• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    FIN
    FIN --- ---
    TOMASZ: naopak, tady si můžeš dovolit říkat, co cítíš - ale musíš být dost duševně dospělý na to, abys 1) unesl taky to, co druzí řeknou tobě, a 2) se připravil na to, že nejen, že tvé dílko nemusí být skvost světa, ale nemusí být ani dobré, dokonce ani stravitelné a v některých případech může být i dost mizerné až, bohužel, sračka. řekl bych, že nemalé množství lidí má problém zejména s body 1, 1, 1, 2, 2 a 2.

    ad "neumíš podat": fakt, který řada lidí nerada slyší, je ten, že psát se musí umět. ne, opravdu nestačí to "myslet upřímně". ne, opravdu nestačí to "cítit". ne, opravdu nestačí "to myslet upřímně a tak cítit". je to asi jako s muzikou: znám spoustu lidí, kteří si zazpívají a zahrají upřímně, s nadšením a cítí to tak, bohužel jejich smysl pro rytmus a hudební sluch kulhá (až je zcela nepřítomen či dosahuje hodnot záporných), pročež působí té části lidstva, co smysl pro rytmus a hudební sluch má, nemalé utrpení.

    s psaním je to podobně - existuje totiž smysl pro rytmus i v básních a cit pro jazyk, dále pak na jiné rovině smysl pro kompozici, cit pro pravdivost a sílu sdělení a to a ještě některé další věci zastřešuje tzv. (dobrý) vkus. blbá správa je, že se ten (dobrý vkus) se musí pěstovat a dá to práci. blbá zpráva proto, že lidstvo je líné a kdejaký fušer by rád byl mistr "zadarmo", protože chce. dobrá zpráva naopak je, že se dá (dobrý vkus) pracně pěstovat a tříbit, pročež ten, kdo neměl, může jej časem napěstovat a začít si užívat. takže existence toho citu a smyslu a vkusu je blbá zpráva pro všechny lenochy, co si myslí, že když chtějí, tak to prostě jít musí* (protože to přece "myslí upřímně"**), dobrá naopak pro tu menšinu, co si uvědomuje, že bez práce nejsou koláče a ráda by něco získala, za což je ochotna (tou "prací"***) zaplatit.

    za další, jak správně říkáš, sám autor by měl vědět, co vlastně chce říct (tedy kromě toho, e se musí umět psát – tohle je další rovina/podmínka). dá se proto tvrdit, celkem s úspěchem, že autor musí vnímat dobře svět, skutečně jej vnímat v barvách, tvarech a podobách****, až nehezky přímo, drsně, nahrubo, natvrdo a bez příkras*****, a pak možná bude vědět, co vlastně chce říct.

    z výše řečeného plyne, že napřed musíš naplnit nějaké podmínky (někdy pracné, fuj), abys vůbec nějaký odstup mít mohl. jsou lidi, kteří ho mít nebudou ani na špičce eifelky.

    básnické prostředky a la:
    běžný den/radost-touha-víra/tichý sten/peřina vzpomínek, vzlyků/tady se cenzuruji a nevložím, co mě právě napadlo/těžký sen/trudná rána/sama
    skutečně surové jsou, ale asi jinak, než by si (dobrý) autor přál – působí totiž skutečně silný prožitek, ale bohužel ten prožitek je spíš utrpení. je to prostě klišoidní balast a o tom už tu řeč mockrát byla. a nic není smrtelnějšího než klišé v rukou kohokoliv jiného než dobrého ironika či skutečného mistra.



    technické poznámky:
    * géniové existují. ale je jich málo. vy osobně mezi ně s 99,999999%ní pravděpodobností nepatříte.
    ** nemyslí to upřímně - kdyby to opravdu upřímně mysleli, uvědomí si starou známou vestu, že bez práce nejsou koláče.
    *** nejste-li génius (viz *), potrvá to spíš pár let. nejen, že bez práce nejsou koláče, ale většinou nebývají ani rychle a ty rychlé pak bývají naprosto na hovno.
    **** nadměrný fet dobrému vnímání škodí. sice si spousta troubů myslí opak, ale to se jen šeredně pletou. skutečně dobrému vnímání, a tedy poezii a dobrým textům, a ne laciným lucidním cancům, fetování škodí – autor nepotřebuje být co „nejwic-upe-někde-woe“, ale naopak až úděsně střízlivý a příčetný jak do bílého žáru rozpálená žiletka uprostřed grónska. že někdy se k tomu dá dostat i skrze drogu, to je sice část pravdy, ale (což je druhá část pravdy a ta spíš větší) drtivá většina lidí to neumí a spíš se dostane do vymaštěnákova. mnohokrát pozorováno i v praxi a dokonce na vystoupeních.
    ***** příkrasy škodí – znemožňují lidem vidět skutečnou krásu.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    WOCKOO: Vem si příklad ze mě: tady si nemůžeš dovolit říkat, co cítíš! ;)

    Teď vážně. Ani v básni si to nemůžeš dovolit, pokud to neumíš podat tak, aby se ten cit přenesl na čtenáře a vyvolal v nich žádoucí odezvu. A tady se to nepovedlo. Příčin je víc, zmíním dvě (které znám velmi důvěrně).

    1. Nepochybně velmi silná emoce ještě není vnímána s dostatečným odstupem, který by umožnil její sebekritickou revizi a případně její zařazení do širšího kontextu, neboli: Má smysl to psát? Co tím chci/mohu sdělit? Teprve potom by to mohlo mít naději na úspěch. Odstup také umožňuje lepší a prožitkem tak nezatíženou práci s jazykem.

    2. Použité básnické prostředky jsou násilné, jak se to z Tebe dere ven, ale protože jsou tak surové, nepřenese se to dál. Řekl bych, že tady se spíš Tvá duše zbavila balastu z toho prožitku, a to, co se mělo ve skutečnosti dostat do básně, zůstalo očištěno jen v Tobě. Mělo by to být naopak.

    Ale netrap se tím. Je extrémně těžké dosáhnout v tomto správné rovnováhy. Já osobně bych řekl, že zkušenější autoři si zase často vypomáhají opačným extrémem, očešou báseň o veškeré city, které by mohly být problematické. A to také není dobře, ani konečný cíl. Je to velká vzácnost, když se to někdy opravdu povede.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---

    Snídaně

    Ještě zkřehlými prsty dám si
    pivní rohlík a novou sbírku
    poezie

    U prvních veršů před očima
    jak jsem šel pro ně
    skrz střepy trávníku

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    SORRYLOOKING: Jsem ráda, že Výběr funguje. Že se k tomu lidi vracejí. Tak přesně to má být.
    SORRYLOOKING
    SORRYLOOKING --- ---
    Fine, jen jsem chtěl říct, že tahle [ NATASHA @ Autorská poezie - Výběr ] báseň je skvělá. Tak bych chtěl umět psát :)
    MYS_USATA
    MYS_USATA --- ---
    TOMASZ: Sice v klubu neskutečně prudíš, ale oceňuju pokus o nonsensuální poezii, osobně pobavilo.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    NOČNÍ POTULKA

    Lampy tiše svítí
    (sodíkovým světlem)
    a stromy šeptají.

    Každý list má ústa,
    hlasivky větru,
    v orchestru korun
    a spících ptáků.

    A zem je basa,
    přede jemným chrápáním
    pod nohama tuláka
    až do rána.

    NATASHA
    NATASHA --- ---
    SORRYLOOKING: To bude doslova hrozné, číst v její přítomnosti, ano.
    SORRYLOOKING
    SORRYLOOKING --- ---
    NATASHA: no neké, hana kofránková, co vona se mě natrápila na recitačních soutěžích! škoda že jsem na druhým konci světa no! :(
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Můj telemarketing tým Tě má na čelním místě seznamu.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: znáš to: kolika finům v daný den včas zavoláš, tolik finů může i přijít :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    A prosímvás, přijďte někdo ve středu do Malostranské besedy na toto, jinak průšvih. Jsem jim v Budyšíně tvrdila, jak to tady v Praze básnicky tepe, no znáte to ;)
    Do Brna byste taky mohli, tam jsem to tepání sice nemohla garantovat, neb tam nejsem našinec, ale doufám v totéž.
    .:: WAGON ::.
    http://www.almanachwagon.cz/data/u_uvod.htm#luzice
    JANEQ
    JANEQ --- ---

    kyberkošíkova hvězdná louč
    - bublinky v kanylách -


    jsem novým a budu ještě větší,
    až mě rozbalíš,
    modli se, abych spal.

    v jednoduchém rytmu,
    poupěcích, andělských pohybů,
    procitnu, abych ustrnul.

    lžeš mi až ten sbor páchne močí,
    nebyl to burgr, tam v ´93,
    pak seznáš, že to já lhal.

    naplň si svůj kotlík,
    a nechej mě, však není zač,
    to já svět uhranul.

    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    I.

    Svačina

    v podzimním listí,
    pod šikmou střechou
    stromu v parku.

    Jaké je menu?
    Dnes duši podávají,
    dušenou.

    Vy tam,
    dva starší pánové,
    a jste si jistí,

    že neodvanou
    vám jídelní lístky?
    Neodvanou,

    ale nejsme si jistí,
    že gorily v mlze
    s korunou napřaženou

    nás nepolapí
    a neznejistí.
    Na tohle nikdo nás

    nepojistí.


    II.

    Zbůhdarma rozumrvanou
    přinesli porcitou
    dušečistí.

    Najednou se známyslí:
    V koruně pohne se
    -- nedojísti!

    Ničeho nedojistí.

    Chutná vám, pane?

    Shorajistě se usměje
    tváří ošklebkem nakaženou,
    odpoví: medojistě!

    Nedojisté,
    nechte to raději, pane,
    tak zhola nedojisté!


    III.

    Vydatně přejedení
    natáhli se do listí.

    Přikryjte se, pane,
    tady tou dekou,

    profoukne
    a nezahřeje.

    A buďme si jistí,
    že ráno najdem,

    co vítr nám
    v noci neodvane,

    žaludek prázdný
    a mysl obtěžkanou.

    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    BRUMENDY: Fascinuje mě, jak jsi schopen/schopna narvat do jediné strofy tolik významově silných slov. Už jen ta první - noc, ticho bouře, moc, dobro. Takže bych frekvenci těchto slov výrazně snížila a pokusila se jim poskytnout nějakou podporu.
    BRUMENDY
    BRUMENDY --- ---
    Další noc
    ticho bouře
    temná moc
    co dobro zmůže?

    Otázka hučí
    vodopád slov
    odpověď mlčí
    mělký to hrob.

    Samota tlačí
    pečeť zapomnění
    bez dechu klečí
    oltář osamělý.

    Tisíckrát nic
    zabilo duši
    pohřbilo cit
    a znova mlčí.

    Nemá už dech
    nevnímá čas
    na druhý břeh
    nezvedne nás.

    Ticho a noc
    samota bdění
    ta zvláštní moc
    doufat v rozednění ....

    P.S.: venovane JUL :) ... prepáč mi tú opravu, kt som vymazala z konca básne teba. Píšem za seba, 5min v inom jazyku
    FIN
    FIN --- ---
    LIA: však ty na to přijdeš.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    LIA: Pak jsem to špatně pochopil a Tvé vysvětlení přijímám :-)
    LIA
    LIA --- ---
    MAEROR: Já ale nemám sebemenší problém myslet a mluvit česky. Jsem češtinou denně obklopena, jako výrazový prostředek ji užívám i při ústních zkouškách ve škole a to z důvodu, že některé naučené výrazy již v rodném jazyce neznám. Pocitově jsem však slovenka. To se může malinko projevit na skladbě vět a potažmo pak na skladbě veršů.
    Dá se tedy říct, že s Finovým tvrzením souhlasím, ale jen do jisté míry. Toť vše.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    LIA: Řekl bych, že Fin to tak myslel... Že nelze kvalitně psát jinou řečí, pokud člověk není schopen v ní fungovat - mluvit, uvažovat, cítit. Bez zaváhání - tedy pokud ho v ní slova nenapadají rovnou, pokud si v sobě překládá z mateřštiny.
    I na překládání DO rodné řeči je třeba se v originálním jazyce textu pohybovat s velkým přehledem, natož pak při převodu Z ní. Natož pak v poezii...
    LIA
    LIA --- ---
    FIN: Já jsem 100% brilantní češtinářka :)
    Nie, naozaj je to zložitejšie, než sa môže na prvý pohľad zdať. Hlavne čo sa týka melodiky. Podľa mna to nieje až tak o plynulosti myšlienok v danom jazyku, ale schopnosti tým jazykom cítit. Teda aspoň u básní, pri vtipoch to bude asi zas trochu inak. V konečnom dôsledku potom záleží na jemnocite autora. :) Ja však ďakujem za podporu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam