• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    FIN: nemám tě rád.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: ne, tím teprve začínám. večer mám v plánu stehna mladého králíka s provensálským, tymiánem a trochou bazalky pečená pří nízké teplotě tak dvě hodinky (ve skle a pod poklopem, aby se zvlhčila, s trochou olivového oleje a ždibcem toho husího sádla) a pak lehké rosé z frankovky.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    KID_MCHUTT: Horko neomlouvá.

    FIN: ...vyměnit přízeň múzy za prachsp...(artyčoky, treska, hmm)...no, dobrá, lahodný žvanec?


    Ach, pánové, to jsou konce.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: momentálně se věnuji španělským borůvkám, italským artyčokům, maďarským kachním játrům v husím sádle, římskému salátu a aljašské tresce - moc nechápu smysl toho požadavku na poezii :-)
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    NATASHA: moc horko.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Tak já tomu vůbec nerozumím. Člověk tu chvíli není, máj to rozpaluje na plné pecky, já očekávám, že si tu přečtu aspoň jeden pořádný flame na téma "takhle se milostné básně nepíšou, ty ichtyle" a ono nic.

    Kam jste dali inspiraci, básníci?
    To je vysloveně skandální. Nešušněte si to po soukromých klubech, laskavě. Koukejte předložit střevo k pitvě.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    FAERTIS: Neměla ta závorka náhodou ohraničovat jen slovo "zatím"? ;)
    FAERTIS
    FAERTIS --- ---
    Po ránu
    ...
    Ptáci mne bodají souzvučně výkřiky
    do hlavy zkřehlé včerejším excesem
    děvče si stěžuje na moje výstřiky
    aspoň jí utěšim (že zatím to unese).
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Klatě!
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NATASHA: A třeba přece, pane Frodo, třeba přece... ;)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Zajímavé, jak někdy báseň pro čtenáře jakoby náhodou vystihne něco, o čem autor nemohl ani tušit - to se mi stalo s tímhle Tvým textem.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    CESTY JSOU UNAVENÉ

    Někdy je nebe jenom modré.

    A někdy v něm dálka píše
    zpocenými večery bolavý nepokoj.

    Žlutou tužkou nemilosrdně ryje
    v mysli tak vymetené
    jak ráno do poslední mlhy.

    MYDECADENCE
    MYDECADENCE --- ---
    JANEQ: ztotožňuji se... ovšem bez posledního verše
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Nojo, Janku, tak to je. Ale nic navíc, žádné tajemství.
    JANEQ
    JANEQ --- ---




    rád bych ti to pověděl,
    ale nevím, co bys mi na to řekla,
    zkusím to tedy znova promlčet.

    spolehnu se na řeč našich těl.

    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    SONA1: Heh, to mě hned po přečtení taky napadlo.;)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    NATASHA: Hele, není ten poslední opus jako humor? Mě fakt pobavila. Ale možná je to vtipné na druhou a koukám na to špatnou optikou. Ale ta práce s klišé, do které je zabudován ten prvek socialistického realismu na konci... Mně to přišlo jako prvotřídní krtkovina... Jenže s přihlédnutím na předchozí si nejsem jistý...
    SONA1
    SONA1 --- ---
    Podobnost konce se závěrem sto deset let staré Gellnerovy básně Perspektiva je čistě náhodná...?

    „Má milá rozmilá, neplakej!
    Život už není jinakej.

    Dnes buďme ještě veselí
    na naší bílé posteli!

    Zejtra, co zejtra? Kdožpak ví.
    Zejtra si lehneme do rakví.“

    (Po nás ať přijde potopa, 1901)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    TURBOMRDAC: Nespisovnou mluvu Ti přece nikdo nevytýkal. A můj koment byla v zásadě kritika. Nemůžeme se bavit hlouběji, dokud jsme nezvládli základy, že? Viz:

    I psaní je řemeslo jako každé jiné, a vyžaduje proto napřed práci a úsilí. Pouze blbec ignoruje zákony, které nezná – rozumný člověk je pozná, aby věděl CO a PROČ ignoruje. Psaní tedy vyžaduje zvládnutí cílového jazyka...
    -- Fin (nástěnka)


    Nenech se zmýlit tím, že se tam mluví především o stylistickém zvládnutí jazyka. To pouze implikuje nevyhnutelnou nutnost nejprve se vypořádat s gramatikou.

    Problém je v tom, že nelze maskovat základní neznalost pravopisu nespisovnou mluvou. Syrovost nespisovné mluvy do poezie patří, o tom není sporu, ale čtenář nesmí začít pochybovat, zda autor przní jazyk záměrně (aby tím něco smysluplného vyjádřil), nebo jen náhodně z vlastní neznalosti.

    To, co takovou zhůvěřilost prozradí, nejsou jen gramatické chyby a jejich nápadné množství. Ve Tvém případě to byla i nekonzistence textu jako celku. V jednom verši mluvíš "od podlahy" až hanba, ale v druhém jako bys klasikům chtěl z huby vypadnout:

    Zkus si dnes nedát večeři
    Ať zítra vejdeš se do dveří.


    nebo

    Pamatuješ ty šaty, co si nosívala
    A já, jako gal, nosil gala
    Kde je ten čas, kdepak tkví?


    To nejde dohromady! Prozrazuje to, že s tím bojuješ a nemáš to pod kontrolou a že je třeba se tak trochu vrátit ad fontes.

    Nebýt konce:

    Takhle obléknem se zas
    už jen do rakví


    asi bych držel hubu a raději nereagoval vůbec. :)
    FIN
    FIN --- ---
    TURBOMRDAC: já to zkusím jinak: dokud se nenaučíš pořádně česky, napíšeš víc sraček a jen těžko dobrou báseň. je to asi, jako by sis myslel, že můžeš přehrávat houslový koncert a přitom neuměl rovně vrznout šmytcem po střívku, natož přehrát stupnici.
    TURBOMRDAC
    TURBOMRDAC --- ---
    NATASHA: tak zajímavá je,o tom žádná, ale pomohla mi jenom trochu.nic a spisovný mluvě se tam nepíše.pokud jde o to,že se tu melu víc, než bych měl ,tak tohle je můj poslední koment mimo kritiku(který se mi zatim nedostalo)..
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam