• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ale bla bla. Ano, malá letadla se musí hlásit. Ale není to na tom levelu jako koridory pro velká dopravní letadla.

    Ty si taky musíš furt dokazovat, jak si chytrej...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: opravdu ne? Napsal jsi doslova: řízení letového provozu má na starost velká dopravní letadla, se kterými není snadné uhnout - a ja tvrdim, ze tento tvuj vyrok rozhodne neni pravdivy, nebot rizeni letoveho provozu ridi (ma na starosti) i mala letadla. A celkove to, zda je provoz rizeny ci nikoliv neni urceno velikosti letadla... ale tridou vzdusneho prostoru. Prostory tridy C a D jsou rizene vzdy bez ohledu na velikost letadla. Takze mimo jine se bez povoleni nad FL95 legalne nedostanes.

    IFR lety (tedy tvym slovnikem "automatizovane" - tedy rizene podle pristroju) vyzaduji povoleni a podlehaji rizeni i v prostorech tridy E (narozdil od VFR letu; tam jsou ale jina omezeni - pocinaje viditelnosti). Sem spada veskery vzdusny prostor nad 1000ft AGL po FL95, pokud nejde o /M/CTR nebo /M/TMA. Zcela nerizeny je jen prostor tridy G (do 1000ft AGL mimo /M/CTR a /M/TMA), ale tam se zas realne s IFR nedostanes - nebot plati dalsi omezeni, pokud jde o dodrzeni minimakni vysky pro IFR let nad prekazkou (opet tech 1000ft, v pripade vysokeho terenu dokonce 2000ft).

    Jakou kardinalni blbost tam mas dale? :-) Predpisy mas dostupne volne, muzes si to nastudovat (v danem pripade postaci L2, pripadne L14) driv, nez nejakou blbost opet placnes. Treba i v pripade UAS (tedy dnes popularnich dronu) najdes i dalsi omezeni (a samozrejme i vyjimky z pravidel pro IFR, zejmena pokud jde AGL) - ktera se netykaji jen velkych letist, jak se mylne domnivas - ale tato chranna pasma a z nich vyplyvajici omezeni naleznes rovnez u letist malych. A decentralizace funguje uz davno - prave vzdusne prostory i v tride G u malych letist jsou koordinovana mistne. Rozhodne ale nemuzes letet kdykoliv a kamkoliv ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nic takového jsem neřekl. Ale u těchle letů "kdykoliv, kamkoliv" by se pravděpodobně jednalo o nějakou formu automatizace. A ano, řízení letového provozu by pouze nějak vymezilo zóny pro tenhle provoz a sbíralo informace o tom, že tam je. Nemělo by to dnešní podobu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: rizeni letoveho provozu nema na starosti pouze velka dopravni letadla, jak se tu snazis tvrdit. Nejdriv si o tom neco zjisti, nez zas placnes podobnou hovadinu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tak řízení letového provozu má na starost velká dopravní letadla, se kterými není snadné uhnout, a která mířá všechna na několik velkých letišť.

    decentralizovaná letecká doprava by s sebou přinesla trochu jiné výzvy, a hlavně navíc jí lze rovnou vymýšlet pro éru automatizace, kdy by o sobě ta letadla věděla a kolizní dráhy řešila zcela automaticky...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Dost zajímavý vzorečky ve videu (hádky se tu o to vedly 10 let :-)
    Are Electric Planes Possible?
    https://www.youtube.com/watch?v=VNvzZfsC13o
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: ale na toto im neskorcim: "Enabling a world where anyone can fly anywhere, anytime" - neviem co by na to povedalo riadenie letoveho provozu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    World’s First All-Electric Air Taxi - The Lilium Jet
    https://www.youtube.com/watch?v=uGrAwc-cbrY
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tolik k VTOL penalty u elektrických letadel...
    Home - Lilium
    https://lilium.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no celý tenhle klub je už několik let moje velké HA HA HA. Před 10 lety jsem byl za naprostého exota...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jak vypadá hodně lehké letadlo s přetlakovou kabinou, schopné letu ve stratosféře:
    Flight 62 video
    http://www.youtube.com/watch?v=cI0fPcEt8zw
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    sprav si screenshoty a potom az sa v buducnosti tieto prototypy pretavia do beznej dopravy, tak to sem postni ze HAAA HAHAHAHA HA HAAAA!

    IT Crowd - Clown laugh
    https://www.youtube.com/watch?v=O4vbMv9gbmM
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    dal jsem ti plusko, dej si taky a už budeš pouze -1 :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak je vcelku pozitivní, že z 19 lidí, co četl poslední příspěvek, mi nenávidí jen asi 3 (viz počet mínusů). To je dobrý začátek :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Charged EVs | Quantum Air orders 26 electric airplanes from Bye Aerospace
    https://chargedevs.com/newswire/quantum-air-orders-26-electric-airplanes-from-bye-aerospace/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: Tak hlavně, mě hmotnost baterií, potřebných pro vyšplhání letadla do cca 7000m, vycházela cca 1/3 hmotnosti letadla (počítáno pro naprosto ideální situaci - prostý rozdíl gravitačního potenciálu, v praxi by to bylo pochopitelně ještě horší). Pokud by se energetická hustota zdvojnásobila, tak pochopitelně podíl hmotnosti baterií klesl na 1/6, s čímž se už dá pracovat (tak např. SI2 by s takovými bateriemi býval mohl mít dvoumístnou kabinu a nejspíš obletět Zemi nonstop... možná to předvedou s SI3?)

    (počítám, že cca od 5000m by letadlo už naprosté většině situací bylo nad mraky a mohlo stoupat pomocí solární energie...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    55kWh (použitelné malé auto) = 130kg baterek místo aktuálních 350kg (bolt). Dejte do toho 45kW motor (nevím proč Zoe má 80 či 100). cenu baterky za $80/kWh a máme použitelnou e-Felicii :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: asi budu muset sebrat některým lidem i read přístup :-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    To se nám to tu ale rozmínusovatělo
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam