• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    “Pomoz mi, abych to dokázal sám – abych to dokázala sama.” "Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo k Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých není formovat dítě, odstraňovat mu z cesty překážky, nebo jím dokonce manipulovat, ale udělat vše pro to, aby vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti a vrůstalo do světa, který ho obklopuje." Diskuse pro všechny, které zajimá montessori přístup, ať už pro miminka, batolata, školkáče ši školáky. Sdílení tipů na tzv. připravené prostředí (děcko se inspiruje a něčím se zabývá), aktivity, co je kde zajímavého po netu, literatura... Lidi, kteří montessori rozumí, a mohou nás poučit, jsou zvláště vítáni!

    rozbalit záhlaví
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    KEIKIN: Tak popravde o to jde maly pocet deti na jednoho pedagoga,aby se jim mohl venovat kazdemu co nejvice .
    nikdy nebudou tak dobre vysledky v sebelepsi skole se sebelepsim pedagogem,kdyz bude mit na sobe 30 deti ,proste to technicky nemuze jit aby se vsem plne venoval ,ackoli by sebevic chtel.
    (Ma domnenka....pokud to nekde dokazou/dokazali,rada bych o tom vedela )
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    BERENIKEE: jj jako mi je jasné, že to de. Asi to je omezené i počtem dětí ve třídě, či počtem učitelů na dítě. Těžko by jedna učitelka zvládla třeba 20 dětí jak v normální školce.
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    KEIKIN: Napriklad v tom rozhovoru viz niz mluvi o problemovych detech:prijdou,pozorujou,nikdo je do niceho nenuti,ukazou jim ze jsou tam s nim a pro nej....vysledek ,po nejake dobe se sam zapoji.Myslim,ze podobne by to bylo napr i s detmi ,ktere prijdou trosku s "divocejsiho"prodtredi.
    Ale co jsem tak slysela,vetsinou se snazi zapojit i rodice.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    YMLADRIS: zvláštní na těch říkadlech je to, že si vybavuješ vzpomínky z dětství a úryvky říkadel, co ti předávali (pra)rodiče.
    BERENIKEE: když tak nad tím přemýšlím, tak ty montessori školičky jsou vlastně výběrové. Většinou tam chodí děti "zajištěných" rodičů u kterých se předpokládá jistá míra výchovy v rodině. Představ si , že by do té třídy naběhlo 6 cikáňat (bez rasového podtextu) nebo 6 dětí typu "živel". Myslím, že ty učitelky by asi nestíhaly.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    CHIMERA: mam za to ze se empiricky vi, ze bilingvinni deti mluvi pozdeji, je to pro ne nejak obtiznejsi pobrat. takze z tveho pripadu zaver nedelam :)
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    YMLADRIS: mluvit na něj je naprosto nahovišo.
    já na oba kluky mluvím od narození a moc moc moc, pořád.
    starší v roce plynule hovořil, vymýšlel pohádky a plkal furt.
    mladšímu je 22 měsíců a kromě pár slov nic nevyplodí.
    při úplně stejném přístupu! už mám hubu udranou a nic... :-D
    ve školce se učí i různé říkanky spojené s tanečky, ale vždycky umí jen to první slovo...
    takže traika znamená, že mám zpívat travička zelená, to je moje potěšení, a on u toho tancuje...
    můj závěr: mluvit na dítě je k prdu. pokud je mluvivé, začne i samo. nemluvivé začne pozdě i přes veškerou rodičovskou snahu.
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    A kdo mate ucet na fb,doporucuju ke sledovani tuto skolku(je teda v Praze),nevim jaka je ze zkusenosti,ale pekne dokumentuji aktivity,ktere tam s prcky delaji


    https://www.facebook.com/Marche.Montessori
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    RACHEL:
    koukam, ty deti jsou vsechny stejny... :)
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    YMLADRIS: Nevim presne vyznam rikadel,ale sama si myslim,ze jde hlavne o rytmus hlasu a verse,deti(uz v deloze)maji radi hudbu a rytmus jako takovy.
    Plus rikadla nebo pisnicky usnadni propojeni s ruznymi cinnostmi a denni dobou(konkretni rikadlo pri konkretni cinnosti)dite se na ne vic soustredi,cimz muzou byt pro nej zajimavejsi.

    Ale jak rikam je to ma predstava,ani nevim jak se k rikadlum stavi Montessori ,ci jiny moderni pedagogicky smer s respektem k detem.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KEIKIN: tady jsem to proklikla na Rikadla pro nejmensi (to uz neni avizovano vylozene jako montessori) a chtela bych se trochu asociativne oslim mustkem zeptat, zda nekdo rozumite roli rikadel v rozvoji mimina :) mineno, zadna rikadla mu nerikam, ale na druhou stranu bych chtela aby co nejdrive mluvil. Myslite ze rikadla - urcity typ radu - maji nejaky vliv na rozvoj jazyka, nebo je to proste jen takova mila aktivita

    pripadne diky
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BERENIKEE: to jsou presne ty veci, ktery by byly super, kdyz by nejaky moudry pedagog autoritativne odpovedel - napr. jestli kazde dite ocenuje rad, nebo je to jen montessori predstava

    Jinak u nas je to podobne, napr. poradek nic moc, jsem zvedava zda se mi podari nejaky vytvorit a prosadit. A udrzovat.
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    KEIKIN: V clanku to vyjadrila krasne do sesti let je clovek hotovy,takze si myslim,ze ze zdraveho radu muze mit radost i 4,5lete ditko,ale zkusenost nemam.

    Take mam pocit,ze jsme rodice,co sami rad poradne nemaji,ale dite beru jako ucitele,tozn. Ze toto se mohu naucit s nim,(alespon se o to snazit.)
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    RACHEL: no právě moje děcko nechce řád přijímat. v jeslích bez potíží, ale doma si to vynahrazuje tím spíš... jakože: domóoov, konečně pohov :)
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    KEIKIN: a co teprve, když člověk zjistí, že je chaotická a neuspořádaná učtielka v montessori školce, která dělá dvacet věcí najednou a je permanentně ve stresu. ještě že jsem to zjistila zavčasu.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    CHIMERA: ale tak je asi rozdíl u tebe stereotyp a řád pro dvouleté dítě, aby se v tom velkém světě neztratilo...

    že v poledne je oběd, že po záchodě se myjou ruce, že v noci se spí, že nádobí se dává do dřezu, že vím, kde najdu lžíci... já to chápu takhle, ten řád. to je dané a to čím naplníš den mezi spaním a jídlem je na tobě. nemusíš chodit každý den stenou trasu na procházku a nemusíš každý den jíst to samé.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    CHIMERA: nj my sme takový v podstatě. Ale přináší to sebou problémy. Zvláštní je, že třeba mně konkrétně naši v jakéms takéms řádu vychovávali...:-) Ne že bych chtěl najednou vše změnit, ale některé principy se mi celkem líbí. Bohužel třeba já s dětmi trávím spíše až odpolední čas (krom víkendů), takže ono je to i kompromisu obou rodičů.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    KEIKIN: tyhle povídačky o řádu mě vždycky pobaví :-D
    ono totiž není pravda, že každé dítě potřebuje řád a jinak se cítí ztracené a úzkostné.
    já to měla (a mám) obráceně. když se některé činnosti furt opakují, je to pořád stejné a dokola, tak normálně psychicky zdechnu.
    nenáviděla jsem třeba období, kdy jsem furt kojila a přebalovala. to je na hlavu - pořád dokola, všecko má řád a je to na pikachu.
    ať žije chaos a bordel! :-D
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Andílek Montessori školka a škola v pořadu Supermáma na TV Pětka - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=JAfXCFFDvYw
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Trošku sem zabrouzdal na nšel jsem pár instruktážních videí:
    Montessori videa
    http://www.rodina.cz/scripts/k.asp?rubrika=montessori_v&pg=1&sort=0
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    BERENIKEE: to je fajn článek. Když to tak čtu, tak je fakt škoda, že Montessori školek je jak máku a navíc stojí dost peněz. Kua to ty naše slavné pajdáky nejsou schopné jit s dobou a vychovávat poučené pedagogy ?

    "Bez řádu a přehlednosti se ale dítě v tom obrovském světě cítí ztracené a to v něm tvoří napětí. Když naopak zažívá pravidelnost v tom, že v konkrétní dobu chodí spát, že věci mají své místo nebo že je oběd přesně v poledne, získává ve svět důvěru." - to je vlastně odpověĎ na tu naši diskusi o uklízení si po sobě atd.

    No docela nářez, v tomhle je to dost o rodičích. Když ten řád nemáme my, jak ho předat dětem ?

    Myslíte, že u 4 a půl letého dítěte ještě není pozdě začít s řádem ?
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    HAWKS: jo tohle vím, když Matěj to má tak, hraje si s autíčkama nebo legem, vidím, že tlačí, řikám: Matěji, chceš jít na záchod? Nechci. A za minutu je v plíně bobek.

    Ale kdž má jít spát, tak najednou potřebuje, a seděl by tam půl hodiny, aby nemusel do postele...

    Ale někdy přijde sám a řekne si, podle mě, prostě jak se mu chce, jak má čas. Ale vyloženě od hraní nebo od pohádky nechce, třeba áno po probuzení se tam nechá posadit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam