• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    POLTAR
    POLTAR --- ---
    A dál?


    v zatáčce cítíš srdce
    jak posouvá se na stranu
    není to dobře a není to špatně
    jen trochu bolí
    odstředivou silou

    nakonec

    srdce se sesulo na stranu
    a na uvolněném místě
    sedí
    roky stará neředěná krev
    ani špatná
    ani dobrá
    SOLIVAGANT
    SOLIVAGANT --- ---
    CICHLASOMA:
    TOMASZ:
    RICARDERON:

    Díky, zajímavé. V podstatě souhlasím se vším... Délka básně je kvůli gradaci, určitému vývoji i novým sdělením v každé sloce, ale beru... Určitě problematické věci tam jsou, co bych změnil (krásné štíhlé prsty, bude bolet v uších, další věci navíc...) Možná se poučím v té slovní ekonomii v příštím psaní:) thx
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SOLIVAGANT: Mně se líbí předposlední strofa a celkem i ta třetí od konce (nebo spíše její první dva verše, ty další dva už mi tam přijde takové moc "hrubé"). Celek mi nějakej zajímavej "svět" i dává, ale do začátku třetí strofy od konce spíš klopýtám přes mnoho z mého hlediska neobratností a zbytečností. Kdyby ta báseň začínala až tou třetí slokou od konce, přišla by mi lepší. Jenom by se muselo vymyslet lepší to závěrečný adjektivum (a pokud možno i jinak závěrečnou strofu upravit).
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    SOLIVAGANT: Souhlas s Richardem. V první strofě jsou některá slovíčka navíc, a vůbec by zasloužila dopilovat, leč je tam i celá báseň.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    SOLIVAGANT: Vnitřní rytmus první strofy mě baví i přes neobratný druhý verš. To se dá číst i nahlas.
    Pak už se v tom člověk ztrácí, protože dál... dál už je to zbytečné.
    SOLIVAGANT
    SOLIVAGANT --- ---
    Tak taky zkusím, po hodně dlouhé době:) Potěší jakákoliv kritika či nekritika:)

    Harmonikářka

    hej harmonikářko
    krásné štíhlé prsty po klávesách
    na předměstích ve tmě v koutech
    v šeru rána v zimě s havrany
    hej ve čtyřech stěnách v obrázcích
    laciných madonek
    kdo koho utěšoval

    píseň bublá
    vyráží z hlubin někdo napije se
    jde dál co komu jde dál
    šedé vlasy neslazený čaj
    břečťan a náhrobky
    a vykruť se z toho
    harmonikářka tě právě míjí

    táhle zpíváš o těch nejkrásnějších snech
    kdo koho utěšoval ale
    a kdo poslouchat bude stále

    promoklá báseň vyšeptalým hlasem prosí o cigaretu
    tvým hlasem

    jsi vyzbrojená ženami krásné bylo hladit tě po prstech
    komíhajících po klávesách
    a tak se rodí píseň
    pro dalšího kolemjdoucího

    ždímat stromy nebo havrany
    kdy poprvé byla ti zima
    kdy poprvé ses nalíčila

    ráno zas bude bolet v uších
    tvá píseň nekonečná
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KONZUM23: Tak teď nevim, kdo se kym inspiroval:


    Roh ulice
           Placatá čepice
                 Poblitá vesta
    To Vladimír Iljič jde z města


    http://www.fi.muni.cz/~imladris/cervena/SANKY/doslov.html
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    OTERI: :D

    Oběma těm стихам nejhůře škodí právě to "slunce orlů". To je hláška, která strčí hravě do kapsy i "křídla andělů". ;)
    OTERI
    OTERI --- ---
    TOMASZ:
    neposlouchám mentory,
    ať se válej' smíchy,
    já mám svoje obzory,
    dál budu psát stichi
    o slunci orlů
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    RICARDERON: Stejně tak!
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TOMASZ: Jezuskote. Četl jsem to 2x a vždycky jsem četl "Broukům navzdory". Moc se mi to líbilo, i když mi to nebylo úplně jasné.:-)))
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    TOMASZ: Inspiroval jsi mě k názvu básnické sbírky:

    Kam chodím ladně pít

    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    laně brokům navzdory
    lesem celkem tichým
    uhánějí potvory
    ignorují mnichy
    klášter na lovu
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    http://www.mapy.cz/s/c7an
    Tak. A jsme v Bruntáli...
    OTERI
    OTERI --- ---
    OTERI: Tam vlastně přijdou "hory" místo těch "strání", když to teď znovu vidím... :-)
    ANICKAJEDNICKA
    ANICKAJEDNICKA --- ---
    OTERI: ( je, to je o mne! krasa )
    OTERI
    OTERI --- ---
    stráně mezi prostory
    slova mezi tichy
    rozrušení letory
    přesně vprostřed míchy
    slunce orlů
    SPECTATOR
    SPECTATOR --- ---
    GOBERS: Protože, vzpomenu-li si na Niobe, vybaví se mi Rodinova socha Evy. Nevíra, schoulená do sebe, křehká...nu a aby toho nebylo málo. Je tu ještě jedna Niobé. Z Inkarnace nesmrtelnosti od Anthonyho Pierce. Tak si vyber. :)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    SPECTATOR: Taky me tam ta Niobé zarazila. Proc je sladka? Vztahujes se tim k te jeji pyse, ke ztrate nebo k cemu? Nebo jen trpim tim, ze vim kdo to je, zatimco basnik proste chtel libozvucne jmeno... :-D (btw. v cestine se pise s dlouhym é)
    OPIC
    OPIC --- ---
    Etuda moči

    Něveda odkud pocházím
    světem pustým procházím
    krabí mlhoviny protínám
    hold vzdávám surimi tyčinkám

    do košů někdy močívám
    a nedopalky zhasínám
    už koš neshoří
    se zlými se udobří

    vlastní voda - toť zdroj!
    zdroj potěchy, úlevy
    sníh ve zlato ptomění
    - toť umění!
    SPECTATOR
    SPECTATOR --- ---
    CICHLASOMA: Roztříštěnost poslední dobou problém, pravda. Niobe řekněme jako "řeka slz" Ale viz první věta
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SPECTATOR: Hodně zajímavejch jednotlivostí, ale jako celek mi to pohromadě nedrží. Resp. se mi celkový vyznění vytrácí do téměř naprostý neurčitosti, neuchopitelnosti. Možná to byl záměr, ale já bych to hodnotil výše, kdyby se některý prvky z toho postavily samostatně a jednotlivý básně by nějaký aspoň tušený vyznění měly. Třeba i


    Po ránu připršela
    se zbytky k obědu,
    s polibkem,
    prosoleným tmou.



    by mi přišlo docela dobrý.

    (Jo a tu Niobé tam nějak vůbec nepobírám.)
    SPECTATOR
    SPECTATOR --- ---
    S večeří přišel den,
    bezmocný v noci,
    ticho ve zdech,
    šramotí.

    Stínala stromky a přesto byla milá,
    za pasem růži,
    že trny nebolí,

    Vážou a spojují,
    o sladká Niobe.

    Po ránu připršela
    se zbytky k obědu,
    s polibkem,
    létem prosoleným tmou.

    vadnoucí
    POLTAR
    POLTAR --- ---
    My dva

    nic co nechceš ti nepřeju
    tys to pak po mně opakovala

    záclony zežloutly
    aniž bychom tam kdy kouřili

    my dva
    nikdy jsme se nepotkali
    FIN
    FIN --- ---
    JANEQ: prdlajs rozhořčení. to je jen dramatická písemná forma. kdybych se musel pokaždý rozhořčit, jsem po mrtvici 356.215.487krát, takže už zvolna přicházím opačným směrem k velkém třesku-plesku :-)
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    FIN: to tvoje neutuchající rozhořčení žeru ;-) a to tě ani neznám..
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BLOUZNIVEC: No prostě se budeš muset časem rozhodnout, jestli nezačít psát s cílem postupně vyrobit dobrou báseň, nikoli ulevit si. :)
    BLOUZNIVEC
    BLOUZNIVEC --- ---
    CICHLASOMA: Děkuji. Vzdávat to nehodlám, rozhodně ne do té doby, co budou mít tyhle moje básně v mém životě nějaký smysl.

    Jinak, všechna čest, poměrně přesně jste mě tu rozebrali. Na formě řeším maximálně jen ty tři sloky - to je přesně ten správný počet pro to, abych to hned po tom zaříznul s čistou hlavou a nějaké další aspekty teorie básní jdou totálně mimo mě. Každopádně se nad tím zkusím zamyslet, až mě zase obskočí nějaká ta múza. :-)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BLOUZNIVEC: Z první sloky by se možná dalo nějak udělat čtyřverší, který by neurazilo. Nepřijde mi tady dobrý to "ukolébán" takhle samostatně, udělal bych z celý sloky jednu větu, takže by bylo jako "ukolébán [...] položím hlavu" ("příslovečný určení"). To "ukolébán na" je v obou případech problematický, může to působit neotřele, ale taky to může (asi spíš) působit neobratně. "Vlastních snech" vypadá, jako bys potřeboval určitej počet slabik a byl línej hledat ke snům lepší adjektivum než (poněkud pleonastické) "vlastní". "Položím Ti" bych psal s velkym "T", ať je přinejmenším naznačená možnost, že se myslí na Pána nebo jinou nadlidskou bytost. Žádnej zázrak by z toho nebyl, ale jak řečeno, "mohlo by to neurazit" (kdyby se ještě něco udělalo přinejmenším s těmi "vlastními sny"). :)

    Druhou sloku zahodit.

    Třetí sloka by jako samostatný čtyřverší mohla být po nějakých vylepšeních slušná. Třetí verš zahodit, vymyslet lepší, první verš nějak vylepšit, nevim jak.

    Ty jsi na tu formu o třech slokách nějak zásadněji fixovanej? Mně přijde, že se ji snažíš za každých okolností naplnit, na obsah nehledě, buď dál rozmázaváš, co už bylo dostatečně naznačeno, nebo holt přilepíš něco jinýho.

    Každopádně to nevzdávej! :)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    CICHLASOMA: Koukám, že jsem to vlastně zkazil tim vynecháním interpunkce, to bylo dobrý, jaks to měl -

    V ledové posteli svádím bitvu,
    poslední - s našimi démony.
    Šeptavá slova v krku se příčí,
    před začátkem bylo po boji.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam