• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    LISTOPAD

    Červánky.
    Rudé zámotky strachu,
    že se tak brzy stmívá,
    že svět bude jednou holý
    jako listopad.

    Absurdní okamžik.
    Vlažný vítr rve listí
    a nevíš,
    kde bude víc pršet:
    venku, nebo vevnitř.

    Po žlutém běhounu
    došel podzim
    k nejkrutější chvíli.

    Bojíš se,
    jestli bude za co žít.
    A já mlčím;
    nevím,

    jestli bude proč.

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Ale vážně: Přestože čelit kritice není snadné, bez ní není žádný vývoj.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Vidím, že se tu něco přihodilo.
    ;)
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: každá sranda něco stojí. benefity bez rizik poskytují u vašich zaměstnavatelů, ne tady :-§
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FIN: může jej [vkus] časem napěstovat a začít si užívat
    Nebo začít opravdu trpět. Už bez sametu, drsně, naholo... ;))
    FIN
    FIN --- ---
    WOCKOO: nic ve zlém, ale byla by to sračka, i kdybych byl tvůj nejlepší kamarád. s tímhle kamarádství nemá co dělat.
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: naopak, tady si můžeš dovolit říkat, co cítíš - ale musíš být dost duševně dospělý na to, abys 1) unesl taky to, co druzí řeknou tobě, a 2) se připravil na to, že nejen, že tvé dílko nemusí být skvost světa, ale nemusí být ani dobré, dokonce ani stravitelné a v některých případech může být i dost mizerné až, bohužel, sračka. řekl bych, že nemalé množství lidí má problém zejména s body 1, 1, 1, 2, 2 a 2.

    ad "neumíš podat": fakt, který řada lidí nerada slyší, je ten, že psát se musí umět. ne, opravdu nestačí to "myslet upřímně". ne, opravdu nestačí to "cítit". ne, opravdu nestačí "to myslet upřímně a tak cítit". je to asi jako s muzikou: znám spoustu lidí, kteří si zazpívají a zahrají upřímně, s nadšením a cítí to tak, bohužel jejich smysl pro rytmus a hudební sluch kulhá (až je zcela nepřítomen či dosahuje hodnot záporných), pročež působí té části lidstva, co smysl pro rytmus a hudební sluch má, nemalé utrpení.

    s psaním je to podobně - existuje totiž smysl pro rytmus i v básních a cit pro jazyk, dále pak na jiné rovině smysl pro kompozici, cit pro pravdivost a sílu sdělení a to a ještě některé další věci zastřešuje tzv. (dobrý) vkus. blbá správa je, že se ten (dobrý vkus) se musí pěstovat a dá to práci. blbá zpráva proto, že lidstvo je líné a kdejaký fušer by rád byl mistr "zadarmo", protože chce. dobrá zpráva naopak je, že se dá (dobrý vkus) pracně pěstovat a tříbit, pročež ten, kdo neměl, může jej časem napěstovat a začít si užívat. takže existence toho citu a smyslu a vkusu je blbá zpráva pro všechny lenochy, co si myslí, že když chtějí, tak to prostě jít musí* (protože to přece "myslí upřímně"**), dobrá naopak pro tu menšinu, co si uvědomuje, že bez práce nejsou koláče a ráda by něco získala, za což je ochotna (tou "prací"***) zaplatit.

    za další, jak správně říkáš, sám autor by měl vědět, co vlastně chce říct (tedy kromě toho, e se musí umět psát – tohle je další rovina/podmínka). dá se proto tvrdit, celkem s úspěchem, že autor musí vnímat dobře svět, skutečně jej vnímat v barvách, tvarech a podobách****, až nehezky přímo, drsně, nahrubo, natvrdo a bez příkras*****, a pak možná bude vědět, co vlastně chce říct.

    z výše řečeného plyne, že napřed musíš naplnit nějaké podmínky (někdy pracné, fuj), abys vůbec nějaký odstup mít mohl. jsou lidi, kteří ho mít nebudou ani na špičce eifelky.

    básnické prostředky a la:
    běžný den/radost-touha-víra/tichý sten/peřina vzpomínek, vzlyků/tady se cenzuruji a nevložím, co mě právě napadlo/těžký sen/trudná rána/sama
    skutečně surové jsou, ale asi jinak, než by si (dobrý) autor přál – působí totiž skutečně silný prožitek, ale bohužel ten prožitek je spíš utrpení. je to prostě klišoidní balast a o tom už tu řeč mockrát byla. a nic není smrtelnějšího než klišé v rukou kohokoliv jiného než dobrého ironika či skutečného mistra.



    technické poznámky:
    * géniové existují. ale je jich málo. vy osobně mezi ně s 99,999999%ní pravděpodobností nepatříte.
    ** nemyslí to upřímně - kdyby to opravdu upřímně mysleli, uvědomí si starou známou vestu, že bez práce nejsou koláče.
    *** nejste-li génius (viz *), potrvá to spíš pár let. nejen, že bez práce nejsou koláče, ale většinou nebývají ani rychle a ty rychlé pak bývají naprosto na hovno.
    **** nadměrný fet dobrému vnímání škodí. sice si spousta troubů myslí opak, ale to se jen šeredně pletou. skutečně dobrému vnímání, a tedy poezii a dobrým textům, a ne laciným lucidním cancům, fetování škodí – autor nepotřebuje být co „nejwic-upe-někde-woe“, ale naopak až úděsně střízlivý a příčetný jak do bílého žáru rozpálená žiletka uprostřed grónska. že někdy se k tomu dá dostat i skrze drogu, to je sice část pravdy, ale (což je druhá část pravdy a ta spíš větší) drtivá většina lidí to neumí a spíš se dostane do vymaštěnákova. mnohokrát pozorováno i v praxi a dokonce na vystoupeních.
    ***** příkrasy škodí – znemožňují lidem vidět skutečnou krásu.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    WOCKOO: Vem si příklad ze mě: tady si nemůžeš dovolit říkat, co cítíš! ;)

    Teď vážně. Ani v básni si to nemůžeš dovolit, pokud to neumíš podat tak, aby se ten cit přenesl na čtenáře a vyvolal v nich žádoucí odezvu. A tady se to nepovedlo. Příčin je víc, zmíním dvě (které znám velmi důvěrně).

    1. Nepochybně velmi silná emoce ještě není vnímána s dostatečným odstupem, který by umožnil její sebekritickou revizi a případně její zařazení do širšího kontextu, neboli: Má smysl to psát? Co tím chci/mohu sdělit? Teprve potom by to mohlo mít naději na úspěch. Odstup také umožňuje lepší a prožitkem tak nezatíženou práci s jazykem.

    2. Použité básnické prostředky jsou násilné, jak se to z Tebe dere ven, ale protože jsou tak surové, nepřenese se to dál. Řekl bych, že tady se spíš Tvá duše zbavila balastu z toho prožitku, a to, co se mělo ve skutečnosti dostat do básně, zůstalo očištěno jen v Tobě. Mělo by to být naopak.

    Ale netrap se tím. Je extrémně těžké dosáhnout v tomto správné rovnováhy. Já osobně bych řekl, že zkušenější autoři si zase často vypomáhají opačným extrémem, očešou báseň o veškeré city, které by mohly být problematické. A to také není dobře, ani konečný cíl. Je to velká vzácnost, když se to někdy opravdu povede.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---

    Snídaně

    Ještě zkřehlými prsty dám si
    pivní rohlík a novou sbírku
    poezie

    U prvních veršů před očima
    jak jsem šel pro ně
    skrz střepy trávníku

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    SORRYLOOKING: Jsem ráda, že Výběr funguje. Že se k tomu lidi vracejí. Tak přesně to má být.
    SORRYLOOKING
    SORRYLOOKING --- ---
    Fine, jen jsem chtěl říct, že tahle [ NATASHA @ Autorská poezie - Výběr ] báseň je skvělá. Tak bych chtěl umět psát :)
    MYS_USATA
    MYS_USATA --- ---
    TOMASZ: Sice v klubu neskutečně prudíš, ale oceňuju pokus o nonsensuální poezii, osobně pobavilo.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    NOČNÍ POTULKA

    Lampy tiše svítí
    (sodíkovým světlem)
    a stromy šeptají.

    Každý list má ústa,
    hlasivky větru,
    v orchestru korun
    a spících ptáků.

    A zem je basa,
    přede jemným chrápáním
    pod nohama tuláka
    až do rána.

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    SORRYLOOKING: To bude doslova hrozné, číst v její přítomnosti, ano.
    SORRYLOOKING
    SORRYLOOKING --- ---
    NATASHA: no neké, hana kofránková, co vona se mě natrápila na recitačních soutěžích! škoda že jsem na druhým konci světa no! :(
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Můj telemarketing tým Tě má na čelním místě seznamu.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: znáš to: kolika finům v daný den včas zavoláš, tolik finů může i přijít :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    A prosímvás, přijďte někdo ve středu do Malostranské besedy na toto, jinak průšvih. Jsem jim v Budyšíně tvrdila, jak to tady v Praze básnicky tepe, no znáte to ;)
    Do Brna byste taky mohli, tam jsem to tepání sice nemohla garantovat, neb tam nejsem našinec, ale doufám v totéž.
    .:: WAGON ::.
    http://www.almanachwagon.cz/data/u_uvod.htm#luzice
    JANEQ
    JANEQ --- ---

    kyberkošíkova hvězdná louč
    - bublinky v kanylách -


    jsem novým a budu ještě větší,
    až mě rozbalíš,
    modli se, abych spal.

    v jednoduchém rytmu,
    poupěcích, andělských pohybů,
    procitnu, abych ustrnul.

    lžeš mi až ten sbor páchne močí,
    nebyl to burgr, tam v ´93,
    pak seznáš, že to já lhal.

    naplň si svůj kotlík,
    a nechej mě, však není zač,
    to já svět uhranul.

    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    I.

    Svačina

    v podzimním listí,
    pod šikmou střechou
    stromu v parku.

    Jaké je menu?
    Dnes duši podávají,
    dušenou.

    Vy tam,
    dva starší pánové,
    a jste si jistí,

    že neodvanou
    vám jídelní lístky?
    Neodvanou,

    ale nejsme si jistí,
    že gorily v mlze
    s korunou napřaženou

    nás nepolapí
    a neznejistí.
    Na tohle nikdo nás

    nepojistí.


    II.

    Zbůhdarma rozumrvanou
    přinesli porcitou
    dušečistí.

    Najednou se známyslí:
    V koruně pohne se
    -- nedojísti!

    Ničeho nedojistí.

    Chutná vám, pane?

    Shorajistě se usměje
    tváří ošklebkem nakaženou,
    odpoví: medojistě!

    Nedojisté,
    nechte to raději, pane,
    tak zhola nedojisté!


    III.

    Vydatně přejedení
    natáhli se do listí.

    Přikryjte se, pane,
    tady tou dekou,

    profoukne
    a nezahřeje.

    A buďme si jistí,
    že ráno najdem,

    co vítr nám
    v noci neodvane,

    žaludek prázdný
    a mysl obtěžkanou.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam