• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    SEBIEN: ano prosím!
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    a když budete chtít, přidám i tu úvahu o racionalitě a emocionalitě. Teď jsem ji dočetla, též zajímavé.
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    SEBIEN: tak ještě přidám druhou část

    CO JEŠTÉ SE NEMÁ „ŘÍKAT“ DĚTEM – ČÁST DRUHÁ
    Tato úvaha navazuje na dvě či tři, které jsem napsal níže.
    Tato bude asi opravdu krátká, protože téma je mnohem přímočařejší, než úvaha o CITOVÉM VYDÍRÁNÍ, tedy, co se nemá říkat dětem, část první.
    Ta první byla o snahách rodičů ovlivnit chování dětí skrze POCITY VINY. Jeden z mechanismů, který se naučili, svým způsobem automaticky, jako něco normálního, od svých rodičů, kteří se to naučili od svých rodičů a tak bychom mohli jít po mnoho generací zpátky, až stovky let.
    Ten druhý způsob, jak se rodiče snaží ovlivnit chování dětí, je přes POCIT STRACHU.
    To jsou fakt velmi prosté a primitivní formy komunikace.
    Pár jednoduchých příkladů:
    „Když si neuklidíš v pokojíčku, dostaneš nařezáno.“
    Tudíž jakékoli vyhrožování obvykle fyzickými tresty.
    Anebo čímkoli, co vyvolává strach.
    Nemusí to být nutně jenom rákoska.
    Třeba u malých dětí:
    „Když si nevyčistíš zuby, přijde pro Tebe čert!“
    Anebo, vzpomínám si na jednu historku, kdy jsem něco neudělal podle přání mých rodičů, tak mi tři hodiny vyhrožovali polepšovnou. A já byl opravdu hodně vyděšený.
    To je v podstatě vše.
    Vždy, když vaše dítě dělá něco ze strachu před trestem, je to špatně, protože to nedělá podle svého, ve vztahu ke věku jakkoli vlastního přesvědčení či rozhodnutí.
    Z toho, co jsem zažil ať už ve své psychoterapeutické praxi, nebo z diskusí na seminářích, vyhrožování nějakým trestem není nijak neobvyklé. Nemluvě o realizaci takového trestu.
    Při jakémkoli fyzickém trestu zažívá dítě jednak pocit hlubokého ponížení a jednak bezmoci.
    Při vyhrožování trestem zažívá strach.
    A někdy je hranice mezi citovým vydíráním a vyhrožováním docela zamlžená.
    Když řeknete dítěti … „když si neuklidíš v pokojíčku, tak se nebudeš týden dívat na televizi, nebo vezmeme Ti počítač, tablet, telefon …“ … myslím, že to má blíže k trestu a tedy strachu, než k citovému vydírání, ale ta hranice je křehká.
    To, co je na tom podstatné, že to, pokud je to základní model výchovy, hluboce narušuje vývoj zdravého sebevědomí a osobní harmonie dítěte.
    Všechny tyto formy výchovy vedou k tomu, že dítě nebude mít o sobě dobré mínění. Bude se cítit jako nějak porouchané. Nedostatečné …
    Nemilované, neakceptované …
    A z těchto pocitů, v závislosti na míře, v jaké se v průběhu let ve výchově vyskytují, to povede od „nulového sebevědomí“ … až po „mentální anorexii“, nebo útěk do drogové party, kde se prostě bude cítit nějak akceptované.
    Ano, je to velmi zjednodušeně řečeno.
    V rodinách se vyskytují ještě další a komplexnější formy patologické komunikace.
    A netýká se to jenom toho, co rodiče říkají směrem k dítěti.
    Týká se to toho, jaký vztah mají rodiče mezi sebou a tedy všech „spodních proudů“, které se v rodině vyskytují. Pokud chcete něco málo vědět o těch spodních proudech, tak si přečtěte mou o něco níže napsanou úvahu o RACIONALITĚ A EMOCIONALITĚ.
    Opravdu je to ještě mnohem komplexnější.
    Nicméně, neobávám se tvrdit, že pokud v rodině převažuje styl výchovy postavený na pocitech viny a na pocitech strachu, tak je to velmi nebezpečné a obvykle to pro dítě – a tedy pro celou rodinu – nedopadne moc dobře…. I když spektrum toho, co všechno se může stát, je velmi široké a nepředvídatelné, kromě jiného také proto, že jsou ve hře i další faktory.
    Rozhodně nechci, abyste si mysleli, že pokud nebudete v dítěti vyvolávat pocity viny nebo pocity strachu, tak je zaručené, že „výchova“ dopadne dobře.
    A je rozhodně potřeba, pokud vás to trochu zajímá, si přečíst tu úvahu o Emocionalitě a racionalitě. Budu si teď zdánlivě odporovat, ale snad to bude i v této zkrácené podobě srozumitelné.
    ABSULUTNĚ PODSTATNÉ jsou SPODNÍ PROUDY v rodině. Pokud jsou ty spodní proudy naplněné láskou, respektem, bezpečím a akceptací, tak to, že děcku občas řeknete, že si pro něj kvůli nějakému prohřešku přijde čert, nezpůsobí žádné velké škody.
    Nicméně pokud jsou ty spodní proudy, které jsou primárně určovány vztahem mezi rodiči, a také širší rodinou, naplněné přetvářkou, nedostatkem LÁSKY, AKCEPTACÍ, BEZPEČÍM, ÚCTOU, RESPEKTEM, POROZUMĚNÍM … tak výchova, která stojí na vyvolávání pocitů viny nebo strachu, napáchá obrovské škody, někdy až nenapravitelné … jakkoli můžu být jako psychoterapeut přesvědčený, že každá lidská bytost má v sobě zdroje k tomu, aby se z různých emocionálních zranění uzdravila …
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    WITCHIE:
    LYDI: To "nemuze si dovolit" neznamena, ze nemuze bejt rozmrzely nebo smutny, kdyz se chci bavit s muzem, ale nenecham ho, aby me takovym chovanim manipulovalo a dosahovalo svych cilu. Asi by bylo lepsi napsat "nenecham si to libit" ve smyslu nenecham se citove vydirat. Diteti pomaham negativni emoce zvladnout, ale neuhybam mu kvuli tomu.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    WITCHIE: Jak jsem psala vedle v tom svém vyjádření k tomu článku "co neříkat", já myslím, že je propastný rozdíl mezi "podívej, jak jsem teď (kvůli tobě) smutná" a "v této situaci se cítím smutná". Sdělit dítěti, jaké mám v dané chvíli emoce, to je podle mě naprosto v pořádku. Jak jinak by se naučilo emoce u druhých lidí rozpoznávat a pojmenovávat? Stejně tak sdělení, že ty emoce pramení ze situace, na které má i ono podíl, není ještě samo o sobě obviňováním. Tak to prostě na světě je, že chování člověka ovlivňuje i lidi okolo něj. Málokdo je takový zenový mistr, aby byly jeho emoce na okolním světě naprosto nezávislé. I s tím se dítě musí naučit pracovat. Jak jsem taky psala vedle, klíčové podle mě je, čeho tím sdělením chceš dosáhnout, jestli změny chování dítěte nebo změny situace tak, abys v ní ty byla spokojená.
    NOFNAK
    NOFNAK --- ---
    KOTENCE: Už je to delší dobu, cos psala tento post, ale já to čtu až teď.
    Naprosto s Tebou souhlasím. Fakt se mi příčí lhát (i v "dospěláckém" světě). Myslím, že není potřeba pomáhat si při výchově lží (nemyslím teď vyprávění příběhů/pohádek atd.). Bohužel v rodině manželky je lež naprosto běžný prostředek komunikace. Její rodiče neví kolik druhý vydělává, jaký má důchod, tají před sebou spoustu věcí a to navzdory tomu, že mají vcelku harmonický vztah, nijak zvlášť se nehádají a řekl bych, že jsou spolu šťastní.
    Bohužel to však občas přenáší k nám, kdy si vymýšlí nesmysly a občas musím i usměrňovat manželku, aby neříkala věci, které nejsou pravda. Naštěstí u té to jde docela dobře, ale i tak občas vypustí (zcela bezděčně a "nevinně") něco co není pravda, nebo je to přehnané.

    Tak nevím proč jsem to vlastně psal. Asi jsem si chtěl trochu ulevit :-).
    LYDI
    LYDI --- ---
    PERSEEIDA: diky (: ale jak vidis, zustava pro me neco nepochopitelne, jako ty kusy (,
    PERSEEIDA
    PERSEEIDA --- ---
    Lydi: Na to, že nejsi rodilá mluvčí, ovládáš češtinu úplně perfektně.
    DOUPLE
    DOUPLE --- ---
    LYDI: ne.
    LYDI
    LYDI --- ---
    DOUPLE: podobne, jako kdyz mluvi lidi o svych partneru jako o 'moje stara'ci tak?
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    LYDI: rozumim a v podstate to myslim tak, jak pises. Proto jsem to dala do uvozovek :)
    DOUPLE
    DOUPLE --- ---
    LYDI: ze do toho vstupuju - zamenit slovo "individualni" za "kus od kus" je vic o zautomatizovanym pouzivani frazi nez obsahovym cynismu (natoz o divani se na dite jako na material).
    Zbytecnej zasek
    LYDI
    LYDI --- ---
    WITCHIE: hm nevim (: ja bych to asi ani nenazvala spravedlnosti ci tak i kdyz to vnimame asi stejne. v nemcine je to hezke, tam reknu ze misto erziehung (vychova) ja chci beziehung (vztah) a kdybych mluvila slovy nenasilne kommunikace, tak sdilim moje pocity a potreby, aby druhy vedel, co se v me deje a tak se muzeme dostat do kontaktu, do spojeni, muzem se k sobe vztahovat a vyresit situaci. ani ne tolik podle spravedlnosti ale spis podle nasich aktualnich potreb
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    LYDI:
    WITCHIE: jeste doplnim - ucelem toho co popisuju je zprostredkovat pochopeni fungovani mechanismu vzajemne vstricnosti. "Mama dela spoustu veci, o ktere ji pozadam; mama taky obcas o neco pozada, a tam je zas na me, abych vyhovel". Tim, ze je v tom jakasi rovnovaha (coz dospely musi poctive zvazovat - co po diteti chtit, a co uz je prehnane ci zbytecne), tak to proste prirozene zafunguje, dite to citi, ze je to "spravedlive".
    LYDI
    LYDI --- ---
    WITCHIE: chapu. to s tim 'ocekavam tvou zmenu' ja treba nedelam i kdyz je mi jasny, ze to tak muze znit a ze to lidi tak mivaji. ja treba obcas resim s malou nohy na stole coz je tak jeden z malo 'pravidel' ktery mam. nekdy se stane, ze si ty nohy tam da a ja ze se mi to nelibi, a ze jestli si je tam necha, tak ja odchazim. myslim si,ze ta hranice je dost nejasne, nejsem si jista, jestli tohle ma nejaky dopad s tou odpovednosti a tak. taky asi vzdy hodne dulezity aby to proste melo tu spravnou energii za tim - holt ne 'kvuli tobe' ale 'situace je takova, ze se citim tak to a bud si zkusime to spolu vyresit a nebo si to vyresim ja pro sebe'
    LYDI
    LYDI --- ---
    PERSEEIDA: mozna to resim moc, ano. nejsem ceska, tak to asi taky vnimam jinak (myslim tim, ze tu je proste pristup k detem trochu jinak nez jinde) ale zaroven si divim, jestli tam podvedomne to nejak neni ... jak sou slovo ktere vypadaji uplne v poho ale neco s clovekem delaji...
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    LYDI: nevim jestli to dokazu uplne vystihnout, jak to vnimam. Proste tohle konstatovani "podivej, jak jsem smutna", s tim, ze zaroven ocekavas nejake zadouci chovani, ma vest/vede podle me (a toho clanku) k pocitu zodpovednosti ditete za pocity/stesti druhych, a prave k tomu pocitu viny (a tudiz pocitum "jsem spatny" - negativni sebehodnoceni) za to, kdyz nejsou stastni/spokojeni - tj. "mel bych udelat to, co druhy ocekava, aby byl spokojeny". V extremnich pripadech to muze vest u ditete az do dospelosti k vecnemu neklidu a strachu z toho, jak se lidi kolem nej citi, vecneho monitorovani jejich aktualni nalady a hruzy z toho, kdyz vidi jakekoli naznaky jejich nepohody (nevarim z vody, znam takove jedince).

    Co mi prijde trochu neutralnejsi, jak nechat dite vnimat dopady jeho ne-pratelskeho/ne-spolupracujiciho jednani: nasledne byt mene vstricny/nevyhovet jeho ruznym zadostem, s odkazem na ono nespolupracujici jednani (ne jako trest, ale jako vysvetleni - "ja ted nemam chut, protoze..."; pripadne na to upozornit predem jiz v te problematicke situaci, ale tam je potreba byt opatrny s formulacemi, aby z toho nebylo proste jen obycejne vydirani). Takto ma moznost nahlednout a pochopit, ze druzi nejsou povinni mu za kazdych okolnosti ve vsem vyhovet a vychazet vstric, "jen pro jeho modre oci" , ze to proste neni samozrejmost - a to i presto, ze ho maji radi. Coz je neco, s cim se bude setkavat i v budoucnosti - ze tezko muze od lidi ocekavat spolupraci a vstricne chovani, kdyz je ono samo nebude poskytovat. Zaroven to s sebou myslim nenese to negativni sebehodnoceni.
    PERSEEIDA
    PERSEEIDA --- ---
    LYDI: Neprožívej to tak, sousedi to asi taky nemyslí zle a konkrétní dítě při běžném rodinném styku určitě oslovují jménem. Neříkájí doma "kus č.1 se přichystá ke koupeli".:)
    Je fakt, že co jsem si poslechla Čtyři dohody v podání Duška, víc přemýšlím co vypustím z pusy a co ne, ale tohle není ten případ.:)
    LYDI
    LYDI --- ---
    PERSEEIDA: jo, mate to doma vyreseni treba v poho proc ne. ja tady mam treba sousedy co se tvari na alternativ, montessori a pak nuti decka do kostela. taky dokaze mluvit o (malych) detech jako o kusech. pro me proste nepochopitelne - minimalne v momente kdy to dite je maly a nic s tim neudela(jinak treba nez pubertak)
    PERSEEIDA
    PERSEEIDA --- ---
    LYDI: Promiň, jestli jsem se svým vyjádřením o počtu dětí v kusech dotkla Tvých citů, možná jsem hodně cynická. Už si to můžu dovolit i doma, pubertální dítě pochopí nadsázku i ironii a nijak zvlášť to neprožívá, spíš ho to pobaví.
    LYDI
    LYDI --- ---
    WITCHIE: myslis o tom, co 'se nema rikat'? myslis, ze se to vztahuje i na veci typu 'jsem smutna protoze taky se chci povidat s tatou ale moc to nejde, kdyz mi pred nim furt zaviras dvere' - jasne, ma to urcitou tendenci k tomu 'ty za to muzes' zaroven mi prijde dulezity sdilet, jak se mam, zpetna vazba co veci se mnou delaji ne? je to asi to tezke, dat najevo, ze dite neni pricinou ale poustec (jsem smutna, protoze nemuzu byt tolik s nim a ne kvuli dcere jako takovy)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam