KOTENCE: jeste mne k tomu neco napadlo z druhe strany a to je rozdil mezi studem a vinou. Zkoumam ted po troskach Brene Brown, udelala vyzkum, ze ktereho ji vyslo, ze spolecna vlastnosti lidi, kteri ve svem zivote hlasi ze maji propojeni, lasku, nekam patri atd. je -- pro ni hodne paradoxne a prekvapive -- zranitelnost. Odvaha jit i do veci ktere muzou skoncit bolestne. Projevovat se, atd. Okolo toho resi rozdil mezi studem a vinou. Stud je "jsi spatna". Vina je "udelala jsi spatnou volbu". Se studem se vicemene neda nic moc delat -- pokud decko nabere dojem, ze je vadny, nekvalitni, ze se ma za co stydet, tak proste samo sebe takto vidi a s tim jde zivotem. Zatimco vina se vaze ke konkretnimu aktu, kterej lze napravit odcinit ci priste jednat jinak (rozbila jsi neco, prastila jsi nekoho, ukladla jsi neco, ale to neznamena ze jsi spatna, pouze ses blbe rozhodla, a priste mas moznost se rozhodnou lepe, pripadne to napravit). To decka zdaleka tak neposkozuje.
Vyvozuju, ze s pochvalou (praise) a ocenenim to muze byt podobny. Jsi sikovna, hodna, chytra, nebojacna...
to dite determinuje ze takovy je. Pak se zrejme musi snazit tento obraz drzet (radeji se nepousti do aktivit kde je nesikovne, radeji lze nez by pripustilo ze zlobilo, radeji opisuje, ...) anebo citi jako problem, kdyz se ten obraz zmeni (uz nemam same jednicky - nejsem chytra - tata uz mne nebude mit rad...).
Versus oceneni -- To se povedlo! (vyrobek, ..) Dekuju zes mi vyhovela! Moc mi to pomohlo!! (hodna...) Tos vymyslela fakt vtipne, to muzeme pouzit! (chytra...). V tom neni zadny zavazek ze takovy musi byt dite furt
Ale nevim, vy jste ucitelky ze jo, tak piste vase dojmy z praxe :)