• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ITCHYHEAD: Jsou různé druhy textů. Třeba ty mystické. Jeden takový má jen sedmset slov, a pak v tom nějakej Kaplan na sedmistech stránkách hledá skryté významy a jinotaje. A pak třeba básně. Ty mají zase různá určení. Třeba vyznání lásky, které ona pochopí, ale každému jinému to bude připadat prostě blbé. Stejně tak básnička pro babičku k MDŽ bude mít pro ni, znalou kontextu a s citovou vazbou na autora, obrovský význam. My se tu ovšem zaměřujeme -- a z této perspektivy je třeba vnímat i kritiky -- na básně, o kterých může někdo říct, že jsou to "literární artefakty", tj. že fungují samy o sobě bez nutnosti znát jejich utajený kontext. Takový text by měl být vnímatelný a měl by něco dát i cizímu čtenáři bez vazby na autora; měl by si všechno, co potřebuje, nést v sobě. Jako obraz, který někdo namaloval před třista lety, a teď visí v galerii, jméno autora Ti nic neříká, ale přesto cítíš dotek krásy, aniž by sis musel říct: "jó, to je ten domek, kam jsme jezdili na prázdniny". Je to teď jasnější?
    NANTHEI
    NANTHEI --- ---
    ITCHYHEAD: omlouvám se dopředu, že já taky nejsem hodná, ale... přijde mi, že jsi tu kritiku, které si vážíš, ve skutečnosti vůbec nepochopil.
    ono vůbec nejde o dodání kontextu. já taky dokážu velmi romanticky popsat, co se mi honí hlavou, případně co cítí člověk, o kterém/kterému píšu. to ale vůbec neznamená, že když stvořím takovouhle říkačku, bude z toho báseň (natož dobrá báseň) poté, co tu "omáčku" okolo lidem sdělím.

    na obou těch věcech nedokážu najít nic, co by bylo fajn, bohužel. je to jen naprosté klišé, špatné pokusy o rým a celé je to nicneříkající. ten dodaný kontext na tom nemění ani zbla.
    ITCHYHEAD
    ITCHYHEAD --- ---
    FIN:
    TOMASZ:
    ARGANNAH:
    Ahoj. Vážím si vašich odpovědí a diskuze. Poskytnu trochu kontextu. Nechci se hájit, s vašimi postřehy a pohledem na věc souhlasím. Je lepší když to člověku pěkně nahlas řeknou upřímní lidé zvenčí, než se v tom babrat v samotě. 

    Ta první "Kéž je to každý den" byla pro moji babičku zavřenou za dveřmi v domově důchodců, bylo 8.března. Tyto svátky a hesla ve své době sloužily jako konejšivá pára nad hrncem, kde to pořádně vřelo. Chápu, že to pobouří, když se tento opar znovu objeví. Byť v kontextu přání žene, která už má v hlavě mihotající se vzpomínky a tento obraz (na pohlednici bylo toto) jí je na chvíli ukotví. Smyslem textu je poukázat na to, co každému "druhu" v rodině často není dopřáno a kvůli čemuž se rodiny třesou v kolenou. Zároveň jsem chtěl zlehka připomenout, že se na den otců zapomíná. Proto se v textu k MDŽ zabývám jak mámou, tak i tátou i dítětem. 

    Ta druhá  je o Bohu promlouvajícímu k člověku. Ano, je zde znovu nádech socialismu, zejména z důvodu, že někdo někoho poučuje, až skoro určuje jeho pohled na život, jeho hodnoty. Nedávno jsem četl Breviář srdce a půjde To od Jiřího Solara, snad proto se mi to tam propsalo. Když se přeneseme za tento přehmat, Bůh (kámen) říká: Že nad ohněm (člověkem) drží ochranou ruku (1. verš, kde ano, "život je prodlení", nikoliv " v prodlení"); Radí mu: že v lásce bude mít jeho život stabilní základní kámen (2. verš), že pozorným a vědomým jednáním bude ve svých činech silnější (3. verš) a, což platí i naopak, tedy -když člověk upře pozornost do výmluv- pak se jeho život rozbředne, a Bůh ztrácí onen plamen (život), který tolik touží hlídat. Rozumím tomu zmatení, bez kontextu je to roztříštěné, možná i sním:) A ano, jsem tramp, romantik:)

    Oproštěn od mých přehmatů, přikládám nový výtvor.

    alternatetext
    FAERTIS
    FAERTIS --- ---
    Zvířecí
    ...
    Chcíply mi rybičky
    chcípla mi kočka
    bříškama plavou vzhůru
    pohřeb ten počká
    udělám inventuru.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    BURKHAR: Expresivnost na konci první strofy mě zprvu trochu zarazila. Pak jsem si řekl, že pro Brno je to autentický. ;) (Pardon.)
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    * * *

    Když Brno zhaslo
    Počítal jsem hvězdy
    Pak to ty kurvy
    Zase zaply

    Vím však
    Že jich bylo
    Tak akorát

    Němí svědkové
    Našeho pachtění

    Za nekonečnem
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    BURKHAR: V podstatě ano. Včetně množství svých uživatelů. :)
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    TOMASZ: Středověká latina je něco jako americká angličtina.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    BURKHAR: To je jen o datování. Římané zprvu neměli písmeno U a pro obojí (U i V) používali V. Středověká latina už U používá běžně a rozlišuje tedy v zápise obě písmena. Tzv. pod obojí. ;)
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    TOMASZ: Latina neznala U. Takže správně je to:

    SILENTIVM EST AVRVM

    ...
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Už tu dlouho nebyla žádná báseň v latině. Tak třeba tahle: ;)

    SILENTIUM EST AURUM

    ...
    ITCHYHEAD
    ITCHYHEAD --- ---
    ...zdar, já ten čas odpovědět najdu :)
    FIN
    FIN --- ---
    RICARDERON:
    TOMASZ: asi nemá cenu to pitvat. jsou zkrátka mezi námi tací, v jejichž očích je "hrubost" i to, že někomu zkritizuješ báseň. jak se v tomto klubu během mnoha let mnohokrát ukázalo, jak prostou a přímou řečí, tak klidně srandavtipem, sarkasmem, ironií (například pseudorozborem, pseudovýkladem atd.). chápu, že takoví jsou, tedy že si toto myslí - a tím mé "chápání" končí. chápu existenci toho názoru, ne že bych ho sdílel. a protože nevidím žádný smysl v argumentačním přesvědčování stran tohoto věčného konfliktu sebe navzájem, nemohu se než uchýlit ke krásné a jednoduché skutečnosti jiného, ale s případem/sporem naštěstí souvisejícího rozměru: tady to vždycky bylo povolený. jinde není. nepolezu do azylu romantiků a nebudu se snažit jim tam říkat, že to jsou leckdy děsný -no tamto-. nepolezu do jinejch podobnejch klubů a nebudu... a tak dále. zato budu tady.
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    * * *

    Hudba hrála skrz hvozdy a hřebeny hor
    Vítr vál žestě, mraky smyčce
    Sněhové vločky dirigovaly

    Škoda, že tónina byla As-Morr
    FAERTIS
    FAERTIS --- ---
    Všude
    ...
    Všude je vir
    a ty v sesli kyneš přes
    všechny meze
    chvíli s rouškou
    a chvíli bez
    zítra tě už nikdo neodveze
    a tak si voláš rychlou
    dnes.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    RICARDERON: Hezky jsi to napsal. Nicméně docházím k závěru, že asi nemá cenu snažit se diskutovat s člověkem, který rád ukazuje prstem "v rámci kultivace veřejného prostoru", ale už nemá odvahu to dotáhnout do konce a nějak svá obvinění také podepřít. Mám z toho pocit, že někteří lidé se občas veřejně postaví na obranu někoho, kdo to nepožaduje, ani nepotřebuje, jen aby si mohli zahrát na mravokárce, zatímco v soukromí pak o tom, koho hájili, sami mluví utrhačně. Ať žije věčná naivita! ;)
    BURKHAR
    BURKHAR --- ---
    * * *
    Nejlepší oblečení je to
    Které máš právě na sobě
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    TOMASZ: Dovolil jsem si Vás poslechnout, můj pane. :-)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    ARGANNAH: My všichni jsme mnohokrát dostali po čuni. Často oprávněně, často ne. Reakci bych vnímal jako radost, že se tu něco děje. Ovšem každý nováček, který kdy za něco stál, dostal adekvátní reakci. Ovšem platí to i pro ty druhé nováčky. A teplí bratři v triku jsou tu dohledatelným koloritem, tudíž stačí zabrousit s použitím filtru a každý má jasno.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ARGANNAH, TOMASZ: čili nic.

    Což mě vede zpět k původnímu podezření, že naše nedorozumění není způsobeno ani tak egem příliš velkým, jako spíš příliš uťápnutým. Majiteli uťápnutého ega cosi vadí, a vyloží si to bez hlubší analýzy tak, že ten, kdo ho irituje, je patrně neslušný hulvát. Přičemž myšlenka, že diskomfort by nemusel být způsoben hrubostí druhé strany, ale jen a pouze nepřiměřenou reakcí vlastního ega, se nepřipouští. Obvinit je snadné, další argumentace už nikoli. Mohla by totiž rozkrýt skutečný stav věcí, který by vedl k nutnosti přehodnotit vlastní postoj, a to by tak malé ego patrně nepřežilo. Tak budeme raději dělat uraženého/mrtvého brouka.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    TOMASZ: Nicméně, velice by ses s tím vyjímal tady:
    [ Nejhorsi poezie ve vesmiru ]
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    R_U_SIRIOUS: Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam