• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PRISCILAReformace a protestantské církve a související témata
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Dnes je často křest brán jako "vítání občanků" a kmotři/kmotry či rodiče k víře svého svěřence nevedou

    Což je samozřejmě situace, kdy by církev křest dítěti prostě udělovat neměla. Bodka. :) Křest dětí je možný jenom tehdy, když se církev jako celek a rodiče/kmotři zvlášť zaručí za to, že dítě bude vychováno jako křesťan.
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS:Nepřekvapí:)...I když si myslím, a zde si trochu zdánlivě odporuji, že křest nemluvněte může mít i pozitivní vliv. Znám případy, kdy si lidé na svůj křest rozpomněli a začali se více o víru zajímat. Je tady více problémů, krom teologického i praktický. Dnes je často křest brán jako "vítání občanků" a kmotři/kmotry či rodiče k víře svého svěřence nevedou, protože sami nebyli vedeni. Když se člověk rozhodne sám, bere tuto zodpovědnost sám za sebe a větsinou se rozhoduje zodpovědně a nějakou dobu mu to vydrží
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: No vidíš - a tady se zrovna neshodneme... ;) Ale to asi nepřekvapí, že?
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS:
    JIXIPEN: Přechodové rituály se dají vyřešit i jinak. A křest by měl být opravdu vědomé rozhodnutí se na základě víry v Krista (viz Písmo). A na to může být dítěti třeba 5let, ale nemluvně ani neví, kde je...V ČCE se děti nemusí křtít a mohou být i tak členy sboru...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    JIXIPEN: Klíčová je pak puberta - ale tam už zapadá biřmování/konfirmace

    Konfirmace. Bodka. ;) Biřmování patří tamtéž, co křest... a je-li křest udělován nemluvněti, nechť je iniciace do křesťanského společenství kompletní.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    JIXIPEN: Šedivá je teorie, zelený strom života. Pravoslavný Tě taky leckde znovuomastí a ani nemrkne. Ve skutečnosti je ale častější to, že lidé přicházejí s tím, že by chtěli pokřtít a přitom už pokřtění jsou. To je trochu pastorální problém občas.
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    OMO: Co ti na ČCE nesedí? Že jsou na žádost rodičů ochotní pokřtít i nemluvňata? To mě to tam sedí - co prostě není dogmaticky dáno v základu křesťanství, to je variabilní a každý může rozhodnout, jak to bude. Mě zase přijde, že pokud je dítě křesťansky vychováváno, tak do nějakých 10 let stejně nemá moc rozum protivit se rodičům a výchově a udělá, jak bylo vychováno. Klíčová je pak puberta - ale tam už zapadá biřmování/konfirmace.

    Přijde mi, že novodobá společnost přišla o dost jednoznačných "rituálů přechodu" a pak je to s tím křestem u dítěte křesťanských rodičů chodícího pravidelně do kostela takové podivné - v 10 ještě ne a v 11 ano? Nebo počkat až po pubertě? Nebo až do dospělosti? A do té doby dítě obrat o svátosti, kterých se smí účastnit jen jako pokřtěné? Nebo počkat, až si dítě řekne, že chce ke svátostem taky a pak ho nechat pokřtít? Zrovna tohle se mi u katolíků líbí - křest dětí, pak slavnostní "první přijímání", kam se připravují všechny děti stejného věku společně, hezky se nastrojí. A potom biřmování.

    Ale je hezké i mít tu možnost to tak dogmaticky nedělat, pokud rodiče/dítě nechtějí. Žádné "musíš tak" nebo "musíš tak", ale můžeš pokřtít nemluvně nebo to nechat na dítěti na později.

    GOBERS: Ještě pořád? Já měla pocit, že na vzájemné uznávání křtu napříč církvemi se už snad všechny církve dohodly. Asi jsem už moc pokroková.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA a JIXIPEN: Jo, já kdysi s kolegy religionisty vymýšlel hypotetickou konstrukci, že bychom si na to založili firmu a vydělávali na tom. :D :D :D
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    PRISCILA: No, nevím, zda by tě pak ještě někde pokřtili znovu :-).
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    JIXIPEN: Jak správně naznačuje OMO - jsou církve (a sboru uvnitř církví :p), které neuznávají platnost křtu, který není na základě osobního vyznání (tj. křest dětí).
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: NC, byť je to po Písmu to nejjistější, čeho se můžeme chytnout, se může naplnit různými obsahy...

    To je právě ono... podle mého názoru NC jako izolovaná (z nebe spadlá) veličina má přesně tak málo smysl jako podobně pojímaný Nový zákon. Proto hovořím o tom celocírkevním konsensu do NC jako o bázi, nikoliv jen o NC...
    OMO
    OMO --- ---
    JIXIPEN: Ja mam taky katolicky krest na vyznani (sice v detstvi, ale pri plnem vedomi a s virou v Kristovu spasnou obet), ktery je uznatelny (a uznany) i u baptistu. U krtu nemluvnat uz je to slozitejsi. Ten mi na CCE nesedi (krom rodove uzavrenosti nekterych sboru je to asi jedine, co se mi nelibi, jinak mam k evangelikum srdecny vztah)
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    JIXIPEN: Vypsaná z matriky "prý" jsem a křest je jediné, co si ráda ponechám, protože to bylo v podstatě na vyznání:)...No, nebo jít za těma Satanistama, ti mně zruší ten římskokatolický křest a pak se nechám pokřtít znovu jinde:):)...Mají na to nějakou živnost, nebo kde se má člověk přihlásit:):)
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    PRISCILA: Mno, u Satanistů prý existuje nějaký rituál, který umí smýt následky křtu a pak je člověk, jako by nebyl pokřtěný. Ale zda by tě poté katolická církev vypsala z matriky, to netuším.

    A jinak teď už snad pro všechny křesťanské církve jsi počítána jako křesťan a uznávají tvůj křest (dříve se některé křty - zvláště křest malých dětí u katolíků - v některých církvích neuznával a "překřtívali" lidi znovu).
    PRISCILA
    PRISCILA --- ---
    GOBERS: OK, pokud mě chtěj římětí katolíci zatratit, tak mně lichotí:):)...Jinak, myslím, že na NC se shodne většina církví, nebo to alespoň prohlašují. Otázka pak je, jak to vypadá v praxi. NC, byť je to po Písmu to nejjistější, čeho se můžeme chytnout, se může naplnit různými obsahy...
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Jako na odpadlíka, který přijde do pekla, pokud se nenavrátí do lůna jediné správné církve? A jak se na to dívají třeba starokatolící?

    Můžu Ti odpovědět z hlediska církevního práva - tam jsi v církevním trestu exkomunikace (s největší pravděpodobností - aby byla jistota, musel by to prohlásit soud, ale dá se důvodně předpokládat samočinná exkomunikace). Z hlediska neprávního a soteriologického by Ti asi římskokatolický teolog řekl, že ohrožuješ spásu své duše těžkým hříchem, který v případě, že se z něj nebudeš kát s velkou pravděpodobností povede k Tvému zatracení.

    A co na to Jan Tleskač starokatolíci?

    Ti se k Tobě nebudou vyjadřovat, protože mají dost svých starostí, než aby za Hospodina dělali jeho byznys.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    PRISCILA: Co je onen katolický základ?

    Na každou otázku existuje jednoduchá, stručná, nesprávná odpověď... :) V tomhle případě by byla - vzor prvotní a rané církve. Tedy té, které dala vzniknout NC - které ovšem nespadlo z nebes a bylo zasazeno do zcela konkrétního církevního a teologického kontextu. Pokud by se řeklo, že za společnou křesťanskou platformu prohlásíme to, co bylo celocírkevním konsenzem v okamžiku přijetí NC a co je nad to, to je legitimní variabilita, tak bych byl první, kdo by byl pro.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    OMO: o tom nemám stínu pochybnosti... :p
    JIXIPEN
    JIXIPEN --- ---
    GOBERS: Oni i ti katolíci se nakonec "umravní". Třeba se toho i někteří z nás dožijí. Když člověk čte některé starší texty, tak je vidět, že pokrok je obrovský.
    OMO
    OMO --- ---
    GOBERS: Taky mne rmouti, jak se od naseho pruzracneho proudu praveho ziveho krestanstvi v prubehu dejin oddelily veletoky apostatu a zustala jen bystrinka ryzi Kristovy cirkve, zvenku nazyvana radiklalni reformace.... ;D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam