysseus-high-altitude-pseudo-satellite-haps/
    Teď ještě ubrat celonoční výdrž a přidat kabinu pro cestující :-)) Pravda, muselo by se to celé asi ještě o něco zvětšit... ale je to dobrý nástřel toho, jak budou budoucí solární letadla vypadat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam