• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    TORUVIEL: žít ve Finsku, poslala bych děti do (klasické!!!) školy VELMI ráda :) :
    https://www.facebook.com/BeRemarkable2/videos/197990900710284/?pnref=story

    Tady...?
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Já jsem rozhodnutá, že půjde-li to jen trochu, tak Malvína do klasické základky nepůjde, tím méně do té naší místní velkotovárny na děti, ta by ji totálně semlela, do půl roku by ztratila o učení zájem. Do nějaké (alternativní) školy ale půjde určitě, na domácí vzdělávání se s ní necítím a myslím si, že ani jí by nevyhovovalo. Ona není "badatelský" typ, je zaměřená spíš pohybově, nevydrží hodiny sedět v knihách nebo nad nějakým tvořivým projektem a do hloubky zkoumat nějaké téma. Když ji něco zajímá, ptá se, ale odpověď musí být stručná a jednoduchá, jinak ztratí zájem. Vidím teď strašně ten kontrast s Jorikou. Ta má 20 měsíců a období "sama" - všechno chce zkoušet sama, pořád něco zkoumá, vydrží docela dlouho u knížky, automaticky napodobuje, co děláme my, po příchodu domů se začne sama zouvat a svlékat a uklízí si věci na místo, když vylije vodu, jde a utře to... Tohle Malvína vlastně nikdy neměla, odmalinka naopak chtěla, abych za ni dělala i věci, které bez problému zvládala, a byla (a je) schopná se kvůli tomu i vztekat (je jí 4 a půl a já ji musím zouvat, oblékat a podobně). U knížek nikdy nevydržela, číst jí začalo být možné až někdy před půl rokem, do té doby prakticky nevnímala, blbla u toho, obracela nám stránky... Vidím na ní, že potřebuje vedení, nabízené aktivity, trochu strukturu a kolektiv dalších dětí. Unschooling by pro ni nebyl a pro mě by zas nebylo vytváření těch aktivit.
    Teď nám ohromě vyhovuje ta lesní školka, která tohle všechno nabízí nenásilnou formou a ještě navíc s možností fyzického vybití, které Malvína potřebuje jako sůl. Hodně se tam posunula, naučila se spoustu věcí, začala konečně pořádně kreslit, recitovat říkanky, zpívat... Brala bych pro ni nějakou lesní školu :-) Ještě máme dva roky čas, tak uvidíme, jaká bude v Brně nabídka a co nakonec vybereme.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    TORUVIEL: 7letá dcera, klasická škola... jako hodně jsme to zvažovali, ale platit skoro 100k/rok za první stupeň základní školy + komplikovanější logistika, nakonec sobecky vyhrála fakultní základka. A myslím, že je to hodně o paní učitelce - teď máme suprovou, známky používá spíš jako upozornění pro rodiče, s dětma komunikuje úplně férově atd.
    Malá je trochu dost živější a přes počáteční komplikace (přistěhovala se z Ostravy a otatní děcka měly vazby ze školek z okolí) to už dává docela dobře.

    Domácí výchovu bychom asi nedali. I když jsem to docela pochopil, protože ty 4 hodiny ve škole ve 30ti dětech se dá doma podle mě v pohodě nahradit 1-2 hodinami. Nemluvě o tom, že spoustu věcí musíme dělat doma taky a nejde ani tak o domácí úkoly, ale prostě o přípravu, trénování, protože se klidně stane, že ve škole v tom počtu třeba pár dní nic nepřečte atd.
    FUNTL
    FUNTL --- ---
    TORUVIEL: dva roky na ZŠ, která si zakládá na tom, že má třídu pro nadané děti se spešl programem, ale neosvědčilo se to. Syn, který od útlého věku miluje vzdělávání, vydržel spolupracovat tak rok. Pak už si zoufal, že to, co se tam dělá, je moc lehké, a nikdo se s ním nechce bavit o fyzice a chemii. Plus velmi tradiční pojetí vztahu dítě - dospělý hlavně v družině, což syn zvyklý na respektující přístup moc nechápal ("Já jsem paní družinářku opravil, že není úplně jisté, že se udusím jídlem, když budu při obědě mluvit, a ona mi vynadala."). V září se tu otevřela Scio škola, kam syn přešel, a je to nebe a dudy - jak v možnosti pracovat si
    na svých projektech, tak v přístupu k dětem. A hodně se tam rozvíjejí soft skills, tím, že jsou děti ve věkově smíšených skupinách plus že se na tom cíleně pracuje, což bychom třeba u domácího vzdělávání nikdy nedali. Já bych teda tak asi třetí den domácího vzdělávání vybrakovala rodinné úspory a emigrovala do Karibiku, ale to je moje osobní nastavení.
    Za mě je Scio dobrý model alternativy.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TORUVIEL: budeme mit dite na domacim vzdelavani, umi cist psat pocitat (budou mi 4), oba rodice jsme v IT kde je klicove abys celej zivot sama se rozhlizela po prilezitostech, vzdelavala se a posunovala, zadna "skola" toto nemuze vyresit jako by jednou pro vzdy. pro syna chceme rozvoj tohoto - aby pokud mozno sam zjistoval co jsou jeho chute a talenty a dokazal si za tim jit. Postupovat hodlame pres projekty, prikladam priklad kterej na fejsiku dneska dostal hodne lajku. V zasade cim vic unschooling tim lip, ale v CR to neni mozne.

    ---

    DIY Tulletka. Syn (4) dnes vytáhl puntíkovou Knížku od Tulleta (na stránkách jsou výzvy, např. ťukni na žlutý a na další straně jsou místo jednoho žlutého dva atd.) a dostal nápad, že taky udělá takovou knihu. Řešili jsme kolik chce mít černých a bílých stránek, jak velké. Spojení stránek do knihy jsem provedla já. Syn kreslil puntíky a diktoval mi nápisy/úkoly. Původní tulletka je na fotkách jen tak, nedělal to podle ní, ale podle své inspirace. Hodně mě to bavilo tak sdílím i zde.
    Ke konci ještě využil puntíkové nálepky, ale jinak dával přednost voskovkám (ty gelové z lidlu silně kreslí i na černý podklad).
    P.S. Ještě doplním: muž mi říkal o podobném nápadu co dělali spolu: "okýnkové knihy". Dva papíry na sobě, ohýbání nastřižených okrajů stránek a pod to dokreslení něčeho (jak bývá v knížkách, např. co je vevnitř v dané věci - v našem případě byla inspiarce usborne knížka o recyklaci, takže kontejner a v něm flaška atd.)





    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TORUVIEL: syna jsme chtěla dát do velice velice mírně alternativní církevní školy, ale nakonec jde od září zatím do přípravného ročníku normální základky, na který máme dobré reference. Za rok se rozhodneme, zda tam zůstane, nebo půjde do té námi původně preferované školy.

    Existují školy, které by se mi fakt líbily, ale z několika důvodů do nich dítě nedám - třeba proto, že by to bylo příliš organizačně náročné nebo drahé.
    BRUNA
    BRUNA --- ---
    TORUVIEL: my mame prvnaka v klasicke zakladce. Zatim se to jevi jako dobra volba - jasna pravidla, rad, vyuka koncici o pul 12. Coz je to, co syn potrebuje. Mame tu nadhernou montessori skolu, ale pro nej se mi nezdala vhodna.
    U tech unschoolingovych konceptu mi vzdycky prijde, ze predpokladaji minimalne prumerne chytre deti. U nekterych mych spoluzaku z vesnicke ZS bych se do unschoolingu nepustila, mela bych obavy, ze by nejeden zustal negramotny :-D
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Krkavčí matka: Proč své děti nepošlu do "normální" školy
    http://www.krkavcimatka.cz/2017/05/proc-sve-deti-neposlu-do-normalni-skoly.html
    ...
    Můžem tu třeba rozvířit debatu o tom, jaký máte názor na školu, nebo obecně vzdělávání dětí? Pošlete své děti do klasické školy, nebo "alternativní", nebo se chystáte je vzdělávat doma? Zajímají mě různé názory, protože se nás (jako rodiny) to začíná týkat (dcera jde za rok do školy).
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    koukněte na Děti úplňku
    Děti úplňku — iVysílání — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11825610197-deti-uplnku/21756226641/
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    https://www.facebook.com/events/178042349385832/

    BRNO
    Loni jsme delali seminar "změň vysírání na dovádění" a po roce můžu zodpovědně říct, že hodně lidí to dokáže aplikovat v praxi a funguje jim to. Budu teď mít seminář znovu, tak kdo "to" (např. únavné chování dětí..) řeší, dojděte! Zn. Nejsi strašná matka :-)

    Kdo na FB zasadne neklika, tak web je tu www.beremehranivazne.cz
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    https://www.facebook.com/events/178042349385832/

    BRNO
    Loni jsme delali seminar "změň vysírání na dovádění" a po roce můžu zodpovědně říct, že hodně lidí to dokáže aplikovat v praxi a funguje jim to. Budu teď mít seminář znovu, tak kdo "to" (např. únavné chování dětí..) řeší, dojděte! Zn. Nejsi strašná matka :-)

    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    zajímavé i pro rodiče .-)
    Pacientka o obsedantně kompulzivní poruše: Jsem vězněm svých vlastních myšlenek | Patalie.cz
    http://patalie.cz/pacientka-o-obsedantne-kompulzivni-poruse-jsem-veznem-svych-vlastnich-myslenek/
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Moje dítě taky školku nijak neobrečelo a spíš znám většinu takových. Za to vystřihl krásnou lítostivou scénku před odjezdem na výlet s tátou, na který se půl roku těšil. Ale jel a užili si to. Takže asi tolik k tomu, co se z toho dá usuzovat.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    NEMESISS: tak to já znám dvě vlastní, brečela jsem tajně já a oni nechtěly ZE školky a to na mě celkem visí.. a líbí se tam oběma doteď, i když teď se těší i domů.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    NEMESISS: Víš jak, já zaopatřuji své dítě dostatečně, ale jsou prostě věci, přes které u mě vlak nejede. Nejsem a nikdy nebudu žena, co obětuje svou práci nebo koníčky dítěti, nebo jeho vzdělávání apod., protože by mi z toho prostě bylo smutno a nenaplňovalo by mě to :-) Člověk asi má dělat to, co ho naplňuje, pokud je to jen a pouze péče o děti, tak proč ne. Ale já to tak nemám. A to ani nejsem samoživitelka :-) Jen mám prostě jiné cíle, než perfektní výchovu dítěte - a ano, taky bych si uměla vysnít ideální školku, ideální stravování, ideální přístupy, měla jsem ty tendence, ale čím je dcera starší, tím víc mě to opouští a nejsem už tak křečovitá a přijímám věci takové, jaké jsou (samozřejmě ne zcela, samozřejmě budu zvažovat školy v okolí, ale prostě vyberu jen tu nejlepší dle mého uvážení a to je vše). Myslím, že to může být nakonec i ku prospěchu, když dítě nemá vše naprosto ideální a podle mých představ (a že já teda mám celkem dosti nonkomformní názory :-).
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    TORUVIEL: :) to, co pises, je imho dost podstatny a malo vyslovovany. urcite to nevidim jako neco, co by snad melo byt "spatne". tak to proste je, mame taky svoje potreby a je dulezity, jak se v tom vsem citi rodic (asi teda predevsim rodic). malokdo z rodicu to takhle, jako Ty, dovede na ferovku rict. jak rikam, byt samozivitelkou, byl by syn uz davno v (asi snad) lesni skolce, nemyslim, ze bych se kvuli tomu nejak vnitrne lyncovala. skolka neskolka, homeschooling ci skola, to vsechno velmi, velmi zalezi na okolnostech ty ktery rodiny, co jim zivot umoznuje..
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    SARGO: To je urcite dobre podotknout, ze to neni dneska ve skolkach jako za nas a je fakt, ze prevazna vetsina z nas byla vice ci mene ovlivnena totacem, podle roku narozeni. Takze na nas pusobila cela spolecnost ovlivnena touhle dobou, zdaleka ne jen skolka .. Dneska na nase deti pusobi zase jiny vlivy, ktery tu tenkrat nebyly a je otazkou, jak jim muzou do budoucna pomoct nebo je brzdit (treba IT)...
    KAMPA
    KAMPA --- ---
    KOTENCE: ano souhlas!!!!!!!!!! :)
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    KAMPA: Pises to uz podruhy, tak bych rada podotkla, ze nejen do hlavy se nebije... Taky slabsi se nebije a vubec nikdo se nebije.
    KAMPA
    KAMPA --- ---
    SOLEI: ja taky, a to je holcicka. ta si zapatla i vlasky a oblicejik. ale ruce musi mit ciste :)))
    ja ti nevim, co by rekla....navic to byla podle me jen prochazka po vysehrade. jeste nereknu, kdyby sli do divadla, ale i tak nikdy nemuze svymu diteti rict, ze takovy deti nesnasi, to je uplne na rovno tomu, jako kdyz by mu rekla, ze jeho nesnasi. a navic do hlavy se nebije. to je snad jasny. placanej pres ruce, zadek se toleruje, ale tohle??? a to jsme byly s tou kamoskou jeste slusny, mela jsem chut ji tam vysvihnout scenu jak blazen, hodne jsem se krotila.
    SOLEI
    SOLEI --- ---
    KAMPA: dnes ráno jsem vyšla z domu s čistým hezky oblečeným chlapečkem, vzdálenost od autobusu do budovy je cca sto metrů, do šaten jsme dorazili jako jedna blátivá koule. To by mne zajímalo co by mi na to ta matka řekla. Já se totiž místo toho abych mu vynadala zeptala jestli je celý. Asi to dělám špatně a navždy budu nosit v batohu rezervní oblečení, neb mám doma cunase.
    KAMPA
    KAMPA --- ---
    INUSHKA: no ja mela podobny, lec dost hrozny zazitek. sla maminka s tak sestiletym klukem, ctyrletou holkou a miminkem v kocarku. kluk si lehce uspinil kalhoty a jeho "maminka" ho zacala tlouct do hrudnicku a do hlavy, ze je prase, ze se zase uspinil a ze NESNASI TAKOVY DETI. ja mam horkou povahu, takze jsem ji rekla neco o tom, ze deti se nemlatej do hlavy a ze je normalni, ze jsou spinavy a moje kamaradka ji jeste rekla, ze snad nema doma valchu ne?! ona na nas zacala rvat, at se do ni nemontujeme. káca blba....chudak dite - deti!
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Pěkný dokument o mozku, týká se často i dětí a jejich vývoje, mohlo by být zajímavé i pro rodiče :-) [ IKI @ DOKUMENTÁRNÍ FILM ]
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    NEMESISS: mam ctyri deti a ve skolce nebrecely... jedinou výjimku predstavoval treti syn, ktery se párkrát rozfnukal, ale asi stejne, jako když dite doma jde umyt tata, ackoli ono zrovna chce mamu. Preslo to brzy.

    A naopak, syn začal do statni skolky chodit at tenhle skolni rok, bylo mu pet pryc a ta chybějící socializace mezi vrstevniky obcas znat je. A to je chytrej, komunikativni, zvyklej na spolecnist, z velké rodiny atd.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    YMLADRIS: Na Everest zase kdovíjak moc lidí neleze a batole k chození je nuceno okolnostmi - jo ty chceš tamhletu zajímavou věc? Ale ona je na opačné straně pokoje a navíc na skříňce. A tohleto přirozené nucení k rozvoji celkem brzy končí, jakmile se člověk umí sám pohybovat, najíst, domluvit... tak k dalšímu rozvoji už jsou potřeba impulzy z venku.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    proč by dítě vystupovalo ze své komfortní zóny, pokud by nebylo nuceno?

    to je myslim jádro. proč lidi lezou na Everest. proc batole se učí chodit i když furt padá. proč lidi překonávají svoje hranice.
    moje odpověď je, že je to hravou lidskou povahou, plus výchova to může zabrzdit (stud, ne-sebevedomi, ...), ale hlavně asi osobnost, což nezmenim, takže su v klidu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam