• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    KAMPA
    KAMPA --- ---
    INUSHKA: jako bys popisovala moji dceru,je fakt hooodne podobna te tve starsi.od zari jde do normalni skolky,tak jsem zvedava,co ji to da a jestli tam bude stastna...
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KOTENCE: My jsme s dcerou naštěstí ranní ptáčata, tohle by zrovna u nás problém nebyl :-)
    INUSHKA: Dcera je taky hodně pohybově zaměřená, má cit pro hudbu, umí se úžasně hýbat podle hudby, baví ji to. Viděla bych to určitě na nějakou školu, kde tohle bude moci rozvíjet, byla by škoda to nevyužít. Zatim ji v tomhle vedu já, hraju na nějaký nástroje a taky tancuju, tak se rozvíjíme zatím doma, a pátrám, co je u nás ve městě za možnosti v tomto (zas nechci, aby to bylo moc organizované hopkání).
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Já jsem rozhodnutá, že půjde-li to jen trochu, tak Malvína do klasické základky nepůjde, tím méně do té naší místní velkotovárny na děti, ta by ji totálně semlela, do půl roku by ztratila o učení zájem. Do nějaké (alternativní) školy ale půjde určitě, na domácí vzdělávání se s ní necítím a myslím si, že ani jí by nevyhovovalo. Ona není "badatelský" typ, je zaměřená spíš pohybově, nevydrží hodiny sedět v knihách nebo nad nějakým tvořivým projektem a do hloubky zkoumat nějaké téma. Když ji něco zajímá, ptá se, ale odpověď musí být stručná a jednoduchá, jinak ztratí zájem. Vidím teď strašně ten kontrast s Jorikou. Ta má 20 měsíců a období "sama" - všechno chce zkoušet sama, pořád něco zkoumá, vydrží docela dlouho u knížky, automaticky napodobuje, co děláme my, po příchodu domů se začne sama zouvat a svlékat a uklízí si věci na místo, když vylije vodu, jde a utře to... Tohle Malvína vlastně nikdy neměla, odmalinka naopak chtěla, abych za ni dělala i věci, které bez problému zvládala, a byla (a je) schopná se kvůli tomu i vztekat (je jí 4 a půl a já ji musím zouvat, oblékat a podobně). U knížek nikdy nevydržela, číst jí začalo být možné až někdy před půl rokem, do té doby prakticky nevnímala, blbla u toho, obracela nám stránky... Vidím na ní, že potřebuje vedení, nabízené aktivity, trochu strukturu a kolektiv dalších dětí. Unschooling by pro ni nebyl a pro mě by zas nebylo vytváření těch aktivit.
    Teď nám ohromě vyhovuje ta lesní školka, která tohle všechno nabízí nenásilnou formou a ještě navíc s možností fyzického vybití, které Malvína potřebuje jako sůl. Hodně se tam posunula, naučila se spoustu věcí, začala konečně pořádně kreslit, recitovat říkanky, zpívat... Brala bych pro ni nějakou lesní školu :-) Ještě máme dva roky čas, tak uvidíme, jaká bude v Brně nabídka a co nakonec vybereme.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    Ja bych se taky chtela vyhnout klasickymu skolnimu vzdelavani.
    Co se tyce ziskavani informaci, tak se mi libi, jak to deti maj prirozene. Chtej se naucit, co videj kolem sebe, zajimaj se o svet a maj ohromnou vnitrni motivaci veci zjistovat a trenovat ruzny dovednosti. Dospeli je nemusi nijak postrkovat. Naopak vidim, jak povzbuzovani a chvaleni deti brzdi. A nuceni je uplne zasekne. Znamkovani je kapitola sama pro sebe, pripada mi dost zbytecny a kontraproduktivni.
    Ale, co tu jeste nezaznelo a pro me ma vyznam, je rani vstavani. Chtela bych, aby se moje deti mohly vyspat do ruzova kazdy den. Predstava, ze je rano vytahuju z postylek a jsem v nervu, ze jsou rozespaly a pomaly... Pak je zenu do instituce a vecer je zase nervozne zahanim do postele, aby se stihly vyspat, nez je rano vzbudim. A tak petkrat v tydnu mnoho let. Brrr, to fakt nechci...
    A taky omezovani v pohybu, kdyz musej cely dopoledne sedet v lavici a nemuzou se vyradit.
    Domaci vzdelavani v komunite se mi libi nejvic.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    SANCHA: Vsak tak se to dela, dopoledne resis skolu, odpoledne presun do krouzku.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    SANCHA: No, asi by se musela vytvořit nějaká síť podobně smýšlejících rodin, co by taky vzdělávaly děti takto, a pořádat třeba společné akce, nebo se nějak podílet na té společné "výuce". Myslím, že Ymladris má něco takového v plánu, pokud se nepletu. Nebo třeba skaut, sportovní klub, něco by se jistě našlo, pokud by byla vůle :-)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    ANNAWA: Ano, finanční stránka taky hraje roli :-/ A logistika též, jsem na dítě v podstatě sama (muž je většinu dne pracovně pryč, někdy více dní v kuse), takže dopravu musím zajišťovat pouze já, a z toho důvodu pro mě připadají v úvahu pouze lokální školy. Má tu snad vzniknout i scio škola, budu to sledovat, ale zatím je to v plenkách.
    YMLADRIS: Je mi to sympatické, v podstatě přemýšlím dost podobně a ke klasické škole mám tyto výhrady: nevede dítě k tomu, aby zjišťovalo/mohlo se věnovat tomu, co je jeho hlavním zájmem, dále nízká efektivita (mnoho času stráveného ve škole, jako píše SANCHA , dalo by se to jistě zvládnout za kratší dobu a čas lépe využít, prostě celkově lepší time management). Pak ještě otázka toho, jak moc je ne-přirozené a vhodné, aby dítě trávilo tolik času v kolektivu stejně starých dětí. A našla bych ještě další výhrady, však jsem tím procesem taky prošla :D
    Ale souhlasím, že je to taky hodně o konkrétním učiteli. Nicméně od kamarádky učitelky vím, že ačkoliv ona se hodně snaží, tak ten systém ji dost mele a je to boj.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    TORUVIEL: 7letá dcera, klasická škola... jako hodně jsme to zvažovali, ale platit skoro 100k/rok za první stupeň základní školy + komplikovanější logistika, nakonec sobecky vyhrála fakultní základka. A myslím, že je to hodně o paní učitelce - teď máme suprovou, známky používá spíš jako upozornění pro rodiče, s dětma komunikuje úplně férově atd.
    Malá je trochu dost živější a přes počáteční komplikace (přistěhovala se z Ostravy a otatní děcka měly vazby ze školek z okolí) to už dává docela dobře.

    Domácí výchovu bychom asi nedali. I když jsem to docela pochopil, protože ty 4 hodiny ve škole ve 30ti dětech se dá doma podle mě v pohodě nahradit 1-2 hodinami. Nemluvě o tom, že spoustu věcí musíme dělat doma taky a nejde ani tak o domácí úkoly, ale prostě o přípravu, trénování, protože se klidně stane, že ve škole v tom počtu třeba pár dní nic nepřečte atd.
    _ALEXA_
    _ALEXA_ --- ---
    Děti úplňku jsem viděla a sledovala i rozhovory s Třešňákem. Tyhle nejhorší případy bohužel vůbec nemáme systémem podchycené. Než jsem viděla dokument, říkala jsem si, že pro tyhle děti by bylo lepší nenarodit se. V posledních záběrech dokumentu bylo vidět, jak Dorotka prožívá to svý štěstí, což mě zas přimělo trochu se zamyslet. Teď jde jen o to, umožnit víc toho štěstí i jejich rodinám..
    HUJERKA
    HUJERKA --- ---
    YMLADRIS: Bála bych se o jeho socializaci, zvlášť pokud bude mít i nadále tenhle účes ;-)
    FUNTL
    FUNTL --- ---
    TORUVIEL: dva roky na ZŠ, která si zakládá na tom, že má třídu pro nadané děti se spešl programem, ale neosvědčilo se to. Syn, který od útlého věku miluje vzdělávání, vydržel spolupracovat tak rok. Pak už si zoufal, že to, co se tam dělá, je moc lehké, a nikdo se s ním nechce bavit o fyzice a chemii. Plus velmi tradiční pojetí vztahu dítě - dospělý hlavně v družině, což syn zvyklý na respektující přístup moc nechápal ("Já jsem paní družinářku opravil, že není úplně jisté, že se udusím jídlem, když budu při obědě mluvit, a ona mi vynadala."). V září se tu otevřela Scio škola, kam syn přešel, a je to nebe a dudy - jak v možnosti pracovat si
    na svých projektech, tak v přístupu k dětem. A hodně se tam rozvíjejí soft skills, tím, že jsou děti ve věkově smíšených skupinách plus že se na tom cíleně pracuje, což bychom třeba u domácího vzdělávání nikdy nedali. Já bych teda tak asi třetí den domácího vzdělávání vybrakovala rodinné úspory a emigrovala do Karibiku, ale to je moje osobní nastavení.
    Za mě je Scio dobrý model alternativy.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TORUVIEL: budeme mit dite na domacim vzdelavani, umi cist psat pocitat (budou mi 4), oba rodice jsme v IT kde je klicove abys celej zivot sama se rozhlizela po prilezitostech, vzdelavala se a posunovala, zadna "skola" toto nemuze vyresit jako by jednou pro vzdy. pro syna chceme rozvoj tohoto - aby pokud mozno sam zjistoval co jsou jeho chute a talenty a dokazal si za tim jit. Postupovat hodlame pres projekty, prikladam priklad kterej na fejsiku dneska dostal hodne lajku. V zasade cim vic unschooling tim lip, ale v CR to neni mozne.

    ---

    DIY Tulletka. Syn (4) dnes vytáhl puntíkovou Knížku od Tulleta (na stránkách jsou výzvy, např. ťukni na žlutý a na další straně jsou místo jednoho žlutého dva atd.) a dostal nápad, že taky udělá takovou knihu. Řešili jsme kolik chce mít černých a bílých stránek, jak velké. Spojení stránek do knihy jsem provedla já. Syn kreslil puntíky a diktoval mi nápisy/úkoly. Původní tulletka je na fotkách jen tak, nedělal to podle ní, ale podle své inspirace. Hodně mě to bavilo tak sdílím i zde.
    Ke konci ještě využil puntíkové nálepky, ale jinak dával přednost voskovkám (ty gelové z lidlu silně kreslí i na černý podklad).
    P.S. Ještě doplním: muž mi říkal o podobném nápadu co dělali spolu: "okýnkové knihy". Dva papíry na sobě, ohýbání nastřižených okrajů stránek a pod to dokreslení něčeho (jak bývá v knížkách, např. co je vevnitř v dané věci - v našem případě byla inspiarce usborne knížka o recyklaci, takže kontejner a v něm flaška atd.)





    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TORUVIEL: syna jsme chtěla dát do velice velice mírně alternativní církevní školy, ale nakonec jde od září zatím do přípravného ročníku normální základky, na který máme dobré reference. Za rok se rozhodneme, zda tam zůstane, nebo půjde do té námi původně preferované školy.

    Existují školy, které by se mi fakt líbily, ale z několika důvodů do nich dítě nedám - třeba proto, že by to bylo příliš organizačně náročné nebo drahé.
    BRUNA
    BRUNA --- ---
    TORUVIEL: my mame prvnaka v klasicke zakladce. Zatim se to jevi jako dobra volba - jasna pravidla, rad, vyuka koncici o pul 12. Coz je to, co syn potrebuje. Mame tu nadhernou montessori skolu, ale pro nej se mi nezdala vhodna.
    U tech unschoolingovych konceptu mi vzdycky prijde, ze predpokladaji minimalne prumerne chytre deti. U nekterych mych spoluzaku z vesnicke ZS bych se do unschoolingu nepustila, mela bych obavy, ze by nejeden zustal negramotny :-D
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Krkavčí matka: Proč své děti nepošlu do "normální" školy
    http://www.krkavcimatka.cz/2017/05/proc-sve-deti-neposlu-do-normalni-skoly.html
    ...
    Můžem tu třeba rozvířit debatu o tom, jaký máte názor na školu, nebo obecně vzdělávání dětí? Pošlete své děti do klasické školy, nebo "alternativní", nebo se chystáte je vzdělávat doma? Zajímají mě různé názory, protože se nás (jako rodiny) to začíná týkat (dcera jde za rok do školy).
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    koukněte na Děti úplňku
    Děti úplňku — iVysílání — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11825610197-deti-uplnku/21756226641/
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    https://www.facebook.com/events/178042349385832/

    BRNO
    Loni jsme delali seminar "změň vysírání na dovádění" a po roce můžu zodpovědně říct, že hodně lidí to dokáže aplikovat v praxi a funguje jim to. Budu teď mít seminář znovu, tak kdo "to" (např. únavné chování dětí..) řeší, dojděte! Zn. Nejsi strašná matka :-)

    Kdo na FB zasadne neklika, tak web je tu www.beremehranivazne.cz
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    https://www.facebook.com/events/178042349385832/

    BRNO
    Loni jsme delali seminar "změň vysírání na dovádění" a po roce můžu zodpovědně říct, že hodně lidí to dokáže aplikovat v praxi a funguje jim to. Budu teď mít seminář znovu, tak kdo "to" (např. únavné chování dětí..) řeší, dojděte! Zn. Nejsi strašná matka :-)

    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    zajímavé i pro rodiče .-)
    Pacientka o obsedantně kompulzivní poruše: Jsem vězněm svých vlastních myšlenek | Patalie.cz
    http://patalie.cz/pacientka-o-obsedantne-kompulzivni-poruse-jsem-veznem-svych-vlastnich-myslenek/
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Moje dítě taky školku nijak neobrečelo a spíš znám většinu takových. Za to vystřihl krásnou lítostivou scénku před odjezdem na výlet s tátou, na který se půl roku těšil. Ale jel a užili si to. Takže asi tolik k tomu, co se z toho dá usuzovat.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    NEMESISS: tak to já znám dvě vlastní, brečela jsem tajně já a oni nechtěly ZE školky a to na mě celkem visí.. a líbí se tam oběma doteď, i když teď se těší i domů.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam