• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    VANEK: je to tvé...
    VANEK
    VANEK --- ---
    LIQUID_SOUND: Here is Edward Bear, coming downstairs now, bump, bump, bump, on the back of his head, behind Christopher Robin. It is, as far as he knows, the only way of coming downstairs, but sometimes he feels that there really is another way, if only he could stop bumping for a moment and think about it.* [ VANEK @ Mycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu... ]
    Vilmo, dej mi práva k záhlaví a já přidám FAQ ;-)
    * (Budu si to muset někdy doopravdy přečíst.)
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    BRAMBOREENA: Taky zkusím spoilerový tag ...
    Jenže vypravěčka je jakéhokoli rozhodování ušetřena, jelikož její život stejně spočívá v pouhém přehrávání toho, co má napsáno v osudu. Dokonce jestliže je osud daný fyzikálně, tak v osudu bude napsáno nejen co se jí stane, ale co bude dělat ten který atom v tu kterou dobu a podobně, a ona ani nebude mít možnost MYSLET si něco, co v osudu napsáno není. Nikdy nebude přemýšlet způsobem "to je pech že kvůli osudu musím udělat tohle, když bych radši udělala tamto".

    Že jazyk ovlivňuje vnímání je sice pěkné, ale právě v kontextu osudovosti to úplně ztrácí smysl. Jazyk nemohl nic ovlivnit, protože se fyzikálně nemohlo stát nic, co by nebylo předem určené. Kdyby to bylo napsáno v osudu, tak hrdinka klidně může znát budoucnost i kdyby se s heptapody nikdy nesetkala a celý život by psala oghamem.
    VANEK
    VANEK --- ---
    BRAMBOREENA: Já to kdysi zkusil a (IIRC) prostě jak si v 70. letech představovali špionážní thriller.
    BRAMBOREENA: Někde v
    Themes : Linguistics : SFE : Science Fiction Encyclopedia
    http://www.sf-encyclopedia.com/entry/linguistics
    jsem se dočetl, že Sapir-Whorff už je diskreditovaný; spíš by mě zajímalo, co bys říkala na tu Elginovou.
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    VANEK: Já četla Keller psychotikem a nějak mě to nezarazilo.
    YENNEFER
    YENNEFER --- ---
    Zajímavá povídka o psychotronice vyšla v 80 roce v ikarii, napsal to nějaký Ital a jmenovala se cesta za auradou ...
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    BRAMBOREENA: zato že tam nemáš jasnovidectví, strašně děkuju. Jediný, kde jsou možný paradoxy vyplývající z jasnovidectví popsaný dobře, je Duna.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    GROBENIUS: Další mezera ve vzdělání... Má cenu to číst?
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    KAVEN: Svoboda je poznaná nutnost, neasi :D
    No tak vážně: já s těmi ideovými východisky taky nesouhlasím a predestinace je mi proti srsti, ale ta povídka mi připadala nesmírně působivá
    za což samozřejmě může hlavně fakt, že vypravěčka celou dobu ví, že její dcera zemře - to je pro čtenáře otřesné dokonce hned dvakrát; poprvé při pomyšlení, že dítě teprve počnou, a přitom už předem vědí, jak dlouhý (respektive krátký) jeho život bude - a podruhé když člověku dojde, že tohle přece vlastně děláme všichni, když máme děti, že ano... ale uznávám, že tohle zrovna s lingvistikou nesouvisí :D
    . No a zajímavá je myšlenka, že jazyk přímo ovlivňuje vnímání - o tom se samozřejmě dávno mluví i mimo sci-fi, jak moc charakter jazyka a dostupnost výrazů pro různé pojmy determinuje způsob myšlení lidí, kteří ten jazyk užívají. Tady je to dovedené do důsledků - a to je správná spekulativní sci-fi, tak to má vypadat, ne nějaké usekávání chapadel a vůbec! :D

    A v argenitovém vesmíru je přímo součástí "pravidel", že žádné jasnovidectví není možné; tak je ten vesmír nadefinovaný a hotovo, protože znalost budoucnosti (což je vlastně, když se to tak vezme, jen zvláštní případ časového paradoxu, jak ho popisují různé sci-fi o cestování časem) nadělá ve vymyšleném vesmíru hroznou paseku.
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    RIP: To jo. A jo, je to napsané pěkně, celou dobu jsem byl zvědavý co z těch heptapodů vyzkoumají. Ale "predestinaci" prostě nemám rád; zkousnu ještě tak fomalhiwské hrátky s Astuanerem, jelikož tam se nikdo netváří že ví co v budoucnosti bude.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    VANEK: Teda to je hrozná tichá pošta, už jsem si chtěla dělat poznámky o tom, jak se Keller mění v new age gurua (teda ne že by jím skutečně částečně nebyl). To by byla teprv síť dezinformací - od čtení myšlenek před Madeleine Allbrightovou až po "českého psychotronika Jana Kellera".
    GROBENIUS
    GROBENIUS --- ---
    BRAMBOREENA: tohle, tuším
    Souboj mozků --- LEGIE - databáze knih Fantasy a Sci-Fi
    http://www.legie.info/kniha/3127-souboj-mozku
    bylo kdysi inzerováno jako psychotronický román...
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    VANEK: Není mrtvá! Nakladlo to vajíčka! :)
    VANEK
    VANEK --- ---
    Heleme, psychotronikologie (nebo aspoň -historie) žije, o tom Valdemarovi jsem to nevěděl! (Ostatně, nečítala Saša taky zamlada sci-fi?)
    Tomáš Tožička: Keller psychotronikem - Deník Referendum
    http://denikreferendum.cz/clanek/23105-keller-psychotronikem
    Dokud se psychotronickými jevy nezačal zabývat profesor sociologie a poslanec Evropského parlamentu Jan Keller, zdálo se, že česká psychotronika je mrtvá. V sedmdesátých a osmdesátých letech měla psychotronika/psychoenergetika své místo mezi vědami. Profesor František Kahuda, fyzik, matematik, teoretik netradičních vzdělávacích metod a ministr školství, byl až do svého skonu v roce 1987 ředitelem Psychoenergetické laboratoře Fakulty chemického inženýrství VŠCHT v Praze.
    Poté vedení laboratoře nakrátko převzal Valdemar Grešík, který si po roce 1990, když byla psychoenergetika novými strukturami jako věda zase zrušena, otevřel v Děčíně krámek s bylinkami. Dotáhl to až na českého velkokrále léčivých čajů. Třeba takový jeho čaj Flegmatik dokáže skutečné divy. Nerozhází vás ani to, když s psychotronikou začne koketovat Jan Keller.
    OMNISLASH
    OMNISLASH --- ---
    RIP: *is it .. kdyz uz tady mame to jazykove okenko :-D
    RIP
    RIP --- ---
    KAVEN: No, to, že v beletrii málokdy jde o totéž jako ve vědě samotné, není úplně převratný objev, isn´t it? :-)
    RIP
    RIP --- ---
    SARGO: V poho, já si někdy stahuji i vlastní překlady :-)
    KAVEN
    KAVEN --- ---
    RIP: To samozřejmě vůbec není hezké vůči nakladateli ani autorovi a tak dále ...

    No dobře, přečetl jsem si to :-) Zajímavé, i když tam spíš než o lingvistiku jde o fyzikálně-filosofické úvahy. Osobně mám problémy s tou svobodnou vůlí - závěr je, že svobodná vůle v podstatě neexistuje. Buď budoucnost znám a v tom případě nemám jinou možnost než ji vykonávat; a nebo ji neznám, a pak dělám totéž, jenom o tom nevím. Celé by to vedlo k fatalismu, a potažmo ztrátě jakékoli motivace, a to nemusím. Vykonávání předem daného scénáře za dobrou životní náplň nepovažuju (a vsadím se, že Lucasovi Hildebrandtovi by se to taky nelíbilo :-) )

    Jinak teda doufám že össein je jazykem sice úchylným, ale pořád ještě "lidským". Jednou z krás Mycelia je, že všechny jeho kulisy jsou dostatečně "normální", aby se člověk do příběhu mohl velmi snadno ponořit.
    EDERA
    EDERA --- ---
    BRAMBOREENA: A hlavně - nad krbem je místo jen pro pátý obraz.:-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam